Paraphase Splitter Experiments

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Paraphase Splitter Experiments

Inläggav soundbrigade » 2006-08-24 19:07

Min första rörförstärkare var en något slaktad Heathkit AA32 (Hitskit). Med slaktad avses att försteget var borta och slutsteget monterad i en träram undermottot "Så fult som möjligt".
Hitskiten hade upplevt ett år i vår enkla boning i St Petersburg (där den fått ryska audioamatörer att OOOHa och AAAAHa) men mötte sin baneman en föräldrafri vecka för några år sedan - ett av rören punkterades.

Det som återstod; 3 st ECL86, chassi, två PP-trafos, nättrafos och diverse arkiverades i väntan på Godet. (Jag som har sömnad som hobby väntar inte på Godot utan Godet).

För någon halvårsedan dök tanken upp att testa matrixkopplingen - två SE-steg anslutes på ett underligt sätt till två PP-trafos och extra hål gjordes i aluminium-locket. Dock krävdes tillsatsmaterial som 12V-trafo eftersom rören som skulle användas körde på 12V-glöd. Projektet strandade och lämnade den fula förstärkaren ännu fulare:

Bild

Några månader senare dök en ny idé upp. PushPullsteg med 12A6GT, jag har ju en uppsättning extra .... och så tillbaka i glömskans dimmiga korridorer.

Men för någon månad sedan läste jag följande artikel eftersom den beskrev något med ett kul litet (7-pol sockel) rör - 6AQ5 aka 6005 aka EL90. Jag trodde jag hade fyra sådana och lusläste artikeln noga.
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm

Raskt beställdes ett par 6AX8 - triod/pentod med gemensam katod och missade att jag faktiskt bara hade ett par 6AQ5. Där står jag just nu. Beställde lite lösa komponenter från BHIAB och köper ett par 6AQ5or på Radiomuséet i Göteborg nästa fredag (ska hålla kurs i korsettsömnad den helgen).
Chassit är jag lite osäker på - måste kapa av en aluskiva eller rentav en mässingsplåt (äckligt att jobba med) eller blir det något mycket spejsat.

Som sagt, så här ser det ut - rören 6AQ5 (en del kallar dem EL84ans lillebror - EL84=6BQ5) längst fram och 6AX8 närmast de blåmålade transformatorerna. De är dock novalrör. Jag är osäker på om drosseln klara strömmen men den är å andra sidan inte inplanerad i projektet. Nättrafon är liksom utgångstraforna original - skall kopplas via spänningsdubblare.
Den blå fyrkanetn är en EAO Olten tryckströmbrytare - älskar såna!!
Bild

Mer sen
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-08-24 19:08

Glömde tillägga - jag ska gå på den förbättrade varianten: The "Enhanced" Cathode-Coupled Paraphase Circuit

Glömde en sak till - tänk om mina 12A6or ginge att hänga på fasdelarsteget??? Fast återigen 12V-glöden, surt!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

on off

Inläggav Ronnie » 2006-08-26 22:46

Ah, en sån tryckströmställare!
-Plip- säger det bara så rosslar hela maskineriet igång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Re: on off

Inläggav soundbrigade » 2006-08-26 23:05

Ronnie skrev:Ah, en sån tryckströmställare!
-Plip- säger det bara så rosslar hela maskineriet igång.


Plip??!! Ja kanske det. Som min LOMO kamera - det hörs när man tar kort, och känns lite också.
Jag har ingen lampa i den - kanske kan pilla i en lysdiod (blå).
Annars tycker jag om ELFAs vridströmbrytare.

Mer bilder - Hammondlåda men hur sätter jag komponenterna? Med bredssidan framåt:
Bild

Eller kortsidan:
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Alternativ 3

Inläggav Ronnie » 2006-08-26 23:40

Bredsida fram och nätdel i mitten?

EDIT: layout:

-----------------------
|..xx........xxxx.......xx..|
|..xx........xxxx.......xx..|
|..xx........xxxx.......xx..|
|..............................|
|.o..O....O.....O....O..o.|
-----------------------

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Re: Alternativ 3

Inläggav soundbrigade » 2006-08-27 09:57

Ronnie skrev:Bredsida fram och nätdel i mitten?


Tycker om att ha nätdelen vid sidan om för att minska störningar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-08-27 13:26

Scheman:
Så här ska det byggas:
Bild

Nix, vill inte ha tonkontrollen väl PSUn:
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-09-06 10:15

En kille på SAS (Svenska AnalogSympatisörer - synth-forum) har erbjudit sig att fräsa upp en 3mm alu-skiva för rör och hela bidevitten. Max 275kr.
Det ska övervägas, jag som just köpt en burk grön hammarlack på Biltema. :?
(Få saker är gröna, inga gröna förstärkare och inga gröna korsetter.)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-09-06 22:34

Spännande, rörförstärkare. Det är nästan så man går och värmer på lödkolven, riktigt länge sedan man pillade med rör. :D


soundbrigade skrev: (Få saker är gröna, inga gröna förstärkare och inga gröna korsetter.)



Är det? Jag har massor med gröna saker, gillar grönt. Grönt tegel på taket, grön bil, grön Carlssontröja ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-09-06 22:40

phon skrev:Är det? Jag har massor med gröna saker, gillar grönt. Grönt tegel på taket, grön bil, grön Carlssontröja ... 8O

Men inga gröna audioprylar precis. Svart, silver, rött champagne ibland ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-09-06 22:41

phon skrev:Spännande, rörförstärkare. Det är nästan så man går och värmer på lödkolven, riktigt länge sedan man pillade med rör. :D


För fanken hetta upp den bara. Jag har lite sömnadsprojekt som kommit ivägen och snickeriproblem.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-03-27 18:07

Färdig (nästan :D ).
Den blev grön! Men varför luktar det färg så här efter 1½ vecka?

Bild

Det lyser! Det orange ljuset i bakgrunden kommer från nätströmbrytaren med glimlampa i toppen.

Bild

Det har ska väl inte visas egentligen ...

Bild

Det som är ofärdigt är ett par motstånd i nätdelen. Skall trimmas eftersom de blir lite varma och är en gnutta stora (i värde).

Den spelar så fint och vackert. En liten pjäs att ha som lite mini-monitor. Tar liten plats, är ganska lätt och har lite krut i sig.

Rören: 6AQ5/EL90/6005 och 6X8 (pentod-triod)
Trafo: Nättrafo från Heathkit AA32, Utg-trafo Edcor XPP10-8-8K
Komponenter: kondingar och motstånd från BHIAB och mina lådor (ospecat alltså)
Kontakter: RCA-kontakter från vt4c.com, bananerna från Clas-i-Sjön.
Lådan: från André (tack!)
Kablage: vanlig sladd och emaljerad koppartråd.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-03-27 18:52

Ahhh jag sålde min AA32:a för ett par år sedan efter att ha renoverat den till bruksskick, fick lust att försöka köpa tillbaks den efter att ha läst i denna tråd.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-03-27 20:49

skrutten skrev:Ahhh jag sålde min AA32:a för ett par år sedan efter att ha renoverat den till bruksskick, fick lust att försöka köpa tillbaks den efter att ha läst i denna tråd.

Jag körde den till för några år sedan då "den bara gick sönder" (enligt en ung familjemedlem. Använde den som min bruksförstärkare länge. Hade plockat bort försteget RIAA-delen ser fin ut!) och bara körde slutsteget.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-04-04 22:04

Jag fick smärre påse från BHIAB idag. Bla a en del effektmotstånd som ska ini i 6AQ5:an men det får vänta några veckor.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-03-03 18:48

För att komma med en konklusion:
Förstärkaren BLEV klar, fotograferad efter alla konstens regler och spelade fint och tjusigt tills jag skulle testa mina fina ombyggda TangBandare - då blev det stopp. Hade lyckats kortsluta högtalarkontakterna inne i lådan, men förstärkaren förblev tyst.
En lagom vila och flytt av volympot samt installation av gul lysdiod på fronten gjorde susen. Nu fungerar den igen även om jag tycker att rören blir lite varma.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gflar, smile och 9 gäster