Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade, terminerade?

Inläggav guldfisk » 2006-09-27 09:16

Nå, efter att ha läst kabelrekommendationstråden och besökt diverse nätbutiker står jag lite villrådig.

Om man som jag INTE vill löda själv för att det är jobbigt eller för att man tror att resultatet blir dåligt går RG62, CT100 med flera alternativ bort.

Överkomlig signalkabel i butik (100-500 kr) tycks vara antingen enkardelig och enkelskärmad (typ Audioquest) ELLER flerkardelig och dubbelskärmad* (de flesta andra, utom flerkardeliga, enkelskärmade integsmodeller). Det verkar nästan bara vara Audioquest som tydligt anger att kabeln är enkardelig, så det har varit svårt att avgöra.

---

1. Vad är viktigast?

2. Har någon hittat en modell (<500 kr) som är både och?

3a. Är en billig dubbelskärmad 75-ohms koaxialkabel för digitalbruk (t ex från Clas Ohlson 32-4013) mer noggrant specificerad och utförd samt bättre avstörd än en billig "audio"-signalkabel av märke Clicktronic/Tara Labs/Qunex?

3b. Spelar 75/93 ohms impedans någon roll (0,5-1 m kabel)?

---

*I vissa fall kanske också semibalanserad med yttre skärmen ansluten endast i ena änden (se diskussion).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-09-27 23:06

Ingen - i en kabeltråd?!
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2006-09-27 23:14

Har du ingen halvhändig polare som kan snöra ihop ett par rg62 åt dig? (Var bor du?)

Matrialkostnaden blir runt 2-300:- för ett stereopar.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-09-27 23:29

Fast det vore ju trevligt för alla ickehändiga eller nyblivna audiofiler om det fanns färdiga, tekniskt lämpliga kablar att köpa i butik till rimligt pris - i synnerhet som så många kabelskeptiker menar att det inte är svårt att åstadkomma och att dyrkablar är bortslösade pengar.
...perspektiv...

woland
Semesterfirare
 
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2004-11-23

Inläggav woland » 2006-09-28 08:17

Om du inte kan fixa RG62, som teoretiskt är det bästa som vi vet, så köp du Clicktronic hos Kjell&Compani eller var de nu finns. Jag har själv kört med 5 meter sådan kabel när jag inte hade RG62. Hör ingen skillnad. Dyra kablar är fullkomligt vansinnigt. Köp musik för alla dessa pengar istället. Lycka till.

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-28 08:24

Det finns ju RG59 hos Elfa som kompletta kablage, t.ex. art.nr. 42-626-06.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-09-28 13:41

De flesta RG59 och RG62 är enkelskärmade, så då får ni argumentera varför de är lika bra som de specifika modellerna CT100 och Ino Audio il75s med dubbelskärm.

42-626-06 är dessutom för lång med sina 1,5 meter. Det blir bara sladdtrassel och större risk för att hamna nära ström- och högtalarkablar bakom racket. En halvmeter räcker.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-28 15:15

Jo, 1.5 m är för långt för de flesta applikationer. Därför får man "skräddarsy" sina egna kablar så att längden är precis rätt. Själv föredrar jag dessutom när höger/vänster ligger i samma kabel/kontaktdon med minimerad förväxlingsrisk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-09-28 18:33

Förlåt en dum fråga: Gäller det analoga signaler, eller digitala?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Masen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2005-05-04
Ort: Sorunda

Inläggav Masen » 2006-09-28 19:40

Kan inte nå'n göra ett bildreportage om hur man löder ihop ett par rg62?
Utlovades väl förresten för länge sedan i Molten!?

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-09-28 20:06

Analoga signaler.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2006-06-24

Inläggav Koffe » 2006-09-28 20:17

Masen skrev:Kan inte nå'n göra ett bildreportage om hur man löder ihop ett par rg62?
Utlovades väl förresten för länge sedan i Molten!?

Hur svårt kan det vara?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-09-28 20:24

guldfisk skrev:Analoga signaler.


Då spelar kabelimpedansen knappast någon roll. Visserligen brukar man förse drivande förstärkare med ~100 ohms serieresistans som får fungera som avslutning i den drivande änden, men det där är inte särskilt kritiskt (det handlar här, precis som i högtalarfallet om att förstärkaren behöver hållas stabil).

Digitala signaler däremot, innehåller betydligt mer högfrekvens och reflexioner kan göra att signalen inte kan tolkas riktigt. En sådan kabel behöver impedansanpassas, åtminstone om kabellängden är några meter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Masen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2005-05-04
Ort: Sorunda

Inläggav Masen » 2006-09-28 20:35

Koffe
Antagligen inte alls så svårt, och då behövs det ju inte så många bilder heller :lol:
Men om man nu inte har hållit på och lött och donat med elektronik förut,
så emotses några enkla anvisningar och råd som en del 8), kanske ser som självklara.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 20:50

Önskemålet är noterat! Någon som vill löda, fota och skriva? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-09-28 21:09

3b är besvarad och bra initiativ med lödanvisning. Räcker det med bilder för att veta att det blir en bra lödning som håller över tid?

Någon som har svar på frågorna 1, 2 och 3a? Det vore ju fortfarande bra för Svenne Audiofil-Banan om det fanns några bra alternativ färdiga i butik.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2006-09-28 23:46

PekkaJohansson skrev:Önskemålet är noterat! Någon som vill löda, fota och skriva? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


Är redan gjort (för typ 2-3 år sedan), skall "bara" fixa lite.... Nu kommer ju snart den första aritkeln på LTS-siten så då är det hög tid att göra klart del 2.

Användarvisningsbild
Masen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2005-05-04
Ort: Sorunda

Inläggav Masen » 2006-12-17 11:51

Hunnit göra nåt på del 2 Audix?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-12-17 12:34

Dark Serpentine can be made in any length.
Skriver Nagref på sin webplats.

Hur är den uppbyggd egentligen ?
En riktig snygging i alla fall. :)
http://www.holographicaudio.com/kablar_rca.html
Senast redigerad av Ragnwald 2006-12-17 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-12-17 15:39

Mina nya signalkablar

Har ni missat denna tråd?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-12-17 16:45

Jag gör ett försök att styra upp tråden:

Det är köpekablar som är intressanta.
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-12-17 18:17

Jag har några av dessa! Signalkabel
Som jag tycker är helt ok till ett normalt (?) pris!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-18 10:38

Jag fick med en kabel när jag köpte ny CD-spelare härom året. Bytte till en RG62 med neutrik-kontakter. Hörde abslout ingen skillnad alls.

Köp en kablar på biltema eller clas ohlson om du inte redan har. Dom kablarna duger fint ljudmässigt (men har 0 status bland audiofiler och är kanske inte lika snygga som från "dom fina märkena".).

Vill du ha snyggare med grejjor med hippt märke: Se till att kabeln är skärmad. En del tillverkare säljer oskärmad signalkabel (och till löjliga priser). Undvik dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-12-18 10:53

Max_Headroom skrev:Jag fick med en kabel när jag köpte ny CD-spelare härom året. Bytte till en RG62 med neutrik-kontakter. Hörde abslout ingen skillnad alls.


Kanske, jag säger kanske inte behöver betyda att där inte förelåg någon som helst skillnad. Eller du kanske menar att, om där existerar någon skillnad, så är den så liten att du inte bryr dig i vilket fall ?

Personligen hör jag skillnad på kablar, men vad som är korrekt går ju knappast att uttala sig om utan att mäta med mätinstrument.
Hur som helst, så har jag hittills inte föredragit dyrkablarna framför egensnickrade utan hokuspockus.

Handlar det inte egentligen om kabelarkitektur för givet arbetsområde, snarare än vad kabeln i fråga heter eller kostar ? Ta en funderare. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2006-12-18 11:13

Gjorde kalibrering utav mitt tidigare mätsystem med signalkablar från skräplådan. En utav lakritssnörena som medföljt nån billig apparat visade på (gissningsvis) reflektioner eller nåt som skruvade uppp fasgången all over the place. Det var bara denna kabel som uppvisade detta beteende och jag vet inte vad felet var. Jag använde inte kabeln så jag vet inte hur den skulle låtit.

Kan en kabel upppvisa sådant imperfekt beteende så gissar jag på att det kan ge hörbara effekter.

Att köpa schyssta kontakter och kabel och löda ihop är så billigt och enkelt att jag tar det för en självklarhet i stället för att använda färdigt billigskräp med okända prestanda.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-18 11:27

Ragnwald skrev:
Max_Headroom skrev:Jag fick med en kabel när jag köpte ny CD-spelare härom året. Bytte till en RG62 med neutrik-kontakter. Hörde abslout ingen skillnad alls.


Kanske, jag säger kanske inte behöver betyda att där inte förelåg någon som helst skillnad. Eller du kanske menar att, om där existerar någon skillnad, så är den så liten att du inte bryr dig i vilket fall ?

Personligen hör jag skillnad på kablar, men vad som är korrekt går ju knappast att uttala sig om utan att mäta med mätinstrument.
Hur som helst, så har jag hittills inte föredragit dyrkablarna framför egensnickrade utan hokuspockus.


Att det är skillnad på kablarna rent teknikst och mätmässigt är det ju ingen tveckan om. Kanske går det också att höra skillnad med ett ABX-test med snabba växlingar. Jag kopplade in och lyssnade och tyckte bara, som vilken HiFi-tidingsrecensent som helst. Duger deras tester som köpråd (mot betalning för deras illluktande tidningar) så duger det åt mig (i detta fall). Märkte som sagt ingen skillnad alls. Finns det en hörbar skillnad är den på en nivå som man (jag åtminstone) helt kan strunta i tills man löst dom allvarligare problemen man garanterat har med sina grejjor och rummet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-12-18 12:05

Om vi går tillbaka till frågeställningen:

1. Vad är viktigast? (Enkardelig eller dubbelskärm.)

2. Har någon hittat en modell (<500 kr) som är både och?

3a. Är en billig dubbelskärmad 75-ohms koaxialkabel för digitalbruk (t ex från Clas Ohlson 32-4013) mer noggrant specificerad och utförd samt bättre avstörd än en billig "audio"-signalkabel av märke Clicktronic/Tara Labs/Qunex?


Är frågorna relevanta?
Kan någon ge mer specifika svar?

En sak jag sett är att vissa kablar har kontakter där den isolerande hylsan/skärmen nästan helt täcker de yttre blecken. Gör det någon skillnad ur avstörningssynpunkt jämför med de kontakter där blecken är frilagda?

Bild

Bild
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-12-18 14:03

Har faktiskt inte testat att köra med koaxialkabel mellan CD till förstärkare. Där kör jag 2-ledare med enkelskärm i så kallad semiballansering (skärmen lödd enbart i ena änden av kabeln, mot kontakthöljet).
Så har även de dyrkablar jag testat varit hopsatta.

För mig har symetri i mina konstruktioner varit en ledstjärna. Rätt eller fel, men några problem med störningar brum, brus, sus, radiovågor, eller andra missljud har jag aldrig haft.
Kan hända att det är dags att revidera uppfattning.

Hur blir det tex om man kör dubbla eller tvådubbla arean på den ena ledaren i en högtalarkabel, har det någon betydelse ?

Vad gäller RCA-kontakter, tycks det inte alltid vara en självklarhet att det ska finnas utrymme att löda skärmen, märkligt. Bör kollas för tilltänkt kabel.
Brukar borra ett hål för att få god mekanisk kontakt före lödning och det är mer än många dyrkabeltillverkare kostar på sig.

Användarvisningsbild
TygelBy
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2005-09-20
Ort: Malmö

Inläggav TygelBy » 2006-12-18 16:43

Jag beställde kabel härifrån Blue Jeans Cable och blev riktigt nöjd. Jag köpte en hel uppsättning med kablar(komponent, s-video, digital audio, analog audio o.s.v.). Allt jag behövde typ.

Detta är kabeln de rekommenderar för analogt ljud Kabel.

Man får dom färdig-terminerade för en rimlig peng (under 500kr iaf). Man kan i princip få vilken kabel man vill i deras sortiment med den färg och terminering man behagar.

F.ö. tycker jag deras 'kabel-filosofi' är sund och logisk. Man blir lätt 'övertygad' om man är intresserad av(litar på) mätdata.

/TygelBy

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-12-18 17:38

Ser man på! Belden 1694A Coaxial Cable är ju både enkardelig och dubbelskärmad.

http://www.bluejeanscable.co.uk/pages/t ... 94tech.htm

15 £ för 0,5 m. Behövde du betala tull, moms och hanteringsavgift?
...perspektiv...

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster