PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 17:37

Tjena

Jag undrar om någon skulle ha lust att slänga ett öga på min konstruktion av LT och kanske komma med kommentarer??

Det skulle uppskattas.

Schemat:
Detta har jag modifierat en aning från Spreadsheetet. Lagt till så att man kan seriekoppla resistanser och parallella capacitancer. Alla värden är för en låda som redan är klar. Det kommer komma ett kort med nätdel och eventuella LP filter av kanske 4 ordn. eller så. Detta skall monteras i låda med färdig nätdel m m. R5 kan bytas ut till en pot, så att utsignalen kan varieras.
Bild

PCB:
Detta har jag gjort så att de stora polygonerna är samma som jord.
Skulle kunna gjort ett övrejord lager kanske men många av kondensatorerna är svåra att löda så om det skall bli snyggt.
Det är ju väldigt lågfrekventa signaler så jag hoppade som sagt över jordlager på ovansidan.
Bild


Jag skulle väldigt mycket uppskatta all form av kritik, vad kan göras bättre, ändras m m.

Mvh
Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-25 14:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-03 18:05

Tjena!

En liten kommentar är nog att inverterande kopplingar är väldigt känsliga för kopplingar via parasitkapacitanser in på den virtuella jorden på minusingången så de ledarna ska man försöka hålla så korta som möjligt. Det är något du kan få problem med. Sätt gärna en konding mellan utgången och minusingången (så nära pinnarna som möjligt på opampen) på kanske 220pF för den första och 470pF för den andra opampen.

Nu sitter dina 10uF-kondingar rätt nära och snyggt vid matningarna på opampen så eg behövs det nog inte ett par extra 100nF parallellt över dem men det skadar aldrig. De ska även de sitta så nära matningsbenen på opampen som möjligt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 22:41

Tack för inputen Nagref.

Jag är inte direkt någon elektronik ingenjör så jag har några följd frågor.

Parasitkapacitanser åtgärdas med hjälp av kondingar mellan minus in och utgången på båda opamparna?
Motverkar inte detta lite av principen med LT krets och påföljande förstärkare? Genom att bypassa återkopplingsmotståndet.
Eller det kanske är såpass små värden så det gör varken till eller från på frekvenssvaret?

Finns det inte möjlighet att man kan få oscillering om man sätter små extra kondingar på matningsledningarna.

tack

Mvh Patrik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2007-01-03 22:47

Jordtarmen är direkt förkastlig då minsta magnetflöde genom kortet kommer att rendera en stor ström i loopen. Bryt loopen. :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-03 23:01

Se så, utveckla dig Morello! Du kan allt förklara mer ;)

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 23:04

Morello:
Jordtarmen??
Helt säkert kan jag får jordloopar. Men att använda mycket av boarden till jord kändes bättre än att göra små slingor genom hela kortet.

Hur skulle jag gå tillväga för att bryta denna då?
:oops:

tack

mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 23:13

tack magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-03 23:18

SlaitH skrev:Parasitkapacitanser åtgärdas med hjälp av kondingar mellan minus in och utgången på båda opamparna?

Nej parasitkapacitanserna finns kvar men de negativa konsekvenserna av dem kan man åtgärda med denna manöver. Det blir ett lp-filter med brytfrekvens på ca 150kHz.

Motverkar inte detta lite av principen med LT krets och påföljande förstärkare? Genom att bypassa återkopplingsmotståndet.
Eller det kanske är såpass små värden så det gör varken till eller från på frekvenssvaret?

Exakt! :)

Finns det inte möjlighet att man kan få oscillering om man sätter små extra kondingar på matningsledningarna.


Njae. Man sätter dessa kondingar där just för att man ska slippa problem med induktiva tilledare i matningen av opampen som kan rendera i oscillation.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 23:25

Tack Nagref

Nu är allt lite klarare. 150khz hehe jo det ska nog inte påverka så farligt
:)

Jag håller på att implementera detta as we speak.

Eagle är riktigt lätt att jobba med. Lätt att modifiera alla komponenter.

snickrade om en liten trafo så att den skulle passa mina behov och vad som finns att köpa på elfa. Det gick på et kick från scratch med en liten guide som hjälp.

mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-04 00:30

Nagref: nu har jag fixat in dina förslag ...det blev inte så tokigt ändå.

Kanske något jag har missat men det är jobb imorgon så nu får det vara bra för idag.

schemat: Rev1
Bild

Och så PCB versionen Rev 1
Bild

Fler ideer och förbättringar är välkommet.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 11:18

Morello har rätt.
Jordplanet ska brytas upp så det ligger som ett "U" - inte som ett slutet "O".
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Borgaren
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2005-03-16

Inläggav Borgaren » 2007-01-04 16:20

Av ren nyfikenhet, vad för element och låda?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 17:02

soundbrigade skrev:Morello har rätt.
Jordplanet ska brytas upp så det ligger som ett "U" - inte som ett slutet "O".
Så det räcker med att se till att jordplanet inte går runt hela kretsen? Varför gör det skillnad?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 17:22

Kamrat Morello gav ett kort svar:
Jordtarmen är direkt förkastlig då minsta magnetflöde genom kortet kommer att rendera en stor ström i loopen.

Du kan se det som en transformatorlindning - ett EM-fält genom loopen (Loopen är innerstaden i Chicago som omringas av den förhöjda spårbanan) ger inducerar en ström i loopen vilket ger upphov till en spänning och så har jag inget "jordplan" längre utan en referenspunkt som svävar runt lite grann.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2007-01-04 17:58

Pojkar, Lenz lag.

Flödet=L*I [Vs]
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-04 18:40

Här har det rullat på ser jag ...alltid kul att lära sig något nytt.

Borgaren:
Just i de aktuella lådorna sitter sitter MDS 10:or ihop med tangband 4" och diskant. Tillverkade gratis till svågern.
Jag har gjort dem som en ren kopia av en redan färdig konstruktion. Dock så lyssnar han på en hel del Hip hop, så han ville ha mera bas. Sagt och gjort jag modifierade och fixade till detta med basar som inte drog iväg allt för mycket i pris.

Men jag blev inte nöjd med basen, jag bygger nästan bara LT själv. Men ville prova med vanlig basreflex till honom. Jag hade redan ett kort jag har gjort till THOR basen på Linkwitz hemsida. När jag räknade blev det samma frekvenser (ungefär).
Så jag provade och det blev riktigt bra, driver subbarna med ett steg på 2x300 men jag utnyttjar inte alls mycket effekt vid normala lyssningsnivåer.
Så nu vill jag göra ett lämpligt kort som kan användas till fler projekt eller om någon vill ha till eget bygge.
Nästa bygge blir ett LT kort till mina nästan färdiga Tangband subbar, W8-740. Lådor på 14 liter och LT blir nog fina fisken det vettu.
Jag langar upp en bild så får du ett hum om hur högtalarna ser ut.
Precis under nedre 4"an så går låddelningen 45 grader upp och bakåt

Bild

soundbrigade & Morello:

Tror ni att det skulle kunna duga med något som ser ut så här??

Bild

Tack
Kom gärna med fler kommentarer.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 19:48

Bu behöver inte snåla så mycket.
Rafffsade lite i Photoshop:

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-04 23:20

Tackar för tipsen soundbrigade och ni andra.

Här är senaste revisionen:

Bild

Det känns alltid bra att kunna lämna en hel del kvar av kopparen. Vätskan blir mättad fort annars.

När man gör ett övre jordplan måste man tänka på samma sak antar jag. Gör den som ett U i alla lägen?

Inga tankar kring övrig layout?
Allt är välkommet ...annars tänkte jag göra ett första ex av kortet på jobbet imorgon.
Kanske snickra ihop det imorgon kväll om jag får tag på delarna jag behöver.

tack

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-05 00:10

Hade en fundering till, vilken typ av kondingar lämpar sig bäst.
Jag har kollat mest på Metalliserade polyesterkondensatorer

Men man kanske skall använda något helt annat??

Tips, råd, erfarenheter?

Mvh
Patrik

Borgaren
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2005-03-16

Inläggav Borgaren » 2007-01-06 13:15

Topp! jag vill vara med om du ska beställa flera pcb!! Jag hade tänkt mig samma projekt. (tb8 alt thor) Men sitter inte på "skill" nog för att göra lt kretsen helt själv :oops:

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-06 18:49

Tjena

Jag ska inte beställa några kort ....jag gör dem själv istället.

Jag gjorde tre prototyp kort igår. Skall sägas att UV lampan som jag använde strålade lite ojämt, plus att laminatet var helt konstigt i sin fotoresistor. Prickar och grejer ...men det skall nog lösa sig.

Fixade en egen etslösning här på jobbet kallad gröna blixten. 1del saltsyra, 1del väteperoxid och 3 delar vatten.
Ha ha ha ha ....det gick rätt så fort med de höga koncentrationerna.... det bara kom grön rök och fräste, trodde det skulle smälla.
Men det blev ganska bra faktiskt, nu har jag hitta de rätta proportionerna.
Jag ska löda på alla komponenter i början på veckan eller så snart jag får dem.

Jag vill testa kretsen först och bedöma dess design och ljud innan.

Mvh
Patrik

Borgaren
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2005-03-16

Inläggav Borgaren » 2007-01-06 18:53

Kör så det ryker! Men bara grön rök då :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-07 00:38

He he jodu ...

vi får la se.

Ska greja lite med en design som innehåller ett 24db/oct filter som delar vid 80 Hz plus LT kretsen och bypass till varje krets så man kan koppla bort denna också, plus inkluderad nätdel, filtrering, rubbet.

Men vi får se hur den första blir ...kanske blir skit alltihop.

Ha det.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-10 00:09

Tjena igen.

Fick mina komponenter igår och snodde ihop hela kortet och mätte upp det på jobbet idag.

Det funkade jäkligt bra, inget brum ....eller väldigt lite ...men jag tror inte det kommer därifrån.
Spänningen var jättestabil på matningarna. DC offset låg på ca +0.02 på ingången och -0.02 på utgången.
Inget att prata om alls verkar det som.
Förstärkningen mätte jag upp och den stämde också väldigt bra efter vad Excel filen talade om skulle hända.

Det som jag kom på var att jag har att några grejer lite för tajt. Det blir lite ont om plats ibland. tex mellan matningsspännings kontakten och filter kondingarna.

Gött att mitt kort verkar fungera som det ska, nu ska jag börja rita på ett helt kort med nätdel, LP filter och LT i ett och samma kort.

Är det någon som har klart för sig hur man räknar fram ett 24db/oct linkwitz-riley filter?
Får inte riktigt kläm på hur man ska göra. Butterworth har jag formler för och där lägger man bara till ett likadant filter till i serie så ökar db talet.
Gör man samma på L-R filtren??

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-10 00:34

För Linkwitz-Riley kan du kolla här: http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#3

Borgaren
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2005-03-16

Inläggav Borgaren » 2007-01-10 19:15


Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-10 20:02

Tackar

Perfekt nu ska jag räkna ut vilka värden jag kommer att behöva för filtret.

Jag har varit på de båda siterna jag vet inte hur många gånger ...men när man behöver grejerna då kommer man inte ihåg.
Typiskt!

Tack iallafall.

Gjorde lite mer provlyssnande på LT prototypen. Basen gräver redigt djupt nu kan man säga.
Jag tror att det blev ganska lyckat.
En fundering som jag har.
När jag mätte LT kretsen med oscilloskop så såg jag att det blev en del fasförskutning. Hur mycket vet jag inte, men en del.

Linkwitz har ju en faskorrektions krets på sin hemsida. det kanske är någon som skulle implenenteras.

Själv skriver ha ju att filtret är okomplett utan det, men jag vet inte jag.

Tankar runt detta någon??

Mvh
Patrik

Borgaren
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2005-03-16

Inläggav Borgaren » 2007-01-19 00:46

Hur går det för dig? 8)

Måste säga att jag personligen väntar på ditt projekt med lite spänning eftersom jag själv skulle vilja ha ett gäng pyttesubbar!

Men jag surar jag för att det inte verkar att finnas tb8:or att köpa i sverige numera....... surt!! Man kanske ska slänga ett öga ifall det inte finns nån som vill sälja fyra st beggade. Men det känns inte så troligt!!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-19 10:57

Det var intressant att läsa om jordningen här. Jag har tidigare försökt få reda på hur "bra" layout görs, men det har varit svårt att få svar. Detta kanske är en liten bit på vägen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-01-19 17:31

Tjena boys

Det har varit lite tyst i den här tråden ett tag nu, jag håller på för fullt och ritar på ett stereo kort för LT krets samt Filter.

Det blir nog kanske en protoyp i nästa vecka.

Jag har däremot haft lite problem, som sagt ville jag ju göra nätdel, filter och LT krets i stereo på ett och samma kort.
Men jag använder ju Eagle som är ett freeware program där man bara kan göra PCB:s som 80x100mm. Jag vill inte köpa licensen för flera tusen spänn när jag gör kanske 3 nya kort om året, och inte ens det ibland.

Jag får lätt plats med stereo LT eller stereo filter men inte båda.
Så som det verkar nu så blir det 3 separata kort, men det kommer att funka lika bra.
Man får dra lite kablar bara men det är ju inte direkt några tjocka dimensioner.

Håller på att kolla ut en låda till hela kittet, jag har hitta några lämpliga på ELFA.
Hittade en som var i aluminium med raster för kortet inuti och 165mm bred, det ska nog räcka alldeles utmärkt.
Har ni några förslag på snygga lådor så är det välkommet.

Jag återkommer med lite bilder när jag har lite mer färdigt på korten.

Mvh
Patrik

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster