Soundbregott bygger TangBand

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Soundbregott bygger TangBand

Inläggav soundbrigade » 2007-08-13 21:37

Jag snyltade på en byggtråd förut men nu när jag fått hem mina RIKTIGA diskanter och det egentligen bara fattas ytbehandling kan jag ju skriva lite mer detaljerat om mitt bygge och skicka med lite vettiga bilder.






Så var det sagt. Kommer jag nu bara ihåg att fortsätta imorgon är lyckan gjord.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Inläggav Rookie » 2007-08-14 01:09

Ingen fara, jag påminner dig redan nu. :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-14 10:04

Jag har justerat mina senaste 4 bilder och ska strax ut och handla.

Lockad av priset och rätt vackra högtalare köpte jag ett par 5" basar från TangBand - W5-704S. Från ELFA beställdes ett par billiga slaskdiskanter (de kanske är riktigt bra). Dock ville jag ha TB rakt igenom och beställde och fick hem att bar 28-847 diskanter.

Jag hittar inte W5-704S längre, utan den verakar vara ersatt med 704D:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-704d.htm

Här är diskanten:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/28-847se.htm

Tanken:
Bygga en lagom liten högtalare som kan användas lite allround. Basreflex och ganska mer arbetad än mina projkekt brukar vara. Där har jag stött på patrull, fast Kaffekoppen gav mig en bildlig klapp på axeln nyss och sa - köp en burk spryfärg.

Nu ropar hustrun på mig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-14 13:52

Hemkommen.

Lite mer specifikt. Det har skrivits och konstruerats en del med TBs 4" och en del med 3" och det kan vara något på G med den världsberömda 3-tummaren. Men just nu kändes det inte helt fel med ett lite större element. Av kostandsskäl har jag droppat en hel del varianter med alldeles för dyra småelement - det här passade mig lagom.
Nu säger reglementet att det är dags för bilder:

Här är basarna med de första diskanterna:
Bild
Bild

Så små de är (*) - diskanterna. Stora som en "tummetott" - min fot.
Bild


(*) Överstinnan och majorskan smyger på sina makars soldatämnen där de badar nakna i sjön vid kasernen. Spejande genom kikaren, vilken hon vänt fel, utbrister majorska:
- Vad små de är!!!
- Ja, det är för att det är så kallt i vattnet ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-14 15:28

Så här säger Zaph om denna midbas:
"Comments: This is the value leader in this group, and an excellent driver for the price. It has a cast frame, poly cone, rear vented pole piece, double roll rubber surround and a catenary shaped dustcap. The response curve is respectably smooth and extended. One of my 3 samples had a voice coil lead that disconnected at full Xmax, thus a strike against consistency. The harmonic distortion throughout the spectrum is average for this price level, but it does not have any breakup related peaking like some stiffer coned woofers do. As a result of that and the smooth response, you can cross over the woofer just about as high as you want to, eliminating the need for an expensive tweeter."

Har använt 6.5" varianten och det är kanonelement, men jag måste erkänna att dammkåpan flög av på ett av fyra element vid ett tillfälle. Lätt åtgärdat dock, om man inte råkar trampa på den. (Grr!)

Har du funderat på att testa ett 1:a ordningens filter?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-14 17:56

Nwalmaer skrev:Har du funderat på att testa ett 1:a ordningens filter?

Nej - 2:a ordningens. Kommer sen. Funderade på att tjata lite låda först.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-15 10:12

Lite om lådorna, då.

Jag beslöt mig tidigt, om man ska kalla det ett beslut, att konstruktionen skulle vara enkel. Billiga element, enkel låda, enkelt filter osv. Jag saknar riktiga möjligheter att experimentera och optimera och är därför lite piskad att "pricka rätt" på första försöket.
Jag utnyttjade de program och funktioner som HiFi-kit och Ljudia erbjuder på sina respektive hemsidor, att beräkna lådor. Med givna data beräknades en optimal lådvolym av 9,47 liter.
Nu skulle frågan om vilken frekvens jag avstämde lådan till, komma upp. Men det har jag faktiskt glömt. Projektet startade för 1½ år sedan ... :oops: En vild gissning - 70Hz, kanske lägre.
Beställde så färdigsågade bitar från lokala byggvarufirman i 19mm MDF. Yttermåtten är 21 x 31 x 14 cm (B H D). Limmade och bultade ihop dem efter alla konstens regler:

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2007-08-15 19:14, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-15 12:25

MDF är ett trevligt material. Det beter sig nästa som massivträ; man kan spika, skruva, hyvla, fräsa, borra osv. Det äter verktyg pga den höga halten limämnen.
Jag borrade upp hålen för elementen med hålborr. I detta sammanhang är det en höjdare med småelement.

Bild

Från ett försök med ett par Miniaudiofilen har jag lite syntetull kvar och ska trixa lite efter råd från kaffekoppen med att packa det.

Lådorna är (mest) limmade, ville dra ihop dem med spånskiveskruvar (typ IKEA med insex) men borrade lite för djupt för att det skulle vägen. Med hyvel (rubank), filar och slipmaskin har jag lyckats få bort alla kanter och ojämnheter. Ett par lager 2-komponentspackel (Mekonomen) har gjort sitt, samt två lager sprutspackel (Mekonomen igen).

Bild

Bild

Först ville jag smita undan mitt medborgerliga ansvar genom att klä in dem med ett gräsligt och lila ormskinnstyg men hade lite bekymmer med hur jag skulle fästa tyget i lådan. Jag sydde en "strumpa som passade lådorna exakt men insåg att det var svårt att limma och sedan kränga på strumpan. Förtsa experimentet gjordes med matt-tejp. Det upprepas inte, ska jag säga.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2007-08-15 18:08

harre javvlar, va coola de blev med det där lila, var har du hittat det??? 8O :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-15 18:13

Frodrak skrev:harre javvlar, va coola de blev med det där lila, var har du hittat det??? 8O :)

Tygladan i Vänersborg. Tror de bara tar 50 spänn metern för 140cm bredd. Jag har sytt en korsett av det som bli över Funderade på om dett gick att sy .. förlåt snickra en korsetthögtalare som ser ut som en torso med snörning eller nåt sånt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-15 19:08

Jag tror lådorna pga sin ringa storlek och tjocka väggar (19mm skrev jag väl) är ganska stumma, men jag klistrade ändå på en matta blyasfalt (Meconomen).

Bild

En liten detalj till. Jag har inte fattat det där med bi-wiring. Ett dyrare och krångligare sätt att göra något som går lika bra med en högtalarkabel.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Inläggav Helmut » 2007-08-15 22:52

Hur påverkar högtalarklädseln ljudet? Lägger jag handen på mina lådor kan jag känna att lådan vibrerar med ljudet. Eftersom ytan på lådan är mycket större än högtalar membranet så borde det innebära att allt ljud som kommer från lådväggarna borde klassas som distorsion. Vilket är det perfekta materialet när man skall klä en högtalarlåda? Kan det vara en massa tuber silikon blandad med några blyhagel i decimeter tjockt lager. Eller räcker det med tjockt tyg?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-16 08:35

Det vet inte jag.
Jag ville bara dölja mitt usla träjobb. En kompis byggde högtalare med plywood sandwichat med asfaltmattor (dubbelhäftande).
Tyget gör nog varken till eller från.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-16 11:51

Delningsfiltret är ett vanligt "sketans" 2-vägs 12dB-filter på (*) 3600Hz. Diskanten dämpad 3dB.

(*) Jag har glömt bort hur jag gjorde det, har inga siffror på spolarna och har nu monterat kondingarna så jag inte ser värdena :x . Och om jag plockar in de värden jag har noterat någonstans stämmer ingenting: L = 0,5mH och 2,2uF. Spolarna till basen är kraftigare (1,2mm) än de till diskanterna (0,7mm). Mer kan jag just inte säga.

Jag har skruvat i elementen och lyssnat, så som jag brukar, och jag var nöjd - så jag lär väl inte göra något mer åt det här.

Bild

Glömde alla bitar i lådorna när jag spacklade och slipade som värst ...

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2007-08-16 18:41

Sounbrigade,

Den där sexiga klädseln,Är det ett tyg eller mer som ett konstläder?
Jag klädde en gång en gammal radio i ormskinnsimitation,Gillar ide´n
skarpt.
Ska kolla om det går att få tag på här i trakten.
Frän ide av dig,coolt.

Rolf

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-16 18:47

Det påminner mer om lack, alltså ett bomullstyg bestruket med ett lite svampigt lacklager mönstrat som ormskinn.
Har du en god idé kan jag fixa en snutt till dig (mot självkostnad - inga avanser i kommunistiska republiken Södergatan 7 :) ).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2007-08-16 19:01

Magnus,

Okej,så'nt t tyg.tror jag förstår vad du menar.
Jag är nog mera inne på nå'n sorts konstläder (Vinyl)
Men tack i.a.f för ditt generösa (Kommunistiska) erbjudande :wink:

Rolf

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-16 19:29

roren skrev:Jag är nog mera inne på nå'n sorts konstläder (Vinyl)

Glad man hade använt skinn till sian lådor, jag har också ett kraftigt skinn men vet inte hur jag ska applicera det OM jag skulle använda det.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-18 14:42

SATAN!!!!! .... är en stor svart och vit fågel som gillar att stjäla kaffeskedar i silver.

Hade fixat en plugg till mina diskanthål och när jag satte den på plats ... sprack limningen till baffeln. Av någon märklig orsak sprack det upp vid basreflexröret. Har försökt limma ihop, men ska fräsa upp ett spår och gucka i något som förhoppningsvis håller ihop och tätar skiten.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-18 15:09

Tänk vad enkelt det hade varit med lite vitlim ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-18 16:48

Kaffekoppen skrev:Tänk vad enkelt det hade varit med lite vitlim ;)

KÄFTEN!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-22 19:09

Den spontana svordomen då ...

Jag hade borrat upp hål för andra diskanter men beslöt i ett ögonblick av tillfälligt vansinne (vad heter det som alla grova kriminella åberopar - tillfällig psykisk förviring??) att köra med TB's egna diskanter - se bilden ovanför nånstans.
Alltså var jag tvungen att täppa igen hålen lite grann. Det där med vitlim köpte jag inte. Saker ska svetsas eller i nödfall möjligen bultas fast - inte limmas.

Trärondellen motsvar det hål jag ska ha:
Bild

Efter en del väsen (också från grannarna) fick jag i en "plugg". Hålsågade ut den och "svarvade" ner den några mm i borrmaskinen. Den här gick bra. Nummer två gick mindre bra - baffeln lossnade lite i limningen.
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-22 19:11

Här har jag snyggat upp ett delningsfilter (hur det nu såg ut :roll: :oops: ). Den stora spolen limmar jag på lådans insida (smältlim troligtvis). Sladdar är nån sorts 1,5mm2 högtalarkabel. Jag har märkt ut (+) och (-). Otroligt av mig.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-22 19:15

Och ..... tillbaka på ruta ett.

Bild

Jag skulle väl egentligen tagit ner färgen på lådorna så limmet fäst bättre eller använt annat lim (än vitlim). Men det får gå såhär tills vidare.
Jag låter tyget gå över kanten där bak, syr ihop med några stygn, kasnke limmar på något sätt och hoppas det sitter.
Det ska skäras upp hål för elementen fram och jag ska försöka limma fast tyget några mm ner i utblåset. Där får jag försöka med vattenbaserat kontaktlim.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-26 17:02

SannyX undarde hur de var avstämda .... :oops: (glömt!!!)
Men vi kör lite baklängesingenjörande:
W5-704
f0 - 55 Hz
Moving Mass - 7,35g
Levc - 0,4mH
Zo - 31,33Ohm
X-max - 3 mm
Vas - 12,6 liter
Qts - 0,37
Qrms - 1,93
Qas - 0,46

Dessa data skulle ge en låda på 9,1 liter med en 3dB-punkt på 64,7Hz (fres = 62,4Hz). Stämmer inte riktigt med mina noteringar ....

Kollar annat program - 9,47 liter och Fb 60Hz.
Noterar att basreflexrören är för långa - vad händer då??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-27 12:01

Just nu ser det ut så här ...

Bild

... men funderar på nya lådor med smalare baffel och med lite riktigt kalkylerande bakom.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2007-08-27 13:31

Hur låter de då? Lika roligt/fint som det ser ut?
De låter säkert fint förresten, Tangband verkar göra mycket prisvärda element.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-27 13:53

Stranne skrev:Hur låter de då? Lika roligt/fint som det ser ut?
De låter säkert fint förresten, Tangband verkar göra mycket prisvärda element.

Fråga SannyX, Almen och Merkurius samt Adhoc. Jag är lite förvånad att det finns så djup bas. Fast topparna till mina Allegro låter också djupt. Diskanten gör mig förvirrad - elelr diskantdelen gör mig förvirrad. Elemenetet är mycket litet och måste ha en mycket liten magnet, väger nästan ingenting - men jag får helt annan snärt från det här än från mina gamal trötta Allegro.

Jag har själv inga referenser, men jag upplevde när jag lyssnade på små piP:orna att de här ligger inte långt efter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2007-08-27 14:15

soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:Tänk vad enkelt det hade varit med lite vitlim ;)

KÄFTEN!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-08-27 14:21

Hetsporren skrev:
soundbrigade skrev:
Kaffekoppen skrev:Tänk vad enkelt det hade varit med lite vitlim ;)

KÄFTEN!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Han var ironisk ... :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster