Fräsa ur högtalarhål i baffel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Fräsa ur högtalarhål i baffel

Inläggav KarlXII » 2007-10-30 19:40

...kräver en jigg av något slag.
Jag köpte en "Milescraft" idag på Jula, men nu när jag öppnat den ser jag att den inte klarar hål mindre än ca. 20 cm i diameter. ( Om jag nu förstått den rätt :roll: )

Hur brukar ni göra? Finns det andra tekniska hjälpmedel att skaffa till fräsen?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-30 19:46

Sökfunktionen är bra :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-10-30 19:47

Det finns en utmärkt tråd som heter fräsjiggar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=388303
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-30 19:48


Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-10-30 20:00

Kaffekoppen skrev:Sökfunktionen är bra :)


Bild

Jag hittar faktiskt aldrig nått på faktiskt, faktiskt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-10-30 20:06

Tack för länkarna!

Nu har jag kikat. Inte upplyftande. Beställa router buddy eller jasper från USA= lång väntetid. Göra egen? Ämehvaffaa.... :evil:
Det finns inget i Sverige alltså?

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2007-10-30 20:29

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22640693

Kan den funka?

Hoppla Kerstin, så det kan gå... :oops:
Missade att det var en sån du köpt.........
Senast redigerad av Frodrak 2007-10-30 21:10, redigerad totalt 1 gång.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2007-10-30 20:55

Vilka håldiametrar ska du ta upp och hur många utav varje? Är det bara ett fåtal av varje skulle jag göra en enkel men fungerande engångsjigg.
Varken särskilt tidsödande eller svårt, en bit plast eller oljehärdad masonite kan duga utmärkt för ändamålet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-30 21:17

Länken var inte fungerande längre men det var just en sådan Milescraft jag hade testat där, och som sagt, den kunde inte göra annat än bauta-hål. Lite dumt när den var så dyr.

Leveranstiden från Partsexpress i USA är inte särskilt lång men frakten går på en del, dels i förskott och dels ytterligare en summa när dom kommer till dörren. I alla fall de gånger jag beställt därifrån. Men som sagt, i Sverige finns inga alternativ vad jag vet. :(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-10-30 21:20

Adhoc skrev:Vilka håldiametrar ska du ta upp och hur många utav varje? Är det bara ett fåtal av varje skulle jag göra en enkel men fungerande engångsjigg.
Varken särskilt tidsödande eller svårt, en bit plast eller oljehärdad masonite kan duga utmärkt för ändamålet.


Det är ju inte så mycket egentligen, men jag vill ju att det ska bli bra. :)
Det är fyra försänkta hål för bas/mellan och två för diskanter.
Jo, det får väl bli engångs. Plexivarianten såg ju rätt lagom ut metall är kanske bäst men jag har ingen möjlighet att jobba med det.

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2007-10-30 21:24

hehe, jag köpte också den där fräsjiggen, mitt sämsta köp någonsin :D

Gör en egen.

Jag gjorde min i massonit, funkar rolex

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-10-30 21:25

Nwalmaer skrev:Länken var inte fungerande längre men det var just en sådan Milescraft jag hade testat där, och som sagt, den kunde inte göra annat än bauta-hål. Lite dumt när den var så dyr.

Leveranstiden från Partsexpress i USA är inte särskilt lång men frakten går på en del, dels i förskott och dels ytterligare en summa när dom kommer till dörren. I alla fall de gånger jag beställt därifrån. Men som sagt, i Sverige finns inga alternativ vad jag vet. :(


Precis. Den kunde ju faktiskt varit så mycket bättre om de funderat lite.
Hade man kunnat skjuta ut en längre styrpinne under delen som håller fräsen hade den varit perfekt.

Ja, det är typiskt. En kompis åkte hem från USA idag. Det hade ju varit smidigt.

Men jag är inte bitter. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-30 21:29

Jag gjorde min jigg av en bit aluminium, den funkar rätt bra. Mitt alu är lite för mjukt så hålen slits för mycket. Den klarar diskanter med dom små hålen närmast, men då behövs ju ingen jigg egentligen. Fräsen är en gammal Stanley, typ 50 år gammal eller nåt, helaluminium.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MrMusic
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-08-19

Inläggav MrMusic » 2007-10-30 21:35

Jag gjorde en mycket enkel lösning genom att:

1. skruva dit en mdf platta på undersidan av fräsen.

2. Fräs igenom mdfen med frässtålet

3. borra ett centrumhål halvvägs igenom mdfen, på "rätt" avstånd från frässtålet. (radie=bakre kant på frässtålet till centrumhålets mitt)

4. Proppa i en sprint (ca 5 mm tjock, 1-2 cm lång funkar bra) i centrumhålet.

5. Borra motsvarande centrumhål i arbetsstycket.

6. Fräs

Det blir ganska exakt. Dessutom mycket enkelt att tillverka om man bara hittar en sprint..
En annan fördel gentemot att använda en skruv el dylikt genom mdfen som man fäster på baksidan, är att man inte behöver lossa mdf-plattan om man vill flytta den lite. Det räcker att borra ett nytt hål. (Praktiskt vid små hål)

Jag skulle gärna visa en bild, men det verkar inte som jag har fått någon ftp-area att lägga upp fotona på..

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2007-10-30 22:38

MrMusic beskrivning är som jag hade gjort om det bara handlar om fåtal håltagningar. MDF eller masonite kvittar som bottenplatta.

Den late använder dubbelhäftande mattejp istf att skruva fast MDF-biten i bottenplattan. En variant mot hans sprint vid punkt 3. är att göra ett genomgående hål i MDF-plattan och använda ett borr, tex 5 mm, som centrumtapp i stället. Om det frästa hålet blir lite för trångt för högtalarelementet (= djävulstyg), fräser du om hålet genom att använda ett 4,5 mm borr i stället som centrumtapp. Hålls det "sträckt" när du fräser, blir hålet 1 mm större i diameter.

(Sätt en bit tejp på borret som sticker upp genom MDF-platta, så faller det inte igenom. Beroende på hur stor fräsens bottenplatta är kanske det inte funkar med genomgående hål för att fräsa diskanthålen)

När kommer byggtråden på dina transmission line-burkar då? :wink:

Användarvisningsbild
stridstrom
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-01-23
Ort: Sundsvall

Inläggav stridstrom » 2007-10-31 01:56

Jag köpte samma sketna fräsjigg. Den är säkert bra om man ska göra kulisser för en teater eller något, men ska man bygga högtalare är den inte till någon större nytta.

Den är säkert inte heller bra till att göra stora hål, ifall man använder tvingar etc. som kan vara i vägen.

Det är lite dålig info om den där mojängen så jag gissar att fler än en har kollat på bilden och köpt grisen i säcken, vet iaf att min pappa köpte en likadan och har precis lika stor nytta av den.

MEN, skam den som ger sig när man väl ska komma till och äntligen bygga. Man kan inte låta såntdär stoppa kreativiteten!
Jag löste problemet genom att vända på själva "mittplattan" och tog en borrförsänkare och fräste ur lite plast för "lås-skruvar" på baksidan och löste diametern genom att justera med tappen i ett längre spår, låsa den och fräsa alla mindre hål.

I och med att jag även skulle fräsa för en 8 tummare så skulle jag ha velat använda hela fräsmanicken som den är tänkt, men iom att arbetsstycket, fräsjiggen och tvingarna samt bänken inte var kompatibla så hämtade jag inspiration här på forumet och byggde en ny jigg av en bit minerit som jag hittade i garaget. Det funkade toppen, även om jag sett bättre exempel i plexiglas som jag nog gör nästa gång det är dags.

Jag lägger upp nån bild på min hemsida så ser man vad jag menar, föresten så ser man ju mina färdiga högtalare också, känner ni igen designen?

Sanningen att säga så har jag inte alls plankat rakt av utan varit inne länge på en snarlik modell, fast vägghängd. Vinklad. Lång historia.
Nu när jag ändå hade ett gäng gratis (och nästan gratis) element liggandes och inte material till de "riktiga" vägghängda byggena, så tränade jag lite på dessa golvare.
Med en viss design i minnet, och med mina egna idéer i skallen så skapade jag dessa.

Låter riktigt bra utan att vara uppmätta och optimerade mer än rigorös planering och simulering innan bygget. Jag kanske lägger upp en tråd om jag ids krångla ner allt på hemsidan/ftpn i framtiden.

Här är iaf "verkstaden" på hemsidan, som är under uppbyggnad - ständigt... med snigeltakt...

Länk: > http://stridstrom.se/Verkstad.htm

Vänligen - Robert

ps: Testar länka direkt till bilderna på sidan också, får se om det funkar :)

Bild

Bild

Bild

Bild
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-10-31 10:28

Snygga högtalare (men basreflexporten är väl inte så lång)!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2007-10-31 10:39

Fräsmomentet verkar vara det som engagerar, utmanar och frustrerar varje DIY:are med ambitioner (sticksågen förpasse sig till gömmorna i garaget...).

Fråga: hur är erfarenheten att handla från Partsexpress i USA? Funkar det med leveranser/logistik? Blir det dyr frakt? Tillkommer svensk moms? Förutom nämnda frästillbehör så har dom ju en hel del annat intressant till riktigt låga priser. Kul om någon som har erfarenheten ville dela med sig!

Johan

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-31 12:32

Moms på varar och frakt, moms på tullavgiften, och moms och kostnad för frakten från tullen till dig.

I värsta fall.

Momsen och värdet är baserat på varornas deklarerade värde, så där finns ju lite att göra ;)

Användarvisningsbild
stridstrom
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-01-23
Ort: Sundsvall

Inläggav stridstrom » 2007-10-31 15:38

Naqref™ skrev:Snygga högtalare (men basreflexporten är väl inte så lång)!


Tackar, designen är lyckad :)

Porten är runt 11-12cm med 75mm dia, tror jag det var. Har inte bladen/uträkningarna i närheten just nu.
Portarna är inte på millimetern färdigimplementerade, måste mäta först, vilket ska ske "vilken-dag-som-helst" :)

Avstämningen tror jag ligger på 45Hz och är en gyllene kompromiss som brukligt.

ps: Måste ändå säga att det är förvånande vilken kapacitet det ändå finns i basen, med tanke på allt.
Helheten är förstås det viktiga, och också överraskande bra såhär inledningsvis.
Är riktigt sugen på att mäta men har haft lite andra snickerier som har fått högre prio så här långt, men det är nära nu.

Men nu kanske vi inte ska skräpa ner tråden med detta?... sorry för OT!

Vänligen - Robert
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-10-31 17:28

Naqref™ skrev:Snygga högtalare (men basreflexporten är väl inte så lång)!

Bild
ja eller hur 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
stridstrom
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-01-23
Ort: Sundsvall

Inläggav stridstrom » 2007-10-31 17:38

8O ... nämen!... vad skådar mitt norra öga??... :D ja det kanske var dom där jag syftade på som lite av inspirationskälla :)
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-11-01 11:31

En sån här använder jag, egentillverkad, vilken går att justera steglöst
inom radien 2,5 cm --> 12cm vilket gör att man kan fräsa hål från 5cm diameter till 24cm.


Bild

Bild

Så här kan resultatet bli när det är färdigt :)

Bild

vh Göran

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-11-01 15:14

Mycket tjusigt, grannilsson.
Både jiggen och högtalaren. :)


Kikade på Classes Co-techfräsar idag - de skulle ha en cirkelfrästillsats med i kartongen.
Det är en moj med ett stift som man sätter på en av pinnarna till parallellanslagen, vilket tyvärr gör att man inte kan göra tillräckligt små hål för t.ex. diskant.
Co-techfräsen, den större för 695:-, kändes annars helt OK för sitt pris.
Lite imponerad där faktiskt. Stark, lätt att göra höjdinställning och inget jingel i mekanismen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2007-11-02 09:42

grannilsson skrev:En sån här använder jag, egentillverkad, vilken går att justera steglöst
inom radien 2,5 cm --> 12cm vilket gör att man kan fräsa hål från 5cm diameter till 24cm.


Bild

Bild

Så här kan resultatet bli när det är färdigt :)

Bild

vh Göran


Tjusigt, båda två!

Jag gjorde en kopia av din i går och den funkar lysande, mycket enkel men Bra idé...

Mvh

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-02 11:03

Ja, den är så bra att det borde bli en kommersiell produkt.

Hoppas du läser det här Grannilsson ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-11-02 11:35

Kaffekoppen skrev:Ja, den är så bra att det borde bli en kommersiell produkt.

Hoppas du läser det här Grannilsson ;)



Jaaaa!

Min ELU har 83 mm mellan pinnarna. ;)

När blir min jigg klar och var skickar jag pengarna? :)

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2007-11-02 12:44

Kaffekoppen skrev:
Ja, den är så bra att det borde bli en kommersiell produkt.

Hoppas du läser det här Grannilsson


Tack för de värmande orden, jag hade en bra medhjälpare som svarvade pinnarna , på mitt arbete, det behövs faktiskt 2st plåtplattor
en för de större hålen (som syns i den bilden i mitt inlägg här tidigare) och den andra för att göra de minsta hålen.

Annars tar den bockade plåtkanten (som håller styrpinnarna) i fräsen för tidigt (hoppas att ni förstår vad jag menar) :oops: därför behövs denna platta också, (se nedan) men man kan bara flytta över de svarvade styrpinnarna eller låta sig göra 4st. Med denna platta kan man i princip fräsa så små hål som frässtålet medger.

Ja detta borde ju tillverkarna av överhandsfräsar tänka på , ja tror dock om det hade varit lite högtalarbygg intresserade, borde de väl ha insett detta för länge sedan :wink:

Bild

KarlXII skrev :
Mycket tjusigt, grannilsson.
Både jiggen och högtalaren. :)


Tack, Tack

Vh Göran

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-11-04 21:48

Tack för råd, tips och bilder. Jag gjorde en egen jigg av plexiglas.
Jag tog av sulan och använde den som mall. Sen var det bara att fräsa rakt genom plexiglaset och mäta upp rätt avstånd från frässtålet, borra, och skruva dit en pigg.
Det funkade eminent! :)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
stridstrom
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-01-23
Ort: Sundsvall

Inläggav stridstrom » 2007-11-06 02:12

Ser ju toppen ut. Själv ska jag göra en liknande, men justerbar, inför nästa mer seriösa bygge.

Gäller bara att ha en bra spännanordning på tappen i skenan så den inte flyttar sig.
Nån hävanordning kommer farandes i skallen, var har man sett såna? Häv upp och vrid över så låser det fast... ???
*kortslutning*
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster