Horn för Ljudbäfvern

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Horn för Ljudbäfvern

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 21:51

Precis när jag beställt material till den här:

Bild

Skickar Sonido (http://www.sonido.hu) den här ritningen på ett nyare och bättre horn men det får väl bli se då.

Bild

Vill prova en högtalare med icke oansenlig verkningsgrad.

Fråga till publikum inna jag går vidare: Vad betyder "Spread the wool equally in the chamber!". Vilket är kammaren?
Senast redigerad av soundbrigade 2008-02-12 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Horn för Ljudbäfvern

Inläggav MacBruce » 2008-02-11 21:55

soundbrigade skrev:
Vill prova en högtalare med icke oansenlig verkningsgrad.

Fråga till publikum inna jag går vidare: Vad betyder "Spread the wool equally in the chamber!". Vilket är kammaren?


Det är väl utrymmet bakom elementet. (Du får det att rycka i den gamla hornsnickartarmen, som jag trodde var för evigt avsomnad... :wink: )
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 22:21

Jag har aldrig byggt horn - bara pipor men aldrig horn.
Elementet, vilket jag säkert har nämn här på faktiskt förut, är ett 144mm bredbandselement från ungerska Sonido:
http://www.sonido.hu/adat_pdf/sfr/sfr144-8.pdf
Jag vet inte om det är det mest optimala element, men jag vill inte riktigt bygga med samma element som alla andra (TB 3" eller Fostex).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Inläggav MacBruce » 2008-02-11 22:40

soundbrigade skrev:Jag har aldrig byggt horn - bara pipor men aldrig horn.
Elementet, vilket jag säkert har nämn här på faktiskt förut, är ett 144mm bredbandselement från ungerska Sonido:
http://www.sonido.hu/adat_pdf/sfr/sfr144-8.pdf
Jag vet inte om det är det mest optimala element, men jag vill inte riktigt bygga med samma element som alla andra (TB 3" eller Fostex).


Som alltid nu för tiden får jag börja med "det var ju ett tag sedan, men..."

Den lilla kaviteten bakom elementet kopplar bort hornet vid högre frekvenser. Frågan är, hur väl detta och hornet spelar ihop med ett annat element än vad högtalaren är designad för?
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 23:17

Hornet är för detta element.
Elementet valdes för att det var udda och lagom exotiskt (ungerskt) och kostade ett bra pris.
Hornet är lagom litet också. Fullt medveten om att jag inte dar djupbas men väl lite tryck.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Inläggav MacBruce » 2008-02-12 00:00

soundbrigade skrev:Hornet är för detta element.


Ah, då missuppfattade jag. Skall bli kul att se resultatet.
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 00:04

Kolla Sonido's hemsida - där finns både elementet och ritning det första hornet. Tyvärr är den sidor bara på ungerska men lite pennstreck och ett och annat Vas och Qms är universellt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-02-12 00:05

Hur mycket bättre på en skala skall det nya hornet vara då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 00:14

paa skrev:Hur mycket bättre på en skala skall det nya hornet vara då?

Så här mycket bättre:
It is an earlier version which also works but the current is better.
.

Jag har MDF för skapligt mycket pengar i barnvagnsrummet så jag slänger inte det och satsar på version 2. Jag ska försöka få till de här innan DIY-träffen i Gbg och sedan snappa upp vad folk tycker.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-02-12 00:28

OK, jag tyder det som några pinnhål upp skalan, men inte så hemskt mycket ändå, i förhållande till det perfekta ljudet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 09:20

Jag förväntar mig inget "perfekt" ljud utan mer en högtalare bättre anpassad till mina småförstärkare.
Ikväll ska jag börja fräsa och limma ... :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Inläggav Rookie » 2008-02-12 12:41

Glöm inte att ta bilder, bäverskrutt! :)
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 12:44

Rookie skrev:Glöm inte att ta bilder, bäverskrutt! :)


HÄLVÄTTÄS DJÄVLAR. Det säger du nu när jag redan byggt dem, testat dem och sålt dem ....

Självklart Rookie-mannen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 13:30

Michael från Vargön hjälpte mig att släpa in 6 ton (kanske inte så mycket) MDF-skivor hit in:
Bild

Bagageremmar är guds gåva till mänskligheten:
Bild

Stora flaken är sidorna,, låmga smala baffeln och de andra snuttarna ska sitta på insidan, topp, botten och bak. En låda:

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2008-02-12 13:38

Mmmmm, minns mina Fostex Fp203 bestyckade horn *kärlek*
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-13 09:46

Var inte på hugget igår. Snuvan hade satt sig i värmecentralen och jag hade börjat få feber.
Till råga på allt hade Byggcenetr sågat ett par bitar i fel mått. Sidorna var 10cm för långa och en innerdel var 3 cm för kort - GRRRRRRRRRR! :evil:
Hade inte lust att hyvla på mina stolar utan limmade ihop det jag kunde, alltså baffel, topp, botten och bakstycke. Detta paket, tillsammans med hornets innerdelar limmas ihop med sidorna nästa tisdag.
Bild

Sedan lossnade fräsen när jag fräste ur för elementen, och sedan var den förstörd :evil: :evil: :evil: - hur jag ska få ut hålen sedan vet jag inte riktigt men jag har en idé ...

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-13 09:49

Jag limmar med PU-lim för att dels få den extra styrkan, dels fylla alla spalter ordentligt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-14 15:10

Undrade om man behövde en frekvenskompenserande länk till elementet men fick det här glada beskedet:

There is absolutely no need for any networks curing the impedance. The impedance is pretty much linear and within a common and reasonable
range. However, uo will hear it by yourself )).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-14 15:55

Däremot kan man ju tänka sig att det vore trevligt med ett litet baffelstegskorrigerande filter :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-14 16:15

Kaffekoppen skrev:Däremot kan man ju tänka sig att det vore trevligt med ett litet baffelstegskorrigerande filter :)

Kanske det kanske. Men sen. Viktigast är att bli klar så jag kan ha med dem till Göteborg.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-20 12:18

I kläm:

Bild

PU-lim är guds gåva till människan. Fäster bra och skummar upp och fyllar alla spalter man råkat skapa.
Ska fräsa ur hålet för elementet nästa gång - om en vecka.
Då har jag förhoppningsvis fått inte stålar och kan skicka ner för frakten. Sonido glömde notera det på prislappen....



Ed. Sonido har skickat elementet och förväntar sig att jag skcikar pengar för frakten separat. Jag får inte glömma, meddelar de mig. Kanonfirma!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 17:13

Sonido hade sedemera identifierat mig som "Magnus" vilken tydligen är känd både här och där och tyckte jag skulle skita i att betala frakten - jag betalade ändå. Det här kan ju bli stort .... med Sonido menar jag. 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2008-02-23 17:33

Konstruktionerna har olika storlek på kammaren bakom elementet, den ena är mindre än den andra. Jag skulle nog bygga den som har en större kammare, för att sedan fylla den med absortionsmaterial alternativt något som minskar volymen (ex vis vatten fyllda plastpåsar. Allt detta för att försöka få elementets resonansfrekvens, monterat i hornet att överensstämma med den utvidgningsfrekvens som hornet är tänkt att ha.

Konstruktionen ser dessutom ut ha vara rätt lämpligt utformad för att du skall få ett trihedralt horn om du placerar ditt bygge upp och ner (med mynningen nedåt) i ett hörn så att du låter väggar och golv bilda en ytterligare förlängning på din konstruktion. Det medför dock att högtalarelementet hamnar nere vid golvet i ditt fall, kanske inte gör så mycket eller så inbjuder det till en ny lyssningsposition.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 18:56

Sonido antydde att design #2 var "bättre" men att #1 inte var dålig. Jag hade bara #1 när jag beställde MDF och #2 kom lite oväntat. Jag hade dessutom kunnat fixa 2:an eftersom sidorna var 10cm för långa.

I övrigt valdes det här hornet för att ritning fanns och Sonido valdes av ren nyfikenhet även om jag nu noterar en del positiv kritik, där många tycket att Sonido slår både Jordan och Fostex på fingrarna vad gäller ljudkvalitet och pris.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2008-02-23 20:25

soundbrigade skrev:Sonido hade sedemera identifierat mig som "Magnus" vilken tydligen är känd både här och där och tyckte jag skulle skita i att betala frakten - jag betalade ändå. Det här kan ju bli stort .... med Sonido menar jag. 8)


Fasen, man kanske skulle byta förnamn...
Om det nu ger dylika fördelar att heta Magnus 8O :wink:

Allvarligt, hoppas att det blir bra och att du hinner.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 20:35

Jag tror det är sista kursdag för våren på tisdag. Får bygga låda#2 hemma - limma (PU-lim) och skruva (URRRRRRRK!).
Måste ta med lite träpinnar och såga lite snett bara.

Kommer du till Göteborgs-DIY:et?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2008-02-23 20:46

Jomenvisst kommer jag, om man bara får utan att ha med något eget så.
Är det bestämt när och var?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 21:19

Det finns ut ställare och be sökare - alla lika väl komna. Inget är be stämt när var och hur.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-02-25 12:20

Det tog nära en vecka för pengarna att ta sig den elektriniska vägen ner till Budapest och ett par dar för elementen att ta sig hit till lilla Vänersborg (undras om parisarna skulle kunna tänka sig att kalla Paris för Lilla Vänersborg??)

Lådan innehöll två bredbandselement (med fasplugg i svarvad bok 8) ), två anslutningsdosor, lite dämpull och skruvar och bultar för att fästa högtalarna - det har jag aldrig upplevt förr (mina Allegro-satser var ett undantag).

BILDER:

Bild

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2008-02-25 14:25

Vore intressant med lite mera exakta prisuppgifter, glädjen i detta bygge smittar av sig...

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster