Säkringar i högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Säkringar i högtalare

Inläggav Belker » 2004-03-18 22:50

Hur är det med säkringar i högtalare? Sabbar de ljudet? Såg för ett tag sen säkringar i Lindroos SuperInoSystem, så det borde ju gå att implementera utan att ljudet degraderas.

Hur räknar man?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-03-18 22:56

Varför vill man ha säkringar i högtalare utav den digniteten?

Skydd om något skulle bli kajko?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-03-18 22:59

Jag startade en tråd om detta på usenet nyligen. Hoppas den obegripliga länken funkar.

Länk!


Gjorde om länken till just en länk så man slipper sidoscrolla så mycket! :)

/ae


Tack! /S
Senast redigerad av Svante 2004-03-19 18:15, redigerad totalt 2 gånger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-03-18 23:06

Längst länk vinner! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-03-18 23:21

Det verkar som om det finns två anledningar att sätta in säkringar, dels att skydda mot tokspelande med konstant klippning, dels att skydda mot söndergående/självsvängande förstärkare. Efter att ha grävt ner mig i deltoner och effekter har jag insett att diskanter inte borde gå sönder av klippdistorsion i sig. Tror jag. Vad nu det hade med saken att göra.

Det som skulle kunna vara dåligt är att säkringen *måste* ha en resistans (annars skulle den aldrig smälta) och att denna resistans ökar med temperaturen (som ju bevisligen blir hög nära smältning). Någon skrev en artikel (minns inte vem) i JAES om att den varierande temperaturen (sett över kort tid, inom cyklerna i signalen) dessutom ger distorsion. Märks det att jag gillar parenteser (?). ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2004-03-19 12:31

Diskanter kan ta skada utav "klippdistorsion" då det som egentligen händer är att förstärkaren går i taket och klipper sinussignalen, och ut kommer en likspänning med den amplituden där förstärkaren klipper (såvida det inte sitter en kondensator i serie med utgången).

Vad som händer om man skickar DC till en högtalare är att talspolen efter en stund går i sitt ändläge och fastnar där. Får den likström under för lång tid så alstras såpass mycket energi i talspolen att den antingen brinner av eller smälter ihop.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-19 13:45

Klipper man en sinus symmetriskt blir det ingalunda DC. Däremot skapas en serie av övertoner. Klipper man en sinus riktigt hårt blir det approximativt en fyrkant. En fyrkant kan betraktas som en sinus med 41% THD. (41% beräknas genom att ta fasta på en serieutvecklad fyrkant och sedan summera övertonerna kvadratiskt).

Att slutsteg som klippper kan "elda" upp diskanter kan belysas med följande exempel:

Ponera att man spelar en sinus på 1 kHz. Diskantelementet kommer att exciteras minimalt. Ökas nivån så att slutsteget klipper kommer övertoner vid 3kHz, 5kHz, 7kHz osv att bildas. Dessa kommer uppenbarligen att excitera diskantelementet om delningsfrekvensen är högre lägre än 3kHz.

(Ovanstående förutsätter symmetrisk klippning. Asymmetrisk klippning introducerar även jämna övertoner, dvs 2 KHz, 4 kHz osv)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2004-03-19 15:10

DC var kanske fel ord att använda, men ser man på en halv period utav en klippt sinus-signal så får man ju ingalunda en DC-nivå som håller i sig x antal ms.

Klipper det helt symmetriskt så blir det som Morello säger över hela perioder inga DC-komponenter utan ett "oändligt*" antal övertoner av udda frekvenskomponenter (se Fourier-transform av fyrkantsvåg).

*utan bandbegränsning

Har man däremot assymetrisk klippning (menar då vid olika amplituder på positiv och negativ våghalva) så torde väl detta medföra en förskjutning utav medelvärde från nollnivån?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-03-19 18:25

Hej!

A* har haft en svag/billig stärkare som pajades samt pajade en medelgod h-talares
bas/mid element (talspolen brändes fast i "max"läge)

Vilka säkringar ska man A*nvända :oops:/:wink: !?


Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-19 18:50

Audiomanikern skrev:Hej!

A* har haft en svag/billig stärkare som pajades samt pajade en medelgod h-talares
bas/mid element (talspolen brändes fast i "max"läge)

Vilka säkringar ska man A*nvända :oops:/:wink: !?


Mvh A*


100 ampere, trög :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-03-19 19:00

Mja, det var ungefär det jag hade insett att det inte var så farligt. Likspänning är inte farligare än växelspänning. Det som är förstörande är för mycket effektutveckling i talspolen och den ges av I^2*R. DC är definitivt inte skadligt för diskantelementet som har åtminstone en kondensator i serie med sig för alla vettiga filterkonstruktioner. Inte heller deltonerna är så farliga. Visserligen är 3:e deltonen 1/3 av grundtonen, men det ger bara 1/9 av effekten. Summerar man effekten av alla deltonerna hamnar man på c:a 22% av grundtonens effekt, eller 18% av hela effekten. Så, en femtedel av effekten hamnar i diskanthögtalaren om man kör ut en 1kHz fyrkantvåg och delar vid 2kHz.

Nu domineras inte musik av 1kHz utan kanske snarare kanske 300Hz och då blir det faktiskt inte mycket kvar över 2kHz, sådär en 4 % kanske. Diskanten i ett 100W-system får alltså kanske 4W om den totala elektriska (klippta) effekten till högtalaren är 100W.
En diskanthögtalare tål typiskt 10% av systemets effekt, så OK 1kHz-tonen kan nog blåsa diskanterna, men knappast klippt musik om den verkliga elektriska effekten är inom högtalarens spec.

Hursomhelst finns det ytterligare en förklaring till att högtalare brinner upp om man överstyr sin förstärkare, och det är att en förstärkare faktiskt ger ifrån sig mer effekt om man överstyr den, än om man drar ner till den specade nivån när den ger 0.0x% distorsion. Skillnaden mellan fullt utstyrd sinus och fullt utstyrd fyrkantvåg är en faktor 2, så en 100-W-förstärkare kanske ger 200W och då får diskanten 8W och då börjar det närma sig *puff*.

Visst går det att bränna diskanter men klippningen i sig ger inte tillräcklig övertonshalt. Jag trodde också det förut, men jag har ändrat mig. 8O

Den som vill bränna diskanter kan annars prova på långsamma sinussvep med full effekt. Funkar utmärkt! :D

Och jo, just det, en självsvängande förstärkare funkar också bra som diskantblåsare. Behöver jag säga att jag har provat :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-03-19 19:06

Audiomanikern skrev:Hej!

A* har haft en svag/billig stärkare som pajades samt pajade en medelgod h-talares
bas/mid element (talspolen brändes fast i "max"läge)

Vilka säkringar ska man A*nvända :oops:/:wink: !?


Mvh A*


Läs länken jag postade ovan, där diskuterades det rätt livligt. Man kan kanske sammanfatta det som "mindre än du tror". En typisk smältsäkring är gjord för att hålla för dubbla strömmen ganska länge. Titta i Elfa-katalogen, där finns ett intressant diagram.
Om du inte vet hur lite effekt diskanten tål, kan du utgå ifrån 1/10 av systemets märkeffekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-03-20 09:04

Har bara i extremt sällsynta fall varit med om att säkringar "hinner med". En trasig säkring i en högtalare betyder nästan alltid att man spelat för högt på fest och nån vridit på tonkontrollerna och något oftast diskanten gått sönder. Om säkringar löser ut vid "balanserad" lyssning av nyktra människor så är det nått annat fel. Kan bara se att säkringar med säkringshållare tillför en massa onödiga och över tiden dåliga kontaktytor.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-03-20 10:29

Harryup skrev:Har bara i extremt sällsynta fall varit med om att säkringar "hinner med". En trasig säkring i en högtalare betyder nästan alltid att man spelat för högt på fest och nån vridit på tonkontrollerna och något oftast diskanten gått sönder. Om säkringar löser ut vid "balanserad" lyssning av nyktra människor så är det nått annat fel. Kan bara se att säkringar med säkringshållare tillför en massa onödiga och över tiden dåliga kontaktytor.

/Harryup


Instämmer. Fast det är ju inte alltid man har koll på om det lyssnas balanserat och nyktert på ens högtalare, om du förstår vad jag menar. Säkring xnor Fest = 1 är ett bra villkor.

Edit: Fast nog borde säkringarna "hinna med" eftersom de har en mycket mindre termisk massa än talspolen. Det handlar bara om att den ska vara tillräckligt klen. Så finns det ju säkringar som man löder om man är lagd åt det hållet. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-03-20 16:29

Hej S!

Tack :)!

Mvh A*

-Vänta inte till morgondagen o skjuta upp saker & ting du kan skjuta up... redan idag!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-03-21 01:08

Med hinna med menar jag att om man inte vill byta säkringar efter varje kraftig transient så gör dom ingen nytta eftersom dom kommer att tåla för mycket. Och vilken effektålighet har en diskant vid 50Khz eller något ännu högre. Tror att SACD och DVD-Audio's "krav" på frekvengång upp till dessa höjder kommer gillas av högtalartillverkarna. Många extra diskanter blir det.
Om man behöver säkringar för att det är fest så sätt dom på sladden annars köp bättre slutsteg eller mer lättdrivna högtalare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-03-21 20:52

Harryup skrev:Med hinna med menar jag att om man inte vill byta säkringar efter varje kraftig transient så gör dom ingen nytta eftersom dom kommer att tåla för mycket.


Tja, då kan man ju ta en trög säkring då. ;) Det optimala torde väl vara att säkringen har samma tidskonstant som talspolen, men jag ser nog hellre att den är lite kortare. Och inte brinner väl en säkring för en transient?

Harryup skrev:Och vilken effektålighet har en diskant vid 50Khz eller något ännu högre. Tror att SACD och DVD-Audio's "krav" på frekvengång upp till dessa höjder kommer gillas av högtalartillverkarna. Många extra diskanter blir det.


Mmm. Intressant är att impedansen hos et högtalarelement stiger ganska rejält mot högre frekvenser pga talspoleinduktansen. Strömmen blir nog inte så stor då. Fast förstås, spelar man in 30 kHz och full utstyrning så pyr det nog i diskanten. Ännu värre blir det vid 5 kHz pga impedansen.

Harryup skrev:Om man behöver säkringar för att det är fest så sätt dom på sladden annars köp bättre slutsteg eller mer lättdrivna högtalare.


Nämense det funkar inte som diskanträddare! Diskantelementet tål mycket mindre än baselementet, och ska säkringen hålla för 100 W 100 Hz till baselementet, så kan den inte skydda diskanten mot 20W vid 5kHz. Det måste vara separata säkringar anpassade till elementens effekttålighet!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Allbinn
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Karlstad

Inläggav Allbinn » 2004-03-21 22:43

På den tiden när det va kul att spela HÖGT! brukade jag sätta en glödlampa i serie med diskanten, när lampan börjar glöda så ökar resistansen och skyddar elementet. Dessutom så ser man på ett effektfullt vis när man spelar på gränsen.

(att man inte hörde det??)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-03-21 22:50

:D 8)

fast blir det nånsin trist att spela högt? 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-03-21 22:52

Belker skrev::D 8)

fast blir det nånsin trist att spela högt? 8O


Jo, när hörseln tar slut... :roll:

Men innan dess så är det kul! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-03-21 22:57

Vasa?

Gör ju inget, då kan man ju hänga här och torrlyssna hela livet utan att stereon står och blänger surt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-03-21 23:11

Jag har ärftligt kassa öron tror jag. Jobbade på en spelning med några demoband igår, och min tinnituston har blivit mycket starkare, fast nivån låg runt 95-100dB(A).

Eller så är det bara att jag är så jävla trött. Jag hoppas på det :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-03-21 23:15

Det är nog bara datorfläkten. Inget att bry sig om.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kraniet, xmag och 2 gäster