Ett element, SB och kanske filter ** Färdig **

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Ett element, SB och kanske filter ** Färdig **

Inläggav peetwa » 2008-06-30 11:07

DIY-högtalare. Ett element, slutenlåda och slutet är nära

Rubriken säger väll det mesta om vad som komma skall. Bakgrunden är att min sambo har tröttnat på OB-högtalare med 80*90 cm baffel och högtalare med 150 liters lådor. Nu är det snyggt och praktiskt som gäller. Stativhögtalare på 15-30 liter med acceptabel finish och hifi-ambitioner. Tanken är att genom att anpassa element, högtalarlådor och lyssningsrum till mina preferenser kunna åstadkomma det ovannämnda utan att behöva använda allt för komplicerade tekniska lösningar.

Min designfilosofi är

Kan du inte fatta beslut med magkänslan har du för många ingående parametrar.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 19:41, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-06-30 12:08

finns det verkligen element som uppfyller dina krav?

kan du inte göra dina 150 liters lådor snyggare bara, som exempel ett sideboard som dom gamla jbl'arna

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 12:21

Aj, aj, aj. Riktigt snyggt. Du, tanken har slagit mig att bygga någon slags ljudmöbel, med sub inbyggd i soffan. Men jag har övergett den linjen.

Mina tidigare erfarenheter av högtalarkonstruktioner förmåga att återge verklighetstrogna ljud är med avseende på bas och nedre mellanregister

Open baffle – bäst

Sluten låda - kan bli riktigt bra

Basreflex – kan också bli riktigt bra om konstruktören har haft tiden, turen och "hifi-guden" på sin sida. Jag anser att det finns många högtalare på marknaden av basreflex-typ som inte låter särskilt bra.

Det finns två olika strömningar i mitt "köpe"-hifi-intresse, Carlssons OA-konstruktioner och ”engelsk dåtids”-hifi (typ Rogers LS3/5a). Att själv utan mätutrustning eller djupgåendekunskap om akustik ge sig på att konstruera en OA-högtalare är inget alternativ.

Det får bli någon form av närfältsmonitorer som även kan placeras mot vägg (15 cm) för vardags lyssning. Lådan utformas som sluten då jag varken har tiden eller någon personlig relation med hifi-guden.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-06-30 12:44

det är nog lite olyckligt att avfärda basreflex innan du har provat alternativet, om du väljer en sund storlek på lådan så kan du tweaka basen med portröret, med den slutna lådan är du ju lite låst

vad är det för ett element du har tittat ut?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 13:11

Jag har jagat runt en hel del på internetti i jakt på ett element som skulle passa mina behov. Och så plötsligt fan jag det rakt under näsan på mig. Gamma BBK200F från hifikit. Ellementet ser ut att trivas bra i en sluten låda på runt 20 liter precis som syskonet BBK200.

Bild
Senast redigerad av peetwa 2008-06-30 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2008-06-30 14:02

peetwa skrev:Aj, aj, aj. Riktigt snyggt. Du, tanken har slagit mig att bygga någon slags ljudmöbel, med sub inbyggd i soffan. Men jag har övergett den linjen.

Mina tidigare erfarenheter av högtalarkonstruktioner förmåga att återge verklighetstrogna ljud är med avseende på bas och nedre mellanregister

Open baffle – bäst

Sluten låda - kan bli riktigt bra

Basreflex – kan också bli riktigt bra om konstruktören har haft tiden, turen och "hifi-guden" på sin sida. Jag anser att det finns många högtalare på marknaden av basreflex-typ som inte låter särskilt bra.

Det finns två olika strömningar i mitt "köpe"-hifi-intresse, Carlssons OA-konstruktioner och ”engelsk dåtids”-hifi (typ Rogers LS3/5a). Att själv utan mätutrustning eller djupgåendekunskap om akustik ge sig på att konstruera en OA-högtalare är inget alternativ.

Det får bli någon form av närfältsmonitorer som även kan placeras mot vägg (15 cm) för vardags lyssning. Lådan utformas som sluten då jag varken har tiden eller någon personlig relation med hifi-guden.


Open Baffle är trivialt, och ganska uselt

Sluten låda är en enkel konstruktion: Även ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra, om dom bara sätter sig ner och lyssnar och trimmar

Basreflex har den allra största potentialen, NB om man har ett lämpligt element, vilket är allt annat än trivialt, om man inte ger sig in på att specialdesigna elementet. Vilket kräver stora inköp eller egen fabrik.

Så att du inte hittar så många bra basreflexkontruktioner på marknaden säger inte så mycket.

Egentligen.

De bästa konstruktionerna är faktiskt basreflex, i dag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 14:24

Det kan vara så att min allergi mot basreflexkonstruktioner är delvis obefogad. Den bygger till 100 % på tyckande 0 % på mätningar. Det är möjligt att det går att krama ur mer verkningsgrad och djupare bas ur en given lådvolym med portar. Men jag tycker helt enkelt basreflexhögtalare för det mesta inte att det låter rätt. Att slutna lådor dessutom låter ” ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra” gör ju inte det hela sämre för mig, då jag är amatör.

OBS! Jag har två portade högtalare i form av OA-12 och OA-58 där faktiskt OA-12 har spelat mest naturtroget i mina lysningsrum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2008-06-30 15:00

peetwa skrev:Det kan vara så att min allergi mot basreflexkonstruktioner är delvis obefogad. Den bygger till 100 % på tyckande 0 % på mätningar. Det är möjligt att det går att krama ur mer verkningsgrad och djupare bas ur en given lådvolym med portar. Men jag tycker helt enkelt basreflexhögtalare för det mesta inte att det låter rätt. Att slutna lådor dessutom låter ” ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra” gör ju inte det hela sämre för mig, då jag är amatör.

OBS! Jag har två portade högtalare i form av OA-12 och OA-58 där faktiskt OA-12 har spelat mest naturtroget i mina lysningsrum.



Hemmabyggaren som inte vill ta hjälp lyckas vanligen mindre hemskt illa med sluten låda.... :-)

Med en ganska enkel formel och en liten katalog på insikter kan man nå hyggligt långt om man slipper ta till delningsfilter.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 15:25

Det är inte så att jag inte vill ha hjälp den dagen jag behöver teoretisk eller praktisk hjälp. Det är bara så att jag tycker att slutna lådor gör ett bättre jobb med basen. Men det kanske är så att jag är ensam om den åsikten på den här sidan millenniumskiftet, det verkar onekligen så när man besöker radiohandlaren. Det kanske är så att vi har olika preferenser. Mina två favoriter är rätt olika Victor SX3 och Harbeth HL-P3.

Bild

Ovan den store Japanen, umpa bumpa, 12 tum (vintage japan hifi mm)

Bild

Och den lille Britten, time for afternoon Tea, 5 tum (snyggaste baffeln jag vet, se och lär hifi-formgivare)
Senast redigerad av peetwa 2008-06-30 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 19:23

Bild

Här kommer skissen. Jag har tänkt mig att ha den på "tulpan fot" som bose 901 för att öka på WAF:en.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-06-30 19:32

Jag har jagat runt en hel del på internetti i jakt på ett element som skulle passa mina behov. Och så plötsligt fan jag det rakt under näsan på mig. Gamma BBK200F från hifikit. Ellementet ser ut att trivas bra i en sluten låda på runt 20 liter precis som syskonet BBK200


jag har inte hört den varianten av elementet men den enklare leker jag lite med själv, å de är inte så jättesköna i mina öron, men din variant kanske är bättre? 20 liter är nog alldeles för litet för det där elementet, elementparametrarna är sådana att du får en jämnare tonkurva ju större låda du väljer

baserat på mina erfarenheter med den andra varianten av elementet så skulle jag råda dig istället att hitta en väluppfostrad 8" parat med en väluppfostrad 1" diskant ihopsydd med enklast möjliga filter, endast en spole i serie med basen och en resistor + kondensator i serie med diskanten, en sådan kombi knäcker den där fullrangaren big time vågar jag lova :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 19:42

Bild

En kartong, får stå modell för att få bra (snygga) proportioner mellan b,h och d samt elementet och dess placering. Viss hänsyn är även tagen till talens inebördes rellationer för att mildra resonanstoppar.

23*35*25 (cm) i invändig mått ger med 19 mm mdf

26,8*39,6*27,6 (cm) i utvändigga mått och en invändig volym på 20,125 liter. Pärla

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 20:07

Celef, I´m a man on a mision.

Jag har nämligen haft en idé som jag gått och ruvat på ett tag och nu när vi renoverar så är det så pass stökigt i lägenheten att lite extra sågande och spacklande inte gör någon skillnad.

Jag byggde in ett par Philips AD 70631M i ett par gamla Philips 50-tals lådor. Ca 25 liter med skålformad rygg och guld tyg på fronten. Högtalarna var byggda som ett musikinstrument och var ca 4 mm på tjockaste stället i baffel och sarg. De var inte limmade och läckte luft överallt, dom var helt enkelt inte tänkta som tryckkammarlådor. Dock fanns det något med ljudet som gjorde at jag kunde sitta och spisa jazz och folk hela kvällar matade av en 2*8 w rörstärkare.

Jag tror att BBK200 och BBK200F har ruskigt lika karraktär i bas och mellan register. Jag tror att högtalaren är god nog till allmänlyssning.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-06-30 20:29

det låter som ett kul projekt, ta bilder så vi får följa med på resan :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 20:33

Celef, bilder är på g. Du har helt rätt i att dom borde vara lite större än 20 liter.

Jag använder ljudias hemsida för att göra beräkningarna. Om man kör ett lite proffsigare program ser man en liten puckel vid 80-110 Hz. Denna har sammanfallit med linjen 0 dB linjen på bilden nedan. Det är dock så att jag tänkte använda mig av det gamla knepet "komfort"-puckel (Typ Roger LS3/5a) för att kompensera för att högtalarna inte spelar avgrundsdjupt. Denna puckel komer att växa lite när man stagar och dämpar lådorna och ytterligar minskar låd volymen.

Bild

Bild

Här ser man tydligt puckeln på Rogers LS3/5a som jag vill eftersträva. Eller sarare är det ljudet som skall eftersträvas inte mätningen i sig.

Hela artikeln

http://www.stereophile.com/budgetcompon ... ndex6.html
Senast redigerad av peetwa 2008-07-01 10:48, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 20:43

Bild

Mätningar från fabriken. Det ser rätt osminkat ut, mm, öststat..

Här framgår det även att de inte alls spelar 30 - 20000 Hz som hifikit uppger

Gamma BBK200F enligt hifikit

Typ: Bas/Mellanregister
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Papper
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 30-20 000 Hz
Effekt: 70 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 30 Hz
Vas: 27 L
Qts: 0.51
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: 210x210 mm
Monteringshål: Ø 188 mm
Vikt: 1.2 Kg

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-06-30 21:22

Ok!

Nu behöver jag hjälp av kunniga läsare. Vad kan man tänkas få för verkningsgrad på en ca 20 liter låda med parametrar enligt ovan?

Är Qtc bara ett mått som är förknippat med utseendet på frekvensgången (hur stark respektive ton blir) eller har den även att göra med kvalitén på ljudet (hastigheten på transienter)?

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-06-30 23:14

ja, de värden som hifikit uppger för elementen är rena glädjesiffrorna, parametrarna på mina element var helt åt fanders, fs vid 50hz och qt vid 0,8-0,9! enligt databladet på din bild så anges fs till 55hz +-5hz vilket är närmare mina element och sanningen

för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element, det ger ett mer lättrörligt system med sänkt fs (39hz) och sänkt qts (0,66), man kan addera xtramagnet för att sänka qt än mer men vid ett snabbt test tyckte jag att det gav ett lite sämre ljud - andra tycker annat

qtc är ett mått på systemresonansen på den slutna lådan som räknas ut genom impedanskurvan, låga q sägs väl ge bättre transientegenskap än höga q
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-07-01 07:36

Här kommer ett tips på en välkonstruerad och välljudande liten högtalare. Nämligen skruttens Nya Lilla. Har själv byggt varianten med Al-basen från Visaton. Jag tycker att denna högtalare inte fått den uppmärksam den förtjänar.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-07-01 09:11

Eri skrev:Här kommer ett tips på en välkonstruerad och välljudande liten högtalare. Nämligen skruttens Nya Lilla. Har själv byggt varianten med Al-basen från Visaton. Jag tycker att denna högtalare inte fått den uppmärksam den förtjänar.


Det ser en som en analytisk liten rackare (trevligt), den tiden kommer då jag ska bygga något liknande.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-07-01 09:14

celef skrev:för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element,


Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig? Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander.

Jag blev lite sur över att hifikit helt sonika har höjt övre frekvensgränsen till 20000 Hz. Trots att databladet klart visar att det inte finns mycket att hämta över 15000 Hz. Jag har redan elementen på ingång och det är ingen katastrof. Enligt min uppfattning så försvinner lite av intrycket av inspelningsrummet när man droppar av så tidigt. Och det är ju tråkigt. Samtidigt får man en skön vintage-vibe om man ska lyssna på remastrade cd plattor. Det fans ju en tid då folkhems-hifi inte spelade över 16000 Hz.

Detta kan öppna för ett nytt projekt, en påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter. Men nu ska jag ta en sak i taget (som en enarmad snattare).

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-01 11:03

Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig?


jag skar bort remsor från den gula spidern, så här

Bild

man får försöka skära så rena snitt som möjligt för att inte skapa "prasselljud" i spindeln. konen blir känslig för beröring efter snitten då mindre tyg centrerar talspolen i magnetgapet, dock inte värre än andra element jag har testat. metoden fanns beskriven i en gammal high fidelity och i mina öron har ljudet blivit bättre. om mindre kraft håller tillbaka tillförd konrörelse så borde rörelsen bli snabbare, är det det jag hör?

Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander


jag hade oxå tänkte staga elementkorgen för den lämnar mycket att önska, den är väldigt vek! jag hade då tänkt mig något sånt här

Bild

figursågad plywood eller tunn mdf och fastlimmat med hårt lim, typ epoxi. ett snikalternativ hade varit att placera ett stag inne i lådan som magnetens baksida kan limmas emot. men som vanligt blev inget av

om jag skulle välja tulpanfot så skulle jag nog valt en lådform som matchar foten, typ med rundat bakstycke ungefär så här

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-07-01 11:55

Super!

Tackar. Jag börjar nerifrån. Jag håller på att bygga på mitt hallgolv så jag får hålla mig till räta vinklar utvändigt. Min sambo är designer och jag har försökt involvera henne i det hela men hon är helt ointresserad. Jag tror på alternativet är att låta stativen följa lådans formspråk. Har alltid tyckt att Targets gamla stativ varit snygga (dom som är som en klammer längst ner). Hon tycker dessa är ok så jag ska se vad jag kan fixa.

Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”. Dessa två kan ju vara varandras motsatser. Ett järnspett är ju väldigt styvt men allt annat än akustiskt dött. Korgen utsätts väll egentligen inte för så stora mekaniska påfrestningar??? Så att klä den med lera (plastellina, proffslera etc.) borde göra jobbet??

Se mitt på sidan som länken hänvisar till..

http://www.svalander.se/tips/dampa-lada.htm


Jag har tänkt ha elementen monterade framifrån och inte bakifrån som de är avsedda för, så det kommer att bli lite trångt där korgen ansluter till frontplattan (den man skruvar i) när det hela ska in i hålet. Jag har sätt att ämnet behandlas på en annan tråd här på forumet som jag ska försöka leta upp.

Moddningen av spidern får vänta till jag har konstaterat om jag har detta behov, men det är bra att ha i bakhuvet.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-01 12:27

jag har försökt involvera henne i det hela men hon är helt ointresserad.


sån e min fru oxå, totalt ointresserad men mycket bestämd på att dom inte får ta plats eller synas... jädrans säger jag och måste tänka om

Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”.


jag tror du vill göra korgen styvare då korgen är så vek, jag har inte testat själv men rapporter säger att korgen rör sig illa under höga ljudtryck. själv tycker jag att korgen är så vek och dumt utformad att jag valde att limma fast elementet på baffeln, jag använde svart latexfog som lim

att göra korgen akustisk död tror jag inte att du tjänar något på, jag tycker mig i allafall inte höra korgen ringa när monterad. ett element kan ju upplevas låta illa omonterat men väl monterad så är detta dämpat
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-07-01 12:58

Jag har fått missljud, liksom "durrningar" från korgen vid hög nivå från en tidig BBK200 monterad i låda. Men det var hemskt många år sedan, kanske problemet uppmärksammats och plåten i korgen är dom tiondelar tjockare som behövs för att åtgärda problemet, vad vet jag. Man missade inte missljuden i alla fall!
Jag bytte ut dom mot element med gjuten korg då, men idag skulle jag nog försökt styva upp korgen i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-07-01 13:22

Gör man bara det hela tillräckligt tjockt (typ 4 mm) borde man kunna åstakomma båda delar med kemisk metall eller sån där "tv-shops" metalldeg som man knådar.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-07-01 13:30

Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”.


jag tror du vill göra korgen styvare då korgen är så vek, jag har inte testat själv men rapporter säger att korgen rör sig illa under höga ljudtryck. själv tycker jag att korgen är så vek och dumt utformad att jag valde att limma fast elementet på baffeln, jag använde svart latexfog som lim

att göra korgen akustisk död tror jag inte att du tjänar något på, jag tycker mig i allafall inte höra korgen ringa när monterad. ett element kan ju upplevas låta illa omonterat men väl monterad så är detta dämpat[/quote]

I en gammal MoLT (samma som lådan i sandwich-konstruktion) användes epoxi på en korg av pressad plåt (Audax) för att öka styvheten, dämpa (ev) resonanser och täta springan mellan magnet och korg.

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 13:55

peetwa skrev:
celef skrev:för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element,


Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig? Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander.

Jag blev lite sur över att hifikit helt sonika har höjt övre frekvensgränsen till 20000 Hz. Trots att databladet klart visar att det inte finns mycket att hämta över 15000 Hz.

Vill bara lite försiktigt försvara HiFi-Kit, och påminna om att DIN-normen för frekvensomfång säger att gränsfrekvenserna är de där nivån fallit med 8 dB.



peetwa skrev:Jag har redan elementen på ingång och det är ingen katastrof. Enligt min uppfattning så försvinner lite av intrycket av inspelningsrummet när man droppar av så tidigt. Och det är ju tråkigt. Samtidigt får man en skön vintage-vibe om man ska lyssna på remastrade cd plattor. Det fans ju en tid då folkhems-hifi inte spelade över 16000 Hz.

Kan nämna att när man applicerar ett brant LP-filter vid 15 kHz, så beskrivs upplevelsen av de flesta (även 20-åringar som hör över 15 kHz) som att ingenting alls ändrar sig, eller som en knappt hörbar förändring - med normalt programmaterial.

Däremot kan energikurvan för just bredbandselement av det där slaget (som inte har en stigande tonkurva mot högre frekvenser) falla påtagligt redan över 3-4 kHz, vilket definitivt hörs, och kan ge lite sådana där vintage-vibbar i klangiga rum. Skulle tro att det är det du hört snarare än direktljudstonkurvans avrullning över 16 kHz om du reagerat på att ett system som sträcker sig till 16 kHz utan att fall låtit "vintage".

Vill man få fram den rätta vintage vibben på ett system med rak energikurva långt upp i frekvens, behöver man dock ta fram ett lite rejälare LP-filter. 6 till 12 dB per oktav över 6-9 kHz, ger ofta en skön vintage-feeling, som dock självklart inte alltid är att föredra.


peetwa skrev:Detta kan öppna för ett nytt projekt, en påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter. Men nu ska jag ta en sak i taget (som en enarmad snattare).

Kan nämna att ett likande projekt som det du beskriver faktiskt arbetas med för LTS.

Fast liknande och liknande... Det finns några likheter. ;)


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-01 18:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-07-01 15:32

IngOehman skrev:Däremot kan energikurvan för just bredbandselement av det där slaget falla påtagligt redan över 3-4 kHz, vilket definitivt kan ge lite vintage-vibbar i klangiga rum. Skulle tro att det är det du hört snarare än direktljudstonkurvans avrullning över 16 kHz om du reagerat på att ett system som sträcker sig till 16 kHz utan att fall låtit "vintage".


Oki, då har jag hängt upp mina lysningsintryck på fel saker. De elementen som har rullat av vid 14000-16000 Hz har varit av just typen bredbandselement. Jag har gjort kopplingen mellan avsaknaden av toner över 15000 Hz och ”vintage-ljudbilden”. Men det är alltså längre ner i frekvenserna som ljudbild formas, så klart.

Jag har alltid tyckt att min förklaring haft vissa brister då jag börjar närma mig tretio, spelat punk i tio år utan kåpor, och umgåtts en del med hydralik, slamriga maskiner och jetmotorer. Att höra 16000 Hz från en tongenerator är ett minne blott. Men jag har tänkt att det är något ”psykoakustiskt” och lagt det till handlingarna nästan.

(Jag gjorde några egenhändig hörseltester med en tongenerator i datorn men den accepterade bara samplingsfrekvenser till 22 kHz med mitt studioljudkort. Jag har ett svagt minne av att det krävs samplingsfrekvenser på 36 kHz för att återge en ton på 18 kHz men nu är jag ute på djupt vatten). Får köra med white noise och aktivt delningsfilter istället.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-01 16:13

Kan nämna att ett likande projekt som det du beskriver faktiskt arbetas med för LTS.


en snorvild gissning så är seas nya bredbandare med... kanske... eller... men mycket förvånande att lts höll på med sånt
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster