Bygge av 9LAEH på mitt sätt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Bygge av 9LAEH på mitt sätt

Inläggav Eri » 2008-11-08 21:50

Tänkte äntligen få tummarna ur och berätta lite om mitt bygge av skruttens förnämliga högtalare. 9LAEH har ju sitt ursprung i "Nya Lilla" som som ju började som ett faktiskt-projekt, som slutligen slutfördes av
skrutten.

Beskrivningen av 9LAEH finns i den här tråden.

viewtopic.php?t=18807

Det fanns ju redan tidigt diskussioner om att placera högtalaren på en
matchande basdel el. subwoofer. Det är den vägen jag själv har gått.

I mitt fall har jag byggt basdelen med komponenter från föregående bygge. Dessa är kopior på Audio Pro:s Subwoofer B1-20. Med original-
element som jag kom över från "gammla" Audio Pro:s konkurslager för
ett antal år sedan. Elektroniken är byggd efter original-schemat, avstämning av lådan samt dämpning är gjord efter originalet. Det som
skiljer från originalet är lådans proportioner som är anpassade så att dom får en lämplig höjd att placera 9LAEH på.

Jag har också gjord vissa förändringar när det gäller originallådan till 9LAEH, dock inga som påverkar återgivningen. För att anpassa lådan till
subwoofern har jag breddat lådan 3cm i botten. Jag har också byggt
lådan med löstagbar baffel, denna är fastskruvad med 8st insexbultar.
Anledningen är att jag vill ha möjlighet att komma in i lådan för modifi-
eringar, allt. att återanvända lådan med andra element genom att tillverka nya bafflar.

Lådorna är tillverkade i 19mm mdf och 18mm stavlimmad ek.
Sublådorna är av 18mm björkplywood och 18mm stavlimmad ek.

Finishen på båda lådorna består av ZAR oljebaserad valnötsbets och ZAR vattenbaserad polyuretanlack på eken och svart konstläder på övriga ytor.

Det blev en lång inledning nu lite bilder. Tyvärr har jag inte varit så flitig med kameran att alla momenten i bygget har blivit dokumenterade.

Först då det tillkapade materialet till 9LAEH

Bild

Och materialet till Subben
Bild

Efter lite bearbetning av det tillsågade materialet ser det ut så här.

Bild

Ihopmonterade ser det ut så här.

Bild

För göra plats åt dom delar av konstlädret som hamnar under sido-
partierna har jag fräst spår motsvarande konstlädrets tjocklek.

Bild

Då har det blivit dags att montera konstlädret.

Bild

Kontaktlim på högt och konstläder.

Bild

Första klar och renskuren.

Bild

Sen kommer ett litet pilligare jobb, att limma kanterna. Fast gick faktiskt
lättare än jag trodde innan.

Bild

Bild

Då har turen kommit till bafflarna som också skall kläs med konstläder.
Som man kan se på bilden har jag försänkt 6st neodymmagneter i baffeln för att fästa en eventuell front om jag kan komma på någon smart utformning på en sådan som inte påverkar frekvensgången.

Bild

Lim på.

Bild

Klart.

Bild

På lediga stunder under byggandet av lådorna passade jag på att mon-
tera delningsfiltrena.

Bild

Delningsfilter och basreflexröret på plats.


Bild


Lägg märke till den inre baffeln på basreflexröret. När det gäller basreflexröret är det ytterligare en detalj där jag inte följt skruttens original. Jag var redan från början inställd på att jag ville använda Highpower basporten som
HiFi-kit säljer. Detta efter att ha läst phons intressanta tråd där han jämför olika basreflexrör.

viewtopic.php?t=15187

Problemet var att få plats med ett tillräckligt lång rör då det mest lämpliga har något större diameter än original. Efter mycket funderande bestämde jag mig för två kapade till 95mm vilket ger totallängden 190 mm. Detta var det längsta rör jag vågade montera i lådan för att inte riskera problem vid den inre mynningen. En annat problem var att av-
stämningsfrekvensen skulle hamna för högt om röret blev för kort.
Skrutten rekommenderade 41-45 Hz. Enligt mina egna beräkningar hamnade jag på 46 Hz. Vilket jag tror är ok. Har gjort lite mätningar som jag tänkte avsluta min "lilla" byggberättelse med.

Dämpmaterialet på plats.

Bild

Jag la in en extra bit i botten bakom den mitt i lådan som en liten
kompensation för det lite för korta basreflexröret, fast jag vet inte om det har någon större inverkan.

Högtalarelement samt kond. och motstånd köpte jag från BMM electronics i holland eftersom det blev betydligt billigare än att handla i
sverige. Jag tror jag sparade närmare en tusenlapp på att handla där.

Bild

Nu har jag inga fler byggbilder utan tänkte visa lite mätövningar jag gjort och därefter lite bilder och kommentarer på subben när jag ändå
är uppvärmd. Jag hoppas ni har överseende med att detta blir en lång
tråd utan möjlighet till kommentarer mellan varven. Men det har varit så
svårt för mig att komma igång med skrivandet. Hela bygget har varit en lång utdragen process, jag började i oktober förra året och det blev inte färdigt förrän veckan efter midsommar i år.

När det gäller mätningarna har jag använt tombstone och egen-
tillverkade mikrofoner samt nagrefs mikrofonförstärkare. Den mikrofon-
kapsel jag använt är Monacor MCE-2000 tillverkad av Panasonic. Den har kulkaraktäristik och är specad till 20-20000Hz +/- 2 dB. Fast jag vet
inte hur mycket man kan lita på det.

Här en närfältsmätning AL-130.

Bild

Närfältsmätning på basporten.

Bild

Jag har också gjort en mätning där jag mäter utstrålningen från högt.-
element och port samtidigt. Jag ville ha en mätning där jag kunde jäm-
föra med skruttens originalkurva.
På bilden är det min kurva till vänster och skruttens till höger.
Jag tycker nog man kan se en hyffsad överensstämmelse.
Jag hoppas skrutten vill kommentera dessa mätningar för att få en feedback på hur jag lyckats trotts mina avikelser från originalet.

Bild

Här kommer några bilder på det färdiga resultatet. Jag gjorde ett matchande stativ för att något att ställa dom på medan jag byggde färdigt subwoofrarna.

Bild
Bild
Bild
Bild

Det är ju väldigt personligt hur man bedömer återgivningen från en högtalare, men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet.

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till skrutten som har gjort det
möjligt för mig att bygga dessa högtalare, han hade också den stora
vänligheten att beräkna ett hp-filter som gör det möjligt för mig att koppla in subwoofrarna utan aktiv delning.

Tänkte helt kort avsluta med basdelarna, blir mest bilder. Glömde faktiskt fotografera under byggets gång. Har bara en bild att visa innan
lådorna är färdigbyggda.Den tog jag när jag hade monterat konstlädret.

Bild

Här ett par bilder på lådans inre som visar basreflexrörens montering med en liten inre baffel (finns nog inte på original B1-20). Originallådan
har ett basreflexrör, min låda med den mindre baffeln har inte plats för
ett rör med den diametern.

Bild
Bild

Här är dämpmaterialet applicerat, lådan är fylld till ca 80% med poly-
estervadd.

Bild

Bilder på baselementet.

Bild
Bild
Bild

Baselementet på plats.

Bild

Bild på elektroniken.

Bild

Bild från färdigställandet av subwoofern.

Bild

Mätning av den färdiga subwoofern. Mikplacering 10cm från högt.-element och portöppning.

Bild

Mätning av kombinationen 9LAEH placerad ovanpå subwoofwern så som den är tänkt att användas. Mik.-placering, 18cm framför baffeln på
9LAEH mitt i mellan disakant och basmellanregisterelement.

Bild

Bilder på subwoofern och den färdiga kombinationen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Detta blev ju ett väldigt långt inlägg. Men eftersom hela bygget är klart
sedan ett halvår tillbaka måste jag berätta hela historien på en gång.
Ser fram emot kommentarer och synpunkter. Framför allt hoppas jag att
mitt inlägg skall inspirera andra att bygga, inte minst skruttens fina kon-
sruktioner.
Senast redigerad av Eri 2018-09-06 15:25, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-11-08 22:02

oj! jäklar va snyggt. imponerande arbete. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Stereotypen_inaktiv_
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 2008-10-10

Inläggav Stereotypen_inaktiv_ » 2008-11-08 22:14

Stående ovationer, bland det snyggaste jag sett.

Skulle vart kul och lyssnat.

Grattis!!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-08 22:54

Wow! Snacka om seriöst bygge!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2008-11-08 23:07

WOW!

Kanontjusigt..

/JZ

Användarvisningsbild
Zei
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-03-02

Inläggav Zei » 2008-11-08 23:08

WOW!

Kanontjusigt..

/JZ

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-11-09 00:26

Ja jäklar va tjusigt! :)

Verkar ju mäta bra också, bara att gratulera.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-11-09 00:28

Mycket snyggt och elegant bygge.
Det enda jag kan fundera över på din mätning där basen stiger så häftigt. Har du minskat rörets ljudtryck med areaskillnaden mellan basröret och baselementet innan de adderades?

Så här mätte mina på 2 dm håll (och 104 dB (på 2dm))
Mätningen saknar i princip portbidraget
Bild
.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-09 04:59

Hatten av :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-11-09 12:45

skrutten skrev:Mycket snyggt och elegant bygge.
Det enda jag kan fundera över på din mätning där basen stiger så häftigt. Har du minskat rörets ljudtryck med areaskillnaden mellan basröret och baselementet innan de adderades?

Så här mätte mina på 2 dm håll (och 104 dB (på 2dm))
Mätningen saknar i princip portbidraget
Bild
.


Om du menar närfältsmätningen av AL 130 så finns det knappast någon inverkan från basröret som ju sitter på lådans baksida. Miken är placerad
mindre än 1cm från dammkåpan.

Användarvisningsbild
80-talet
 
Inlägg: 1960
Blev medlem: 2007-11-20
Ort: Lund

Inläggav 80-talet » 2008-11-09 12:46

helt sjukt najs!! du fick till en riktigt trevlig finish. hoppas att combon låter lika trevligt.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2008-11-09 16:05

Imponerande bygge! 8O På många sätt...

Är bra nyfiken på hur dessa skapelser låter!

Användarvisningsbild
CatsupCat
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 2005-05-19
Ort: Solnas Bergshamra

Inläggav CatsupCat » 2008-11-09 16:10

Suveräna och instruktiva bilder.
Respekt! :D
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-11-09 17:17

Eri jag menar denna....
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-11-09 19:27

OK,då missuppfattade jag. Den mätningen är gjord med två mikrofoner samtidigt. Den ena nära damskyddet på AL130 och den andra i portöppningen på baksidan av lådan. Mikrofonerna är parallellkopplade direkt in i mik.-förstärkaren. Inga korrigeringar av något slag är gjorda.

Det kanske inte är korrekt att mäta så här? Fast jag tycker kurvan inte skiljer sig så mycket från din egen. Jag avser nu enbart det som är under
100Hz.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-11-09 22:17

Va bra då förstår jag. Vad som hänt i din mätning är att basportens bidrag blir skattat för högt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2008-11-10 01:47

Imponerande finish! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2008-11-10 06:17

Breathtaking bygge! Imponerande!
11010000

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2008-11-10 09:15

8O 8O

Otroligt fint bygge!!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 09:22

Bland de tre snyggaste hembyggena jag sett!

Hade min smak varit snyggare med en bakåtlutad baffel, men det kanske tekniskt sett varit sämre, så det kan jag acceptera. Ren visuellt hade det varit snyggare dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-11-10 09:35

Det är imponerande. Snyggt!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-10 10:25

Tips:

Fräs ner de mjuka fötterna i bottenplattan :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2008-11-10 14:58

wow...

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2008-11-10 15:27

Tubben ubb!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-11-10 22:44

skrutten skrev:Va bra då förstår jag. Vad som hänt i din mätning är att basportens bidrag blir skattat för högt.


Jag tillmäter nog inte den här mätningen så stor betydelse. Anledningen till att jag gjorde den var för att få en ungefärlig uppfattning av den gemensamma utstrålningen från högtalarelement och port under 100 Hz. Vid en jämförelse av nivåerna vid 50 och 100 Hz kan man konstatera att nivån vid 50 Hz ligger ca 1,5 dB högre i min kurva, så jag tycker nog inte skillnaden är så stor. Med tanke på att min låda är något högre avstämd är ju den skillnaden inte oväntad.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-11-10 23:04

Nattlorden skrev:Bland de tre snyggaste hembyggena jag sett!

Hade min smak varit snyggare med en bakåtlutad baffel, men det kanske tekniskt sett varit sämre, så det kan jag acceptera. Ren visuellt hade det varit snyggare dock.


Jag förstår dina synpunkter. Men i det här fallet vore det inte så lämpligt av akustiska skäl, eftersom skrutten vid beräkningen av delningsfiltret tagit hänsyn till högtalarelementens akustiska centrum samt vågfrontcentrum vid delningsfrekvensen. Genom att även försänka basmellanregisterelementet i baffeln skulle man kunna vinkla den något bakåt, jag vet dock inte hur mycket.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-11-10 23:05

Kaffekoppen skrev:Tips:

Fräs ner de mjuka fötterna i bottenplattan :)


Bra tips. Tack.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-11-10 23:36

Eri skrev:OK,då missuppfattade jag. Den mätningen är gjord med två mikrofoner samtidigt. Den ena nära damskyddet på AL130 och den andra i portöppningen på baksidan av lådan. Mikrofonerna är parallellkopplade direkt in i mik.-förstärkaren. Inga korrigeringar av något slag är gjorda.

Det kanske inte är korrekt att mäta så här? Fast jag tycker kurvan inte skiljer sig så mycket från din egen. Jag avser nu enbart det som är under
100Hz.


Signalen från mikrofonerna måste skalas i förhållande till elementets/portens areor. Ljudtrycket intill porten blir ju oproportionerligt stort eftersom arean är mindre. Den mikrofonen måste alltså dämpas.

Snyggt bygge! Grymt snyggt, tom.

Enda frågetecknet jag hittar är den här bilden.

Bild

Spolen till vänster ligger alldeles intill aluminiumplåten, och jag undrar om det inte kan bli virvelströmmar i aluminiumet som ändrar spolens egenskaper. Jag kan ha fel/effekterna kan vara små/du kan ha tagit hänsyn till det, faktiskt utan att veta om det iom att du har mätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2008-11-11 21:02

Svante skrev:
Eri skrev:OK,då missuppfattade jag. Den mätningen är gjord med två mikrofoner samtidigt. Den ena nära damskyddet på AL130 och den andra i portöppningen på baksidan av lådan. Mikrofonerna är parallellkopplade direkt in i mik.-förstärkaren. Inga korrigeringar av något slag är gjorda.

Det kanske inte är korrekt att mäta så här? Fast jag tycker kurvan inte skiljer sig så mycket från din egen. Jag avser nu enbart det som är under
100Hz.


Signalen från mikrofonerna måste skalas i förhållande till elementets/portens areor. Ljudtrycket intill porten blir ju oproportionerligt stort eftersom arean är mindre. Den mikrofonen måste alltså dämpas.

Snyggt bygge! Grymt snyggt, tom.

Enda frågetecknet jag hittar är den här bilden.

Bild

Spolen till vänster ligger alldeles intill aluminiumplåten, och jag undrar om det inte kan bli virvelströmmar i aluminiumet som ändrar spolens egenskaper. Jag kan ha fel/effekterna kan vara små/du kan ha tagit hänsyn till det, faktiskt utan att veta om det iom att du har mätt.


Jag tror nog att man får ta den här mätningen med en nypa salt. Har tittat lite i mitt "arkiv" och hittade en artikel av D.B. Keele, Jr , AES Apr. 1974 vol. 22 nr 3. som handlar bl. a. om den här typen av mätningar.
Där anges följande förhållande.
Bild

Sven Tyrland redovisar också den här typen av mätningar i sitt examensarbete från Chalmers Tekniska Högskola, Konstruktion av en monitorhögtalare Raport 74-35. Enligt honom ger en närfältsmätning av högtalare och port samma frekvenskurva som en mätning på 2m avstånd i ekofritt rum upp till ca 200 Hz. Konstigt nog nämner han ingenting om nivåanpassning de båda mikrofonsignalerna.

Det där med spolen var inte bra. Jag trodde inte att aluminium skulle påverka, man brukar ju använda någon form av järnkärna för att öka induktansen i spolar. Nu har jag kontrollmätt med LC-meter på en lös spole och en bit Al-plåt som jag placerat i två olika positioner,vid sidan och under. Störst påverkan om den placeras under spolen. Det som överaskade mig var att spolens värde minskade.

Nu har jag fått ett stort problem. Den här spolen ingår ju i hp-filtret på 80 Hz som skall dela högt. mot subben. Jag vet faktiskt inte var jag skall placera det.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-11-11 21:37

Ja just. I trimbara spolar i radiosammanhang använder man järn eller ferrit-kärnor för att öka induktansen, aluminium eller mässing-kärnor för att minska den. Ingen hit att skruva fast en spole med en mässingskruv ..... :)

Jag pillade faktiskt i en gammal Carlsson där man hade limmat spolen i ena högtalaren på en bit aluminiumplåt. Det minskade induktansen rejält.

Kanske du kan limma dit spolen med lite distans, en träbit mellan eller nåt?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster