Mumma audio mosen klon - Blir The Dip - *Klar*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Mumma audio mosen klon - Blir The Dip - *Klar*

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:11

En god vänn till mig tittade här om kvällen förbi med sina gamla diy-projekt. Dom blev aldrig helt lyckade och nu undrade han om jag med min nyvunna kunskap kunde hjälpa honom. Dom saknar bas och låter skrikigt, litet och ljust.

Bild

Högtalarna skall enligt uppgift ha samma bestyckning som mosen. Dock en bredare och icke fasad eller lutad baffel. (Dock är baksidan fasad men det är en annan femma. :wink: )
Seas T14RCY

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0702_t14rcyp-h.pdf

Vifa D25AG-35-06

http://www.d-s-t.com.au/data/Vifa/D25AG-35-06.pdf
Senast redigerad av peetwa 2009-02-15 20:32, redigerad totalt 3 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:15

Kul!

De gjorde ju ett stativ till den där med en basdel ;)

Jag skulle föreslå att diskanten frästes ner och att dess centrum inte hade samma avstånd till sidorna och toppen (svårt att avgöra om det är så).

Skall bli kul att se hur du tar dig an dem. Har ju elementen liggandes 8)

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:16

Bild

Högtalaren är ruskigt välbyggd med en mdf- och stavlimmadträkonstruktion som är nästan 5 cm tjock. Fårull och kopparfoliespolar.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:21

Lådan är på 7 liter och har ett 50mm basreflesrör som är ca 15 cm. Delningsfiltret består av ett felaktisgt konstruerat förstaordningens delningsfilter (beräknat av någon på ljudia en gång i tiden). Värden är 0,4 mH och 8 uF samt något okänd dämpning av diskanten. OBS använd inte dessa värden.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:23

Ja, det borde vara skottpengar på hur "proffsen" lurar på folk filterkomponenter.... svindyra komponenter beräknade efter nån typ av lista med fasta impedanser...

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 15:31

Ja, hål i huvet. För dom pengarna hade han kunnat få en påse med komponenter och åtminstone fått möjligeten prova sig fram.

Så här mäter dom, och det låter som det ser ut.

Bild

Till råga på att så är det en utsläckning vid delningen som tyder på att diskanten har polerna fel.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 15:32

peetwa skrev:Bild

Högtalaren är ruskigt välbyggd med en mdf- och stavlimmadträkonstruktion som är nästan 5 cm tjock. Fårull och kopparfoliespolar.


Verkar som om satsningen varit lite... sned. ;)

Mycket lite satsat på att åstadkomme en vettig
konstruktion, men massor satsat på "material".

Sådant brukar inte slå väl ut.

Jag vet dock just ingenting om konstruktionen*,
utan tar dig bara på orden med avseende på din
beskrivning av hur de låter.


Vh, iö

- - - - -

*Fast original-Mosen hörde jag ju vid något eller om
det var ett par tillfällen. Den gång jag minns bäst så
förevisade konstruktören själv, och jag fäste mig
mest vid att han var så trevlig. Jag hade med mig
ett fonogram som fick honom att börja sjunga med!
Han sysslade om jag förstod honom rätt en del med
just att sjunga.

Rummet var nog inget vidare dock, vilket avspeglade
sig i hur det lät. Så jag kunde inte bedöma om hög-
talarna som sådana hade någon potantial, man hör
ju alla delar i kedjan samtidigt, vare sig man vill eller
inte. Men totalen var påfallande jobbig att lyssna på,
tyckte jag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:36

Visst var de supertrevliga!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 15:43

De?

Jag talar om Tommy, tror jag han hette.


peetwa skrev:Ja, hål i huvet. För dom pengarna hade han kunnat få en påse med komponenter och åtminstone fått möjligeten prova sig fram.

Så här mäter dom, och det låter som det ser ut.

Bild

Till råga på att så är det en utsläckning vid delningen som tyder på att diskanten har polerna fel.

Det där ser ju minst sagt förfärligt ut, men kan du göra en mätning
till, på kanske 25 cm avstånd, med micken mitt emellan elementen?

Och sedan en till på lika kort avstånd, men med mikrofonen rakt från
sidan (för att basreflexrörets bidrag skall bli någotsånär rätt).

Då är det lättare att skilja ut vad som är högtalare och vad som är
mätsituation/rum.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 15:51

IngOehman skrev:De?
Företaget :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 15:53

Ah!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:04

IngOehman skrev:Det där ser ju minst sagt förfärligt ut, men kan du göra en mätning
till, på kanske 25 cm avstånd, med micken mitt emellan elementen?

Och sedan en till på lika kort avstånd, men med mikrofonen rakt från
sidan (för att basreflexrörets bidrag skall bli någotsånär rätt).

Då är det lättare att skilja ut vad som är högtalare och vad som är
mätsituation/rum.


Vh, iö


Mätningen är gjord på dubbla baffelbredden dvs 46 cm. Med micken mitt mellan elementen.

Just nu postar jag gårdagens mätningar som gjordes mest för att lista ut vad som var fel. Jag skall göra nogrannare mätningar när felen förhoppningsvis rättas till. :)

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:08

Bild

Här är diskanten vänd. Den ljusblå linjen är endast diskanten och dess högpassfilter.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:10

Nu börjar problemet klarna. Det förekommer en rätt stor överlappning mellen elementen.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:50

Mina förslag på åtgärder är att

1. Förändra den tonalabalansen på midbasen genom att höja värdet på spolen. Dvs spolen kommer att få samma funktion som ett baffelsteg. Detta för att dämpa mellanregistret i förhållande till basen. Värdena gafflas mellan säg 0,7 och 2,0 mH. Även om man helt kopplar bort diskanten låter högtalaren nasat. Det kommer inte att finnas något ytterligare lågpasfilter. Elementets egen avrullning får sköta detta.

2. Anpassa högpass filtret till midbasens avrulning enligt steg ett. Värden på kondingarna blir mellan 2 - 20 uF. Dämpa diskanten med motstånd.

3. Om inte ettan löser biffen så kan basreflexröret kortas några cm för att ge lite extra knuff runt 70 - 100 Hz.

Så här ser det ut i basta med room response (quick and DIRTY).

Bild

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 16:59

Kaffekoppen skrev:Jag skulle föreslå att diskanten frästes ner och att dess centrum inte hade samma avstånd till sidorna och toppen (svårt att avgöra om det är så).


Detta blir aktuellt i etapp två det bästa resultatet i simuleringen fick jag med 4 cm in 8 cm ner.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 17:05

Nu är det bara för ägaren att fixa fram billigaste möjliga komponenter och ett flak folköl och palla sig ner till Skåne. Tills dess ligger projektet på is och högtalarna i källaren. :wink:

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-05 17:52

jääla vicken låda, kanske den mest brutala väggtjocklek jag sett i förhållande till lådstorlek

basen är ju pytteliten, hur är baffelhålet utformat, med den väggtjockleken, kan det uppstå problem med det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-01-05 17:53

Jag upprepar Kaffekoppens uppmaning.
Diskanten bör fräsas ner och detta innan man börjar med delnings filtret. Vifa diskanten kan mycket bättre än vad du mätt upp och en stor del av detta beror sannolikt på att diskanten inte ligger i plan med baffeln.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 18:01

celef skrev:jääla vicken låda, kanske den mest brutala väggtjocklek jag sett i förhållande till lådstorlek

basen är ju pytteliten, hur är baffelhålet utformat, med den väggtjockleken, kan det uppstå problem med det?


Det är som ett hål rakt in bara. Det kan nog säkert ge upphov till märkligheter.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-05 18:11

skrutten skrev:Jag upprepar Kaffekoppens uppmaning.
Diskanten bör fräsas ner och detta innan man börjar med delnings filtret. Vifa diskanten kan mycket bättre än vad du mätt upp och en stor del av detta beror sannolikt på att diskanten inte ligger i plan med baffeln.


Tackar!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 18:12

peetwa skrev:
celef skrev:jääla vicken låda, kanske den mest brutala väggtjocklek jag sett i förhållande till lådstorlek

basen är ju pytteliten, hur är baffelhålet utformat, med den väggtjockleken, kan det uppstå problem med det?


Det är som ett hål rakt in bara. Det kan nog säkert ge upphov till märkligheter.


Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2009-01-05 19:39

Hörde vad jag tror var original Mosen + Mosen Under hemma hos Peter Schremer för några år sedan, i samband med att en förstärkare lämnades av för lagning. De lät väldigt bra i hans rum, vilket om jag inte missminner mig hade heltäckningsmatta plus var väldigt välfyllt med saker.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-05 20:29

appråpå ingenting, såg att [s]mosen[/s] mumma still going strong, nu senast på veteran hifi

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-05 21:07

Kaffekoppen skrev:Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!


Får man lov att fråga vad man bör göra vid hålet med sticksågen? Kanske jag som är lite seg, men ett hål är ett hål, vad skall det annars sitta i?

celef skrev:appråpå ingenting, såg att [s]mosen[/s] mumma still going strong, nu senast på veteran hifi


Intressant marknadsföring: rekvensgång 37-22000hz spikrakt
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 21:12

Fjonkalicious skrev:
Kaffekoppen skrev:Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!


Får man lov att fråga vad man bör göra vid hålet med sticksågen? Kanske jag som är lite seg, men ett hål är ett hål, vad skall det annars sitta i?


Baffeln är så tjock att det bildas en tunnel där elementet sitter. Så tjock behöver baffeln inte vara utan det går bra att plocka bort material och bara lämna lite tjockare just där skruvinfästningarna finns.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-05 21:20

Kaffekoppen skrev:
Fjonkalicious skrev:
Kaffekoppen skrev:Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!


Får man lov att fråga vad man bör göra vid hålet med sticksågen? Kanske jag som är lite seg, men ett hål är ett hål, vad skall det annars sitta i?


Baffeln är så tjock att det bildas en tunnel där elementet sitter. Så tjock behöver baffeln inte vara utan det går bra att plocka bort material och bara lämna lite tjockare just där skruvinfästningarna finns.


Ok, vad orsakar tunneln och den tjocka baffeln som är negativt i konstruktionen? (turbulens?) Eller rättare sagt, vad vinner man på att försänka elementet? Lirar det bättre med baffeln eller ser det helt enkelt mer estetiskt ut? Elle menar du att man skall minska godstjockleken från insidan och inte enbart försänka elementet?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav LeifB » 2009-01-05 21:24

Man ska låta elementen få andas så lätt som möjligt... bra att fasa av lite.

Du får mindre diffraktion med sänkta element.

Mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 21:46

Du kommer ju inte se något av det. Det är ju inne i lådan som väggen görs tunnare.

Ett element spelar inte rakt bakåt utan mer rakt ut åt sidorna inne i lådan (tänk hur luften flyttas om man rör konen bakåt) och om elementet då sitter i en tunnel....blir det inte så bra luftflöde utan stort mottryck och elementet kommer inte "se" hela lådan (på en tumregelsmässig förklarande modell).

Nej, det är alltid tillrådligt fasa insidan, speciellt om baffeln är tjock.

Fjonkalicious skrev:
Kaffekoppen skrev:
Fjonkalicious skrev:
Kaffekoppen skrev:Jisses... in med tiger-/sticksågen och fixa till den hemska hemska tunneln bums!


Får man lov att fråga vad man bör göra vid hålet med sticksågen? Kanske jag som är lite seg, men ett hål är ett hål, vad skall det annars sitta i?


Baffeln är så tjock att det bildas en tunnel där elementet sitter. Så tjock behöver baffeln inte vara utan det går bra att plocka bort material och bara lämna lite tjockare just där skruvinfästningarna finns.


Ok, vad orsakar tunneln och den tjocka baffeln som är negativt i konstruktionen? (turbulens?) Eller rättare sagt, vad vinner man på att försänka elementet? Lirar det bättre med baffeln eller ser det helt enkelt mer estetiskt ut? Elle menar du att man skall minska godstjockleken från insidan och inte enbart försänka elementet?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-01-05 23:11

Mumma har jag spisat hemma och de lät mycket bra, välljudande högtalare. Tror han kallade sig Texas som förevisade och var en mellanhand för dem.
Senast redigerad av Ragnwald 2009-02-09 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 10 gäster