Ström i kretskortsbanor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Ström i kretskortsbanor

Inläggav Anders » 2004-05-26 20:44

Hej!

Någon som vet ungefär hur mycket effekt man kan skicka genom en bana på ett kretskort innan det börjar bli på gränsen till att brinna av?

(beror ju naturligtvis på hur tjock, bred och lång bana man har men det borde ju finnas någon formel man kan stoppa in lite siffror i och få ut vad man letar efter :) )

Mvh Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-05-26 21:15

Står det inte nåt i ELFA-katalogen om det? Vill minnas att det gjorde det för länge sedan i alla fall. Har för mig att det måste vara bredare än man tror för att hålla i längden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Inläggav Anders » 2004-05-27 01:11

Tack Svante! Där fanns ju informationen jag letade efter. Fast på ett sätt så var det ju inte så bra :? , nu måste jag leta upp någon annan än Olimex som gör billiga mönsterkort. Eftersom det är en förstärkare på gång med lite högre effekt så behövs det nog mönsterkort med koppartjocklek på >70um. Ingen som vet var man kan få tag i fabriksgjorda sådana för en billig penning? Ett alternativ är ju att etsa själv men jag har inga sådana prylar.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-05-27 09:55

Om det är hempul kan man ju alltid "förstärka" de ledningsbanor som bär mycket ström med ett drag med lödkolven om man ser till att de banorna inte blir lackade. Jag tror man ser det ibland även på våglödda prylar, att man låtit bli att lacka hela ledare. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TLovskog
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Kävlinge

Inläggav TLovskog » 2004-05-27 10:25

Hej,

Lite extra information från en PCB ing. som inte kan låta bli.

De fakta som Elfa har kommer från ett referensverk som IPC kommitén har tagit fram. Det återfinns i IPC-D-275 som ett antal diagram och togs fram "ages ago". Även om där finns mycket debatt över hur bra det data som ligger bakom diagrammen är, så är det bibeln för ämnet.

För er som är intresserade så finns diagramen som ett utdrag ur IPC-D-275 som IPC Tempcharts på bl.a UltraCADs hemsida. Där finns också mycket annat matnyttigt, skrivet av Douglas Brooks (välkänd PCB guru). En del mycket tekniska och en del basala.

UltraCAD har även ett VB program (VisualBasic 3.0 så den behöver behöver VBRUN300.dll). Med den kan man mata in variabler för bredd, tjocklek (på kopparn) eller ampere och få en av variablerna uträknade. Även resistansen och spänningsfallet över ledaren beräknas. Finns här

Antingen kan man använda IPC data eller nyare data som UltraCAD själva plockat fram. (De nya är lite konservativare). Rapporten finns här

Programmet är amerikanskt och därför anges typiskt tjockleken i Oz/ft2 och 1/2 oz = 17.5um, 1oz = 35um etc.

Bredder anges i Mil, vilket inte motsvarar 10tals km utan 1/1000 inch. 1mm = 40 Mil.

Temperaturen är den temperaturhöjning över omgivningen som kan tolereras.
Thomas Lövskog

Användarvisningsbild
TLovskog
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Kävlinge

Inläggav TLovskog » 2004-05-27 10:44

Ingen som vet var man kan få tag i fabriksgjorda sådana för en billig penning? Ett alternativ är ju att etsa själv men jag har inga sådana prylar.....


Tror bestämt Olimex också kan göra andra tjocklekar på kopparn. Dock mot en avgift natürlich.

En annan leverantör av kort med bra priser är norska Elprint. http://www.elprint.se
Thomas Lövskog

Användarvisningsbild
peranders
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 2003-10-07
Ort: Göteborg

Inläggav peranders » 2004-05-27 13:01

Anders, hur mycket ström tänker du dra i banorna? Jag kan komma med praktiska erfarenheter i den frågan.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Inläggav Anders » 2004-05-27 15:17

Tack för det TLovskog! :)

Peranders: Eftersom jag hade tänkt att det skulle bli en lite större effektförstärkare så kommer den nog ha en matning på ungefär +/- 77 volt. Detta ger ju i extremfallet en ström på runt 27 A RMS vid en belastning av 2 Ohm. Nu vet jag ju inte om detta någonsin kommer att inträffa men om det skulle göra det så kan det ju vara bra att det inte händer något med kretskortet på grund av för tunna/smala ledningsbanor.

Mvh Anders

Användarvisningsbild
jonte0
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Stockholm

Inläggav jonte0 » 2004-05-28 20:44

Varför skall du dra så mycket ström i kretskortet? Typiskt gör man väl inte så - hardwire ?

/

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-05-28 21:31

27 Arms lär väl många någorlunda stora effektförstärkare klara och de är ju inte så mycket hardwired. Visst så dras det en kabel från en punkt på kretskortet till terminalerna (eller kopparskenor i fallet med Krell (missade ni föresten filmen om utomjordingarna Krell på TNT igårkväll? :) )) men mellan parallelkopplade trissor så är det ju kortbanor som gäller.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster