Tangband 8" med slav fram funderad och oformulerad (yad

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Tangband 8" med slav fram funderad och oformulerad (yad

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-09 18:21

Jag sitter här i min ensamhet och funderar ikring vad man ska göra för något med sina TB 8".

Det vore ju väldans spännande att leka med sådana där slavbasar måste jag säga!


OCH NU! *tam-tam-taaaa* Finns dom här!

Seas har slavbasar i lagom prisklass för att passa till TBs 8"..

8" http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1087
6.5" http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1422


Är det inte däljigt! ;)

Nåväl, nu kommer vi till de bekymmer jag har att få ihop detta som jag vill ha det..

Jag tror mig villja använda 8"aren, och då sa man spänna fast vikter på den på baksidan, smidigt eller hur?! :D



Nu måste man sätta sig in i lådan/slavbasen lite grand bara:

Låda: 20-30 (l) (om man sätter in den där enhetsbetäckningen i MSN med sina parenteser.. vad blir det då?)
Slavbas: http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9901.pdf

Då var det bara att sätta igång dårå, Vi ansätter väl ca 25liters låda, rimligt?
Sedan ska man fläska in en avstämning på ca20-25Hz, rimligt? (Nu kommer det ni väntat på... frågan):

Helmholtzresonansen är det den man stämmer av en basreflex port till? (alltså måste jag ha det mindre elementet enligt databladet..)

Då kommer fortsättningen: vi väljer 6.5" istället!

http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9928.pdf



Ja, då ska vi se (om alla mina antaganden stämmer...), vi trcker på ca 60g extra massa på våran 6.5" slaktarsoftare och serv ad som händer på pappret.. Vi ska nu få en Helmholtzresonans på ca 23Hz (Ooooh, vad sött) och detta tordes kunna ge en fin avstämning.


Nu kommer vi till det roliga (för er dvs), vad är fel/rätt. Vad är helt idiotiskt (låta ett 6.5" Xmax: 19mm slav köra en lägre frekvens än det aktiva elementet) etc etc...

En sak ag funderar på, är hur kommer denna slavbas röra sig.. humms, svårformulerad. Men säg att vi tar den berömda 8" och slår ut den i peakeffekter... Vad händer med den söta lilla 6.5" då? Kommer man slakta slaven en gång för alla då eller?


Många småfrågor, inga svar från min sida.


mvh Jocke

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2004-06-09 19:27

Känns det inte lite bittert att lägga mer pengar på en slav än på elementet självt?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-09 21:18

Om det gör?


KLART SOM FAN! VARFÖR KAN DOM INTE GÖRA MER TACKSAMMA ELEMENT FÖR!!!


hehe, pardon my french.. ;)

Men något måste man göra med elementet, och en bra låda för nästan inga pengar =~1kkr emot en halvbra låda för mindre än nästan inga pengar... du ser min poäng kanske?

Helt enkelt så ser jag detta som enda möjliga sättet att tillslut få dessa element i en låda spelande! ;)


mvh Jocke

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2004-06-10 00:34

Fast du kan ju använda två element istället i en sluten konstruktion? Fast det är klart, man måste ju korrigera med en EQ eller något till skillnad från med slavbas (om jag tolkar Uniboxresultaten rätt).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-10 01:47

Det är ju just det va..

Hur man än gör måste man få något som har en resonans lägre i frekvens, eller med en aktiv EQ...

Och jag gillar inte EQ så.. ;)

Nämen de är säkert bra, man an ju bga härligt små lådor med sådan hjälp liksom.. men det är roligare att bygga en läskigt bra passiv subba, som man sedan an EQ:a ner än mer om man så vill, och det ska ju faktiskt inte bara till en sånhär låda... Vi pratar minimum 2st så... det kommer nog finnas att leka med ändå!


mvh Jocke

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-06-10 10:41

Du har glömt bort en av dom viktigaste reglerna vad gäller användadet av slavbasar! Konarean på slavaran ska vara MINST dubbelt så stor som konen, dvs, för 1st TB8 minst 2st 8" slavbasar.
Om jag vore dig skulle jag beställa dessa:
Bild
dom säljs just nu ut för $45, med frakt borde det bli billigare en 2st Seas 8" slavar :-)

Kolla: http://www.stryke.com/ längst ned

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-06-10 11:25

Detta blir för dyrt ju, 45$ x 2 ajaj !
Bättre o slopa tangband o köpa nått
element som är kapabelt från start.

Är väll ingen mening o gå en massa dyra omvägar
för man har ett skitdåligt element som kräver speciallösningar..


Har ju varit flera flera XLS -basar beggade..

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-06-10 13:04

Det går att göra fina lådor med TB 8, tex en 20liters låda med en 60cm 3"port.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-06-10 13:06

>My good !

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-10 14:19

Humms, man skulle u gärna villja ha en lite lägre avstämningsfrekvens.. så man får rätt avrullning på lådan, än vad Alexi säger (20l + 60cm 3" rör). Den kommer väl tillföra en puckel som eskalerar på 35Hz (givetvis beroende på placering av subben...).

En annan fråga, jag skulle inte byggt med 6.5" om jag inte fått någons godkännande på det, men varför måste man upp i "minst dubbla voylem" på den passiva radiatorn i jämförelse med elementet?

Kanske bara är så enkelt att du kommer få all effek i låda ustlängd på ett så litet element (minskning av area -> större tryck -> Slafs) och därmed slakta det.


Men vore kul att veta vad det är för riktlinjer på membranarean på passiva- kontra den aktivabestyckningen.
Och samtidigt, måste inte vikten (läs egenresonansen) på slaven vara en faktor för beräkning av "minsta membranarea" för slaven?



Jag insåg ju fort att det inte skulle vara optimalt med en liten sötrackare till 6.5" för att spela tillsammans med våran glada vän TB8"... Men jag hoppas fortfarande att det ska kunna dyka upp något billit+effektivt sätt att fixa till dessa problem alla verkar ha med basreflexkonstruktionerna för denne.


Fortfarande, har jag förstått Helmholtzresonansen korrekt, att den är direkt översättbar på basreflexrör och slavbasar som jag skkrivit härovan?

mvh Jocke


PS
jodu NN, jag börar känna att det kommer bli väldigt svårt att göra någon riktigt bra konstruktion med denna bas..
DS

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-06-10 14:46

Jag skulle inte vilja kalla det en puckel vid 35Hz mer ett litet dipp vid 53Hz men med mycket högt Q värde och den är ju faktiskt bara 0,5dB stor! Om frekvenskurvan på basen ändå vore så rak som +- 0,5dB kanske man skulle kunna bry sig...

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-06-10 15:13

Men vad ska ni ha en sådan liten baslåda till?
Är det till freestyle på stranden?

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-06-10 15:37

om 110dB ljudtryck är vad man vill ha ur sin freestyle så vist.
Själv ska jag ha min till datorn.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-06-10 16:38

110db med en 8" ?

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-06-11 18:02

Ang. slavbasar är det konrörelserna som är(kan vara)
1,5-2 ggr större än hos elementet, d.v.s. inte säkert slaven behöver ha 2 ggr större konarea beroende på xmax.
Personligen skulle jag nog inte använda nåt program för att
försöka räkna på en slav, möjligen som för en basreflexlåda.
Använd diametern hos slavbasen som "rördiameter", och använd denna för att beräkna rörlängden. Beräkna hur stor volym detta rör tar upp, och räkna sedan om detta i luftens vikt i gram.
Massa = Rörvolym * luftens densitet
Då lär det ju visa sig om slaven passar eller inte...
Sen kan man lägga till eller ta bort vikt(experimentera) :)
Men vad vet jag, kan ha massuppfattat det hela... :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-11 19:59

Som Trout är inne på:

Det totala volymflödet ur slaven i en slavbaslåda är ungefär 3 ggr så stor som största konutslaget över fh (butterworthdimensionering antaget). Det betyder att Xmax*Sd för slaven behöver vara 3 ggr större än Xmax*Sd för elementet. Detta kan åstadkommas genom större konarea, eller genom större Xmax, vilket spelar ingen roll.

För att beräkna massan på slaven kan man som Trout säger använda ett program för basreflexdimensionering om man inte har nåt som klarar slavbasar direkt. Luftvolymen i röret räknar man sedan om till en massa.

Nedan visas konamplitud för ett 23-liters basreflexsystem i rött. Streckad är porten, heldragen är elementet. Om man bara tittar ovanför fh (=35Hz) ser man att max portamplitud är 2,7 mm (vid fh), max konamplitud inträffar vid c:a 50Hz och är 0.9 mm. Port och element har samma Sd på 130 cm2 och röret blir löjliga 1,28 meter långt. Det betyder att luften i röret väger 1,28*0,013*1,2=0,02 kg. Det är den massan som ett motsvarande slavbassystem ska ha, 20 gram, alltså.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-06-11 20:46

Vad du krånglar till det Svante :wink:
Närå bara skojade, det var ett fint exempel med diagram och hela
balunsen.
Jag är bara lite ovetenskapligt lagd, typ "h-e nu måste man ta fram
kalkylatorn åxå". :twisted:
Hade iallafall till hälften rätt ang. konutslag, jippi :wink:
Funderar bara på hur Peerless får till det med xls serien, fast dom
kostar ju inte 4-500 spänn förstås.
Deras värsta 12" slav har en xmax på 48 mm hmmm..... 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-11 21:46

Trout skrev:Deras värsta 12" slav har en xmax på 48 mm hmmm..... 8O


Ja, slavar är ju mycket lättre att ge ett stort xmax, eftersom man inte behöver ge talspolen överhäng (den har ju ingen :wink: ). Man behöver "bara" se till att fjädringen är någorlunda linjär. Fast du kanske inte jämförde element mot slav utan peerlessslav mot seasslav. Jaja... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-06-11 23:36

Svante: Jag menade hur dom får ett bra resultat med lådor bestyckade
med 12" element & 12" slav...
Konstigt att det jämt bär iväg lite OT som jag skriver nåt här :oops:
Ursäkta Slartibartfast.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-11 23:53

Trout skrev:Svante: Jag menade hur dom får ett bra resultat med lådor bestyckade
med 12" element & 12" slav...
Konstigt att det jämt bär iväg lite OT som jag skriver nåt här :oops:
Ursäkta Slartibartfast.


Jo, det är väl just för att slaven har mycket större xmax än elementet. Väl. Eller, jag menar, elementet behöver inte röra sig 48 mm, det gör slaven. Lixom, äh du fattar vad jag menar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-06-12 00:20

Svante: Jodå, jag fattar :)
Förresten för att återkomma till ämnet när man ändå syltat in sej,
vad är det för t/s parametrar på en TB 8" :?:
Hoppas qts är bättre än 0.4 sisådär för annars ska det visst inte
funka nåt vidare i en slavkonstruktion...
Näe nu sticker jag till Norge och fiskar en vecka så...

ha det /><>

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-12 09:56

Trout:
Jo, alltså, ska man göra en butterworthdimensionering ska Qts vara 0.383 eller större. Fallet 0.383 är optimalt såtillvida att lådvolymen blir minimal. Det bygger dock på att låda och port är helt förlustfria. Det kan vara nästan realistiskt om man har en subwoofer helt utan dämpmaterial. Pular man in gullfiber i lådan och eller det är lite strömningsmotstånd i porten, så ska Qts vara lite större och det ska lådvolymen också.

Men det är ingen skillnad på slavbas och basreflex i det avseendet.

T/S på TB8 vet jag inte. Men det finns väl på nätet nånstans?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-12 14:01


Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-13 14:52

Jag var inte helt med på Svantes snygga program där, när jag kikar på den röda "streckade" linjen, så går ju den upp till nästan 4mm från 35Hz och neråt... Jag känner att jag har väldigt liten kontroll på vad programmet visar med de röda (linjerade och streckade) linjerna..

Nåja, vi gör det enkelt för mig (för förståelsen och för beräkningarna). Svante, kan du förklara huruvida Seas slaven (minstingen: http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9928.pdf) ska vara något att satsa på tillsammans med TB8 (http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-740c.asp) i en låda på någonstans mellan 20 och 30 liter.

Antingen så är det "ok", och jag köper en slavbas och testar.. annars så lägger jag ner konceptet och satsar på att lära mig böja 3" rör utan att knäcka dom...


mvh Jocke

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-06-23 18:10

S*: Den lilla seasen tror jag inte funkar om du inte kör två stycken.
10/8" slavarna har lite väl hård upphängning men kanske
skulle nån av dom funka med lite mer extra vikt och/eller lite större låda.
Eller pröva att "tumma ut" spindeln lite.
Är ingen expert så häng mej inte om det inte stämmer, kör mera på
"gut feeling". Tror (duckar) inte slavbasar är nån exakt vetenkap(tar skydd under skrivbordet).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-06-23 21:34

kan man inte slakta nån superbillig 12-15tummare, typ Pro Audio? Bort med magneten och på med massa.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-26 18:07

Man kan ju tcka det... men ingen verkar veta om det funar (typ testat..) ch min ekonomi.. tja, du förstår.. min ekonomi.. ;)


Härlig midsommar på er allasamman

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2004-06-27 00:57

En bra slavbas behöver nog en "bra" upphängning( inte för hög Cms, stor Xmax)
Verkar inte finnas några billiga element som har det. :(
Tror nog man får konstruera slaven själv / modifiera ett element.
Har inte haft tid/(resten av ursäkterna) att pröva men du kan ju
testa med att hänga en rund träskiva i en 12" barncykelinnerslang
(19,90 på biltema). 8)
Planer finns att pröva detta, men diyandet ligger lite "på is" för tillfället. :oops:

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Inläggav Grahnbarr » 2004-06-27 16:40

avr 7000 här på forumet har byggt slavbasar av gamla element. Vet inte hur det blev men du kan ju fråga han.

Här är lite bilder på det
http://www.dvdforum.nu/galleri/index.asp?act=sa&id=1189&user=4766

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-27 23:40

Slartibartfast skrev:Jag var inte helt med på Svantes snygga program där, när jag kikar på den röda "streckade" linjen, så går ju den upp till nästan 4mm från 35Hz och neråt... Jag känner att jag har väldigt liten kontroll på vad programmet visar med de röda (linjerade och streckade) linjerna..

Nåja, vi gör det enkelt för mig (för förståelsen och för beräkningarna). Svante, kan du förklara huruvida Seas slaven (minstingen: http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9928.pdf) ska vara något att satsa på tillsammans med TB8 (http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-740c.asp) i en låda på någonstans mellan 20 och 30 liter.

Antingen så är det "ok", och jag köper en slavbas och testar.. annars så lägger jag ner konceptet och satsar på att lära mig böja 3" rör utan att knäcka dom...


mvh Jocke


Mjahaja, har varit borta en stund, men nu provade jag det där elementet/slaven. Nedan är två simuleringar, med en resp två slavar. Lådvolymen är 16 liter. I fallet med en slav är dess svängande massa 47 gram, dvs du behöver skruva dit 24,5 gram skrot. I fallet med två slavar är totala svängande massan 191 gram, du behöver då skruva dit (191-2*(21,5+1))/2=72,5 gram på vardera slaven.

Man kan se att slavens xmax begränsar under 50 resp 40 Hz i de två lösningarna. De nytillkomna kurvorna är :
Grå: Max utnivå
Lite mörkare röd streckad: Slavens konutslag vid max utnivå.
Lite mörkare röd heldragen: Elementets konampltud vid max utnivå.

En slav:
Bild

Två slavar:
Bild

PS Det finns rörböjar att köpa på byggvaruhus... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster