Nån som kan "översätta" följande skiss ???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Nån som kan "översätta" följande skiss ???

Inläggav Bamsefar » 2004-06-22 18:02

Inte för att min engelska är dålig direkt, men jag får 17on i mig inte ihop det hela i min lilla skalle... Kan någon översätta således :roll:

Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-22 18:30

"Översätta"? Vad är det du inte förstår?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-06-22 18:55

Det är ju en membranabsorbent / vanlig absorbent avstämmd

ELLER?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-22 19:09

Jo, den första och den sista är membranabsorbenter, med en plywoodskiva som resonator. De har olika luftvolym bakom sig, så de kommer att absorbera i olika frekvensområden. Den i mitten är en vanlig absorbent, med gullfibern en bit ut från väggen för att få ner undre "gränsfrekvensen" en dutt.

Så tolkar i alla fall jag det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2004-06-23 01:07

Jag förstår helt och klart principen, det jag inte kan översätta till svenska termer är själva matrialorden (om man nu kan säga så). Dvs. reglarna (plankorna) är inget problem, och själva "issoleringen" kan jag nog fixa oxå - men sedan... Vad är det dom har ytterst (membranet ???) - matrial osv.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-06-23 01:18

Plywood och Glasfiber...?
Eller var det något annat du menade...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-23 09:13

Fabric=tyg
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-06-23 10:11

Svante skrev:Fabric=tyg


Caulk = fogmassa

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2004-06-23 10:47

Okej, det är visst bara jag som är trög så låt oss koncentrera oss på den mellersta först (mid/high - men i vilket frekvensområde talar vi om ???):

* Först har vi givetvis väggen :)
* Sedan kommer två plankor om man så säger (jag tittar nu på vänstra delen av mittenskissen)
* Sedan kommer något som beskrivs som '1" Rigid Fiberglass' i min värld innebär det glassfiber ala båtskrov - inte mycket till "markissoleringsskiva" det inte ;)
* Sedan kommer vad ??? Ett luftgap till eller ???
* Det hela avslutas med "Porous Fabric (Burlap)" - hade det nu inte varit för ordet inom parantes så hade jag sagt tyg också - men nu vart jag osäker ???

Om vi sedan koncentrera oss på den övre delen av skissen (Deep bass trap):

* Väggen såklart
* Plankor igen (reglar om man så vill)
* Den där fiberglassskivan kommer här igen (samma fråga som ovanstående)
* Sedan kommer helt och klart en ny luftspalt
* Men vad 17on har dom använt ytterst ??? Är det enbart en 1/4" plywood (som jag mycket väl vet vad det är) eller som jag tror en kombination av två saker - men då är frågan vad är det andra ??? Skissen är så otydlig (i alla fall med mina ögon)

Sedan när vi ändå är på G, Vi tar den sista skissen också:

* Vi börjar med klassikern "Väggen" :)
* Den där eländiga glassfiberskivan som antagligen är en markissoleringsskiva men 17on vet
* En luftspalt såklart
* Här är det bara en 1/8" plywood och här verkar det bara vara en skiva så denna är säkert klar efter detta...

Som ni förstår är jag alltså tveksam på tolkningarna - därav behovet av "översättningshjälpen" ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-06-23 11:10

Fiberglass = Glasfiber/Gullfiber:
Bild

Burlap:
Bild
Senast redigerad av Alexi 2004-06-23 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-06-23 11:10

Bamsefar skrev:Okej, det är visst bara jag som är trög så låt oss koncentrera oss på den mellersta först (mid/high - men i vilket frekvensområde talar vi om ???):

* Först har vi givetvis väggen :)
* Sedan kommer två plankor om man så säger (jag tittar nu på vänstra delen av mittenskissen)
* Sedan kommer något som beskrivs som '1" Rigid Fiberglass' i min värld innebär det glassfiber ala båtskrov - inte mycket till "markissoleringsskiva" det inte ;)

Rigid fiber glass är i detta fallet board av mineralull med hög densitet (100+ kg/m3) , typ markisolering eller "västkustskiva".
Bamsefar skrev:* Sedan kommer vad ??? Ett luftgap till eller ???

Ja.
Bamsefar skrev: * Det hela avslutas med "Porous Fabric (Burlap)" - hade det nu inte varit för ordet inom parantes så hade jag sagt tyg också - men nu vart jag osäker ???

Burlap är vanligt glesvävd tyg av lin eller jute. Tänk "den grå anslagstavlan på gymnasiet i Bollnäs" så blir det rätt. :)

Bamsefar skrev:Om vi sedan koncentrera oss på den övre delen av skissen (Deep bass trap):

* Väggen såklart
* Plankor igen (reglar om man så vill)
* Den där fiberglassskivan kommer här igen (samma fråga som ovanstående)
* Sedan kommer helt och klart en ny luftspalt
* Men vad 17on har dom använt ytterst ??? Är det enbart en 1/4" plywood (som jag mycket väl vet vad det är) eller som jag tror en kombination av två saker - men då är frågan vad är det andra ??? Skissen är så otydlig (i alla fall med mina ögon)


Bara en 1/4 plywood. De har t o m ritat in fanerskikten.

Bamsefar skrev:Sedan när vi ändå är på G, Vi tar den sista skissen också:

* Vi börjar med klassikern "Väggen" :)
* Den där eländiga glassfiberskivan som antagligen är en markissoleringsskiva men 17on vet
* En luftspalt såklart
* Här är det bara en 1/8" plywood och här verkar det bara vara en skiva så denna är säkert klar efter detta...


Helt rätt.

Bamsefar skrev:Som ni förstår är jag alltså tveksam på tolkningarna - därav behovet av "översättningshjälpen" ;)


OK.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster