Amatörbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Amatörbygge

Inläggav Christer » 2004-07-02 16:29

Jag byggde en Hornhögtalare för ca 2 år sedan, varför vet jag inte. Den är stor, tar mycket plats, och dessutom så har jag satt i en stor 15" högtalare (Bumper Pro Series 400W) i den. Bara en 15" högtalare och inget annat. Detta gör att ljudet inte är sådär jättekalas.

Jag byggde den nog mest för att få mycket bas, men då skulle jag byggt en subwoofer istället för en horn. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den.

Antingen så sätter jag i en diskant så det blir en riktig högtalare eller så bygger jag om den till en subwoofer, vilket jag mest funderar på.

Är det någon som har en bra idé om hur man skulle kunna göra detta? Jag har spikat och limmat ihop lådan. Det går ju att såga isär den. Här är en ritning: http://www.valutronic.se/drawingVH1.html
Spånskivorna jag använder är 2 cm tjocka.

Jag har i alla fall kopplat in högtalaren till ett Soundbird Flat Panel Pro SE som följde med till min dator. Dvs, jag har kopplat ur subwooferns högtalare och kopplat in min 15". Vet ni om det har kan få en skadande effekt för hörseln? Det är mycket mer bas nu än om jag har högtalaren inkopplad i förstärkaren, men jag undrar om det är bra.

Skulle jag kunna använda Soundbirdens subwooferteknik om jag bygger om min hornhögtalare?
Jag tänker nämligen inte lägga ner så mycket pengar på det här.


Jag har även byggt två andra högtalare. Yttermåtten är Bredd:29 Längd:65 Höjd:48 cm på lådorna. Spånskivorna är 2 cm tjocka. Det sitter en 10" högtalare i varje (okänt märke och effekt, skulle tippa på 120W 8ohm per högtalare). De är placerade på 29X48 sidan. Jag har satt ett rör i varje högtalarlåda, drygt 10 cm under 10", med en diameter på 5,5 cm och en längd 28cm. Ger det här någon effekt? Ni lär tycka att jag är en riktig amatör, vilket jag är.



tack på förhand
Amatören Christer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-02 18:26

Humms, jag har ingen stor koll på vad som vore det bästa att göra, men en sak vore ju att sälja sornet på blocket... Med tanke på vad som säljs där och vad människor verkar villja ha.. så borde du kunna få tillräckligt med pengar för att bygga dig en ordentlig subb..

Jag skulle inte rekomendera att fortsätta leka med "noname högtalarelement", de är oftast inte kända för att vara några "högkavlitativa saker".

Det skulle ju räcka med 2-3kkr för att kunna bygga en subb som skulle bli klart mkt mindre än ditt horn, och dessutom spela djupare (jag tänker på någonstans run 60-70liter och en eller ett par Peerless 10" SLS basar eller liknande).

Någon annan får gå in och stoppa mina försök att hjälpa om dom är totalt sjuka! ;)

Jag vet inte vad det är du kopplat in dom i, men du kommer märka om du "förstör hörseln", det är liksom inte vidare värst skönt att bli av med den... Dock så kan jag inte rekomendera att sitta och lyssna på alltförhög musik (eller buller) under alltför lång tid.
Jag ex. är trummis, och använder alltid hörselskydd när jag ska göra något som skulle kunna skada min hörsel... även när jag går ut (de anläggningarna är gjorda för att spela högt ivanliga fall, oberoende distortionsnivåerna...)

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Ny sub

Inläggav Christer » 2004-07-07 18:52

Jag har en Logitech z-680 (505w 5.1 system). Suben börjar gå sönder (skallrar och låter illa) så jag tänkte om man kan använda förstärkaren till något.
Till en ny sub kanske. Jag har svårt att hitta info om själva förstärkaren. Om man ska byta högtalare så måste de ha samma ohm tal va? Effekten (w) spelar väl inte lika stor roll?

Jag har lite problem med att demontera förstärkaren eftersom skyddet för högtalaren är troligen fastlimmat, vilket man kunde ha väntat sig. Jag måste ha sönder det helt enkelt. Jag har ingen garanti kvar på prylarna ifall någon undrar varför jag inte lämnar in det någonstans istället för att hålla på och krångla. Jag gillar att skruva isär saker och bygga nytt.

Det går in 7-9 sladdar från förstärkaren in i lådan. Vad går alla dessa till?

Går det att koppla in en ny sub eller kommer förstärkaren att gå sönder?

Två saker till. Vad menas med peak power? Systemet har en total peak power på 1000w. Vad är det som är fel då ett ljust brus uppstår i högtalarna (även fast inga andra sladdar är inkopplade förutom högtalarna)? Detta är oberoende av volymstyrkan.

Användarvisningsbild
luminous
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 2003-10-14
Ort: Uppsala

Inläggav luminous » 2004-07-10 14:03

Peak power är roligt... man skulle nästan kunna tro att såna här manicker bryter mot energiprincipen och utvinner kraft från ingenstans för att kunna presentera sådana siffror. :lol: När uteffekten som skryts med väsentligt överstiger apparatens effektförbrukning som brukar stå på baksidan så bör man tänka efter lite... :)

Peak power betyder alltså ingenting. Inte intressant ur någon aspekt, förutom möjligen ett litet tecken på hur seriöst företaget som står bakom produkten är.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Lennart och 12 gäster