LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

LT för nybörjare

Inläggav NADifierad » 2009-04-13 22:47

Det är mycket snack om LT just nu, och det låter spännande! :)

Hur ska man gå till väga om man inte är född med en lödpenna i näven?

Man ser i trådar som handlar om LT, bilder på kretskort, och känner sig dum, för att man inte får en Ahaa upplevelse direkt :? Kunde lika gärna vara insidan på en transistor radio, vad mig anbelangar!

Skulle det inte gå att ta fram ett basic LT bygge för noviser? Med steg för steg (pedagogiskt) i en tråd!? Eller finns det redan?

Eller är det kanske möjligt att köpa färdiga sådana?

8O :) :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-04-13 23:45

Förklaring på hur kretsen fungerar hittar du här.

Det går tyvärr inte att ta fram en enkel "novis" lösning på det här problemet, men det är egentligen inte så jättesvårt att mäta upp sin baslåda och bygga ett kort för LT.
Killen i länken säljer kort för Lt kretsar, men det gör jag med å andra sidan. :)
Det är ju säkert möjligt att det skulle kunna gå att göra kortet och montera på alla komponenter efter spec och skicka till dig så kan du ju montera det i en låda själv.

Det finns ett annat alternativ, det skulle isåfall vara behringers feedback destroyer. Den finns det flera på hometheatershack som använder den ihop med Room EQ wizard (som är ett mätprogram).
Det fungerar tydligen väldigt bra.

Det där med en tråd ganska enkel ganska pedagogisk tråd kanske inte skulle vara en så dum ide, det finns säkerligen en del funderingar kring det här med LT. Där skulle man gå igenom allt från:
Lämpliga elementval
Lådberäkning med LT kompensering
Bygge av lådan
Att mäta upp sitt f0 och Q
Räkna ut sina behov av DC-gain
Bygga kortet och provmäta detta så det har önskad frekvensgång
Etablera det ihop med den byggda lådan
Mäta upp frekvensgången före och efter
Sen provlyssning och bedömning (Ris eller ros) :wink:

Kan det vara nåt kanske?

Hör av er om det skulle vara intressant så kanske jag skulle kunna hålla i nåt sånt med input från alla här.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-13 23:48

Det skulle vara mycket uppskattat Patrik!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-04-14 09:34

Om det skrivs en grundläggande DIY-tråd om LT så borde detta inlägg från Svante kunna platsa:

Svante skrev:Om man har gjort linkwitzkompensensationen som avsett så kommer systemets Q-värde och undre gränsfrekvens helt att bestämmas av elektroniken. Högtalarens gränsfrekvens och Q-värde ändras förstås inte av det, men sett som ett system är elementets egenskaper helt bortkompenserade.

Man brukar ju prata om poler och nollställen när det gäller sådana här egenskaper, och de kommer från filterteorin. Det finns hela kurser om sånt, men i korthet kan man säga att en pol bryter tonkurvan nedåt när man går från låga till höga frekvenser. Ett polpar gör likadant, fast dubbelt så brant och med ett par så finns den där möjligheten till resonans som kan ge en topp vid höga Q-värden.

Nollställen däremot bryter tonkurvan uppåt på samma sätt. En pol kan alltså "tas ut" av ett nollställe.

Det är precis det man gör med Linkwitztransformen*. Man lägger ett nollställepar precis där elementets polpar ligger. Sen lägger man ett nytt polpar där man vill, oftast vid en lägre frekvens.

Då blir det ungefär så här.

Bild

Man kan se att elementets resonanstopp i exemplet vid dryga 50 Hz kompenseras bort av elektroniken och att en ny undre gränsfrekvens fixas av elektroniken vid 30 Hz.

*Egentligen är det inte en transform utan bara ett filter. Av någon anledning kallar han det en transform, fast jag förstår inte varför.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 11:01

paa:
Det är klart att vi ska ha med den, det var ju en jättebra förklaring över hur det fungerar med LT kompensering.

Då är frågan vilket element ska väljas?
Ska det inhandlas nya eller ska vi gå på en befintlig konstruktion?
Som det är nu så har jag inte nåt bra element för just LT liggandes, en del annat skoj finns.
SLS 10" eller bremen kan väl vara lämpliga kandidater.

Sen om jag ska köpa ett par SLS, eller om det finns någon som fixa fram ett som går att mäta på.
Det skulle iofs vara intressant att höra hur de låter.
De är lite dyra på hifkit, men det blir ju inte mer än 1350 spänn för 2 på BMM inklusive frakt.
För det kan väl vara bra med minst 2 eller fler för att fungera bra i ett rum. :wink: :D

Ja det är alltid välkommet med förslag, det kan bli en rolig och lärorik tråd.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-04-14 12:05

SlaitH, kör på, tror det är många här, inkl mig själv, som väntat på att få detta förtydligat. :)

Det torde bli en filterinställning till varje enskild högtalare, justerat till var den är placerad i rummet och vilken justering som krävs just på den platsen?
Antar att det är möjligt med åtminstone några fasta justerlägen för var det ska börja lyfta och hur mycket lyft som behövs runt 20Hz ?

Har två lådor med SLS-10 nu och tänker skaffa åtminstone två till för att få starkare ljudtryck vid 20-22Hz vid stark musiklyssning. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 16:31

Man beräknar normalt inte en LT krets för att justeras in i rummet, men visst kan man göra det så om man vill.

Jag brukar bygga för att kompensera lådan i sig och rummet får justeras senare, med hjälp av andra medel.

De korten som jag har finns det inga andra justeringar på än just bara nivå på hela signalen, inget annat.

Det finns en snubbe som har utvecklat ett kort där han helt enkelt har flyttat isär alla filtren och kör dem med var sin opamp, kommer inte ihåg vad den heter just nu.
Ska kolla när jag kommer hem, där finns ju alla justeringsmöjligheter man kan tänkas vilja ha.

All kompensering görs med hjälp av ett excel blad och det i sin tur räknar ut dina motstånd och kondensatorer, dessa monteras på kortet och sen kör man på.
Och det går inte att bara variera ett motstånd utan att de andra måste justeras också.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 16:44

Spännande :) ! Hoppas man hänger med i jargongen :?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-04-14 17:20

SlaitH skrev:Man beräknar normalt inte en LT krets för att justeras in i rummet, men visst kan man göra det så om man vill.

Jag brukar bygga för att kompensera lådan i sig och rummet får justeras senare, med hjälp av andra medel.

De korten som jag har finns det inga andra justeringar på än just bara nivå på hela signalen, inget annat.

Det finns en snubbe som har utvecklat ett kort där han helt enkelt har flyttat isär alla filtren och kör dem med var sin opamp, kommer inte ihåg vad den heter just nu.
Ska kolla när jag kommer hem, där finns ju alla justeringsmöjligheter man kan tänkas vilja ha.

All kompensering görs med hjälp av ett excel blad och det i sin tur räknar ut dina motstånd och kondensatorer, dessa monteras på kortet och sen kör man på.
Och det går inte att bara variera ett motstånd utan att de andra måste justeras också.

Mvh
Patrik


Normalt kanske man inte räknar in rummets höjning av den allra lägsta basen, men jag gör det. Man kan göra det med en potentiometer i kretsen. Man behöver inte höja elektroniskt där rummet gör arbetet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 17:28

Beskriv den kretsen, för självfallet är det så det skall hanteras. Jag trodde man fick lägga på ett kompletterande filter vid brytfrekvensen där rummet kommer in.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 18:09

Frågan är var man börjar!?
Jag tycker det verkar enklast att utgå från färdiga kort, Tex Slaith`s :) ?

Om han nu är intresserad av massproduktion? 8O
Hade varit skönt att kunna beställa färdiga kort, när tråden nått dithän... :? :wink:
(färdigetsade altså! Lödningen ska bli en kul utmaning :) )
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-04-14 18:12

LT med en avstämning vid 30 Hz och Q 0,5 eller 33Hz och Q 0,6 for SLS lovers. Ger ett fall på 10dB ner till 20 Hz vilket borde fungera hyffsat.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-04-14 18:21

Ladda ner excel arket från esp, mata in data på sista fliken - element och lådvolym. Mata sedan in önskat Q och Fs på första fliken. Svårare än så är det ju (nästan) inte.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-04-14 18:24

skrutten skrev:Ladda ner excel arket från esp, mata in data på sista fliken - element och lådvolym. Mata sedan in önskat Q och Fs på första fliken. Svårare än så är det ju (nästan) inte.

Då får du förklara vad"esp" är för någonstans!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2009-04-14 18:31

paa skrev:
skrutten skrev:Ladda ner excel arket från esp, mata in data på sista fliken - element och lådvolym. Mata sedan in önskat Q och Fs på första fliken. Svårare än så är det ju (nästan) inte.

Då får du förklara vad"esp" är för någonstans!


ESP = ExtraSensory Perception. Slår IP med hästlängder.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-04-14 18:31

paa skrev:
skrutten skrev:Ladda ner excel arket från esp, mata in data på sista fliken - element och lådvolym. Mata sedan in önskat Q och Fs på första fliken. Svårare än så är det ju (nästan) inte.

Då får du förklara vad"esp" är för någonstans!


Elliot Sound Products
http://sound.westhost.com/download.htm#lxfrm
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-04-14 18:45

MagnusÖstberg skrev:Beskriv den kretsen, för självfallet är det så det skall hanteras. Jag trodde man fick lägga på ett kompletterande filter vid brytfrekvensen där rummet kommer in.


Behövs inte. Sätt target till följande:
IÖ skrev:Curve "20" is adapted for a room of 20 square metres. If the room is sealed and tight, the response is ruler flat down to 0 Hz!
(fo=20Hz, Q=0.5)


Finns här:
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-04-14 18:45

om man nu kan korrigera för elementens tillkortakommande kanske man kan använda billiga element som man kan gödsla hela rummet med?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 19:13

skrutten skrev:
paa skrev:
skrutten skrev:Ladda ner excel arket från esp, mata in data på sista fliken - element och lådvolym. Mata sedan in önskat Q och Fs på första fliken. Svårare än så är det ju (nästan) inte.

Då får du förklara vad"esp" är för någonstans!


Elliot Sound Products
http://sound.westhost.com/download.htm#lxfrm


Jag får bara upp en massa "grekiska" :cry:
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-04-14 19:22

celef skrev:om man nu kan korrigera för elementens tillkortakommande kanske man kan använda billiga element som man kan gödsla hela rummet med?


Kul tanke. Om vi tar muppselementet som exempel som har en Xmax på 3,15 mm och en Sd på 36,32 cm² så betyder det att den kan pumpa 11 ml luft, toppvärde. En SLS 10" har Xmax 8 mm och en Sd på 335 cm². Det gör att det kan pumpa 268 ml luft toppvärde.

Det betyder att det behövs drygt 23 st muppselement för att ersätta en SLS 10". Tar man 25 st så kan man koppla dem 5x5 för att få samma impedans som ett element. Eller så tar man 49 st och kopplar dem 7x7 och får som två SLS 10".

Ekonomiskt blir det inte, men det skulle kanske bli bra. Fast jag vet inte om jag skulle våga visa upp det vardagsrummet för någon normal människa... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 19:29

MUPPS-elementen är nog inte att kategorisera som billiga i sådant sammanhang ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-04-14 19:30

MagnusÖstberg skrev:MUPPS-elementen är nog inte att kategorisera som billiga i sådant sammanhang ;)


Det var ju battexempel Hegge...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 19:30

:lol:

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 19:56

Ojdå nu ska vi se här om man kan få med allt.

Peter det skulle ju faktiskt vara ett alternativ att lägga till en pot eller iallafall möjligheten.
Fast det kanske å andra sidan är som Naqref hänvisar till i sin ypperliga länk. Att det går att ta hänsyn till detta i konstruktionsfasen?
Jag har inget emot att modifiera mitt kort, om så skulle vara önskan från ers majjonäser :wink:
Funderar bara på om det skulle bli för komplicerat?
Men det skulle ändå vara intressant att se vart den ska sättas in.

Massproducering har jag gjort innan själv, men snackar vi många kort så kanske det finns någon bra firma som kör detta för en bra slant med silkscreen och hela kittet.
Dock så skulle jag väldigt gärna att någon som har mäturustning skulle kunna tänka sig att utvärdera kortet först, det är skillnad på att mäta frekvensgången med sin PC och mäta med riktiga doningar.
Främst dist och andra störningar tänker jag mest på.

skrutten:
Ska det stämmas av så är det la lika bra att bränna på rejält och dra på ner till 20hz och Q 0,5. Så får man med det där riktiga djupet när det kommer till filmtittande m m.

Ja du Svante den anläggningen skulle jag gärna vilja se, skulle nog påminna om AVR7000:s Line array som ola fick ta över.
Tyvär fick jag aldrig tillfälle att lyssna på den när jag var på träffen förra året.

Jahapp jag ska sätta mig en stund och börja skriva ihop lite i word så det går att hålla rätsida på tankarna när det börjar bli dags att dra ihop tråden.

SLS 10:or verka vara ett önskemål att köra med? De har ju ganska bra pris/prestanda.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-14 19:59

Svante skrev:
Ekonomiskt blir det inte, men det skulle kanske bli bra. Fast jag vet inte om jag skulle våga visa upp det vardagsrummet för någon normal människa... :lol:


hur skulle det sprida? blir det en ngt jobbig interferrens som "smetas ut" till en hyfsat jämn frekvenskurva ifall ma har tillräckligt många element?

linje, kryss eller matris uppställning?

en SLS 8-10-12 har ju inte riktigt samma frekvensgång som en MUPPs i de övre registren...

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 20:00

SlaitH skrev:Ojdå nu ska vi se här om man kan få med allt.

Peter det skulle ju faktiskt vara ett alternativ att lägga till en pot eller iallafall möjligheten.
Fast det kanske å andra sidan är som Naqref hänvisar till i sin ypperliga länk. Att det går att ta hänsyn till detta i konstruktionsfasen?
Jag har inget emot att modifiera mitt kort, om så skulle vara önskan från ers majjonäser :wink:
Funderar bara på om det skulle bli för komplicerat?
Men det skulle ändå vara intressant att se vart den ska sättas in.

Massproducering har jag gjort innan själv, men snackar vi många kort så kanske det finns någon bra firma som kör detta för en bra slant med silkscreen och hela kittet.
Dock så skulle jag väldigt gärna att någon som har mäturustning skulle kunna tänka sig att utvärdera kortet först, det är skillnad på att mäta frekvensgången med sin PC och mäta med riktiga doningar.
Främst dist och andra störningar tänker jag mest på.

skrutten:
Ska det stämmas av så är det la lika bra att bränna på rejält och dra på ner till 20hz och Q 0,5. Så får man med det där riktiga djupet när det kommer till filmtittande m m.

Ja du Svante den anläggningen skulle jag gärna vilja se, skulle nog påminna om AVR7000:s Line array som ola fick ta över.
Tyvär fick jag aldrig tillfälle att lyssna på den när jag var på träffen förra året.

Jahapp jag ska sätta mig en stund och börja skriva ihop lite i word så det går att hålla rätsida på tankarna när det börjar bli dags att dra ihop tråden.

SLS 10:or verka vara ett önskemål att köra med? De har ju ganska bra pris/prestanda.

Mvh
Patrik


Sls tior :)

I din första länk läste jag att deras lt fanns med hp vid 15hz :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2009-04-14 20:02

celef skrev:om man nu kan korrigera för elementens tillkortakommande kanske man kan använda billiga element som man kan gödsla hela rummet med?
Distortion kan tex inte ett LT göra något åt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 20:05

Måste man låsa sig vid ett visst element i nu läget?
Kan man inte modda efter specifika behov efterhand, så att man kan bygga för både sls och bremen?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-04-14 20:13

Låsa och låsa, kortet du gör är ju specifikt för det elementet och den specifika lådan, med dess isotermisering och allt.

Det du kan göra är ju helt enkelt att löda av de komponenter som du inte vill ha när du byter element och konstruktion.
Alternativt så får du göra 2 kort och switcha emellan dessa (on-on) switchar, borde fungera fint.

Eller kör du mono så är ju kortet uppbyggt i 2 sektioner så det går ju alldeles utmärkt att använda var sin sida.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-04-14 20:24

SlaitH skrev:Låsa och låsa, kortet du gör är ju specifikt för det elementet och den specifika lådan, med dess isotermisering och allt.

Det du kan göra är ju helt enkelt att löda av de komponenter som du inte vill ha när du byter element och konstruktion.
Alternativt så får du göra 2 kort och switcha emellan dessa (on-on) switchar, borde fungera fint.

Eller kör du mono så är ju kortet uppbyggt i 2 sektioner så det går ju alldeles utmärkt att använda var sin sida.


Nej, jag kör nog på sls, för Bremen var ju slut :cry:
Men det hade varit kul om alla kunde vara med, oavsett basfabrikat, för att sen styra upp det specifikt, beroende på individuellt elementval!
Låter det sig göras på det sättet? :?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster