Hur stor betydelse har måtten?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Hur stor betydelse har måtten?

Inläggav Christer » 2004-07-11 19:49

Jag tänker bygga en 15" sub enligt denna ritning:
http://www.mds.se/pdf_mds/sub15p.pdf

Jag tänker bygga 85 liters lådan (första sidan) eller 86 liters lådan (3'e, sista sidan)

Det jag undrar är om hur mycket det skulle påverka om man förstorar 86 liters lådan från 820x460x311mm till 1020x600x420(eller 311mm)mm

Samma med den kubiska 85 liters lådan. Från 480x480x489mm till 600x600x420mm

Det ska fortfarande sitta 15" högtalare i båda fallen och 22mm spånskivor.

Fråga mig inte vad jag fått måtten ifrån. Jag vill bara veta hur effekten skulle bli.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-11 20:20

Ändrar du innermåtten så ändras ju volymen och elementet kanske inte trivs alls i lådan.
Yttermåtten spelar ingen roll på en sub. Se till att hålla innervolymen rätt bara, så blir det bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-07-11 20:26

Utan att veta data på elementet är det svårt att veta exakt. I princip händer samma sak som med NNords låda (eftersom den också är en sluten låda):

Bild

dvs större låda ger lägre resonansfrekvens och lägre Q, men som sagt vet man inte vilken av kurvorna (om någon) som motsvarar din låd-/elementkombination. Har du nån länk till elementet eller T/S-parametrar?

Och du, varifrån kommer måtten? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Inläggav Christer » 2004-07-12 19:25

Det är det att jag har en högtalare som är i liknande storlek som jag vill bli av med. En stor hornhögtalare VH-1, stor som ett kylskåp ungefär(något större). Så jag tänkte om man kunde modifiera lådan lite istället för att köpa nytt, men om detta inte blir något bra så får jag väl göra det.

Sub-förstärkaren som ska användas är:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=553& ... byggsatser

Baselementet är en Fantatic 15 Power (är inte säker på den här länken, det var det enda jag hittade på internet om den högtalaren):
http://www.backesljudbygg.se/teknik/fan15ppar.htm

Dessa två är enligt ritningen det som ska passa.

Det som sitter i högtalaren nu är en Bumper Pro Series 400w, har inga data på den. Det kanske lutar mot att köpa något värre?

Jag tänker inte lägga ner så jättemycket pengar på det här

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-07-12 19:32

Ett bilbaselement med andra ord..
Högt FS..

Vad ska du använda detta till?

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Re: NNord

Inläggav Christer » 2004-07-12 20:19

Vilket av dom menar du? Fanatic Power 15 ska det vara till denna enligt ritningen. Vad jag förstod så är inte denna sub anpassad för bil.

Jag ska använda det till hemmabion.

Bumperhögtalaren fick jag för några år sedan av farsan. Det var i samma veva som jag byggde hornet. Denna hornlåda ska bort.

Min stora fråga var att om jag kunde använda denna låda (kanske elementet också) och modifiera den till någolunda rätt storlek eller om jag måste köpa nytt material och bygga en exakt enligt ritningen och lägga ut mer än 4000 kr för allt.


En ny fråga. Kan man använda en förstärkare, logitech z-680 5.1 system till datorn, som har suttit på en trasig sub på 188w. Ett väldigt bra system för att vara pc-högtalare. Klarar denna att driva en 15" bas 400w på 8 ohm tror ni (ev annan högtalare)?

Specifikationer för detta system (inte mycket att gå på kanske):

Total output power: 505 Watts RMS
Subwoofer power output: 188 Watts RMS
Satellite speaker power output: 317 Watts RMS (62 Watts RMS per channel for satellites; 69 Watts RMS for center channel)
Total peak power: 1000 Watts
Maximum SPL: 114 dB
System frequency response: 35Hz - 20kHz
Input impedance: 10,000 ohms
Shielded satellites for use near video monitors

hehe, jag lovar att jag är HiFi expertens värsta mardröm som tänker i sådana banor (varför inte köpa nytt?!! för att jag är lite snål kanske)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-07-12 20:52

Jadåskavise:

Har simulerat fyra system alla med elementet du länkade till (FAN15POWER):

Mörkblå, 85 liter sluten
Mörkröd, 86 liter basreflex fh=34Hz (port dia 10cm, L=16cm)
Ljusblå, 116 liter sluten
Ljusröd, 204 liter basreflex fh=34 Hz (port dia 20 cm L=22cm)

Bild

Jag tycker nog att originalsystemet på sid 3 är feldimensionerat och att "ditt" på 204 liter är bättre. Discobas, jotack. 8)

Jag reserverar mig lite för avrullningen mopt högre frekvenser, den beror på hur jag matar in talspoleinduktansen. Men du skulle väl ha den som sub, under 100Hz i alla fall?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Re: Svante

Inläggav Christer » 2004-07-12 22:49

Ja precis, som sub. Så tycker du att jag ska köra på 204 literslådan med basreflex (1020x600x420mm)?

Hur stor betydelse har högtalarelementets placering? Mitt kommer inte att sitta i exakt samma förhållanden som på ritningen, men ganska snarlikt.

Är det bra att köra med den subförstärkaren jag länkade eller har du något annat alternativ?


Jag har fått tag i lite data över Bumperelementet som sitter i lådan just nu:

SERIE C
MODEL 1548 C
Diameter size in inches 15
Diameter size in centimeters 38.1
Z - Nominal Impedance in Ohms 8
Fs = Free air resonance frequesncy in Hz 44.9
Qts = Total Q Factor of driver 0.73
Vas = Equivalent acoustic volume in cubic feet 6
Vas = Equivalent acoustic volume in liters 169.43
Xmax = peak linear displacement of cone in inches 0.16
Xmax = peak linear displacement of cone in mm 4.06
Pe = Max power in watts 400
Ref = Driver's SPL 1W at 1m in Db 94.1
SPL = The half-space ref Efficiency 94.1
Voice Coil Diameter in inches 2
Mounting Depth in inches 6
Sd = Piston Area in sq m 0.076
BL = T*M Flux Density, Length Product 10.83
no = The half-space ref effciency 0.0165
Cms = Mechanical suspen Compliance 206.574
Mms = Mech mass of cone & free air load 60.743
Qms = Mechanical Q factor of driver 3.993
Qes = Electrical Q factor of driver 0.9
Revc = DC Voice coil resistance in Ohms 6.16
Zmax = imped At top of resonance curve in Ohms 33.492
Fo = Free air resonance frequency in Hz 44.93
Magnet weight (oz) 48
Magnet weight (kg)

Skulle inte du kunna göra en simulation/jämnförelse mellan min Bumper och FAN15POWER högtalaren i en 204 liters låda? Det vore intressant och se vad mitt gamla element kan åstakomma


Den där z-680 förstärkaren jag nämnde. Är det något att ha eller är det bara att slänga skiten? Jag undrar eftersom det högtalarsystemet är ganska bra (mycket bra för pc-högtalare) och jag vill inte ha slängt ut pengar i onödan på det. Det kostade några tusen. Kan man koppla ur subwoofern på något sätt och använda den nya som jag ska bygga (med eller utan den subförstärkaren jag länkade) eller blir det jättekonstigt då?
Senast redigerad av Christer 2004-07-12 23:44, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Svante

Inläggav Svante » 2004-07-12 23:37

Christer skrev:Ja precis, som sub. Så tycker du att jag ska köra på 204 literslådan med basreflex (1020x600x420mm)?


Ja. Det verkar bra mycket bättre än den mindre lådan, speciellt som du redan har lådan. Det verkar kunna gå djupt, och det är väl bra till hembio. Iofs är elementet lite knepigt att dimensionera noga till, pga det höga Qts-värdet. Kanske är det lite mycket lågfrekvens, man kan ta ner det lite genom att stämma lådan lägre, tex 29 Hz som på bilden. Detta kan göras med ett längre rör, diameter 20 cm, längd 36 cm.

Bild

Christer skrev:Hur stor betydelse har högtalarelementets placering? Mitt kommer inte att sitta i exakt samma förhållanden som på ritningen, men ganska snarlikt.


För en sub spelar placeringen mycket liten roll. Det kan vara bra att vända porten nedåt eller bakåt, ifall det blir blåsljud i öppningen, de hörs mindre då.

Christer skrev:Är det bra att köra med den subförstärkaren jag länkade eller har du något annat alternativ?


Jag har för dålig koll på marknaden för att rekommendera nåt. Har du en förstärkare liggande så prova den!

Christer skrev:Den där z-680 förstärkaren jag nämnde. Är det något att ha eller är det bara att slänga skiten? Jag undrar eftersom det högtalarsystemet är ganska bra (mycket bra för pc-högtalare) och jag vill inte ha slängt ut pengar i onödan på det. Det kostade några tusen. Kan man koppla ur subwoofern på något sätt och använda den nya som jag ska bygga (med eller utan den subförstärkaren jag länkade) eller blir det jättekonstigt då?


Som sagt, prova! Jag vet inte om den är bra eller inte. Någon annan?

Lite kul med projekt som detta "jag har det här, gör det bästa möjliga av det"!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Inläggav Christer » 2004-07-12 23:52

Du ska ha ett jättestort tack! Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra förut.

Jag ser Bumpern och FAN15POWER är ganska lika. Jag tror därför att jag behåller min Bumper. Det skiljer nog ganska mycket i effekt (W) men det gör väl inte så himla mycket om jag kör med z-680 förstärkaren som matar ut mindre effekt än högtalaren, bara det inte är fel ohm tal.

Användarvisningsbild
Christer
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-07-01

Ett lyckat bygge

Inläggav Christer » 2004-07-25 21:45

Tänkte bara säga att jag har byggt klart lådan (det var ett tag sen den blev klar faktiskt) och testat den lite. Fattas bara ett delningsfilter som sagt så är den komplett (tråkigt när den förstör det övriga ljudet, från de andra högtalarna, när den är uppe i 3000 Hz och spelar). Den överträffade lätt min gamla 10" sub till mitt z-680 kan jag säga :D. Trodde inte att det skulle blåsa så mycket ur basreflexen som det gör eftersom den är så stor. Detta gör inget för blåsljud uppstår ej. Jag rundade kanterna (gjorde en hemmagjort port kan man säga) i spånskivan för säkerhetsskull. Gjorde detta för hand, vilket tog ganska lång tid.


Tack Svante för dina simulationer och tack alla andra som kommit med sina kommentarer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-07-25 22:45

Kul!

Nu vill vi se bilder... 8)

Hur driver du den, med en separat förstärkare eller? I såna fall skulle jag bygga ett filter och sätta före förstärkaren. Det går att göra det passivt om du inte vill hålla på och strula med operationsförstärkare. Det är knepigt att få till brant (högre än 2:a ordningen), eftersom spolarna som behövs till 100 Hz blir så ruskans stora men man kan fuska lite.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster