I've got balls of steel .....shiny speakers

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

I've got balls of steel .....shiny speakers

Inläggav SlaitH » 2009-05-02 01:07

Hej

Jag jobbar på en petrokemisk industri, och då var min tanke att det kunde vara en kul idé att kombinera tillgången på gammalt metalskrot och lite annat skoj till något roligt.

Detta blev resultatet........

Jag byggde det som blev topparna för några år sedan, och problemet med dessa vara att de föll av ganska tidigt. Redan vid 200hz, så Linkwitz transform marodör som man är så kunde ju det vara en idé att lägga till.
Mätte och räknade fram f0 216hz och ett Q 1,75, detta är riktigt små kabinett.
Så med en kompensering ner till 80hz och ett Q 0,7 så blir det en rak och fin kurva ner till delningsfrekvensen som jag la på 100hz

Sedan så fick jag tag på material till att göra baslådor som komplement till topparna, dessa blev gjorda nu i våras.
De spelar fakiskt riktigt bra för att inte heller vara speciellt stora, det behövdes iofs en del LT här också. (Vad annars :wink: :D )
På dessa så mätte jag igen och räknade fram ett f 70hz och Q 0,78, detta är värden som skulle kunna fungera i sig själva.
Men jag vill ha ner värdena lite till, så det fick landa på 35hz och Q 0,5.

Elektroniken fick byggas av mina egna kretskort, detta var även en ypperligt tillfälle att testa mitt nya filterkort och ett reviderat LT kort. Det sista har aktiv volymkontroll på kortet som är till basarna.

Nu så skulle ju alla korten sättas i någon trevlig låda, det finns ett ganska mediokert utbud av snygga lådor här i landet. Så jag vände blickarna söderut och kontaktade Audiokit.it de har ett mycket trevligt sortiment av lådor och andra roliga saker.
Dock så ska väl sägas att hemsidan inte är den bästa och de har ingen webbutik, men det fungerade alldeles utmärkt med mailkorrespondens.
De är dessutom väldigt trevliga att ha och göra med, och ganska snabba på att svara på mailen.

Ja det var ju tvunget att fotas lite efter allt var byggt, så vi börjar med elektroniken.

Elektroniken:
Framstycket med volym ratten, denna svarvade jag i aluminium och satte i en lysdiod som är på indikering och visar vilken volym som det körs på.
Bild

Sedan åker locket av och så här har jag satt korten.
Först sitter volymkotrollen i form av en vanlig logaritmisk 50k pot, filtret sitter längst till höger och är 24dB/oct linkwitz-riley.
sedan sitter LT kortet för basarna, här sitter även volym kontrollen till det kortet.
Den reglerar med ±13dB.
Nästa kort är LT kortet för topparna, detta har jag byglat volymkontrollen på.
Till sist så sitter ett stabiliserat matningskort, ur detta tar jag ±15Volt.
Jag har även skillt nätjord och signaljord åt, det är bara chassit som är jordat via nätanslutningen.
Hålet som är kvar är för en säkringshållare, det kommer vid nästa ELFA beställning.
Bild

Här syns det hur jag gjorde för att få till kablaget för lysdioden, jag fick helt enkelt ta ett rör och göra hål i.
Satte även en bussning i fronten för att göra volymkontrollen lite sådär "proffsigt" trög, och så att det inte skulle vara metall mot metall vilket jag inte gillar.
Bild

Här är dioden tänd, jag valde en vit lysdiod just för att fronten är i ren metall. Men den måste dämpas mera, för den bländar ganska friskt när man tittar rakt in i den.
Bild

Sen så mätte jag lite på elektroniken, man kan se att delningen fungerar som den ska och att LT kretsarna gör sitt också.
Gjorde 3 mätningar på den variabla volymkontrollen också.
Bild

Topparna:
Nu går vi över till Topphögtalarna, dessa gjordes av ett element som är välkänt i DIY kretsar.
Tangband W3-871, detta har en väldigt rak och fin frekvensgång från ca 100hz upp till 20K.
Bild

"Kabinetten" är gjorda av kulorna som stänger flöden i fabriken, detta är rent rostfritt syrafast stål.
Sägas ska att det är stenhårt att borra i och det gäller att hålla tungan rätt i mun när man ska gänga upp hålen för skruvarna.
Jag högglanspolerade dessa med lumptrissa för en spegelblank finish
Det kommer absolut inga vibrationer ur kabinetten, då de väger ca 2kg styck och får plats i handen.
Bild

Sen så gjorde jag stativ så de ska komma i ansiktshöjd när jag sitter framför datorn.
Bild

Bakstycket svetsades fast och är i 2mm rostfri syrafast plåt med polskruvar, här går att se ungefär hur mycket gods som är i kulan.
Inuti är den som ett rör, så det är rejält med gods runtom elementet.
Bild

Sen gjordes en impedansmätning och här går ju att konstatera att de faller av ganska tidigt i frekvens, men en resonansfrekvens på lite över 200Hz.
Bild

Nästa är frekvens mätning i närfält för att illustrera hur LT kretsen jobbar, det går att se att frekvensen sticker lite uppåt strax under 200Hz
Bild

Sen mätningar efter att filter och LT krets är tillagd, här syns att LT kretsen gör sitt för att puckeln är helt utplanad.
Dessutom så blev det lite ökning i frekvens, även om det inte riktigt kommer fram av mätningarna.
Bild

Basarna:
Baselement var inte helt lätt att få tag på ett som inte var alltför stort men med bra värden och bra xmax, valet föll till slut på Tangbands W6-1139SG. Denna modellen finns tyvärr inte att få tag på längre, men tydligen finns någon ersättare.
Men det är bra byggkvalitet på elementet, och man kan inte bli annat än imponerad av slaget som konen kan göra utan att det låter dåligt överhuvudtaget.
Bild

Till subbarna hade jag turen att få tag på 6" kulor, vilka inte är speciellt vanliga eller billiga. Så de brukar skickas på renovering, men dessa hade de som tur var slängt i containern.
Dessa var inte helt lätta att polera för de väger ganska mycket, men jag tycker att det blev en acceptabel yta på stålet.
Jag fyllde till hälften med dämpning, vanligt täckjacksfoder.
Jag gjorde rostfria ringar så de kan stå ordentligt på golvet.
Bild

Här svetsade jag igen hela baskstycket, inga polskruvar här.
men det finns den liten öppning längst ner på ringen och där ska kablaget in.
Bild

Här fick anslutningarna bli, det är hålet som vrider runt ventilkulan i sitt hus. Fick sätta i en liten plåt och svetsa igen, sen var det bara att borra i kontakter. Dessa satte jag O-ringar på för att det inte ska läcka, och tätt och bra blev det.
Bild

Sen gjorde jag impedans mätningar för att se vart jag hamnade i resonans.
Bild

Sedan fick det bli några frekvensmätningar också, först utan filter och LT
Bild

Och sen ihop med filtret och LT, detta fick elementen att gå riktigt djupt ner i frekvens.
Det skakar om väldigt bra när det dras på, och de är helt vibrationsfria.
Det skallrar inte i ringarna eller något sådant heller, det är bara saker runtomkring som beter sig lite skumt. :wink: :lol:
Bild

Ja sammanfattat så var detta ett väldigt roligt projekt som jag gjorde helt i blindo tack vare att jag inte kunde ändra volymen på kabineten, annat än med dämpmaterial.
Men det spelar väldigt bra och ser väldigt coolt ut, och jag kan garantera att jag är helt ensam om att ha ett sådant högtalarsystem.

Nästa steg kommer nog att vara bygge av ett 4 kanaligt slutsteg, kanske T-amp eller nåt sånt sköjjigt.
Gainclone fungerar till topparna, men min LM3875 baserade klippte när den skulle driva basarna ordentligt.
Ja det projektet återstår att se när det kommer.

Hoppas att detta var roligt att läsa om, för det var jävligt roligt att bygga.
Jag kan mycket väl tänka mig att ta med detta till någon träff, ifall det finns intresse att höra systemet.

Mvh
Patrik

Edit: Lite stavfel och sånt
Senast redigerad av SlaitH 2009-05-03 00:48, redigerad totalt 3 gånger.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Inläggav Frisk » 2009-05-02 01:54

Riktigt snyggt det där :)
Bara skruvarna som ser lite "billiga" ut i förhållande till övrigt.
Kul projekt! Alltid kul med lite nya former m.m. Speciellt om även resultatet blir bra!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-05-02 11:06

Kul och snyggt. :)

Olle Mirsch har varit inne på temat.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-02 11:12

Jo skruvarna är ett dilemma, det är inte helt lätt att hitta svarteloxerade insex.
Och skulle jag måla dem så kommer färgen ändå att släppa så fort jag drar fast skruven.

PS. Skruvarna är också rostfritt syrafast och inte "billiga" alls. :wink: :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2009-05-02 11:16

Görsnyggt! :)
11010000

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2009-05-02 11:27

Mr_Ekan skrev:Görsnyggt! :)


+1
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
80-talet
 
Inlägg: 1960
Blev medlem: 2007-11-20
Ort: Lund

Inläggav 80-talet » 2009-05-02 11:56

sjukt snyggt! speciellt gillar jag den vita dioden, jävligt cleant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-02 12:31

Tummen upp!

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-02 13:54

Thank you, thank you

Jo det var tanken med lysdioden att det skulle vara vitt mot silver.
Det blev faktiskt väldigt bra, det var lite pill att svarva till innerdelen på ratten. Sen själva borrandet var ganska enkelt, 3mm borr rakt igenom. Sedan fortsatte jag med ett 4 mm tills det att bara själva bulben på dioden stack fram.
Tänkte även att jag skulle polerat ratten, men finishen blev så bra direkt från svarven.
Det blir väldigt bra när man svarvar aluminium och kyler med etanol, det skar som genom smör.

Jag byggde ett hypex steg för ett litet tag sedan med storebror till denna lådan.
Där fick jag tyvärr inte tag på tryckknappen som jag ville ha så det fick bli en svagt blå istället. Men det blev effektfullt, och stör inte alls.
Får göra en enkel bildtråd av det med kanske?

Annars så kan jag tycka att det har gått lite inflation i det här med blåa lysdioder de senaste åren, men jag tycker ändå att trenden börjar vända lite.

Patrik

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2009-05-02 13:54

Ibland dyker det upp projekt som man liksom bara önskar att man hade... något av det coolaste jag sett här måste jag säga! Och så klockret genomfört!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-05-02 14:19

Ja, snyggt! :)
Jobbar du på Borealis eller hydro polymer?

Jobbade själv tillfälligt på hydro för länge sen.......
Spännande miljö! :? Kvicksilverpölar på golven, droppande lut, och skarpt klorgaslarm 8O :) Hua!
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-02 14:49

Nej jag jobbar på Akzo Nobels site, instrumenttekniker heter det bestämt.

Jo det finns en beskärd del av roliga grejer, Ethyleneoxid, Ammoniak i koncentrerad form, fettaminer, fenoler, lut, syra, ethylenediaminer som är allergiframkallande m m
Listan kan göras hur lång som helst, men där är bara att ta det lugnt och jobba metodiskt och vara rädd om sig så går det bra.

Men det är ett varierande och roligt arbete, och tokiga hemprojekt finns det bara fantasin som sätter gränserna för.

När båtsässongen börjar så blir det bara fler och fler båtar som kommer närmare vattenlinjen pga allt rostfritt som sätts på :wink: :)

Patrik

Användarvisningsbild
henriq
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2005-06-14
Ort: Sthlm

svart insex

Inläggav henriq » 2009-05-02 16:44

Tjo! Svarteloxerad insex finns på Sifverts på lindhagensgatan vid securitashuset i stockholm.

http://www.sifvert-skruv.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: svart insex

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-02 17:15

henriq skrev:Tjo! Svarteloxerad insex finns på Sifverts på lindhagensgatan vid securitashuset i stockholm.

http://www.sifvert-skruv.se
Ett ställe som är nästgårds med mig..

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-02 18:27

Ja det skulle ju vara bra faktiskt ....men det är lite drygt att köra 100mil bara för att köpa 16 svarteloxerade insex. :wink:

Men man kanske kan beställa från dem

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-05-02 20:23

Riktigt snyggt och trevligt projekt det där.

Har ett tips på inköpsställe för skruvar på närmare håll där jag själv har handlat. Dom har ett mycket stort sortiment och är dessutom mycket trevliga att ha att göra med.
Wurt Center, (skall vara två prickar över u:et, vet inte hur man åstadkommer det ) dom finns på Ringögatan 12, Göteborg.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-03 00:14

Tack Eri jag får kolla upp det

Tyskt u gör du genom att trycka på knappen bredvid enter och sen trycka på u. :wink:

ü

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-03 00:43

SlaitH skrev:Ja det skulle ju vara bra faktiskt ....men det är lite drygt att köra 100mil bara för att köpa 16 svarteloxerade insex. :wink:

Men man kanske kan beställa från dem
Leta upp vad du behver och skicka ett pm med adressen bara :)

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-03 00:46

Tack för erbjudandet ...finns det inte hos Würt eller några andra firmor så hör jag av mig.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-03 00:48

Cool!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: I've got balls of steel .....shiny speakers

Inläggav Svante » 2009-05-03 01:23

Jäsiken vilket bygge! 8O :D

Roligt!

Jag undrar bara, den här mätningen, klagade inte Sirp på att insignalen var överstyrd? Det ser ut som att den skulle ha kunnat vara det nämligen.


SlaitH skrev:Nästa är frekvens mätning i närfält för att illustrera hur LT kretsen jobbar, det går att se att frekvensen sticker lite uppåt strax under 200Hz
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2009-05-03 09:28

Jo :oops:

Grejen är att den klagade så tidigt så jag fick nästan ingen signal till högtalaren, jag måste bygga ett seriemotstånd med referensen.
Sen kanske den fick lite mycket signal från micken det ska nog medges.

Topparna mätte jag utomhus, började på 1 meter. Men det blev inget kvar av signalen, gick ner till 50 cm. Men då fick jag en konstig dipp vid 1Khz denna kunde jag härleda till pallbocken som den stod på, sen blev det nästan inget svar nere vid 200Hz heller.
Så det fick bli närfält med ca 2 cm från faskonen, det fungerade bättre.
Mätningen är ju mest för att illustrerara hur LT kretsen fungerar, vid närfält så dyker nämligen toppen av registret, medans vi längre avstånd så är den nästan helt spikrak till 20Khz.

Patrik


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster