Olle bygger chipbaserad miniförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Olle bygger chipbaserad miniförstärkare

Inläggav ollenorell » 2009-05-19 23:58

Jag tänker bygga en miniförstärkare som ska vara liten och inte behöver ha någon stor uteffekt.
Tanken är att kunna ha den som köksstereo, förstärkare till datorhögtalare, eller bara en bärbar förstärkare som man kan ta med sig dit man behöver ljud :)
Den passar säkert till Mupps som jag tänker bygga! :P

Eftersom att det finns ett förstärkarchip som är perfekt för uppgiften kommer det att användas.
Det blir LM1875 från National.
Hittade också en bra tråd här på faktiskt om saken med bra förslag på schema och värden!
Jag följde det som rekommenderades där + att jag lade till 10ohm mellan signaljorden och jord.
Har sett att de gör så på diyaudo för att slippa brumslingor...
En kanal och nätdel. Den andra kanalen är såklart lika :)
Bild

Bild
Stor bild
Layouten har jag gjort. Båda förstärkarkretsarna är på samma kort med nätdel.
Matningsspänningen lyckades jag inte dra fram på mitt enda lager, så jag gjorde paddar så man kan köra med en kort kabel för det :)

Hur ser det ut tycker ni? Bra/dåligt?

Vad borde förbättras? Jag tar gärna emot tips innan etsningen :)

Kortet är nu bara 88*105mm så det kan bli ett litet kompakt bygge!
Kanske mindre än Soundbrigades mini?! :)

Edit: Stavfel
Senast redigerad av ollenorell 2009-05-20 00:22, redigerad totalt 2 gånger.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-20 00:19

Kanske skulle man lägga till snubbers i nätdelen?
Mellan -1V och +1V så leder inte dioderna och då kan det uppstå "ringningar" har jag läst...

Här är chippet. Det verkar ha samma kapsel som en vanlig spänningsregulator. Rätt liten alltså!
Bild

Bild
Trafon är 80VA 2x12VAC. Jag hade den i lådan :)
80VA borde räcka gott.
12V blir ju kanske 16V likriktat vilket gör att chippet inte ger full effekt ut (20W) men man får säkert hälften. Dessutom blir det ju 4ohm om jag bygger mupps till...
Om man lyssnar svagt på komprimerad popmusik borde dessa små watt räcka gott! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-05-20 15:26

Byggde med det chipet för ett tag sedan. Upptäckte att chipet i sig ger ifrå sig oljud/resonansljud vid frekvenser mellan 800Hz-3kHz sisådär.

Kanske komponenter med dessa "kvalitéer" är känsliga för vibrationer i chassit. Sådant som vi gärna skämtar om på faktiskt.


Har inte så mycket mer att tillöra. Har inte lyssnat på skatbot utan bara använt det för enklare mätningar.

Hursom ett ballt litet chip som säkert ger tillräckligt i fråga om kvalité och effekt i många lägen.

Om jag minns rätt så är andraton dominerande så ett bryggat mini-steg med LM1875 kanske kunde vara något.


/Peter

Användarvisningsbild
Prometevs
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-04-14
Ort: Luleå

Inläggav Prometevs » 2009-05-20 15:51

En sån liten en gjorde jag i vintras. Jag byggde den så liten att den kan stoppas i fickan. Jag valde en låda där trafon exakt precis ryms tvärs över. Jag tror att det är en 80 VA som jag också har. Nätanslutning säkringshållare och brytare sitter på baksidan. Signalingångar, högtalarutgång och volymkontroll (en för varje kanal) sitter på framsidan. En nackdel är att kylningen blev något otillräcklig (monterat direkt mot chassit) och om man spelar riktigt högt ett tag så blir det för varmt och den tempskyddet går in. Spelar man på normal nivå så är det inga problem.

Denna samt ett par Mupps har jag på jobbet till datorn och bättre datorljud är nog svårt att få för den pengen. Folk kommenterar spontant hur bra det låter. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-20 18:08

Hej ollebolle!

Jag har några LM1875 liggandes och är intresserad av ditt projekt. Skulle kunna användas till att "aktivera" ett par mindre passiva högtalare (MP Miniring). Får då bli monosteg om de ska byggas in i eller sättas baktill på högtalarna.

En undran. Varför C9/C10/C17/C18, räcker der inte med C3/C4/C7/C8? Man kan väl göra C9/C10/C17/C18 större, säg 1000µF brukar bli dia 12.5x höjd 25 mm och då utesluta C3/C4/C7/C8?

Skissade själv med utgångspunkt från National's egna layout och kom fram till att man får in allt, utom likriktare och transformator, på 40x100 mm (eller 40x50 mm för monosteg). Layouten blev dessvärre liggandes på jobbet...bråttom hem idag. Givetvis använder man då lite färre komponenter än vad National gör, t.ex. en 22µF bipolär elektrolyt istället för 47+47µF back-to-back och en filmkondensator på ingången i stället för 4.7+4.7µF elektrolyt back-to-back.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-20 23:27

Peter, jag har sökt lite och det verkar inte som att det är vanligt med resonansproblem med LM1875.
Du skriver skatbo, det beror inte på det?
Jag bygger med prydliga kretskort och stabilt chassi och håller tummarna helt enkelt! :)

Prometevs, kul att höra att den blev bra! :P
Jag tror också att den är en riktig budget-killer! :)
Min kommer nog att landa på kanske 150kr, för jag bygger den av återvunna prylar :)

Roger, kul att du är intresserad av projektet!
RogerGustavsson skrev:En undran. Varför C9/C10/C17/C18, räcker der inte med C3/C4/C7/C8? Man kan väl göra C9/C10/C17/C18 större, säg 1000µF brukar bli dia 12.5x höjd 25 mm och då utesluta C3/C4/C7/C8?

De små plastfilmskondensatorerna som sitter närmast komponentbenen är avkopplingskondensatorer. Dessa är viktiga har jag läst här på forumet, så de tror jag är fullt nödvändiga!
C9 C10 och C17 C18 tror jag också är bra, man jag är inte 100.

Jag har lärt mig såhär:

Dra aldrig långa sladdar till en kondensator i en nätdel.
Inte heller långa kopparbanor på ett kort!

Trafo -> likriktare -> glättning -> lediningsbanor -> små lytar nära förbrukarens ben + avkoppling på kanske 0,1µF.

Säg att man har externt kort för nätdel och att man kopplar sladd mellan korten.
Då är det jätteviktigt med lytarna nära förbrukarens ben!

Jag har ju allt på samma kort, och inte så långa banor, men jag gjorde såhär iallfall. Det blir iallfall inte sämre tänker jag...

RogerGustavsson skrev:Skissade själv med utgångspunkt från National's egna layout och kom fram till att man får in allt, utom likriktare och transformator, på 40x100 mm (eller 40x50 mm för monosteg). Layouten blev dessvärre liggandes på jobbet...bråttom hem idag. Givetvis använder man då lite färre komponenter än vad National gör, t.ex. en 22µF bipolär elektrolyt istället för 47+47µF back-to-back och en filmkondensator på ingången i stället för 4.7+4.7µF elektrolyt back-to-back.

Jag kör nästan som national. Några komponentvärden är ändrade efter Naqrefs rekommendationer i den andra tråden.
Dessutom 10ohms motståndet.

Ingånskondensator har jag skippat, bara för att jag inte har haft någon otur med DC än :)
Kanske skulle man lägga till ingångskondensator...

Undrar vad som är bäst för 22µF kondensatorn.
En bipolär kondensator på 22µF, eller två vanliga polära lytar i serie back to back?
Sen fattar jag inte exakt vad denna 22µF kondensator gör, C22 i ,mitt schema.
Den har med återkoppling att göra förtår jag...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-05-21 01:55

Har bara testat ett chip. Trodde först det var kondingarna som självsvängde men det verkar vara chipet.


/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-21 02:12

Tur att jag äger ett 100mhz skåp, en prob och en tongenerator :)
Man borde kunna sådana självsvänginingar med oscilloskop tänker jag.
Hoppas jag :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-05-21 10:18

Ja alltså ljudet är akustiskt. Det chipet som vibrerar rent fysiskt och detta kan förstärkas via kylfläns beroende på montage osv.

Regulatorkretsar kan ge ifrån sig akustiska oljud också verkar det som.


/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-21 11:20

Jaha! Men då är det bara att ansluta ett effektmotstånd som last och köra en massa toner och hoppas på att man inte hör något :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-05-21 16:04

Jupp! Jag hörde det klart och tydligt men jag har inte en aning om i vilken grad det påverkar signalen.


/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-23 10:01

ollebolle skrev:Undrar vad som är bäst för 22µF kondensatorn.
En bipolär kondensator på 22µF, eller två vanliga polära lytar i serie back to back?
Sen fattar jag inte exakt vad denna 22µF kondensator gör, C22 i ,mitt schema.
Den har med återkoppling att göra förtår jag...


En bipolär är väl just det, två back-to-back? Utrymme kan man vilja spara på... Den gör att förstärkningen begränsas till AC. Med 22µF och 1kOhm blir "knäet" vid 7.2Hz.

När det gäller kondensatorerna i matningen. Du har ju nästan ingen sträcka mellan de där 100µF och de stora glättningskondensatorerna. De borde väl ändå räcka med ett par mindre filmkondensatorer nära LM1875? Kan sparas en del utrymme även där...

Användarvisningsbild
Prometevs
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-04-14
Ort: Luleå

Inläggav Prometevs » 2009-05-23 12:09

Så här blev min i en låda 50x100x220.

Bild

Och baksida

Bild

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2009-05-23 12:20

Piotr skrev:Jupp! Jag hörde det klart och tydligt men jag har inte en aning om i vilken grad det påverkar signalen.

/Peter

Är du säker på att resonansen inte kommer från/tas upp av externa kondingar (troligen plastfilm eller keramiska) med DC över sig, som hänger och dinglar* i skatboet? DCförspända kondingar är nog den vanligaste källan till mekanisk resonans. Resonansfrekvensen bestäms sannolikt av hur trådarna och resten av komponenterna resonerar/vibrerar.

/
*Med detta sagt inte alls säkert att det blir bättre när man monterar på kretskort med korta anlutningsben på komponenten. Det kan faktiskt bli värre samtidigt som resonansfrekvensen stiger. Har man problem med detta kan det vara värt att kolla in andra komponenter eller att limma den aktuella resonerande komponenten, kanske t om montera den upp och ner och ansluta den till kortet med mjuka trådar.

Elektrolyter brukar inte ha några större problem med just mikrofoni, i alla fall inte mycket jämfört med vissa plastfilmskondingar och keramkondingar. Sedan beror det naturligtvis på var i kopplingen kondingen sitter om mikrofonin blir hörbar över huvud taget.

Om det nu skulle vara IC:n är lösningen troligen det samma som med reonerande kondingar. Anslut med mjuka trådar.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-23 12:31

Jag har haft pipljud från flera olika switchade nätdelar. Lite smältlim på rätt komponent så blir det knäpptyst! :P
Det gör de redan från fabrik ibland, men det räcker inte alltid.

Men jag tror inte att dessa resonanser ska drabba mig. Jag har aldrig förut haft det problemet.

Prometvs, litet och snyggt bygge! :)
Och snygg finnish på muppsen ser det ut som! :P
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-23 12:45

RogerGustavsson skrev:En bipolär är väl just det, två back-to-back? Utrymme kan man vilja spara på... Den gör att förstärkningen begränsas till AC. Med 22µF och 1kOhm blir "knäet" vid 7.2Hz.

När det gäller kondensatorerna i matningen. Du har ju nästan ingen sträcka mellan de där 100µF och de stora glättningskondensatorerna. De borde väl ändå räcka med ett par mindre filmkondensatorer nära LM1875? Kan sparas en del utrymme även där...

Då är jag med! Man vill ju inte förstärka dc...

Du har rätt i att sträckan är kort. Matningsspänningen går i en kort kabel som ansluts mellan paddarna för att jag inte fick plats med banor på mitt enda lager.
Dessa 100µF kanske inte är helt nödvändiga men de gör iallafall ingen skada.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2009-05-23 15:43

Någon byggde en ganska liten stärkare på HF: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74582.

Kul med små byggen. :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-05-23 16:04

RogerJoensson skrev:Är du säker på att resonansen inte kommer från/tas upp av externa kondingar (troligen plastfilm eller keramiska) med DC över sig, som hänger och dinglar* i skatboet?



Hmm. nu blir jag osäker. Jag hade ett par elektrolyter nära inpå och har för mig att jag uteslöt dom men det är möjligt att små filmkondingar direkt på chipets ben står för resonansen.

Ska kolla upp det nån dag..


/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-25 19:33

Nu känner jag mig klar!
Har ökat storlek på paddar, fixat bredden på några ledare, och lite annat småfix!

Det enda jag funderar på är om man borde ha RC-snubbers.
Det kanske är overkill på en sån här liten förstärkare?

Det finns såklart att läsa på internet, men det mesta är ganska flummigt :o

"Ringningen" (som snubbern är till för att dämpa) brukar ligga på Mhz ungefär, det kanske inte påverkar audio iallfall?

Bild
Stor bild
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Prometevs
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-04-14
Ort: Luleå

Inläggav Prometevs » 2009-05-25 21:44

ollebolle skrev:
Prometvs, litet och snyggt bygge! :)
Och snygg finnish på muppsen ser det ut som! :P


Tack för det :)

Jag har grunnat på om det inte skulle gå att göra den ännu mindre. Det som tar plats i lådan är ju trafon och kondingarna i nätdelen. Själva förstärkardelen tar ju inte mycket plats. Jag byggde enligt standardlösningen från National och jag är helt nöjd med den i den tillämpning jag har. Det jag skulle behöva dock är bättre kylning, nog för att det fungerar framför datorn under normalanvändning. När jag testat förstärkaren i andra sammanhang och spelat högt så blir den för varm efter ett tag beroende på volym.

Det jag skulle vilja ha tag i är en låda med ordentliga kylflänsar och innermåtten typ 50x100x120. Skulle man inte kunna bygga den med ytmonterade komponenter, det skulle bli lite mer utmaning på så sätt.

Jag gillar också minimalism. :)

Goethe sa, "I begränsningen syns mästaren" 8)

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2009-05-25 22:37

ollebolle har gått i samma tankar som du

"en miniförstärkare som ska vara liten och inte behöver ha någon stor uteffekt. Tanken är att kunna ha den som köksstereo, förstärkare till datorhögtalare, eller bara en bärbar förstärkare som man kan ta med sig dit man behöver ljud"

Saknar dock ditt driv och kunnskap att ta tag i frågan :oops: Mycket nyfiken hur detta blir, om du etsar ett par extra kort köper jag dem rakt av :wink: (om den lirar OK)

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-25 23:18

Jag ska nog kunna skaka fram ett kort eller två, men jag är ingen pcb-fabrik :wink:
(Någon som däremot är pcb-fabik: Olimex.com :))
Det tar mig en halvtimma per kort att göra dem, + borrningen som är rätt trist.
Borrning fixar man annars enkelt med en Dremel eller motsvarande och ett 1mm borr för alla "vanliga" komponenter :) Kanske 1,5 på glättningskondensatorerna.


Måtten är just nu 82*102mm, så man får precis lagom in två st stereoförstärkare på samma kort om man köper ett som är 100*220


Prometevs: Visst går det att byta ut några motstånd mot ytmonterade och spara in lite, men jag kör hålmonterat på gund av gammal vana :oops:
Det är ju enklare :)
I vissa fall sparar det enormt mycket plats, men här vinner man nog inte supermycket. Trafo och kondingar tar ju en del plats som du säger.
Vissa motstånd måste ju behållas på grund av att de måste tåla en viss effekt, t.ex. motståndet på utgångsfiltret som nog är bra om det tål 0,6W tror jag.

Jag tänkte bygga låda själv med en liten avlång kylare i aluminium.
Då får man exakt de mått man vill ha :)

I begränsningen syns mästaren, det är bra sagt :)
Senast redigerad av ollenorell 2009-05-25 23:31, redigerad totalt 1 gång.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-25 23:29

Vad tror ni förresten om snubbers?
Är det något audio-flum, eller är det vettigt? :)

Jag har lite svårt att avgöra om RC-snubbers skulle tillföra något i denna applikation...

Ser det bra ut annars?

Schemat är samma, men jag lade till lite text till paddarna.
Bild
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-05-26 12:25

ollebolle skrev:Jag har lite svårt att avgöra om RC-snubbers skulle tillföra något i denna applikation...

Tror inte att du, eller någon annan, märker någon skillnad. Finns nog väldigt många förstärkare som inte har det, även bra sådana.

Det beror ju på vilka dioder du använder. Du kanske skulle exprimentera med olika dioder, istället för att prova ut RC-snubbers.

Jag kanske skulle skippa 100uF och kanske lite större plast-100n.

Näh, nu börjar jag yra i värmen!

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-26 12:32

Plastkondingarna är redan på 100n, och de på 100µF gör hur som helst ingen skada, även om de kanske inte är så nödvändiga.
Det är ju bra med kondingar som sitter så nära förbrukaren som möjligt...

Äh, nu kör vi! Etsar nog idag eller imorgon :)

Det kanske är smart att välja snabba dioder, så blir ringningen kort :)
Typ dioder för switchade nätaggregat...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2009-05-26 16:47

Om man bara vill bygga en förstärkare utan att etsa kort etc kan jag rekommendera http://www.chipamp.com/orders.shtml.
Extrapris på kort för tillfället. Då jag beställde förra året betalade jag med paypal, korten kom snabbt, betalade inte tull eller moms, sannolikt då summan var såpass liten.....
Om man tycker att frakten på 15 dollar blir stor kanske ett litet gruppköp är lösningen.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-26 23:48

Korten från chipamp.com är nog nästan precis samma sak, applikationsnoten alltså :)

Jag har etsat nu :)
Jag ska såga bort lite på kanterna så den blir lite mindre :)
Bild
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-05-27 16:26

Jag har kapat upp en bit kylfläns idag:
Bild

Bild

Den är några cm för lång än så länge.
Annars är nästa steg att beställa komponenter!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2009-05-27 20:37

oa51 skrev:Om man bara vill bygga en förstärkare utan att etsa kort etc kan jag rekommendera http://www.chipamp.com/orders.shtml.
Extrapris på kort för tillfället. Då jag beställde förra året betalade jag med paypal, korten kom snabbt, betalade inte tull eller moms, sannolikt då summan var såpass liten.....
Om man tycker att frakten på 15 dollar blir stor kanske ett litet gruppköp är lösningen.


Tack för tipset! Lade en order. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
peranders
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 2003-10-07
Ort: Göteborg

Ingen snubber

Inläggav peranders » 2009-05-28 07:53

Ber att få påpeka att snubbern på utgången inte är en snubber utan en frekvenskompensering för utgångssteget.

Snyggt kort för övvrigt. :D
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster