Tygtavlor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rebo
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2003-05-26

Tygtavlor

Inläggav Rebo » 2004-07-23 11:54

Har köpt lite tyg för att sätta upp på väggen. Frågan är då vad man ska "spänna upp" tyget på :?: Någon som har något tipps på lämpligt materialval? Tänker göra 2-4 st "tavlor" ca 1.5x1.5 m och 1-2 cm tjocka. :roll:

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-07-23 11:59

Du tänkte absorbera då menar du? Typ klä in glasull eller stenull
i en träram och spänna tyg över?

Ska du ha detta någonstans då?

Användarvisningsbild
Rebo
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2003-05-26

Inläggav Rebo » 2004-07-23 12:06

Tackar! Tips på vart man kan köpa glasull/stenull?

Jo, de ska absorbera lite. De ska sitta på en sidovägg som är av betong. Idag sitter 3 tavlor med glasram där, som ska bort.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-23 12:11

Mineralull inhandlas på byggvaruhus förslagsvis...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-07-23 12:32

Hur är det med hälsoriskerna? Räcker tyg för att förhindra att "partiklar" från isoleringen ger sig ut i luften?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-07-23 12:52

jag gillar Roxull bäst. Det är då stenull.
har du 2-kanals lyssning eller surround?
Jag har lärt mig att man inte skall absorbera
runt lyssningsplattsen om man kör 2-kanal.
:roll:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-23 13:00

Nattlorden skrev:
Hur är det med hälsoriskerna? Räcker tyg för att förhindra att "partiklar" från isoleringen ger sig ut i luften?

Jag tror inte att det är nån fara när tavlorna väl sitter uppe, särskilt inte om dom är tygklädda, och får sitta"ifred".
När man arbetar med skivorna utsätter man sig dock för partiklar.
Håller man bara på med isolering vid nåt enstaka tillfälle är det nog ingen fara( i jämförelse med allt annat ont runtomkring oss!), men ett enkelt skydd är ett engångs dammskydd av klass 3 som också säljs på byggvaruhus.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-07-23 13:08

patrikf - så du menar att luftrörelsen/ljudet som de är avsedda att dämpa inte får isoleringen att 'damma' ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-07-23 13:45

Det är så lite..
Inte så att nån slår på insoleringen..

Användarvisningsbild
Rebo
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2003-05-26

Inläggav Rebo » 2004-07-23 14:08

NNord skrev:har du 2-kanals lyssning eller surround?
Jag har lärt mig att man inte skall absorbera
runt lyssningsplattsen om man kör 2-kanal.
:roll:


2-kanals och jag sitter inte spec. nära väggen i fråga :)
Den är nog ca 3 meter från lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2004-07-23 14:11

Aha okej.
jag kommer diffusera mer i lyssningsplattsen,. inte dämpa

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-07-23 15:33

Nattlorden skrev:patrikf - så du menar att luftrörelsen/ljudet som de är avsedda att dämpa inte får isoleringen att 'damma' ?


Stenull dammar när man hanterar den men inte annars. Dessutom är sten och glas inte allergener. Fast myten om hur glasull pumpas ut i rummen genom basreflexöppningar för vidare transport in i audiofilens kroppsöppningar verkar vara permanentad, isynnerhet hos billjudsentusiaster. Vad man (som allergiker) skall vara orolig över kan var eventuella ångor från bindmedlet som avgår när man öppnar paketen. Hantering av glasull kräver inte andningsmask ens vid professionell hantering om man inte står och river gammal ull så att det yr märkbart. Handskar rekommenderas dock eftersom det kliar.

För övrigt gäller nog stenull av med hög densitet om det skall göra någon nytta i så tunna skikt. Riktigt tunna skivor (ca 2 cm) som finns via byggahandeln (typ västkustskiva) kommer dock att ha en del ytreflektioner pga av den boardliknande strukturen. Gör väl en del för efterklangen men mindre bra för att dämpa kritiska reflexer.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-23 22:09

Dahlqvist, det är sant att mineralull inte är allergiframkallande, men har du hört talats om KOL? Det orsakas av damm. För min del tar jag det säkra före det osäkra när jag jobbar med det, men skulle nog inte bry mig om det skedde vid nåt enstaka tillfälle som det kanske är i REBO`s fall?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-07-23 22:48

Dahlqvist skrev:
Nattlorden skrev:patrikf - så du menar att luftrörelsen/ljudet som de är avsedda att dämpa inte får isoleringen att 'damma' ?


Stenull dammar när man hanterar den men inte annars. Dessutom är sten och glas inte allergener. Fast myten om hur glasull pumpas ut i rummen genom basreflexöppningar för vidare transport in i audiofilens kroppsöppningar verkar vara permanentad, isynnerhet hos billjudsentusiaster. Vad man (som allergiker) skall vara orolig över kan var eventuella ångor från bindmedlet som avgår när man öppnar paketen. Hantering av glasull kräver inte andningsmask ens vid professionell hantering om man inte står och river gammal ull så att det yr märkbart. Handskar rekommenderas dock eftersom det kliar.

För övrigt gäller nog stenull av med hög densitet om det skall göra någon nytta i så tunna skikt. Riktigt tunna skivor (ca 2 cm) som finns via byggahandeln (typ västkustskiva) kommer dock att ha en del ytreflektioner pga av den boardliknande strukturen. Gör väl en del för efterklangen men mindre bra för att dämpa kritiska reflexer.

/Dahlqvist


Knappast är det allergiframkallande, men i större doser är det nog inte heller nyttigt för lungorna. Asbest är väl inte heller allergiframkallande? För några år sen stod jag på vinden och skottade lösull (stenull) med snöskyffel (proffsen sprutar ut det med slang) och gjorde misstaget någon gång att ta av ansiktsmasken. Det kändes i lungorna direkt.

Så proffsen gör nog bäst i att skydda andningsvägarna (och det gör de), enstaka skivor kan man nog hantera utan mask om man inte "dammar" för mycket. Och när högtalarna väl är klara så måste risken vara minimal (tror jag, utan att veta förstås).

Men det är nog inte allergi det här med sten-/glasullsfarlighet handlar om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2004-07-24 00:29

Om ni är rädda så kan jag låna ut en mask helt klart....

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-07-26 09:10

Svante skrev:
Knappast är det allergiframkallande, men i större doser är det nog inte heller nyttigt för lungorna. Asbest är väl inte heller allergiframkallande? För några år sen stod jag på vinden och skottade lösull (stenull) med snöskyffel (proffsen sprutar ut det med slang) och gjorde misstaget någon gång att ta av ansiktsmasken. Det kändes i lungorna direkt.

Så proffsen gör nog bäst i att skydda andningsvägarna (och det gör de), enstaka skivor kan man nog hantera utan mask om man inte "dammar" för mycket. Och när högtalarna väl är klara så måste risken vara minimal (tror jag, utan att veta förstås).

Men det är nog inte allergi det här med sten-/glasullsfarlighet handlar om.


Jag delar din uppfattning. Om det yr, vare sig det är gammal eller ny glasull, mask på. För amatören handlar det dock inte främst om långvariga hälsorisker utan om att man helt enkelt mår taskigt direkt efter en seans i dammet. Parallellen med asbets vet jag inte om jag tycker är relevant eftersom glas- och stenull inte är cancerogent. Arbetsmedicinen har ju haft några decennier på sig att utreda den frågan om man säger så. Försiktighet är kanske en dygd, men skräckpropagandan kring glasull i högtalare saknar empirisk grund. Jag är dock själv religiös maskbärare vi allt dammande arbete. Om inte annat slipper man ju snyta svart i en vecka.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-26 22:54

God afton, hifivänner!

Tycker att denna tråd var genuint hemmasnickartråd, så den flyttas til DIY. Mycket nöje!

/Daniel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster