Fattigmans "aktiv" delning...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Fattigmans "aktiv" delning...

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-25 18:22

Är det någon som känner till hur man dimensionerar HP och LP filter med RC-filter på slutstegets ingång?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-08-25 18:24

Hur mycket får det kosta?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-25 18:33

Hej!
Det är nästan gratis, består ju bara av några motstånd och kondingar. En nackdel är att signalen dämpas.
Nåt i den här stilen tänker jag på:
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-08-25 18:37

Ja alltså det är nog ingen idé att dela så (passivt) i annat fall än tex för baffelförlustkompensation eller nåt. Det är bättre att lägga en 100-lapp på komponenter till en liten nätdel och använda op-ampar istället. Då kan man göra mycket mer.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-25 18:42

Martin skrev:Ja alltså det är nog ingen idé att dela så (passivt) i annat fall än tex för baffelförlustkompensation eller nåt. Det är bättre att lägga en 100-lapp på komponenter till en liten nätdel och använda op-ampar istället. Då kan man göra mycket mer.


Det är sant att det finns bättre lösningar. Var bara lite nyfiken och lödsugen :wink: !

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-08-25 18:46

vid vilken impedans slutar man med spolar och kör med motstånd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-08-25 23:39

celef skrev:vid vilken impedans slutar man med spolar och kör med motstånd?


Där spolarna bir dyrare? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-25 23:42

2:a ordningens LR går att göra med enbart R och C, men högre ordningar måste ha L med om det ska vara passivt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 10:27

Hur skulle ett 4:e ordningens LP filter se ut och vad dimensioneras det mot?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 12:22

AndersJ skrev:Hur skulle ett 4:e ordningens LP filter se ut och vad dimensioneras det mot?


Aktivt eller passivt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 13:01

Den typen av fattigmansfilter patrik syftar på, dvs några passiva komponenter på lågnivån till förstrkaren.

Jag har nämligen byggt en baslåda som skall drivas av ett NAD3225, jag körde först med ett passivt 2:a ordningens lågpass av traditionell typ mellan förstärkare och högtalare, men delningen är inte tillräckligt brant så jag behver något annat.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv
 
Inlägg: 630
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Mölndal

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-08-26 16:21

Just nu kör jag med en sådan lösning mellan försteg och slutstegen, seriekonding till OTL-en och tredje ordningens fattigmansfilter till ett transistorsteg. Då fick jag dämpa diskanten med 6 dB för att hamna på en lagom nivå. Jag tycker att jag tappar dynamik och baskontroll på det sättet så jag är nog inställd på att bygga mig ett aktivt filter i basen framöver.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 17:15

AndersJ skrev:Den typen av fattigmansfilter patrik syftar på, dvs några passiva komponenter på lågnivån till förstrkaren.


4:e ordningens passivt lågpass kan man bygga precis som i högtalaren, dvs in-spole-kondingtilljord-spole-kondingtilljord-ut.

Man får se till att filtret dimensioneras efter drivande förstärkarens utimpedans (vanligen nära 0) och efterföljande förstärkares inimpedans. Det finns tabeller för sånt, men spolarna blir ofta så ruskans stora att det inte är värt det. Det är helt enkelt billigare och bättre med en aktiv lösning.

2:a ordingens LR däremot kan ordnas med in-motstånd-kondingtilljord-motstånd-kondingtilljord-ut om man väljer rätt R och Cn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 18:01

Bernt
Jag tycker att jag tappar dynamik och baskontroll på det sättet så jag är nog inställd på att bygga mig ett aktivt filter i basen framöver.

Nä baskontrollen vill jag gärna ha kvar.

Svante
2:a ordingens LR däremot kan ordnas med in-motstånd-kondingtilljord-motstånd-kondingtilljord-ut om man väljer rätt R och Cn.

Jag antar att det är så de F-modar de säljer är tillverkade, men det hjälper inte mig då jag nog behöver ett brantare filter.

Jag får ta och starta en byggtråd för att aktivt filter någon gång framöver, men innan dess får jag nog komplettera mitt nuvarande filter till ett passivt 4:e ordningens.

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2004-08-26 18:16

Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-26 20:39

iffe skrev:Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?

Ja, detsamma som vid aktiv delning, dvs att filtret blir okänsligt för elementens impedansförändring, och bättre konkontroll på baselement. Det Bernt beskriver kan kanske förklaras av att denna lösning stjäl hemskt mycket gain.
En eventuell fördel jag undrar över är att det i allafall inte tillför eventuellt otransparenta opförstärkare i signalvägen... :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-08-26 20:39

iffe skrev:Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?


Prestandamässigt - nej!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 20:57

Naqref skrev:
iffe skrev:Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?


Prestandamässigt - nej!


Jo! Eller alltså, det är åtminstone i princip lätt att få till ett riktigt LR eller BW-filter (fast värdena på spolarna kan bli stora) om lasten är resistiv, vilket den i stort sett är om man har en förstärkaringång som last. Däremot är det ofta ganska knepigt att få till skolboksrespons på ett filter efter effektförstärkaren eftersom högtalare har den krokiga impedanskurva som de har. Å andra sidan behöver man pilla lite på värdena ändå för att kompensera för små egenheter hos elementen eller baffelsteget, så man vill inte ha skolboksfallet ändå.

Men jag skulle ändå vilja påstå att det är mindre risk för katastrofdimensioneringar med linjenivåfilter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-08-26 21:25

Prestandamässigt kan man förlora MASSSOR på att dela aktivt. Detta gäller alltså om elementen har en olinjär impedans (nivåberoende alltså). Passiva filter med spolar i kombination med hög impedans och låg frekvens är ganska vansinnigt, eftersom drosslarna blir enormt stora. Bättre i så fall att använda gyrator-kretsar (som man gör med en OP , motstånd och kondensatorer).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 21:36

Morello
Passiva filter med spolar i kombination med hög impedans och låg frekvens är ganska vansinnigt, eftersom drosslarna blir enormt stora.

Är det ett vansinne tekniskt eller är det kostnaden för de stora spolarna som är vansinnet?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-08-26 22:03

AndersJ skrev:Morello
Passiva filter med spolar i kombination med hög impedans och låg frekvens är ganska vansinnigt, eftersom drosslarna blir enormt stora.

Är det ett vansinne tekniskt eller är det kostnaden för de stora spolarna som är vansinnet?


Tänkte på kostnaden samt fysisk storlek. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 22:07

Morello skrev:Prestandamässigt kan man förlora MASSSOR på att dela aktivt. Detta gäller alltså om elementen har en olinjär impedans (nivåberoende alltså). Passiva filter med spolar i kombination med hög impedans och låg frekvens är ganska vansinnigt, eftersom drosslarna blir enormt stora. Bättre i så fall att använda gyrator-kretsar (som man gör med en OP , motstånd och kondensatorer).


Med "elementen" menar du då spolarna i det passiva filtret, hoppas jag? Jo, det är just spolarna som är problemet. Jag har på mitt bord ett 5:e ordningens elliptiskt passivt linjenivålågpassfilter, som skär vid dryga 6kHz. Ett antivikningsfilter, från den gamla tiden. Trots den höga brytfrekvensen sitter det spolar på ferritkärna i det.

Det går ju att göra brantare filter än 2:a ordningen utan spolar, men summan av de två grenarna blir knappast 1, möjligen kan man utgå från ett 2:a ordninens LR och gneta lite till i spärrbandet med ytterligare en RC-länk, men som sagt, en aktiv lösning är bättre. Men varför använda en guyrator om man ändå måste sätta dit en OP?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-08-26 22:10

Med elementen menar jag högtalarelementen. 8) (som har olinjär impedans pga modulation av BL-produkt samt olinjär upphängning, vilket ger sig till känna som en olinjär induktans)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 22:12

Morello skrev:Med elementen menar jag högtalarelementen. 8) (som har olinjär impedans pga modulation av BL-produkt samt olinjär upphängning, vilket ger sig till känna som en olinjär induktans)


Och hur interagerar filterplaceringen med det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-08-26 22:19

Jo alltså, eftersom kraften med vilken bobinen verkar på membranet står i proportion till strömmen genom talspolen, kommer olinjäriteter i induktansen att smitta av sig och ge sig till känna som en distorderad ström. Om vi för ett ögonblick ponerar att vi driver spolen oändligt högohmigt inses att denna olinjäritet aldrig ger sig till känna. Genom att dimensionera det passiva filtret med tungan rätt i munnen kan vi i viss mån rducera den disotrsion som härör från olinjäriteter i talspolens induktans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 22:23

Morello skrev:Jo alltså, eftersom kraften med vilken bobinen verkar på membranet står i proportion till strömmen genom talspolen, kommer olinjäriteter i induktansen att smitta av sig och ge sig till känna som en distorderad ström. Om vi för ett ögonblick ponerar att vi driver spolen oändligt högohmigt inses att denna olinjäritet aldrig ger sig till känna. Genom att dimensionera det passiva filtret med tungan rätt i munnen kan vi i viss mån rducera den disotrsion som härör från olinjäriteter i talspolens induktans.


Ehh, ja, men för att uppnå det måste du ordna högohmig drivning, och det helst inom passbandet för filtret. 8O Har du månne läst en tråd på diyaudio.com? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-08-26 22:26

Jo, men det sitter ju 2.2 ohm före diskantelementet.


Nope, har inte läst på DIY-audio på ett tag. Om jag är där, hänger jag bara på "solid state"-avdelningen och bjäbbar lite emd John Curl. :lol:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-26 22:33

Morello skrev:Jo, men det sitter ju 2.2 ohm före diskantelementet.


...vilket är ganska lite jämfört med oändligheten, så MASSSOR blir det knappast. :wink: Men visst, litegrann.

Morello skrev:Nope, har inte läst på DIY-audio på ett tag. Om jag är där, hänger jag bara på "solid state"-avdelningen och bjäbbar lite emd John Curl. :lol:


Jo tråden jag tänkte på var en långkörare som handlade om konstantströmdrivning, som helt snöade in på distorsionsminskningen och tonkurvepåverkan nämndes knappt. 8O Nuskavise:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=3889
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-08-27 10:01

Men egentligen är det väl inte det aktiva filtret som är den stora kostnaden vid aktiv delning, utan de extra slutstegen (och eventuellt tidsåtgången vid själva hopskruvandet, komplexiteten ökar ju).

Man bör dock minnas att bara för att man tillgriper aktiv delning kommer man med största sannolikhet inte undan att specifikt anpassa filtren till de använda elementen. Men visst, man slipper brottas med impedansen, se dock Morellos kommentar...

/J.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-08-27 11:18

jonasp skrev:Men egentligen är det väl inte det aktiva filtret som är den stora kostnaden vid aktiv delning, utan de extra slutstegen (och eventuellt tidsåtgången vid själva hopskruvandet, komplexiteten ökar ju).


Alltså, antalet slutsteg är ju detsamma om filtret är aktivt eller passivt, bara det sitter på linjenivå. Vi diskuterar tre sorters filter:
-Aktivt före slutsteget (många slutsteg, strömmatning till filtret)
-Passivt före slutsteget (många slutsteg, ingen strömmatning till filtret)
-Passivt efter slutsteget (få slutsteg, ingen strömmatning till filtret)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster