Mätutrustning för högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Mätutrustning för högtalare

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-26 20:56

Hej!
Jag funferar på att köpa mätutrustning. Jag vill kunna mäta frekvensgång, vattenfall, impedans osv, och göra det med hjälp av datorn. Är LoudSpeaker LAB 3 för ca 4500 kr http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1338 från hifikit ett vettigt köp? Vad ska man ha för nån mikrofon?

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-08-26 21:13

spana in golden age, de rear ut clio standard inkl qc för strax under 6000:-

så kan jag få en kopia av mjukvaran för att jag var så snäll och tipsade dig :wink:
Bikinitider

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-26 21:18

ska kolla!

Användarvisningsbild
Wcoil
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-08-26

Inläggav Wcoil » 2004-08-27 14:30

Visst kan du köpa det du föreslog, om du vill ha trassel, inte kunna flytta systemet mellan olika datorer och betala ett högt pris. Annars köper du DLSA Pro. Då behövs inget ljudkort. Mikrofonförstärkaren är inbyggd. Det enda som behövs är en extra printerport. Det kan lösas med en USB till printer adapter. En 9-12 volts batterieliminator behövs också. Annars är allt med i leveransen. Adressen är www.dlsa.de.Man har sommarpriser augusti ut. Jag har en på gång som skickades från Tyskland för några dagar sedan. Sommarpris med frakt 255,71 EUR.

Användarvisningsbild
Wcoil
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-08-26

Inläggav Wcoil » 2004-08-27 14:32

Adressen ska vara www.dlsa.de

Användarvisningsbild
GrodanB
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-11-06
Ort: Göteborg

Inläggav GrodanB » 2004-08-27 15:05

Kan också rekomendera DLSA jag är helt nöjd med den. Har kört en del och den har fungerat utmärkt. Har byggt en lite specialjig till den som förenklar mätandet avsevärt. Dvs man behöver inte koppla in olika kablar etc. utan alla probar och resistanser är i jiggen...

Min fungerade inte vid leverans men det var inga problem att få den utbytt, de skickade tom. en ny innan jag hunnit skicka ner den trasiga... Fick bara betala frakten ner...

Jag har en annan mic än orginalet eftersom jag ville ha en kalibrerad. Men den som är med duger också.

Mätningarna blir mycket bra även med den som följer med. Den har en kalibrerings fil till micken som, om jag fattade rätt, är en medelvärdeskalibering.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: coab, Google [Bot], smile och 10 gäster