Lödskola, del 1, verktygen!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Lödskola, del 1, verktygen!

Inläggav Naqref » 2003-09-24 16:22

Vi skulle ha en liten lödskola hade vi tänkt och då är det ju lämpligt att börja med vilka verktyg man kan ha. Nedan följer en presentation av diverse saker som jag personligen har och de kan ju vara mer eller mindre nödvändiga :)

Vad man absolut bör ha är en lödkolv! Denna kan vara enkel men bör ha lätt utbytbara spetsar för olika typer av lödning. Spetsarna bör också vara rostfria (så att de inte sakta försvinner bort....).
Bild
Värt att veta är att rostfria spetsar leder värme sämre men när vi är på denna nivå så spelar det mindre roll.

Lödtenn måste man också ha. Vanligt 60/40 lod med flussmedel duger alldelses utmärkt för många ändamål.
Bild
Jag använder 1mm tjockt lod mest hela tiden men man kan välja tunnare om man ska löda fina ytmonterade saker. Grövre tråd är eventuellt lämpligare till lödning av kontakter.

Detta är i princip allt man behöver men några saker till kan underlätta arbetet högst väsentligt! :)

Avbitare är alltid trevlig att ha så att man kan få rätt längd på benen på hålmonterade komponeter.
Bild

En avlödningsfläta är också bra om man monterar komponenter fel eller behöver byta defekta dito.
Bild

En tång som man kan hålla komponenter med när man pillar i dem i hålen är också väldigt bra att ha. Det är nämligen inte alltid man få plats med sina fingrar.
Bild

Till kategorin tycker jag definitivt också ett lödkolvsställ tillhör. Svampen behövs för att torka bort överflödigt lod och ska vara fuktig.
Bild


Med dessa delar så klarar man sig väldigt bra och många behöver inte mer prylar än så för att löda lite.

En del nöjer sig dock inte med det... 8)

Exempelvis så kan det vara trelivt att ha en gasdriven lödkolv. Har oftast lite mer 'kräm' vilket gör att den är lämpligare att löda kontakter som oftast har större termisk massa som tar längre tid att värma upp. Att den klarar sig utan el-ström är trevligt i vissa situationer och så finnas där ibland lite kul extraspetsar som varmluft (eg varm gas) plastskärare och liten gasolbrännare.
Bild

Till ovan nämnde kolv behöver man naturligtvis lite bränsle.
Bild


Går man upp ett snäpp så är det en lödstation som gäller. Har mer effekt än den första lödkolven men p g a att den har temperaturreglering så blir den inte så varm som effekten kan antyda. Den kan bli väldigt varm man då får man skruva upp temperaturen. :) Regleringen gör att den blir varm snabbt däremot. Effekt på kanske 55-80W är lämpligt. Den på bilden är på 60W
Bild

För att inte få massa avlagringar när man rengör lödspetsen mot den fuktade svampen så bör fukten i svampen komma från destillerat vatten. Har man rostfria spetsar så känner jag att det är mindre nödvändigt men det skadar inte att vara noggrann! :)
Bild

Löder man komponenter som är känsliga för elektrostatiska spänningar så behövs det helst några ESD (ElectroStatic Discharge)-skyddshjälpmedel. Dessa skyddar genom att man leder ner alla små statiska urladdningar ner mot jord. Man kan tycka att det inte är nödvändigt för man upplever inte så mycket statisk elektricitet men vissa komponeter (digitala kretsar och andra cmos-kretsar framförallt) kan gå sönder av så små spänningar som 50-100V och dessa känner vi inte. Man måste gå upp till ungefär 1000V innan vi känner de statiska urladdningarna.

I a f så kan man tänka sig att man köper ett ESD-armband.
Bild
Detta är gjort som så att man sticker in kontakten i ett jordat uttag och armbantet är kopplat bara till jorden i uttaget.

Man kan också ha ett ESD-underlägg.
Bild
Detta har en banankontakt som man kan ansluta till lödstationen så att hela underlaget man arbetar på kopplas till jord den vägen. Viktigt att minnas är att man måste också ha lödkolven/stationen kopplad till ett jordat uttag eller någon annan jordpunkt.

Vill man löda massiva kontakter som bananer och spadar och tycker att 60W (eller vad man nu har inte räcker) så kan man använda en sådan häringa sak!
Bild
:) Går raketsnabbt!

En sådan här tycker jag inte man behöver alls!
Bild
Det är bättre med en avlödningsfläta om man inte har groteskt mycket lod man vill ta bort.
:)

Ni som löder mycket kanske har andra verktyg som ni gillar? Kanske är det något jag har glömt helt? Eller så tycker ni bara att jag skriver en massa dravel. :) Komplettera gärna!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-24 16:54

Kan ju bara, kanske lite onödigt, tillägga att lödningens kvalitet beror till 95% på att man kan löda och inte på utrustningen.. :) men det kan vara trevligt med vettig utrustning iaf, det första tycker jag är att skaffa en lödkolv med tempreglering (otroligt jobbigt om man inte har det och lödkolven blir för varm hela tiden..). Har själv en med mekanisk reglering (magnet som tappar magnetism när den blir varm och släpper en kontakt) och det tycker jag funkar tillräckligt bra.

(ett exempel på dålig lödning kan vara när man "kladdar runt" med kolven i lödningen efter att man fört på lödtenn och det flutit ut... det som händer då är väl att lödtennet oxiderar då flussmedlet hinner ångas bort innan man är klar (man ser detta på att lödningen får en matt/kornig yta). Man skall alltså bort med kolv och lödtenn så fort man ser att det flutit ut, kanske självklart iof..)

Edit: oj, såg nu att det stod "del 1 verktygen"... :oops: ta bort mitt dravel om det inte passar in... :)

Användarvisningsbild
Mackan
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2003-09-18

Inläggav Mackan » 2003-09-24 17:29

Det kan vara bra att ha en tennsug med liten rekyl. Om sugen stöter mycket kan man slå sönder saker på kortet, tex paddar, ytmonterade saker mm.

Trist att slå sönder padden på ett kritiskt ställe på det enda kortet man har.

Tyvärr kostar ju lågrekylsugar en del...

/Marcus

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-24 22:22

Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mackan
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2003-09-18

Inläggav Mackan » 2003-09-24 22:52

Min erfarenhet är att lödpasta i princip är meningslöst om man inte ska sätta en mängd ytmonterade komponenter och sedan har tillgång till lödugn.

Pastan är färskvara och torkar ut och stelnar efter ett tag och blir då helt obrukbar. För den som är intresserad av att löda ytade komponenter är det bättre att köpa en rulle med vanligt lödtenn med 0,2 mm tjocklek.

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-09-24 23:24

ett exempel på dålig lödning kan vara när man "kladdar runt" med kolven i lödningen efter att man fört på lödtenn och det flutit ut... det som händer då är väl att lödtennet oxiderar då flussmedlet hinner ångas bort innan man är klar (man ser detta på att lödningen får en matt/kornig yta). Man skall alltså bort med kolv och lödtenn så fort man ser att det flutit ut, kanske självklart iof..)


Vad händer då :?: , känns som att jag ligger på gränsen att gör så. Tycker att det blir lite för lite tenn. håller för dragprovet men ser klent ut och därför lägger på lite extra.

Jag har fått lära mig att löda på lite på varje komponent som ska lödas och sen löda ihop dom då det blir lättare, är det bra :?:

eller ska man värma allt gods och sen påföra tenn :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-24 23:44

Vad händer då , känns som att jag ligger på gränsen att gör så. Tycker att det blir lite för lite tenn. håller för dragprovet men ser klent ut och därför lägger på lite extra.

Ingen fara att löda på mer tenn. Jag menade mest att man inte skall hålla kvar värmen onödigt länge efter att man är färdig med tennet och speciellt inte röra runt med kolvspetsen för att "fixa till nåt" utan att ha på nytt tenn (=flussmedel).

Jag har fått lära mig att löda på lite på varje komponent som ska lödas och sen löda ihop dom då det blir lättare, är det bra

Brukar också göra så eftersom det ofta underlättar, fast helt optimalt borde det kanske inte vara(?) (man skulle kanske kunna tänka sig att det blir mer oxid i lödningen om man gör så?)

Obs att jag inte är nån expert på lödning...

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-09-24 23:53

Tyvärr brukar jag nog röra runt lite med lödspetsen, eller det känns i vart fall som det då det mesta nya (eller gammla) tennet man för på verkar fastna på kolven för det mesta.... :(
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-24 23:58

Det brukar fungera bra (iaf för mig) om man först drar på lite tenn på kolven (som man redan håller vid lödningen) så att man får värmekontakt med det som skall lödas och sen för på lödtenn på själva lödstället istället för på kolven. Och direkt när man ser att det flyter ut så tar man bort lödtenn och kolv.
Ett tecken på att man haft kvar värmen (kolven) för länge är att det bildas en spets på lödningen när man tar bort kolven.

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-09-25 00:10

Hmm spetsar få man ju ibland..... :(, hur illa är det :?:

Nja jag löder inte på kolven, fast det verkar hamna där endå :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-25 10:54

Hmm spetsar få man ju ibland..... , hur illa är det

Det gör väl egentligen inte så mycket, men dom blir nog inte riktigt lika hållbara kanske om man skall ha dom i en krävande miljö där dom måste hålla.

(man kan ju kanske tänka sig att man får ett vasst och lite spretigt ljud eftersom mycket inom hifi verkar följa det ögonen ser... :) )

Användarvisningsbild
Mackan
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2003-09-18

Inläggav Mackan » 2003-09-25 20:25

Du måste ha en rengjord spets och så måste du ha tenn med rätt mängd fluss i förhållande till tennet (dvs 60/40 i de flesta fall). Löd inte med för tjockt tenn då det kyler för mycket för att få en bra lödning. Jag använder aldrig tjockare än 0,7mm.

Skaffa en sådan där lite burk med spetrengöringsjox från ELFA och en fuktad svamp. Sedan har du en superspets (om den inte redan är sönderfrätt ;)

/Marcus

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-09-25 23:06

Ok då är det nog ingen fara jag testar alla lödninga genom att rycka och slita idom ganska ordentligt :)

Jepp ställning med svamp ska jag köpa, om jag inte redan köpt en kommer inte riktigt ihåg :oops:


Ett annat bra hjälpmdel är en så där "krokodilställning" eller vad det nu heter (med klämmor som man kan fixera det man skall löda)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-26 19:26

Jag gör lödningar varje dag.. Meeeen..

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

De är lite anolunda

Bild

Går jättefort :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-26 20:01

8O 8O 8O :twisted: :twisted:
Wälkommen tebacks kemppi!

Jo det är ju 'lödningar' ur den grymmare skolan!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-27 11:10

har jag varit bortrest? :?:

Nä, svetsning är inte att löda :). Jag har för mig att smältan är ca 1400 grader C när ma kör om varmast, sen har man ju inträngning i matrealet på 3-4mm med. Så lödning är det nog inte 8) :twisted:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-27 11:42

Du har kanske inte varit bortrest men det är ett tag sedan du syntes till här! :)

Jo det du sysslar normalt med är inte lödning, helt klart. Det var därför jag skrev 'lödningar' inom " ' ", men det förstod ju du! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-27 11:51

Givet att jag förstog det :D

Jag är dock ingen höjdare på att löda. Om jag var lika duktig på att löda som på att svetsa så skulle jag kanske försöka knåpa ihop mer än den RG59 signalkabel jag har.

Jag anser även att lödningar i kablar inte är riktigt optimalt. Tenn är uruselt att ha i signalvägen. Om det gick att kringgå detta material i alla produkter så skulle ljudkvaliten förbättras betydligt :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-27 11:59

Man kan väl svetsa koppar, eller hur? :wink: :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-27 12:01

Hmm. Man kan säkert hårdlöda med koppar. Eller använda sig av koppar lod?

Tål att funderas på.

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-09-27 15:21

Både plåtslagare och rörmokare brukar hårdlöda :), så nog går det alltid


Men tempraturen är väl bra mycket högre :?: , kanske kan ställa till problem för vissa komponenter.

Silver då :?: , det har väl inte så hög smält temp.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-27 16:04

Problemet blir nästan direkt att t.ex. teflon eller andra isoleringsmatrial ställer till det - inte metalen i sig alltså....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mackan
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2003-09-18

Inläggav Mackan » 2003-09-28 16:54

Det går att undvika lödning och har gjorts i stor utsträckning i vissa fall. Virning är ett bra exempel. Ger en bra kontakt utan tenn. Har en gammal Kenwood receiver hemma som är byggd på det sättet.

Felet är ju att man måste använda stora klumpiga hålmonterade komponenter för att helt undvika lödningar. Funkar kanske för diy men inte så bra i en pris- och platspressad industri.

Användarvisningsbild
TLovskog
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Kävlinge

Inläggav TLovskog » 2003-10-06 08:25

Om man skall löda ytmonterat, skulle jag lägga till en riktigt fin pincett till listan över absoluta nödvändigheter.

För samma ändamål är det klart vettigt att använda en skrivbordlampa med förstoringsglas. En lupp är också finemang att ha.

En hyffsad värmepistol är inte heller fel om man lödar mycket SMD och använder lodpasta.
Thomas Lövskog

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2003-10-06 09:08

"spetrengöringsjox" som Mackan nämner är helt suveränt tycker jag. Det rengör och förtennar sptsen :arrow: lödningen blir klockren.
Bild

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-11-02 16:28

Bumpkänsliga må förlåta mig...

När jag löder kablar (oftast hörlurs/mikrofonsorten) tycker jag att tennet sugs upp för långt i kabeln. Är problemet att jag värmer för länge ?

Finns det nåt trix att undvika det ? (ja förutom att värma kortare tid såklart)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-11-02 16:45

Skaffa ett tenn som väter sämre. :)


De flesta (alla?) blyfria tenn har sämre vätförmåga än de gamla blyade men det skiljer även mellan blyade mest då (antar jag) beroende på flussmedlet i tennet.

Men det är väl inget egentligt problem med att tennet kryper en bit upp i kabeln?


/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2009-11-02 16:57

Piotr skrev:Men det är väl inget egentligt problem med att tennet kryper en bit upp i kabeln?

Inte om man har en avlastning så inte en eventuell böjning av kabeln sker där lödtennet finns.

/ B

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-11-02 17:12

Bill50x skrev:
Piotr skrev:Men det är väl inget egentligt problem med att tennet kryper en bit upp i kabeln?

Inte om man har en avlastning så inte en eventuell böjning av kabeln sker där lödtennet finns.

/ B


X-akt. kabeln kan bli styv på fel ställe, utanför avlastningen, men värst av allt är att det kan bli väldigt knöligt att få på hylsan på kontakten ibland.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-11-02 17:28

slockna skrev:Bumpkänsliga må förlåta mig...

När jag löder kablar (oftast hörlurs/mikrofonsorten) tycker jag att tennet sugs upp för långt i kabeln. Är problemet att jag värmer för länge ?

Finns det nåt trix att undvika det ? (ja förutom att värma kortare tid såklart)


Kanske om du skaffar en bättre lödkolv med större effekt och termostat avpassad efter aktuell lödtennsort, att det går fortare att smälta på tennet, så värmen inte hinner så långt upp i kabeln innan lödningen är klar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster