Mainstreambygge à la diesel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Mainstreambygge à la diesel

Inläggav AndersD » 2009-11-18 00:32

Förmodligen det vanligaste DIY-projektet som finns när det gäller högtalare, dvs en helt vanlig tvåvägare.

Efter snart tio år med grubblande och funderande och snart tre års byggande av prototyp/test-lådor samt otaliga "testlyssningar" av olika drivers i olika kombinationer har jag äntligen fått tummarna loss.

Visst, den fullfjädrade, ultimata 3- eller 4-vägskonstruktionen hägrar visserligen framöver men som det är nu vill jag lära mig mer innan jag funderar på nåt häftigare projekt. En "liten" tvåvägare blir precis lagom!

När det gäller drivervalet har det varit mycket vånda 8)
Boomern kommer att bli Scan Speaks fantastiska 18W-8531 men valet var inte helt självklart. SEAS CA18RLY fanns med ända fram till målsnöret, kunde helt enkelt inte bestämma mig så jag byggde två lådor och körde dessa två drivers mot varandra i en sista urvalsprocess. Valet blev dock relativt enkelt när båda fick jobba under samma förutsättningar och jag kunde jämföra på ett vettigt sätt. 8531 har, enligt mina öron, en helt fantastiskt basåtergivning i jämförelse med 18RLY, den går både djupare samt spelar mer stabilt med en enorm pondus i de allra lägsta registren och mellanregistret låter aldrig pressat oavsett ljudstyrka, åtminstone jmf med 18 RLY.

Jämförelsen gjordes i en låda på 30 liter och med en avstämningsfrekvens på ca 30 Hz.

Diskanten blir Peerless HDS (810921).
Förstavalet var länge Scan Speaks 6600 men jag måste erkänna att trots lovord i princip överallt attraherar denna diskant mig mindre o mindre, åtminstone i jämförelse med Peerless HDS. Mina öron uppfattar HDS-diskanten som behagligare och mer "rätt", dessutom är resonanspuckeln inte att leka med i 6600, i princip kräver den en sugkrets och jag har aldrig lyckats få det riktigt bra.

I skrivande stund har jag kommit så långt att båda lådorna är klara bortsett från att jag ska byta ut testbafflarna. Filtret befinner sig i någotsånär färdigt skick men senare stereolyssning kan komma att ändra detta (har bara lyssnat i mono hitintills). Inre dämpning behöver mer jobb, speciellt runt reflexröret då jag har gigantiska orgelpipresonanser att ta tag i, eventuellt får detta lösas med någon typ av "phontratt" (tror jag visst det kallas här 8) )

Jag tunar filtret med hjälp av en välkänd "referens", INOs PiP. Mitt mål är ett ljud som påminner om denna högtalare men jag vill ha upp mellanregistret ett snäpp för att få lite mer "liv" i ljudet. Jag är förmodligen den enda på detta forumet som tycker PiP låter lite slätstruken och behöver rejält ljudtryck innan den "vaknar" men det är mina öron som gäller för mig och då rättar jag mig efter detta!

Jag började det här projektet med att bygga passande stativ, detta var min första erfarenhet av att sprutmåla MDF med sprayburk, inte helt enkelt men det går att få bra om man har tålamod. Jag ser dock inte framemot den dagen det är dags att måla lådorna......men jag lär inte slippa, protesterna lär bli ljudliga om jag ställer in lådor med MDF-finish i vardagsrummet :)

Slänger upp lite bilder på hur det sett ut i olika stadier sedan början på september, bilden på prototyplådorna har en Vifa XT-diskant, denna användes enbart vid jämförande test mellan de två basarna (enda vettiga diskanten jag hade ett par av hemma)

/Anders

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-18 01:01

Det här blir kul!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2009-11-18 01:28

Vilka fina stativ!! Jag blir grymt avundsjuk. Hoppas att högtalarna blir lika fina.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-11-18 10:18

kul att det börjar dyka upp intressanta byggprojekt, tummen upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-11-18 10:24

Följer med spänning! :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2009-11-18 13:50

Tjusigt! Ska bli kul att följa detta! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-11-18 14:25

Fin finish på stativen minst sagt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2009-11-18 16:03

Tummen upp för 18W/8531 - min absoluta favvo-bas; spelar fantastiskt fint tillsammans med lillbrorsan 15W i mina 2,5-vägare. Lycka till!

Dessutom mycket snygga (och funktionella) stativ. Men att spruta högtalarna? Om du tänker bygga med räta vinklar skulle jag tveklöst föreslå fanér. Jag trodde att det skulle vara svårt, men lyckades få till perfekt resultat - rekommenderas!

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-11-19 01:26

Tack för alla glada tillrop!

Ikväll hade jag tänkt att göra lite portmätningar och visa lite avskräckande exempel på hur illa det kan gå när man envisas med grova och långa portar 8)
Tyvärr satte dock stormen här nere i Skåne stopp för dessa övningar då det knappast var lönt att starta datorn när strömavbrotten envisades som mest....

Ni får hålla tillgodo med lite mätningar......ska försöka hinnna göra lite portmätningar i morgon.

Jag har en envis peak runt 3 kHz som retar mig. Den verkar vara baffelrelaterad (går att spåra i både diskant- och basmätningen) men samtidigt finns det en uppbrytning i basen vid just denna frekvens som verkar slå igenom.

Kanske inte jätteviktigt då off axis-kurvan ser betydligt jämnare ut?

Menmen....jag har ett färdigsimulerat filter med sugkrets som plockar peaken i basen i denna punkt, jag får se vad öronen och mätmicken säger om detta framöver.

/Anders

"Råmätningar" samt simuleringar av respektive driver med filter.
Bild

Uppmätt respons, on- respektive off axis (graderna är "höftade")
Bild

Filter
Bild

Överföringsfunktion
Bild

Simulerad fas
Bild

Simulerad impedans samt fasförskjutning
Bild

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-11-19 01:32

Kalejdokom skrev:Tummen upp för 18W/8531 - min absoluta favvo-bas; spelar fantastiskt fint tillsammans med lillbrorsan 15W i mina 2,5-vägare. Lycka till!

Dessutom mycket snygga (och funktionella) stativ. Men att spruta högtalarna? Om du tänker bygga med räta vinklar skulle jag tveklöst föreslå fanér. Jag trodde att det skulle vara svårt, men lyckades få till perfekt resultat - rekommenderas!


Jag får se hur det blir med finishen, som det är nu är planen vitlackade lådor.
Jag har 45-gradershörn på baffeln (syns kanske inte sådär direkt på den dåliga bilden) så det är inte jättekritiskt. 45-graders-kanterna på stativen blev riktigt bra så jag tror det ska funka på lådan också.

Blir det pannkaka får jag väl klistra faneren utanpå lacken :)

Visst är SS18W en häftig driver, en riktig best skulle jag vilja kalla den........nästan så den trotsar naturlagarna........nästan 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-11-19 01:43

Vad beror knyckarna i impedansgången just vid 30 Hz på? Är det basporten som inte orkar med vid avstämningen, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-11-19 11:04

paa skrev:Vad beror knyckarna i impedansgången just vid 30 Hz på? Är det basporten som inte orkar med vid avstämningen, eller?


Vet inte men jag tror inte det beror på det du säger. Porten är 75 mm innerdiameter och har minst en diameter fritt i alla riktningar inne i lådan, koniska trattar i båda ändar.

Blir inte den vänstra puckeln i impedansmätningen högre om porten är underdimensionerad?

Som det är nu är den vänstra puckeln mindre än den högra (syns inte i diagrammet kanske men om jag visar ner till 10Hz är det så). Är det inte så det brukar se ut när porten fungerar som tänkt?

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-12-01 00:51

Labbade lite med portmätningar ikväll och det var inte speciellt muntert :?

Har tyvärr ingen mätning på hur det såg ut innan jag började, nöjer mig med att berätta att det såg ännu värre ut. Värst är det vid ca 400 Hz och detta motsvarar relativt exakt en halv våglängd för det interna djupet på lådan (44 cm)

Testade två olika dämpningar ikväll, fluff runt reflexröret bakom baffeln och stenull mot bakväggen (rakt bakom reflexröret). Enbart fluff runt röret gjorde i princip ingen skillnad. När jag tryckte dit stenullen på bakväggen blev det åtminstone synbart bättre i mätningen men långtifrån bra.


Nästa steg får bli att byta ut fluffet bakom baffeln mot stenull. Det verkar som stenullen dämpar betydligt bättre än fluffet som knappt dämpar alls enligt vad jag fick fram ikväll.

Skulle inte detta hjälpa får man väl börja mecka med "Svanteslitsar", ska läsa på om detta ikväll........

Fick en ide att kanske dämpa mitt i lådan iställt, borde det inte vara enklare att försöka döda resonansen vid tryckminimum istället för (som nu) vid tryckmax ?

Någon som har andra ideer?

/Anders

Bild

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-01 01:08

Naq lyckades ju döda pipresonansen ganska effektivt genom att stapla dämpmaterial utanpå basreflexröret. Den drogs igång extra hårt av att längden på röret liknade det invändiga låddjupen, om jag förstod rätt. Dämpar man då bort det som händer inne i lådan minskar problemet med resonansen i röret också.

...

Vad är det för vita plattor du har på väggarna? 8O

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-12-01 09:37

nolimitsoya skrev:Naq lyckades ju döda pipresonansen ganska effektivt genom att stapla dämpmaterial utanpå basreflexröret. Den drogs igång extra hårt av att längden på röret liknade det invändiga låddjupen, om jag förstod rätt. Dämpar man då bort det som händer inne i lådan minskar problemet med resonansen i röret också.


Japp, det var detta jag försökte efterlikna med fluffet men tydligen hade jag alldeles för lite plus att det nog bör vara stenull istället. jag ska testa att ha stenull i större delen av området runt röret......

Problemet som jag förstått det är att inre mynningen ligger nära tryckmax (inre djup 44 cm, inre rörlängd 32 cm). Hoppas det går att lösa utan att flytta röret. Eventuellt skulle man kunna minska diametern och därmed köra med kortare rör men jag vill undvika detta i det längsta.

nolimitsoya skrev:Vad är det för vita plattor du har på väggarna? 8O


Limmade gipsplattor! Om det har någon effekt egentligen vet jag inte men vid "knacktest" låter lådan väldigt "död".

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-12-01 09:43

paa skrev:Vad beror knyckarna i impedansgången just vid 30 Hz på? Är det basporten som inte orkar med vid avstämningen, eller?


Svarar på detta igen....... (nytt svar :))

Läste någonstans (har tyvärr inte länk) att denna lilla knyck ofta dyker upp i odämpad basreflexlåda.

Kan nog stämma ganska bra i mitt fall då utrymmet där röret sitter var helt odämpad vid impedansmätning!

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2010-01-02 00:44

Så har det äntligen hänt lite på högtalarfronten och vill allt sig väl så blir det slutmontage i morgon. :D

Portresonansen skulle visa sig vara envis som en åsna, nästan oavsett hur jag dämpade hängde den envist kvar mindre än 5 dB svagare än nivån vid avstämningsfrekvensen.

Det var inte förrän jag började labba med slitsar som jag lyckades komma framåt. Testade många olika varianter och föll slutligen för en variant med totalt 12st slitsar på olika ställen i porten. Trots relativt många slitsar påverkas inte nivån vid avstämningsfrekvensen nämnbart, detta beror troligen på att jag lindat dämpmaterialet runt röret så hårt jag kunde. Avstämningsfrekvensen stiger en aning men det är nog priset man får betala!

Bild


Lådorna färdiglackade efter två dagars slipande o spacklande.........det är sista gången jag går på detta. Om det blir lack nästa gång lämnar jag iväg jobbet till någon som kan det bättre.....
Bild

Jag är relativt nöjd med finishen även om den inte tåler att granskas med förstoringsglas.
Bild

Filterbygge!
Bild

Första diskanten på plats!
Bild

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-01-02 01:15

Snygga bilder! Bra jobbat! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-02 02:16

Ser kanon ut. Det där har potential!

Vitt är det nya rosa :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 03:18

Skaplig säkringsdosa i bakgrunden.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2010-01-05 21:37

Dags för slutmontage :D

Ska jag vara riktigt ärlig ska jag säga "Dags för första modden" då jag egentligen blev klar igår. När allt var på plats visade det sig att mitt vardagsrum och min verkstad (där mesta lyssningen skett) skiljer sig radikalt när det gäller att stödet i basen.

Från början hade jag nästan fullt baffelsteg (6 dB) och räknade med att kunna köra med detta tills det blir dags för nytt vardagsrum (som blir mycket större) om mindre än ett år.

6dB var emellertid alldeles för mycket så gårdagskvällen ägnades åt ny filtersimulering där baffelsteget lades på mellan 3 och 4 dB istället och idag blev alltså första modden verklighet 8) (enligt min sambo var det lite förvånande att burkarna fick stå på plats hela två timmar innan det var dags för modifiering :D)


Lite bilder.....

Filtermontage
Bild


Filtret på plats.
Bild


Och såhär mäter det:

On axis
Bild


On axis, 1/3-dels oktav smoothing
Bild


Off axis 30 grader
Bild


Off axis 30 grader, 1/3-dels oktav smoothing
Bild


Också lite bilder på slutresultatet.

På plats i vardagsrummet
Bild

Tillsammans med kompisen (som numera ser ganska pluttig ut 8) )
Bild

Och ljudet då?
Svårt att referera något man själv byggt men jag kan iallafall säga att såhär bra trodde jag inte det skulle bli på första försöket!
Som jag nämnde i början av tråden har jag velat skapa ett ljud som påminner om PiP men som inte har, enligt mina öron, den mörka tonen (eller lite insjunket mellanregister) som jag upplever det.

Slutresultatet lever upp till dessa förväntningar och jag hade egentligen varit nöjd om det stoppat här. Men......det fanns mer att hämta!
Basåtergivningen måste vara det häftigaste jag hört från en liten sjutummare. Har tjatat om det tidigare men man kan inte låta bli att förundras när det pumpas djupbas så att rutorna i vitrinskåpet skallrar, detta har aldrig hänt tidigare oavsett vad för högtalare som spelat i mitt rum (utan sub).

Nu blev inte just denna tråden speciellt lång eller frågeintensiv men jag vill ändå passa på att tacka alla som svarat på mina frågor i andra trådar där jag haft funderingar.

I och med färdigställandet har en treårig resa nått sitt slut........tror min sambo. Själv ser jag det som att jag bara börjat :D
DIY-giftet har spridit sig i kroppen och det funderas redan på diverse framtida projekt.

Det här är kul!

/Anders

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 22:55

3-4db är faktiskt där jag brukar hamna :)

Jättefina och verkligen gratis!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-05 23:47

När man läser om alla dessa fina DIY-projekt så blir man så sugen på att lyssna! Tänk om man hade kunnat få höra t.ex. ditt, peetwas, skruttens sidan om piP och pK t.ex. Fan va kul det skulle varit :-D

Grattis till stiliga högtalare!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2010-01-05 23:51

Det ser ut att låta förträffligt, om man nu kan säga så..... :wink:
Väldigt snyggt!
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2010-01-06 00:05

Fjonkalicious skrev:När man läser om alla dessa fina DIY-projekt så blir man så sugen på att lyssna! Tänk om man hade kunnat få höra t.ex. ditt, peetwas, skruttens sidan om piP och pK t.ex. Fan va kul det skulle varit :-D

Grattis till stiliga högtalare!

Mvh

Filip


Du är välkommen att lyssna om du bor i närheten av Lund. Kan dock bara ställa upp med PiP som jämförelse....

En kompis till mig ska ordna en liten "lyssningsträff" framöver där vi ska lyssna på PiP, pK, mina byggen samt nån modell ur Vivid Audios högtalarprogram. Vi ska vara hos nån som importerar just Vivid Audio och enligt kompisen finns det lite häftig elektronik att tillgå. Tyvärr kan jag inte "bjuda in" till denna träff då jag varken organiserar eller känner de vi ska vara hos, lovar dock att rapportera!

Jag är väldigt spänd på just pK, hoppade av köpet i sista stund....förmodligen får man ångra sig 8)

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2010-01-06 00:15

MagnusÖstberg skrev:3-4db är faktiskt där jag brukar hamna...


Jag kan tänka att det fungerar bra i "normala" rum!
Mitt rum är väldigt knepigt då vi sitter ända uppe i bakväggen och högtalarna står ända upp till väggen på andra sidan.

Efter kvällens lyssning märker jag att det nog inte varit fel med kanske bara 2 dB istället för de cirka 4 dB jag har nu. Har dock bestämt mig för att "stå ut" då lyssningsrummet kommer att bytas ut efter sommaren och förmodligen (ganska säkert) kommer förutsättningarna vara helt annorlunda (mkt större rum där lyssningsposition kommer att vara en bit in i rummet).

Att jag skulle behöva "stå ut" är kanske till att ta i........det är bara vissa inspelningar som från början är bashöjda som blir lite väl "feta" i nuvarande rum. På "normalmixad" musik blir det mer lite fylligare eller varmare.

Viss musik får t o m lite bättre driv o tryck o det är ju kul om man är på det humöret :)

/Anders

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-06 00:22

diesel skrev:
Fjonkalicious skrev:När man läser om alla dessa fina DIY-projekt så blir man så sugen på att lyssna! Tänk om man hade kunnat få höra t.ex. ditt, peetwas, skruttens sidan om piP och pK t.ex. Fan va kul det skulle varit :-D

Grattis till stiliga högtalare!

Mvh

Filip


Du är välkommen att lyssna om du bor i närheten av Lund. Kan dock bara ställa upp med PiP som jämförelse....

En kompis till mig ska ordna en liten "lyssningsträff" framöver där vi ska lyssna på PiP, pK, mina byggen samt nån modell ur Vivid Audios högtalarprogram. Vi ska vara hos nån som importerar just Vivid Audio och enligt kompisen finns det lite häftig elektronik att tillgå. Tyvärr kan jag inte "bjuda in" till denna träff då jag varken organiserar eller känner de vi ska vara hos, lovar dock att rapportera!

Jag är väldigt spänd på just pK, hoppade av köpet i sista stund....förmodligen får man ångra sig 8)


/Anders



Jag bor i Hbg och har pK och peetwa bor väl i en stad söder om dig. Dock skulle jag nog hellre se fram emot en mer privat tillställning utan Vivid Audio. Vi får helt enkelt koka ihop något. Skall försöka ha det i bakhuvudet.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-06 00:39

Jag finns i Lund och har pK. Ställer gärna upp vid en eventuell järförelsetest!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-06 00:41

Äh, glömde ju det viktigaste! Grattis till dina fina högtalare, och tack för att du delar med dig!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2010-01-06 00:51

pK i Malmö här, kan också flytta mig mig och dom : )

Och grattis till det fina resultatet, ser bra ut.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster