Hur tillverkar man en Helmholtzresonator absorbent?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 2003-09-12

Hur tillverkar man en Helmholtzresonator absorbent?

Inläggav Julle_Jansson » 2003-09-25 14:20

Ok, har kört lite testsignaler och tycker mig höra ganska bra var det finns resonanser i basen. Särskilt en är väldigt kraftig, och jag tänkte börja med den. Har sett helmoltzresonatorer hemma hos folk lite nu och då. De jag har sett har varit fyrkantiga lådor med perforerad masonitskiva över. Vet någon hur man konstruerar och dimensionerar dessa? Resonansen borde ligga runt 55Hz.

Användarvisningsbild
Magnus_L
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav Magnus_L » 2003-10-17 16:31

Hello,


Jag skulle rekommendera att du går till biblioteket och lånar någon bok om akustik eller byggteknik, finns nog en hel del att välja på. Jag hittade en bok som hette akustik och buller, skriven av Andersson något. Hur som helst i den står det en heldel om porösa absorbenter och resonansabsorbenter (och om akustik i allmänhet). Formeln nedan är alltså för Helmholtzabsorbent som har ett smalt arbetsområde, kanske bara 5 Hz, så att göra den justerbar är nog ett måste. Tex kan du göra djupet i lådan justerbart genom att låta väggen agera baksida på lådan och flytta lådan in och ut från väggen för att ändra avstämmningsfrekvensen. Kammaren bör fyllas med högporös mineralull så att ljudenergin kan omvandlas till värme. Ett tunt tyg monteras på baksidan av skivan för att göra absorbenten mindre selektiv. Obs formeln gäller inte för beräkning av spaltabsorbenter utan bara för cirkulära hål.

f = c/2pi * sqrt(S/(Le * V))

Där;
sqrt = roten ur
f = egenfrekvensen [Hz]
c = ljudhastigheten [m/s]
S = halsarean [m^2]
V = den kolvvolym som motsvarar vart och ett av hålen i panelen [m^3]
För hål c/c 50 mm blir det alltså V = 0,005*0,005* lådans djup
Lh = halsens längd (skivans tjocklek) [m]
Le = Lh + 0,7D
D = halsdiametern [m]

Om jag har räknat rätt så får jag alltså för 55 Hz:

Håldiameter = 4 mm
Halsens längd (skivans tjocklek) = 20 mm
C/C hål = 50 mm
Lådans djup = 217 mm

Om du vill dubbel kolla så fanns det några tabellerade värden, för en avstämningsfrekvens på 125 Hz blir det:

Håldiameter = 4 mm
Halsens längd (skivans tjocklek) = 15 mm
C/C hål = 28 mm
Lådans djup = 160 mm


Jag har inte själv provat formeln ovan utan köpte tillslut två basabsorbenter från Svanå, blev inte så våldsamt mycket dyrare än att bygga själv. Har dock byggt några bredbandsabsorbenter av mineralull för att dämpa förstareflexen från väggarna.

Hoppas du får till något.

Med vänlig hälsning Magnus
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-17 22:34

Kolla in här hur man kan bygga resonans-grejjor:

http://web.archive.org/web/200102100716 ... mTubes.asp


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster