Vad skall´man smörja in gummikanterna på ett...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Vad skall´man smörja in gummikanterna på ett...

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 22:00

Hej!

... gammalt högtalarelement så att det tar längre tid innan gummikantenra
torkar och spricker?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-04 22:04

Aceton? :lol:

(Nej prova inte, för ***!)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-04 22:09

parafin ska väl hjälpa? finns ju det där andra också som man brukar ha till gummilisterna på bilar.. det torkar dock ut gummit.. kommer inte ihåg vad det heter..

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-10-04 22:09

Men oj då så det blev. :?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 22:18

Hej!

A*lltså, frågeställning behandla med vad´n behandla gummikanten så att den inte spricka ;)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Inläggav MartinX » 2004-10-04 22:50

Det är flytande paraffin som sägs hjälpa, det finns att få på apoteket och det är till för att hjälpa förstoppade husdjur! Jag hade en sådan flaska men kan inte hitta den nu. Jag har också sett flytande paraffin i färgaffärer och liknande ställen, enlitersflaskor mycket billigare än apoteket.

När jag testade det så fann jag att det skiljer på gummi och gummi, ibland hjälper det inte alls ibland blir det ganska bra. Tyvärr tar det en evig tid för det att verka, räkna med veckor. Somliga objekt verkar aldrig bli bättre bara kladdiga. Bäst lyckades jag med en gammal skivspelartallriksgummimatta som sög åt sig som en svamp och blev som ny. Gamla basar från bilen där det redan fanns sprickor verkade helt immuna blev alldrig bättre trots 6 månaders blötläggning.

Det sägs att man skall ha sådant mjukgörarmedel som gummifabrikanterna använder när dom tillverkar gummi, fast jag vet inte vad det är eller hur man får tag i det. Någon som har kompisar i gummiindustrin?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-05 00:30

Hej MX!

Tack som fA*n :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Membranerik
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Fagersta

Inläggav Membranerik » 2004-10-05 01:58

Glycerin har jag provat med bra resultat !!!!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-10-05 10:17

Membranerik skrev:Glycerin har jag provat med bra resultat !!!!


Jäpp. Glycerin är det som brukar rekommenderas för att rekonditionera gummilister o dyl. Hjälper dock inte om förfallet är lång gånget.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2004-10-05 16:20

Enligt artikel i High fidelity (tror jag att det var) skall det vara isoparafin och inte vanligt parafin...
Vanligt parafin går nog bra det oxå men det där isoparafin skulle vara lite bättre... -skulle då finnas att få tag i hos välsorterade färghandlare...

/Stefan

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-10-05 18:44

avr7000 skrev:Enligt artikel i High fidelity (tror jag att det var) skall det vara isoparafin och inte vanligt parafin...
Vanligt parafin går nog bra det oxå men det där isoparafin skulle vara lite bättre... -skulle då finnas att få tag i hos välsorterade färghandlare...

/Stefan


Störtlöjligt, sa Baloo. Iso-vaddå? Isoparaffin är bara vanlig paraffinolja med fina raka mättade kolkedjor med 13-14 kol i varje. Eller 12-13 eller 9-10 eller så. Iso betyder "lika" och hänför sig till att produkten innehåller alkaner med samma eller nästan samma molekylvikt. Finns såväl i babyolja och Oil of Ulay som Festival lampolja (som faktiskt.se specar vilka längder på kolkedjan som ingår! (C9 till C15 om jag inte minns fel). Att hifi-snubbar alltid skall krångla till allting. :D

Fast jag kan ha helfel... :) Om de menar isoparaffin som i isomerer av paraffin, dvs inte alifatiska kolväten (n-paraffin), så kommer de att ha andra egenskaper pga av kolkedjorna ser annorlunda ut. Och det blir snabbt en väldig massa isomerer när antalet kol blir längre. Annars är en egenskap hos n-paraffin att det är ganska inert vilket också givit namnet till ämnet.

/Isodahlqvist (samma som vanligt)
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-10-05 19:40

Det har tidigare nämnts att flytande parrafin hjälper förstoppade husdjur. Jag kan för övrigt tillägga att det är användbart till fåglar med värpnöd också. Se till att höja temperaturen rejält i rummet och smörj sedan in kloaken med parrafin. En sak som man kan göra i värsta fall är att hastigt blöta magen med väldigt kallt vatten, detta för att musklerna ska dra ihop sig och förhoppningsvis stöta ut ägget. Finns inte så mycket annat man kan göra för att "bota" värpnöd.
Jag råder er alla att köpa in lite parrafinolja, man vet aldrig när en värpnödsituation kan uppstå. :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-05 23:36

Hej!

Schyssta bananer :D! A*lltså Glycerin eller isomerer av Paraffin!(?)


(A*na påbörjan av förfall fast gummiupphängningen ser ok ut, ha dock skjutit upp
spelning av DynA*udio 8"-elementen tills efter nu kommande skönhetsbehandling!)


Mvh A*

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2004-10-06 00:09

Jag förutsätter att det är "Gummikanter" vi har pratat om och inte Skumkanter...

Dåliga skumkanter kurerar man genom att lösa upp dem med aceton för att sedan applicera nya... :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 00:49

Hej!

Japp, gummikanter det är!


Mvh A*

Användarvisningsbild
PerR
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2004-01-12

Inläggav PerR » 2004-10-08 21:49

Definitionfråga, kolon

Flytande parafin & parafinolja: vad är skillnaden eller är det samma sak?

Köpte en skvätt parafinolja på ikea som inte kostade många kronor... om inte annat så kan man ju olja in skärbrädan med den (förutsätter givetvis att brädan är i trä, plast suger så dåligt :D )

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-10-09 14:56

Mr_Miyagi du verkar vara insatt i det här "det är användbart till fåglar med värpnöd också."

Fungerar det också vid barnafödande? Det hade varit bra om det gjorde det. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-10-10 15:20

PerR skrev:Definitionfråga, kolon

Flytande parafin & parafinolja: vad är skillnaden eller är det samma sak?


Kort svar: Ja.

Längre svar:
Paraffin som man köper i affären är vanliga jäkla alifatiska (raka kolkedjor) kolväten med formeln C(n)H(2n+2). Vid lägre antal kol (7 och uppåt) så är dessa flytande i rumstemperatur. När vi börjar komma upp mot 20 kol så är paraffinerna fasta vid rumstemperatur. Vanlig lampolja/tändvätska, sk. n-paraffin, innehåller en blandning av alifatiska paraffiner med 9-15 kol. För kostmetisk industri finns flytande paraffiner med smalare intervall av längd på kolkedjorna att köpa, typ 7-8 kol, 9-10 kol osv om man vill ha extra koll på exempelvis viskositeten.

/D
Handläggare avdelningen för värdelös vetande

PS. Varför gick jag in på denna tråd igen? Jag kommer att ha mardrömmar! En mystisk person i svart slängkappa som kallar sig själv "Mr Miyagi" smyger runt och med ett latexhandskbeprydda finger violerar han intet ont anande kakduors, aras, beostarars, undulaters och vanliga bofinkars kloaker med paraffinolja under förevändning att han skall "hjälpa dem". Tell it to the cops, man! 8O :P
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2004-10-11 21:50

Kanske Rubber Grease?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-10-11 22:16

byggsilikon eller epoxi

...är nog inte så bra

köp nytt

från recone.com
Bikinitider


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster