Täta skarvarna på MDF

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Täta skarvarna på MDF

Inläggav Alexi » 2004-10-06 17:08

Vad har ni för tipps för att täta skarvarna på MDF så dom inte ska suga åt sig färgen?
I USA pratar man mycket om Wood Sealer produkter...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
henrik
 
Inlägg: 259
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Göteborg

Inläggav henrik » 2004-10-06 17:12

Två-komponent spackel har fungerat bra för mig. Har mest använt biltemas lättslipade spackel men det borde väl fungera med andra sorter också.


//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-10-06 17:14

och du kan inte se några tendeser till skarvar genom lacken?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
henrik
 
Inlägg: 259
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Göteborg

Inläggav henrik » 2004-10-06 17:48

Jag har alltså bara baksidan av mina högtalare. Resten av högtalaren är fanerad eller av massivt trä.

[Det som det egentligen skulle ha stått är: "Jag har alltså bara baksidan av mina högtalare målade. Så det rör sig om väldigt få synliga kortsidor. Resten av högtalaren är fanerad eller av massivt trä."]

Men du vill alltså lackera en hel låda av mdf och få samma finnish överallt?


//henrik
Senast redigerad av henrik 2004-10-06 19:01, redigerad totalt 1 gång.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-10-06 17:53

Precis jag vill lacka lådan och jag vill ej se några mdf skarvar.
Eftersom lådan ser ut såhär, så kommer skarvarna annars synnas väldigt tydligt:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-10-06 18:49

Är det färgen som sugs in i skarvarna som gör att de syns? Jag trodde att det var materialet som kröp. På de lådor som jag har målat så syns skarvarna utan undantag även ifall jag (bred-)spacklat lådorna 3-4 varv. Det hjälper inte. tror att det är för att materialet kryper så att fogarna träder fram.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2004-10-07 13:17

För några år sedan målade jag för hand ett par större lådor i mdf med tre lager halvmatt lackfärg, vilket gav helt OK resultat. Ett bra tips är att börja att lägga på ett extra lager på bara skarvarna, så att de blir aningen mättade från början. Använde pensel för att lägga på färgen och en 10 cm roller för att få en snygg yta.
Ett alternativ är att låta en firma göra jobbet. Jag lämnade in ett par lådor, likadana som dina, på Stockholms Industrilack, och fick tillbaka dem snygga och klara i halvmatt svart färg. Kostnaden var modesta 150 kr! Högtalarna står hos mina föräldrar, men jag vill minnas att skarvarna är rimligt osynliga.
Kan lägga till att om man vill ha även ovansidan helt jämn bör man spackla. Själv är jag inte så noga på den punkten.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2004-10-07 17:39

Jag är på Martins linje. Skivorna kryper i förhållande till varandra beroende på att MDFens fuktighet varierar. Spelar ingen roll hur fett man spacklar med 2K om man vill ha högblank finish.

Kanske skulle det gå att minimera problemet genom att helt försegla alla råa träytor; insidan, fräsningar, borrhål - allt.

Genom att lägga skarven i kanten (Dvs 45 gradersskarvar) minskar man risken att kanten syns. Men det kräver ju rätt bra verktyg...

Användarvisningsbild
henrik
 
Inlägg: 259
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Göteborg

Inläggav henrik » 2004-10-07 19:19

Belker skrev:
"Genom att lägga skarven i kanten (Dvs 45 gradersskarvar) minskar man risken att kanten syns. Men det kräver ju rätt bra verktyg..."

Ja och att man tänker ett par extra gånger när man bygger. Annars är det lätt att det blir fel.


//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Gaston
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2004-09-16
Ort: Linkeboda igen

Inläggav Gaston » 2004-10-08 11:10

Finns det inte proffs som bygger i MDF och får bra yta utan gerade(reservation för stavning och böjning) lådor?

Jag får en känsla av att man kanske skall försegla MDF'en med en barriär och sedan arbeta ovanpå den.

Vad det skall vara för barriär är en typisk DIY-fråga. Kanske ett hårt bestruket pappersark räcker :?:

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-08 11:42

man borde klara sig om man sprutar på ett lager lack på in och utsidan.. en fuktbarriär helt enkelt..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-10-08 11:50

En toppskiva av ett annat material ovanpå den försänkta MDF toppen?
Eller dubbla toppar så ändarna kommer ut mot sidorna?

Användarvisningsbild
PerR
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2004-01-12

Inläggav PerR » 2004-10-08 21:38

Jag är rätt säker på att det enda som hjälper är att måla låddorna på insidan. Även om man kör sluten låda så läcker det så gott som alltid lite luft någonstans, och där det kan komma in luft, där kan det komma in fukt. Om både insida & utsida blir målade borde ju MFD-materialet behålla samma fuktighetsgrad och därmed inte röra på sig.

De låddorna jag håller på med nu har jag målat invändigt med biltema Snickerigrund & grå oljebaserad lackfärg. Det kostar inte många kronor och verkar funka bra...

JAg hade lite bråttom att måla så alla småhål har blivit borrade efter målning. Det verkar som färgen går in lite i MDF:en för när jag borrade gick det klart trögre för borrmaskinen vid den ytan som blivit målad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-08 22:09

Har samma lådor som på bilden. Spacklades med tvåkomponentspackel (typ Plastic Padding Elastic) och lackdes av snickeriverkstad. Blev bra men lackat är grymt känsligt jämfört med fanér.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 8 gäster