Moddning av Seas H535 (massa bilder...)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Moddning av Seas H535 (massa bilder...)

Inläggav Naqref » 2003-06-30 16:12

Jag tänkte visa hur man kan modda Seas aludiskant H535 från en bra till en fin diskant!

Så här ser den ut från början:
Bild

Mittpluppen som sitter framförmembranet är till för att dämpa ultraljudsresonansen som finns i elementet (beror på en uppbrytning i membranet). Tyvärr så den kavitet som bildas mellan pluppen och membranet inte helt linjär och orsakar en del dist. Dessutom så försämrar pluppen spridningen i den översta oktaven. Mittpluppen tar man lämpligen bort då! :) Försiktigt! Lämpligen använder man en sidavbitare för elektronikändamål. Man bör inte ta bort mer än pluppen för de andra delarna av diffusorn skyddar det väldigt känsliga membranet (alumembran tål i princip ingenting). Den yttre ringen bör man dessutom inte ta bort av den anledningen att då blir spridningen sämre. När man är färdig så bör det se ut som följande:
Bild

H535 är en diskant med ventilerat polstycke och en plastbakkammare. Dels lämnar plastbakkammaren en del att önska rent akustiskt men dessutom så är hålet i polstycket inte optimalt utformat vilket ge ern del dist vid den akustiska resonansen. Något måste göras och det första är att man skär längs kanten på plastkåpan för att få kunna ta av den:
Bild

När det är gjort så tar man en spårskruvmejsel och pillar bort bakkåpan:
Bild

Då ser det ut såhär:
Bild

Det svarta i mitten av polstycket är en liten skumsvamp som ska dämpa flödet lite men den behöver lite hjälp...Så då skär man till lite gullfiber som precis passar i bakkåpan:
Bild

Typ såhär:
Bild

Sen sätter man tillbaka plastkåpan och fäster den. Det är lämpligas med något lim men eftersom jag kanske vill göra något mer därinne så småning om kanske :) så använder jag isoleringstejp. Den dämpar dessutom plastkåpan akustiskt åtminstone lite... ;)

Bild

För att dämpa kåpan lite mer så sätter jag 1.5mm självhäftande blyfoliematta (som inte innehåller bly utan någon asfaltsguck):
Bild

När man har gjort detta (som kanske tar 15 minuter max och kostar mindre än 10 kr) så har man en betydligt bättre diskant!
Bild

Den börjar hp-avrullningen lite högre i frekvens men den är å andra sidan mindre resonant och låter renare. Avpluppningen ger ett öppnare och mer avspänt ljud tycker jag. 8) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2003-06-30 23:13

fin instruktion, mer sånt! :P jag råkade ut för ett missöde igår då jag skulle skruva bort en vifa aludiskant från en baffel, skruvmejseln "touchade" domen som resulterade i en buckla :cry: fram åkte bitssatsen och frontplattan åkte av, ur plockade jag domen med hela sin självcentrerade "butterfly-anordning" (eller va de nu kallas? :roll: ) och med lillfingret lyckades trycka ut bucklan igen :wink: , och diskanten spelar faktiskt bra igen, jag kan iaf inte höra några "missljud"! :oops: vad jag vill komma till är man kanske även på seas-diskanten kan plocka bort frontplattan och utföra bortoperationen av mittpluppen på säkert avstånd från den ömtåliga domen!?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-07-01 11:23

Vifa har tänkt till lite extra när det gäller ihopsättningen av diskanterna verkar det som för där kan man oftast enkelt dela diskanten i tre delar (frontplatta, membran/talspole/kopplingstrådar och magnetsystem). Det går inte så lätt på en Seasdiskant (åtminstone inte denna) för där sitter kontakterna till talspoletråden fast på frontplattan och trådarna är dessutom limmade fast vid plattan. :?

Men är man försiktig så är det inga svårigheter att göra operationen.
Jag använder en sådan här:
Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-07-01 20:17

Varför föll valet på gullfiber?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-07-01 20:33

Alexi skrev:Varför föll valet på gullfiber?


Därför att jag fortfarande har någon halv kubikmeter hemma av det! :oops: 8O 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-07-01 20:34

Vad skulle du annars valt?
Oavsett pris...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-07-01 20:41

Oavsett pris :?:

Då skulle jag nog ha valt fårull! Inte så mycket för dess överlägsna egenskaper utan mer för att det är mer exklusivt :!: :P
Som god tvåa kommer Gullfiber ändå. Och som trea kommer Rockwool.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-07-01 20:44

Hur är det med Gullfiber kan inte partiklarna flyga rynt och skada?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-07-01 20:57

Jo! Men det första flyger bort rätt omgående! Tror f ö att jag har fått frågan ett dussintal gånger om de inte kan komma in och skada talspolen. Har inte sett någon som har råkat ut för det. Problemet är mycket mindre än man tror. Att det dammar rejält när man är uppe och kryper i gullfiber är en annan sak för då utsätter man det för en rätt stor fysisk åverkan.
Det finns ju 'dämpmaterial' som är bättre på den har punkten men jag använder nog hellre ett riktigt dämpmaterial som kanske avger lite damm (i princip inte värre än vanlig ventilation ger) än att använda något som är akustiskt verkningslöst.... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2003-07-01 23:53

så fårull är bäst?? 8O det trodde jag bara var en myt! :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-07-02 12:53

Bäst och bäst... Det är åtminstone dyrast och därmed exklusivast! 8)

Och det är i paritet med Gullfiber och Rockwool när det gäller dämpegenskaperna. De ligger väldigt nära varandra. Gullfiber har ett litet övertag över rockwool och är betydligt mindre kritiskt när det gäller hur man formar dämpmaterialet för att undvika ytreflexioner (åtminstone i en högtalarlåda) än fårull! Dessutom så klarar man sig utan malkulor om man använder gullfiber! :) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2003-07-02 18:06

"Det är åtminstone dyrast och därmed exklusivast!"

jo det är ju en viktig egenskap... inte! :wink:

med gullfiber, menar du då glasullen? eller sten dito? :oops:

i nån gammal bbc-rapport står det att mineralull kan (med fördel?) placeras i plastpåsar (100-gauge) för att förhindra utsläpp av fibrer, plastpåsen skall tydligen ha väldigt liten effekt på dämpegenskaperna för frekvenser under 3khz, passar kanske således väldigt dåligt i en diskant, men för basreflexlådor kanske en lösning, haru testat detta??

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2003-07-03 08:00

Naqref skrev:Oavsett pris :?:

Då skulle jag nog ha valt fårull! Inte så mycket för dess överlägsna egenskaper utan mer för att det är mer exklusivt :!: :P
Som god tvåa kommer Gullfiber ändå. Och som trea kommer Rockwool.


Hmmm kanske skulle använda päls/ull från min Tibetanska Terrier :lol:

Hans (innersta) päls liknar fårull på många sätt, dessutom var hunden ganska exklusiv :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-07-03 10:33

Celef:
Gullfiber-Isover-Glasull. Gult
Bild

Stenull-rockwool. Beige
Bild

Wolfie:
Det är rätta takter! En riktig diy'are ser till att skaffa fram dämpmaterialet själv! 8) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-07-03 13:29

om du tvättar pälsen med såpa tills allt fett är borta sen torkar den och kardar den... :)

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2003-07-04 18:57

"Gullfiber-Isover-Glasull. Gult
Stenull-rockwool. Beige"

ok du menar så, men egentligen är gullfiber likt rockwool ett firmanamn och inte ett produktnamn. gullfiber eller isover som de numera heter tillverkar och säljer både stenull:

Bild

och glasull:

Bild

och båda typerna går under benämningen mineralull. 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

navelludd

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-03 23:29

Det absolut bästa och kanske mest exotiska man kan använda, är navelludd.
Det tar visserligen lite tid att få ihop till 2 normalstora högtalare men ett bra tips är att gå runt och navelskåda vänner och bekanta för att samla ihop tillräckligt mycket.
Om du sätter ut en annons och anger din adress kanske några vänliga själar skickar dig sina bidrag mot ett facilt bidrag.
Borde inte vara svårt att övertala någon att exempelvis få bidraga till Nagrefs högtalare.
Donatorn blir ju liksom bukhögtalare.. eller vad man ska säga.

Tyvärr går den bara att framställa i en nyans, blå !
...även om den kommer från en välmatad blondin. :wink:
Det slog mig plötsligt att man kan också kan roa sig under insamlandet. 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-06 04:17

heh ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-04-23 09:30

Det är för lite bilder i tråden!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-04-23 09:43

Veckand bump?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-04-23 10:52

MP:s förslag på navelludd ? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2010-04-23 11:32

paa skrev:Det är för lite bilder i tråden!


Blir det bättre såhär?

Naqref skrev:Jag tänkte visa hur man kan modda Seas aludiskant H535 från en bra till en fin diskant!

Så här ser den ut från början:
Bild

Mittpluppen som sitter framför membranet är till för att dämpa ultraljudsresonansen som finns i elementet (beror på en uppbrytning i membranet). Tyvärr så den kavitet som bildas mellan pluppen och membranet inte helt linjär och orsakar en del dist. Dessutom så försämrar pluppen spridningen i den översta oktaven. Mittpluppen tar man lämpligen bort då! :) Försiktigt! Lämpligen använder man en sidavbitare för elektronikändamål. Man bör inte ta bort mer än pluppen för de andra delarna av diffusorn skyddar det väldigt känsliga membranet (alumembran tål i princip ingenting). Den yttre ringen bör man dessutom inte ta bort av den anledningen att då blir spridningen sämre. När man är färdig så bör det se ut som följande:
Bild

H535 är en diskant med ventilerat polstycke och en plastbakkammare. Dels lämnar plastbakkammaren en del att önska rent akustiskt men dessutom så är hålet i polstycket inte optimalt utformat vilket ge ern del dist vid den akustiska resonansen. Något måste göras och det första är att man skär längs kanten på plastkåpan för att få kunna ta av den:
Bild

När det är gjort så tar man en spårskruvmejsel och pillar bort bakkåpan:
Bild

Då ser det ut såhär:
Bild

Det svarta i mitten av polstycket är en liten skumsvamp som ska dämpa flödet lite men den behöver lite hjälp...Så då skär man till lite gullfiber som precis passar i bakkåpan:
Bild

Typ såhär:
Bild

Sen sätter man tillbaka plastkåpan och fäster den. Det är lämpligas med något lim men eftersom jag kanske vill göra något mer därinne så småning om kanske :) så använder jag isoleringstejp. Den dämpar dessutom plastkåpan akustiskt åtminstone lite... ;)

Bild

För att dämpa kåpan lite mer så sätter jag 1.5mm självhäftande blyfoliematta (som inte innehåller bly utan någon asfaltsguck):
Bild

När man har gjort detta (som kanske tar 15 minuter max och kostar mindre än 10 kr) så har man en betydligt bättre diskant!
Bild

Den börjar hp-avrullningen lite högre i frekvens men den är å andra sidan mindre resonant och låter renare. Avpluppningen ger ett öppnare och mer avspänt ljud tycker jag. 8) 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-04-23 11:35

Ja, det var ju dom bilderna jag menade egentligen, inte navelludd och sådant. Men tack, mannen som sparar på allt!

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-04-24 00:25

Tjusiga bilder

Det går precis lika bra med 534:an (förutom luddandet)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster