Faktiskt.se delningsfilterskola?!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Faktiskt.se delningsfilterskola?!

Inläggav Kraniet » 2012-10-30 18:14

Det vore väl skoj om vi kunde få igång en tråd med samlad kunskap om delningsfilter. Vilken typ, ordning och målkurva etc. Hantering av peaks, optimisering för off-axis osv.

Kanske inte så mycket vad som är "bäst" utan mera prat om vilka konsekvenser vissa lösningar får, för vilka ändamål de är meningsfulla osv. Även tillvägagångssätt vid dimensionering och optimering av högtalare kan ju vara intressant.

Någon som nappar på det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 18:18

Alltid kan man lära något! :)

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2012-10-30 18:36

Det här röstar jag för! :)
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-30 18:38

Låter riktigt skoj. Jag är intresserad av både passiva och aktiva filter.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-30 18:58

Jag har bänkat mig här nu! :)
Pizza beställd.

Jag kommer troligen inte kunna bidra med något mer än frågor och/eller applåder. Men en filterskola skulle ju vara guld.
Och den får gärna börja i en ganska enkel nivå, för att fånga upp oss alla som inte kan så väldigt mer än att det går att googla fram en filtertabell.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-30 19:07

jag har nog inte allt för mycket att bidra heller. Jag har ju en del rudimentär teoretisk kunskap, men knappast mer än så.

Själv har jag utgått från 4e ord L/R akustiskt filter och optimerar för detta med hjälp av LspCad. Jag är intresserad av att hålla uppe impedansen, överlappa faserna för de olika elementen och optimera för "rätt" frekvensgång. varför just L/R 4 är för att det verkar relativt enkelt att få en bra frekvensgång samtidigt som jag vill skona diskanten. Har baselementet en krokig frekvensgång så hjälper ju den branta delningen till också. Sen gillar jag tanken att elementen är i fas även om de roterat ett varv.

Men det första ställningstagandet jag gör är vilket element jag vill arbeta med. Jag har med min begränsade erfarenhet lärt mig respektera element med väldiga frekvensavvikelser (tex de med hårda koner).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 19:36

Det här tycker jag låter riktigt bra.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-30 19:38

Det vore på sin plats att med en genomgång av filter eftersom det mest bara finns beskrivningar för hur skolboksmodellen går till. Jag har i princip mest gjort samma typ av filter som kraniet men har även provat på annat. Som det första och störtsta bekymmret ser jag faktiskt möjligheten att kunna mäta själv och göra det bra. Ska man även gå in på detta?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-30 19:41

Det här kanske kan vara nåt att börja med? X-over :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-30 20:04

petersteindl skrev:Det här kanske kan vara nåt att börja med? X-over :)

Nej, det där är precis fel sätt att konstruera ett delningsfilter för en högtalare.
Det är ju de akustiska signalerna som ska delas enligt målkurvorna, inte de elektriska signalerna.
Man måste utgå från den uppmätta akustiska frekvensgången och impedansgången för respektive element för att få användbara invärden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-30 20:12

jag vill lära mig att bygga aktiva filter, passiva filter kan jag så att jag klarar mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-30 20:15

celef skrev:jag vill lära mig att bygga aktiva filter, passiva filter kan jag så att jag klarar mig

Varför inte ta det i en egen tråd?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-30 20:18

paa skrev:
celef skrev:jag vill lära mig att bygga aktiva filter, passiva filter kan jag så att jag klarar mig

Varför inte ta det i en egen tråd?

är inte detta just en delningsfiltertråd???
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-30 20:21

tänker mig att mycket av filterteorin gäller oavsett om det är aktiv eller passiv delning?

Just "skolboksfilter" avfärdas ju ofta för att de inte är applicerbara på verkligheten. Så var ska man börja då?

Första ordningens filter kanske man kan strunta i? De verkar dels svåra att realisera men sen verkar de ju bara fungera i princip i en riktning oftast. Svåra urfasningar verkar lätt kunna uppstå i olika riktningar? Men finns det någon vinst i att realisera 1a ordningens filter?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-30 20:25

paa skrev:Det där är precis fel sätt att konstruera ett delningsfilter för en högtalare.
Det är ju de akustiska signalerna som ska delas enligt målkurvorna, inte de elektriska signalerna.
Man måste utgå från den uppmätta akustiska frekvensgången och impedansgången för respektive element för att få användbara invärden.

:lol: Du ser, det var alltså nåt att börja med 8) :) D v s att ta reda på vad man inte skall göra.

En frågeställning är, hur långt ifrån blir ett optimerat resultat i jämförelse med dessa? Skillnaden kommer att variera vid varje konstruktion, men man kan också utgå ifrån det färdiga resultatet och sedan lägga in befintliga data i sådana här formler. Finns det någon som roat sig med detta för att se hur stor skillnaden är? Någonstans går det en gräns där motivationen för att lägga ner kanske 50 000 ggr längre tid på delningsfiltret blir försvarbart. Det tar 1 minut på en sån där sajt och kanske 50 000 minuter med mätningar, inlärning, optimering, lyssning, mer optimering osv.

Det verkor som att Svante får fixa en sån däringa kurs på KTH som han haft tidigare :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-30 21:45

Exempel, övre är ett 6dB filter på planbaffel med hjälp av nämnd internet kalkylator och det andra ett skräpfilter jag gjort 4:e ordn LR. 0, 30, 60 grader horisontalt.
Bild
Om man flyttar diskanten 30 mm bakåt på den övre så ser det ganska rakt ut. Givetvis kan man sno polaritet på diskant och vips blir det något annat lite vettigare på planbaffel varianten.

6dB filtret
Bild
Kurvorna överlappar en del i verkligheten och fasskillnaden i överlappet ger den krokiga frekvensgången.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 22:10

Jag vill nog egentligen svag för att bygga så enkelt som möjligt men det begränsar vilka element som kan funka... En 2-vägare med en liten PP-bas tex. Nyare element med andra attraktiva egenskaper fordrar både mer avancerade filter och mer "handpåläggning".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 22:56

paa skrev:
petersteindl skrev:Det här kanske kan vara nåt att börja med? X-over :)

Nej, det där är precis fel sätt att konstruera ett delningsfilter för en högtalare.

Instämmer, men ändå inte, men ändå...

Så här: Ett delningsfilter värt namnet ska konstrueras tillsammans med elementen och andra effekter som påverkat tonkurvan. Målet i en färdig konstruktion måste vara något som är ganska nära en plan tonkurva. Någonstans, det finns avvikelser, men det viktiga är att HELA systemet behöver vägas in, och delningsfiltret är ett utmärkt ställe att fixa med ganska mycket.

Å andra sidan är det svårt att klara av att göra ett delningsfilter utan att förstå teorin bakom dem. Och grunden i den är de där enkla kokboksfiltren på den där sidan som det länkas till.

Å tredje sidan så är syftet med den där sidan att slippa förstå just den teorin, den bara använder teorin för att göra ett kokboksfilter. Så den är inte särskilt användbar, ändå.

Så mitt förslag om man vill förstå filter är ändå att man börjar med teorin för kokboksfiltren, och sedan går över till att simulera verkliga konstruktioner. Antingen med simulerade element och lådor eller med uppmätta kurvor för elementen, i låda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 23:00

petersteindl skrev:En frågeställning är, hur långt ifrån blir ett optimerat resultat i jämförelse med dessa?

<snip>

Det verkor som att Svante får fixa en sån däringa kurs på KTH som han haft tidigare :)

Ja, och där gjorde vi precis det, 4 grupper byggde delningsfilter till en och samma elementkonfiguration i likadana lådor.

Därefter hade vi lyssningstesttävling där alla paren jämfördes.

Jag tror att en majoritet blev förvånade hur stor skillnad det blev mellan de olika delningsfiltren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 23:01

Jocke skrev:Jag vill nog egentligen svag för att bygga så enkelt som möjligt...

Finns det något skäl till det förutom att det blir enkelt?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 23:01

skrutten skrev:Det vore på sin plats att med en genomgång av filter eftersom det mest bara finns beskrivningar för hur skolboksmodellen går till. Jag har i princip mest gjort samma typ av filter som kraniet men har även provat på annat. Som det första och störtsta bekymmret ser jag faktiskt möjligheten att kunna mäta själv och göra det bra. Ska man även gå in på detta?

Håller med. Mätning anser jag är ett måste. Annars vet man inte vad man gör.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-30 23:19

Svante skrev:

Ett skäl kan ju vara att om vissa förutsättningar uppfylls kan man göra det enkelt. En annan anledning kan väl vara att komponenterna är rätt dyra - särskilt spolar. Så varför komplicera saker om det inte är nödvändigt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 23:27

Jag skrev ihop en snutt om grundläggande delningsfilterteori för ganska länge sedan.

http://user.faktiskt.io/svante/delningsfilter.htm

Edit: ändrad länk.
Senast redigerad av Svante 2012-10-30 23:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 23:29

Det optimala måste väl vara det enklaste filtret som ger det resultat man vill uppnå.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-30 23:30

Svante skrev:Jag skrev ihop en snutt om grundläggande delningsfilterteori för ganska länge sedan.

http://user.faktiskt.io/delningsfilter.htm

Denna länk funkar bättre:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 23:31

Svante skrev:Jag skrev ihop en snutt om grundläggande delningsfilterteori för ganska länge sedan.

Den länken fungerar ju inte.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 23:35

Jocke skrev:
Svante skrev:

Ett skäl kan ju vara att om vissa förutsättningar uppfylls kan man göra det enkelt. En annan anledning kan väl vara att komponenterna är rätt dyra - särskilt spolar. Så varför komplicera saker om det inte är nödvändigt?

Mm, sant. Frågan som infinner då sig är om du undersöker om det är nödvändigt, eller om du antar att det inte är det ;) .

Alltså, jag håller med om att ett filter ska göras precis så komplicerade som det behöver vara, vare sig mer eller mindre. Det gäller bara att hitta det där "som det behöver vara".

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-30 23:37

adzer skrev:

Denna länk funkar bättre:

Det där verkar alldeles för avancerat. Det måste ju gå att förklara hur delningsfilter fungerar på ett enkelt och lättfattligt sätt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-30 23:41

Om du vill förstå så måste du nog utgå ifrån hur det är. Och även i det per-
spektivet så är ju det som Svante visar en väldigt förenkling. I verkligheten
är det ju mycket mera komplicerat. Men Svantes blad är en bra början i varje
fall.

Och jag håller med honom att det kan vara vettigt att börja med skolkboks-
filter. Krypa innan man går, liksom.

Vi har ju dessutom redan nämnt att de enkla modellerna inte är sanna, eller
rättare sagt en komplett representation för verklighetens delningar, så den
gängse risken att den som läser på tror sig veta allt efter att ha läst bara
ett fragment, är ju redan eliminerad.

Eri skrev:Det optimala måste väl vara det enklaste filtret som ger det resultat man vill uppnå.

Om man jämför det med ett mera avancerat filter som ger ett mycket bättre
resultat än det man trodde att man ville uppnå då? ;)

Menar inte att fåna mig (inte bara i varje fall) utan menar bara att det där
"det resultat man vill uppnå" inte alltid är en bra referenspunkt. Man lär sig
ju troligen med tiden, och ställer då kanske även högre och högre krav ju
mera man kan och förstår om filter (och om allt annat, filter är inte en egen
isolerbar diciplin utan allt som har med högtalarkonstruktion att göra hänger
samman).

Så att starta med de krav man ställer kan vara en sämre infallsvinkel om man
har målet att hitta "det optimala", än att starta förutsättningslöst med att
börja med att fråga sig vilka resultat som går att uppnå. Inte bara fråga sig,
utan ta reda på också.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-10-30 23:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-30 23:46

Ett fashomogent filter har en del fördelar just pga att de olika elementen spelar sinsemellan i fas (även om alla vrider fasen, men alltså lika mycket).
T.ex blir det lättare att få jämn spridning inom ett större område.
Tvåvägs Linkwitz-Riley, eller Duelund Synchron, är fashomogena filter.
Duelunds är fashomogena även för flervägs system vilket alltså inte LR-filtrerna riktigt är.
Senast redigerad av paa 2012-10-30 23:49, redigerad totalt 2 gånger.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Teknikforum