Opponera ER18DXT nu med lyssningsintryck.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-05 13:20

Har lite funderingar kring ER18RNX. Märker att jag vill dra ner mellanregistret och anar att det är den kraftiga resonansen runt 4,5kHz som spökar för mig. I orginalfiltret verkar den vara undertryckt endast (?) 15 dB. Är det verkligen tillräckligt?

Bild

Seas egen kurva verkar stämma bra med mina egna och andras (Zaph, MarkK m fl)

Bild

Notchfiltret är centrerat lite högre än den starkaste resonansen.

Bild

Zaph har lyckats klämma ner resonansen med 18 dB men då är vi inne på ett högre ordningens filter och ändå finns den med i vissa av hans grafer för SR71.

Bild

Det är lite klurigt att mäta det här då resonansen inte märks vid 30° - Det blir det ung när man riktar micken mellan elementen eller rakt mot diskanten... Har provat att försiktigt flytta ner och fördjupa notchen men det påverkar övre gränsfrekvensen mer än vad jag lyckas kompensera i diskantfiltret...

Är nog inne på att MarkK har gjort bästa möjliga av de här elementen med första ordningens filter (elektriskt) men jag önskar mer och anar att de har mer att ge med ett högre ordningens filter.

Det låter som sagt rent men det här stör mig... Funderar på andra sätt att dämpa resonansen - "sliced" - som Revelator - kanske kunde vara något?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-09-05 14:04

Hur har Troels gjort när han använder elementet som mellan i en trevägare? http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm

hmm inte så informativt kanske?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-05 16:38

Emanuelgbg skrev:Hur har Troels gjort när han använder elementet som mellan i en trevägare? http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm

hmm inte så informativt kanske?

Ja, där verkar finnas lite att hämta - ska läsa noggrannare sedan... Hittade bara en sida där han valde CA18 tidigare... hmm... har nog inte gjort min läxa ordentligt - tack! :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-09-05 16:53

Har du testat att lyssna på högtalarna varförsig men med filtret inkopplat, så att du kan härleda ev problem till ena eller andra registret.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-05 17:17

skrutten skrev:Har du testat att lyssna på högtalarna varförsig men med filtret inkopplat, så att du kan härleda ev problem till ena eller andra registret.

Jag har mätt dem var för sig... upplever att han gjort notchen för diskanten djupare än nödvändigt för att till viss del maskera resonansen...

Bild

Tycker Troels lösning ger en tilltalande rolloff! :)

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-05 17:51

Nu är ju Troels ER18RNX delad både HP och LP då han använder den som mellanregister och jag har inte heller fått kläm på hur jag ska ställa lådvolym - verkar vara någon slags ljudledning... Men det är ju inte basen som är det intressanta här utan hur han hanterar resonansen. Så här ser resp filters överföringsfunktion ut i Basta:

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-05 18:53

Så här ser Troels filter ut:

Bild

Det går att komma nära MarkK´s överföringsfunktion i passbandet men med en djupare "suck-out". Är inte riktigt klar över hur han gör det där heller... Någon som förstår?

Bild

Edit. Hade glömt ta med resistansen i seriespolen - bytt kurva. Den gröna är alltså MarkK´s och den blå är Troels lösning anpassad för att ge samma överföringsfunktion i passbandet.

När jag kikar på kurvorna upptäcker jag att skalorna är lite olika... det kanske inte är så stor skillnad även om Troels rolloff ser trevligare ut?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-06 19:05

Lite mätningar...

Först ut MarkK´s orginalfilter för ER18RNX.

Bild

Resonansen är undertryckt c:a 15dB

Trimmade Troels filter för att överenstämma med MarkK´s i passbandet.

Bild

Lite bättre nu men om man kombinerar de båda kan det bli det så här:

Bild

Lite skräp kvar över 5kHz men avrullningen ser ju riktigt bra ut! :) I grund och botten är MarkK´s 60Ω motstånd över spolen ersatts av 0,33uF i serie med 10Ω. Nu återstår att se om detta går att matcha ihop med diskanten kanske måste göra avkall på snyggheten - det fattas ett par dB vid delningen... ;-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-16 17:53

Har pysslat på lite... Blev ju lite missnöjd med hur lite MarkK hade lyckats trycka ner resonansen i ER18RNX. För mig blev den påtagligt störande. Egentligen vill nog det här elementet ha ett lite brantare filter för att jag ska trivas riktigt bra med det. Annars tycker jag att det låter mycket bra och är välbyggt. :)

Den understa kurvan (ovan) ser lovande ut men när jag hängde på diskanten spelade den i motfas med MarkK´s filter. Så det var bara att börja om med elementet i fas och en annan lösning - gjorde helt enkelt med DXT´n som jag brukat göra med waveguides.

Det känns som att de här elementen tillsammans spelar på gränsen av sin kapacitet. När jag fått ner resonansen i ER18RNX nådde de inte riktigt ihop... :( Så, det var bara att släppa upp den lite.

Så här ser det ut rakt framifrån på en knapp meters avstånd.

Bild

Horisontellt - inga större krusiduller här.

Bild

Vertikalt har jag förlorat lite av den samverkan mellan elementen som MarK designade men det får det vara värt för att slippa en del av den störande resonansen.^^

Bild

Filtret - ja, det ser ut så här:

Bild

Nåja... är rent lomhörd efter alla "svep"... Tycker det får vara ett tag nu!^^ Spelar lite soft "Sade" för att rehabilitera mig... ;-)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-16 18:43

Nu ska jag skriva och lalla på lite i denna tråd, kan vara sådant som redan är skrivet och sagt men. Om en helt annan design dock.
* Jag har identifierat den kompletta högtalarnens heta partier genom att koppla in en mixer med svepbar mid - höjt mid nivån och svept med den utan att se vad jag gjort till den allra jobbigate inställningen, sen bara avläst frekvensskalan ( blev ca 3,2-3,4 kHz skalan är liteee svår ).
* Jag har lyssnat på högtalaren med musik och filter inkopplat på diskant och bas men bara var för sig i denna test - probelm tycks tydligast i basens mellanregister, diskanten ljuder mjukt och fint.
*För att åtgärda detta heta problem har jag sänkt det heta området men detta är gjort på diskanten enbart - en klar förbättring hörs.
*Sen vill jag göra högtalaren tydligare, lägga fram vokalisten i rummet en ökning av output mellan runt ca 800Hz verkar fixa detta. Inlagda dippen har då fått en vän lillabullen centrad på ca 800Hz totalt så håller sig högtalaren inom +-2dB utom just i det hetaste området där den går ner lite till kanske -1dB?
Vad menar jag då med detta, jo att en högtalare inte alls behöver ha spikrak frekvensgång. Skall presentera ovanstående missfoster lite senare i en egen tråd. Dessa ideerna tog fart undertiden jag labbade med AL170 och DXT. Men den nya konstruktionen har pappersmembran i bas och sonomax membran i diskant.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-16 19:32

Tror att vi i allmänhet bör lita mer på vad vi hör. Att det är lätt att kollra bort sig om man snor ihop ett system utan mätning är ju klart men man kan inte lita blint på att en kurva som är till synes perfekt alls låter bra! Det är små skillnader som helt förändrar upplevelsen.^^

Om jag förstår dig rätt upplever du att en svag höjning vid 800Hz och en svag sänkning vid 3,2-3,4kHz gör stor skillnad - hur mycket? För min del tror jag att jag kan "släppa" 800 här för det låter redan lite "kofta" så jag tänker mig väl att jobba lite med dämpningen framöver. Den framhäver "brösttoner" eller den resonans man hör i huvudet när man "hummar".

Efter den här dagen trodde jag att jag var färdig för ett tag men har redan kommit att tänka på ett par grejer jag ska testa...

Ska bli spännande att få se ditt projekt! :)

Föregående

Återgå till Teknikforum