Denon DVD-1600 som pausar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Denon DVD-1600 som pausar

Inläggav Kalejdokom » 2008-02-27 16:56

Ja, jag vet att bäst-före-datum troligen passerat. Detta är Denons första DVD-Audio-spelare och den har snart 7 år på nacken. Men den har gått felfritt, tills nu. Vid avspelning av CD-skivor händer det rätt ofta att den pausar spontant, kortare eller längre tid. Ibland stannar den helt (låser sig). Det händer lika ofta på gamla och nya skivor. Och det verkar som att om det börjar på en skiva så händer det oftare under samma avspelning. Ibland går den felfritt i flera dagar, för att sedan krångla igen sporadiskt vid avspelning.

Någon som upplevt liknande symptom? Är lasern slut eller ska man misstänka mekaniken?

Tacksam för input - på HiFi-Klubben ger dom inga råd/tips förrän dom dissikerat maskinen och tagit ut en fet undersökningsavgift.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-27 17:02

Hej!
Har du kollat på nätet efter ny firmware? Kan ju kanske hjälpa.
Hittade själv ny FW till min DVD 3800, men det var i och för sig för att få "skalning" till 576p.
//Martin

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-02-27 18:05

Tack för tipset. Hittar en del länkar, men alla verkar vara out-of-date...

Tror ändå inte att det skulle hjälpa i det här fallet. Något har väl falerat...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-20 10:30

Och hur gick det då?

Jo, efter att ha stått i garaget i väntan på slutförvaring (på den lokala återvinningsstationen) sedan i somras, tänkte jag att det väl i alla fall är värt att försöka med en invärtes rengöring. Sagt och gjort...

Efter ett par timmar av skruvande, bändande, suckande och irritationer fann jag min DVD-spelare i sina olika beståndsdelar utspridda över köksbordet. Och där, under en liten plastbit tittade ett litet glasöga fram!

På med kemiskt ren aceton, varefter sonen undrade om jag hade mekat med bilen... "Nej, min son - jag har gjort rent lasern i DVD-spelaren!"

Så, efter ytterligare en lång stund av frustration och tre misslyckade försök att få mekaniken på rätt plats igen - rullade den faktiskt igång!

Nu identifierar den CD-skivorna direkt, startar snabbare och har gått felfritt en hel vecka - jag har kört den hela dagar och låtit den gå t.o.m. utan att ha något ljud på, bara för att testa funktionen. Det ser alltså ut som att rengöring räddade maskinen från den eviga vilan.

Och varför berättar jag detta? Jo förstås därför att jag blev glad över att den fungerar igen (vill verkligen inte ta steget över till BluRay just nu, och inte köpa en ny DVD-A-spelare heller) men också för att inspirera dig som kanske hamnar i samma situation. På HiFi-klubben dömde de ut maskinen via telefon. "Nej, du vet efter 7 år är det inte värt att göra något - lasern är slut, vet du.."

Våga öppna locket och meka lite - det kanske lönar sig!

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2008-09-20 11:26

Där hade du en fantastisk tur! Linsen måste vara gjord av glas i det här fallet. Annars brukar de ofta vara gjorda av plast och aceton löser ju plast. Använd alkohol istället för att rengöra linsen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-20 16:39

Där ser man - så har jag lärt mig nå't idag med.

Tack för upplysningen!

Återgå till Teknikforum