Spara F och E? Alla F/E-klipp i första posten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Spara F och E? Alla F/E-klipp i första posten

Inläggav PerStromgren » 2011-09-13 09:06

Edit: Program för att underlätta jämförande lyssning finns i en granntråd.

---------------------------------------------------------------

Här har jag samlat all klipp, som skapats hittills, av mig och Flint:

Mina klipp
QUAD 606 som driver ESL-63:
Trummor före eller efter?
Trummor före eller efter?
Storband före
Storband efter
Piano före
Piano efter

Flints klipp
Behringer A500 i LTS konstlast :
Före
Efter

LM3886 i LTS konstlast:
Före
Efter
Efter - version 2

Rörsteg med SE 6L6GC 2.5W i LTS konstlast, med och utan motkoppling:
Före
Efter
Efter utan motkoppling

Tråden handlar inte längre om "Mycket snack och lite verkstad! När är nästa F/E-lyssning?", men har fått en ny intressant inriktning, så jag ändrade titeln.

Katterna börjar bli trötta av all vandring kring den heta gröten. När kommer en chans för vanligt folk, t.ex. jag själv, att vara med på en F/E-lyssning? Jag kan inte själv arrangera, eftersom det krävs att någon om fårstår håller i den, men jag skulle gärna vara med och lyssna.

Almen, har du något på kokning?
Senast redigerad av PerStromgren 2011-10-12 15:36, redigerad totalt 5 gånger.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-13 09:51

Det har ju varit flera gånger där på västkusten, men jag tror aldrig det varit någon inbjudan till F/E-demo i Stockholm för faktiskt-medlemmar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-13 10:34

Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!

Hm, detta låter för enkelt... Vad är haken? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 10:36

Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-13 10:42

MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.

Har han provat att bara spela in F och E som den lyssnas på i LTS-experimenten också?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:44

Vet inte om han kom så långt men det var i varje fall diskussion om ämnet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-13 10:59

PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!

1) du tappar kontrollen över filer som susar runt och kanske omvandlas till mp3 och tillbaka till wav.

2) du tappar flexibilitet eftersom allt är inspelat och klart.

Annars inga alls problem; det är bara att sätta igång! :) Flints övningar har ju varit mycket upplysande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-13 11:05

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!

1) du tappar kontrollen över filer som susar runt och kanske omvandlas till mp3 och tillbaka till wav.

2) du tappar flexibilitet eftersom allt är inspelat och klart.

Annars inga alls problem; det är bara att sätta igång! :) Flints övningar har ju varit mycket upplysande.

Jag tänkte inte att inspelningarna skulle ersätta F/E-lyssningar, utan vara en demo så flera kan höra skillnaderna, bara! Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-13 11:44

PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?

Det får man nog bygga själv, beskrivning finns här.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-09-13 11:54

PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna?

Klart man kan. Även om man kanske inte kan garantera blindhet osv, så vore det ändå klart intressant att själv få lyssna och avgöra/värdera. Men finns det någon som gör bra sådana tester (ala LTS) och som kan tänka sig att publicera ljudfiler från testerna, är frågan.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-13 12:00

RogerJoensson skrev:
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna?

Klart man kan. Även om man kanske inte kan garantera blindhet osv, så vore det ändå klart intressant att själv få lyssna och avgöra/värdera. Men finns det någon som gör bra sådana tester (ala LTS) och som kan tänka sig att publicera ljudfiler från testerna, är frågan.

Detta är ju ett intressant spörsmål. Om det nu är så att den använda anläggningen inte spelar så stor roll och en digital inspelning är så perfekt - ja då är det väl bara att spela in före och efter och låta envar lyssna hemma?

Visst kan det vara blint, det är ju bara att inte nämna vad som är före och efter, inte nämna vilken apparat som kopplas in - eller har jag missat nåt här?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-13 12:22

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?

Jo, jag vet. Den är dock rätt dyr och komplicerad, så jag tänkte att de som ända har allt uppkopplat, kunde lägga ett par minuter på att tappa av F och E till en dator, som säkert i alla fall finns i närheten?
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-09-13 13:01

Bill50x skrev:Visst kan det vara blint, det är ju bara att inte nämna vad som är före och efter, inte nämna vilken apparat som kopplas in - eller har jag missat nåt här?

/ B

När skillnaderna är väldigt små, så är det nog nära omöjligt att avgöra vilken apparat som är före resp efter (om man inte har en känd referens). Poängen är väl att just kunna höra om det verkligen föreligger någon liten, liten skillnad som överhuvudtaget kan detekteras.
-Skillnad eller inte...

Om man bara lyssnar för egen del, så skulle det gå med ett antal blandade före/efter filer, varav två är kända referenser, en före och en efter. De två kända kan man träna på, för att senare försöka para ihop de övriga. -Om man nu verkligen kommer förbi de kända filerna och tycker sig höra skillnad på dem dvs.

Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-13 13:11

RogerJoensson skrev:Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!

Min tanke var alltså inte att ersätta livelyssningar, utan att demonstrera för oss vanliga dödliga hur skillnaden låter.

Jag har en liten tanke på att göra det själv, hemma, men utan konstlast. I stället tänkte jag använda de högtalare jag har i drift. Det borde väl funka?

Syftet är bara ren underhållning för en nörd som undertecknad.

PS. Hur håller jag reda på att slutsteget inte klipper; jag har inget oscilloskop.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 13:17

RogerJoensson skrev:Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!

Då skulle det alltså behövas ett hopbyggt testningsprogram, så man inte behövde tillgång individuella filer...

Troligen hade man behövt randomisera starten av uppspelningen också... så man inte lärt sig känna igen dem på att de skiljde i tid.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-09-13 13:23

Almen skrev:

Det är nog inte helt lätt att få till den där olinjära spolen på den beskrivningen.
Det hade varit lättare om någon kunde beskriva hur man gör den, med vilken kärna osv.
Vad är de där 50watten för något? 50W effekt in i filtret, ut ur filtret, värme över en viss komponent? kosmisk strålning? :) -Eller motsvarande 50W vid en viss fingerad impedans (t ex motsvarande 50W på filtrets ingång som om belastningen var x antal ohm). Att ange en spänningsnivå mellan a-b, hade varit tydligare och undanröjt detta frågetecken.
Jag tror inte den saxade beskrivningen nedan är avsedd att användas som bygganvisning. Då hade man väl gjort en bygganvisning... :)

"(The unlinear component is made from an E coil former where all E's are turned in the same direction, and the straight pieces are all on one side, placed at a distance from the E-s determined by some strips of mylar tape. The coil is wound for 200mH when placed on a standard E-coil former, and reduced with this tape gap to 57mH. At 50W power input it becomes 30mH. Without the gap it would be too unlined.)"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-09-13 13:31

PerStromgren skrev:
PS. Hur håller jag reda på att slutsteget inte klipper; jag har inget oscilloskop.

Precis... Den finns en hel del att hålla koll på och om man inte har det är risken stor att man mest upptäcker en massa skillnader som inte finns. Just därför vore det intressant om folk kunde få ta del av korrekt uppställda tester och bara ägna sig åt själva lyssningen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-13 13:48

Det här börjar ju likna "Ungdomliga högisar"-tråden!
Rubrik och inlägg ändras plötsligt efter behag.
Men visst verkar det väl vara en kul ide att spara F och E för eftervärden att begrunda?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-09-13 23:54

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-14 00:45

Tror för egen del att det kan vara nog så svårt, om inte
nästintill omöjligt, att "Spara F och E för senare lyssning" . . .
i mening att efterlikna en "äkta/original/LTS"-lyssning . . .
(Fråga mig inte varför . . bara en genuin magkänsla :oops: ) :)
= orkar inte förklara hela tankegången just nu . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-09-14 07:03

Omöjligt blir det ju absolut inte. Däremot får man acceptera en AD och DA i kedjan som inte skulle varit där "live". Detta är ju dock bara ett problem (och ett litet som jag ser det) om man testar analoga pryttlar.

Om man har för avsikt att testa just AD och DA så blir ju en loop alltid aktuell vilket som och de båda nämnda länkarna testas alltid i kombination.

Jag tror stenhårt på F/E-tester över nätet, så länge som det åtföljs av klar info om vad det är man testar och vilka slutsatser man kan dra/inte kan dra från varje specifikt test.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-14 09:48

Jag planerar att "spela in" lite F och E i helgen. Om det låter bra, dvs inspelningen av E är utan extra defekter, så lägger jag ut det.

Finns det någon inspelad musik som inte är skyddad? Annars tar jag något obskyrt som ingen människa vet varifrån det kommer... Ett annat alternativ är att plåga de som lyssnar med lite speedpunktrummor! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-14 09:49

Tack, det ska jag prova igen! Jag vill minnas att jag redan gjort och inget hittat, men skam den som ger sig!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-09-14 10:08

PerStromgren skrev:Finns det någon inspelad musik som inte är skyddad?

Finns nån sajt som har icke skyddad musik som jag vet tex. vissa indie-filmmakare använder.

Annars får man väl använda korta snuttar?

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-14 10:24

Piotr skrev:
PerStromgren skrev:Finns det någon inspelad musik som inte är skyddad?

Finns nån sajt som har icke skyddad musik som jag vet tex. vissa indie-filmmakare använder.

Annars får man väl använda korta snuttar?

Har du mer detaljer om någon av punkterna? Jag blir nog inte hängd om jag snor 30s någonstans, så länge det inte är Lady Gaga, eller motsvarande...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-14 11:09

PerStromgren skrev:Har du mer detaljer om någon av punkterna? Jag blir nog inte hängd om jag snor 30s någonstans, så länge det inte är Lady Gaga, eller motsvarande...

Med tanke på vad som finns ute på nätet tror jag det är näst intill omöjligt att bli hängd för en eller ett par 30-sekunderssnuttar - även om man skulle vilja :-)

Som ett litet PS innan avslut...
Det finns ju två sätt att se på detta med f/e på distans.
1) För det egna höga nöjes skull, dvs hör jag någon skillnad på A direkt eller även genom B?
2) Att skapa en form som är statistiskt säkerställd genom att man har en mycket större population än vad som praktiskt går att hantera vid en lyssning

För mig räcker 1) långt :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-14 11:15

Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
1) För det egna höga nöjes skull, dvs hör jag någon skillnad på A direkt eller även genom B?
2) Att skapa en form som är statistiskt säkerställd genom att man har en mycket större population än vad som praktiskt går att hantera vid en lyssning

Det finns en tredje: att genom att många får höra, skapa en samsyn om vad F/E-lyssningar kan "prestera". Lite som en illustration till den animerade diskussionen.

Men jag börjar med 1) på min lilla kammare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-14 15:26

PerStromgren skrev:

Det finns en tredje: att genom att många får höra, skapa en samsyn om vad F/E-lyssningar kan "prestera". Lite som en illustration till den animerade diskussionen.

Ja, håller med om 1) i första hand och 3) som bonus.

2) förstår jag över huvud taget inte varför det skulle vara intressant (eller så förstår jag inte vad som menas). Vad är det som skulle statistiskt säkerställas?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-14 15:47

Almen skrev:
PerStromgren skrev:

2) förstår jag över huvud taget inte varför det skulle vara intressant (eller så förstår jag inte vad som menas). Vad är det som skulle statistiskt säkerställas?

Jag vill än en gång, och med emfas, påpeka att detta aldrig varit min avsikt, och troligen ingen annans heller.

Däremot vore det intressant att forska på om detta skulle kunna vara en vidareutveckling av metoden!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-14 16:00

Almen skrev:
PerStromgren skrev:

Det har ju diskuterats en hel del i bla denna tråd om vad som kan säkerställas rent statistiskt vid lyssnings-tester. Om man ska ha si och så många deltagare, hur man behandlar/tolkar resultaten osv. OM man kan utöka antalet deltagare genom att helt enkelt "skicka hem" filer till dessa och med en statistiskt säkerställd hantering kunna inkorporera dessa i den slutliga utvärderingen vore detta definitivt ett plus.

Det är ju ungefär som när man skickar ett formulär med frågor, men i detta fall är det musikfiler.

Som enskild person är detta inte intressant, hör jag skillnad hemma (och vari denna skillnad består i), eller inte - det är troligen det intressanta. Precis som det är när man lyssnar på utrustning övht. Men OM man önskar göra en mer heltäckande undersökning så kan det väl bara bra att kunna göra denna globalt och kunna räkna in resultaten?

/ B

Nästa

Återgå till Teknikforum