Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Liknande övningar har Flint ordnat ett flertal gånger där han lagt på olika mycket dist på en signal.
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!
Hm, detta låter för enkelt... Vad är haken?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna? Med tanke på vad som sägs om hur relativ oviktig lyssningsutrustningen är, borde inte en A/D-omvandlare (plus D/A hemma hos lyssnaren) ställa till så mycket. Då kunde man ju till med köra blind lyssning hemma med hjälp av något snyggt datorprogram!
Hm, detta låter för enkelt... Vad är haken?
1) du tappar kontrollen över filer som susar runt och kanske omvandlas till mp3 och tillbaka till wav.
2) du tappar flexibilitet eftersom allt är inspelat och klart.
Annars inga alls problem; det är bara att sätta igång!Flints övningar har ju varit mycket upplysande.
PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna?
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Det slog mig nyss: kan man inte spela in F och E och på så sätt låta alla lyssna?
Klart man kan. Även om man kanske inte kan garantera blindhet osv, så vore det ändå klart intressant att själv få lyssna och avgöra/värdera. Men finns det någon som gör bra sådana tester (ala LTS) och som kan tänka sig att publicera ljudfiler från testerna, är frågan.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
Det får man nog bygga själv, beskrivning finns här.
Bill50x skrev:Visst kan det vara blint, det är ju bara att inte nämna vad som är före och efter, inte nämna vilken apparat som kopplas in - eller har jag missat nåt här?
/ B
RogerJoensson skrev:Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!
RogerJoensson skrev:Det funkar dock inte säkert att sammanställa statisktik ifrån olika oövervakade lyssnare, eftersom det går att fuska genom att analysera filerna på annat sätt än att F/E lyssna med hörseln. Så det blir mest för det egna intresset, vilket duger för mig!
Almen skrev:PerStromgren skrev:Var finns det färdiga exemplar av den konstlast som LTS använder?
Det får man nog bygga själv, beskrivning finns här.
PerStromgren skrev:
PS. Hur håller jag reda på att slutsteget inte klipper; jag har inget oscilloskop.
Piotr skrev:PerStromgren skrev:Finns det någon inspelad musik som inte är skyddad?
Finns nån sajt som har icke skyddad musik som jag vet tex. vissa indie-filmmakare använder.
Annars får man väl använda korta snuttar?
PerStromgren skrev:Har du mer detaljer om någon av punkterna? Jag blir nog inte hängd om jag snor 30s någonstans, så länge det inte är Lady Gaga, eller motsvarande...
Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
Det finns ju två sätt att se på detta med f/e på distans.
1) För det egna höga nöjes skull, dvs hör jag någon skillnad på A direkt eller även genom B?
2) Att skapa en form som är statistiskt säkerställd genom att man har en mycket större population än vad som praktiskt går att hantera vid en lyssning
För mig räcker 1) långt
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
1) För det egna höga nöjes skull, dvs hör jag någon skillnad på A direkt eller även genom B?
2) Att skapa en form som är statistiskt säkerställd genom att man har en mycket större population än vad som praktiskt går att hantera vid en lyssning
För mig räcker 1) långt
Det finns en tredje: att genom att många får höra, skapa en samsyn om vad F/E-lyssningar kan "prestera". Lite som en illustration till den animerade diskussionen.
Men jag börjar med 1) på min lilla kammare.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
För mig räcker 1) långt
Det finns en tredje: att genom att många får höra, skapa en samsyn om vad F/E-lyssningar kan "prestera". Lite som en illustration till den animerade diskussionen.
Ja, håller med om 1) i första hand och 3) som bonus.
2) förstår jag över huvud taget inte varför det skulle vara intressant (eller så förstår jag inte vad som menas). Vad är det som skulle statistiskt säkerställas?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Som ett litet PS innan avslut...
För mig räcker 1) långt
Ja, håller med om 1) i första hand och 3) som bonus.
2) förstår jag över huvud taget inte varför det skulle vara intressant (eller så förstår jag inte vad som menas). Vad är det som skulle statistiskt säkerställas?