DIN till RCA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2014-03-24 18:16

Har en gammal skivspelare med DIN-kontakt. Köpte en adapter för att använda den men det funkar ej, kommer enbart brus. DIN kontakten är 5-polig och adaptern med.

Funkar adapter med skivspelare eller blir det något knas då eller? Eller måste man byta ut sladden till RCA?

Vet att skivspelaren fungerar då jag prövade den med köksradion som tar DIN.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-24 18:52

Kanske har du en adapter som "går åt fel håll". Hur många RCA-kontakter är det på adaptern? Om det bara är två så kan det vara så att de är kopplade till fel stift i DIN-kontakten. Det finns fem stift i DIN-kontakten. Mittenstiftet är jord och de övriga fyra är L/R in resp L/R ut (om man kopplar den t.ex. till ett kasettdeck).

Enligt Wikipedia:

Användning (stiftnummer sedda från utsidan av en hankontakt)

1 Inspelning vänster
4 Inspelning höger
2 Jord
5 Avspelning höger
3 Avspelning vänster
Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-24 19:16

Har adaptern en DIN-honkontakt, alltså? Då behöver du nog en som ger fyra sladdar ur sig. Som Hr K är inne på, är det förmodligen fel stift du kopplar till.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-03-24 21:31

Kalejdokom skrev:Kanske har du en adapter som "går åt fel håll". Hur många RCA-kontakter är det på adaptern? Om det bara är två så kan det vara så att de är kopplade till fel stift i DIN-kontakten. Det finns fem stift i DIN-kontakten. Mittenstiftet är jord och de övriga fyra är L/R in resp L/R ut (om man kopplar den t.ex. till ett kasettdeck).

Enligt Wikipedia:

1 Inspelning vänster
4 Inspelning höger
2 Jord
5 Avspelning höger
3 Avspelning vänster
Bild

Okej, så denna bör fungera då?

http://www.conrad.se/SPEAKA-PROFESSIONA ... &pi=325110

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-24 21:32

RobotKeso skrev:
Kalejdokom skrev:Kanske har du en adapter som "går åt fel håll". Hur många RCA-kontakter är det på adaptern? Om det bara är två så kan det vara så att de är kopplade till fel stift i DIN-kontakten. Det finns fem stift i DIN-kontakten. Mittenstiftet är jord och de övriga fyra är L/R in resp L/R ut (om man kopplar den t.ex. till ett kasettdeck).

Enligt Wikipedia:

1 Inspelning vänster
4 Inspelning höger
2 Jord
5 Avspelning höger
3 Avspelning vänster
Bild

Okej, så denna bör fungera då?

Den som benämns "5 pol DIN-hona/4 RCA-hane", ja. Din länk pekar tokigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-24 22:17

RobotKeso skrev:Okej, så denna bör fungera då?

Ja, eftersom den har även kabelsko för jordanslutning är det med största säkerhet rätt modell. Den som Per förordar funkar nog också, men saknar den separata jordkabeln (som ju kan behövas om man vill slippa brum).

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-03-25 11:14

Bild

Enligt schemat så stämmer den! Ska bli kul att få använda spelaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-25 12:36

Kalejdokom skrev:
RobotKeso skrev:Okej, så denna bör fungera då?

Ja, eftersom den har även kabelsko för jordanslutning är det med största säkerhet rätt modell. Den som Per förordar funkar nog också, men saknar den separata jordkabeln (som ju kan behövas om man vill slippa brum).

Fast vad gör egentligen den där extra jordanslutningen? I regel går även jordarna i RCA-donen till samma jordpunkt i förstärkaren. I skivspelaränden bör väl den separata jorden inte vara ansluten till signaljord utan till chassijord?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-25 12:57

RobotKeso skrev:Bild

Enligt schemat så stämmer den! Ska bli kul att få använda spelaren.

Såhär tycker jag man skall rita den:

Bild

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-26 02:42

PerStromgren skrev:Har adaptern en DIN-honkontakt, alltså? Då behöver du nog en som ger fyra sladdar ur sig. Som Hr K är inne på, är det förmodligen fel stift du kopplar till.

Jag bjuder på glass om du lyckas uppbringa en massproducerad adapter med 5-polig din-kontakt och två RCA-kontakter vars signalben är anslutna till pin 1 och 4! :wink:

Däremot förekommer adapter med 5-polig din-hona och 2* RCA med signalerna dels endast kopplade till 3 respektive 5, och dels med vänster kopplad till 3 och höger kopplad till 1+5, för att adaptern även ska kunna användas med en antik stereoskivspelare med 3-polig din-hane. (Och ja, man kan också använda adaptern för inspelning+uppspeling med en monobandspelare med 3-polig din). Sådana adaptrar såldes åtminstone ända till början av 90-talet. Synnerligen förtretligt eftersom adaptrarna innebar problem om man ville använda dem med en stereobandspelarkopplad 5-polig din, eftersom de kopplade ihop höger uppspelning med vänster inspelning. Man vill förvisso oftast ansluta både inspelning och uppspelning på en bandspelare och behöver därmed ändå en adapter med 4 RCA-kontakter, men däremot vill man säkert sällan använda inspelningssignalerna om man använder en "tape 2"-anslutning på förstärkaren som en extra linjeingång (t.ex. för en CD-spelare eller liknande), men då blev man ändå tvungen att köpa en adapter med 4 RCA-kontakter, och till råga på allt se till att de överblivna kontakterna inte låg emot något och kortslöts...

RogerGustavsson skrev:Fast vad gör egentligen den där extra jordanslutningen? I regel går även jordarna i RCA-donen till samma jordpunkt i förstärkaren. I skivspelaränden bör väl den separata jorden inte vara ansluten till signaljord utan till chassijord?

Det är väl sällsynt att det är rätt gjort både hos adaptrar och anslutningskablar, men en av poängerna med DIN-kontakter är att de kan ha separat signaljord (pin 2 för de vanliga 3/5-poliga) och chassiejord (skärmkåpan). Egentligen bör alltså skivspelaren ha chassiejord ansluten till skärmkåpan och signaljord till pin 2, och adaptern ha jordkabeln ansluten till skärmkåpan men RCA-kontakternas jord anslutna till pin 2.

För att återgå till trådstartarens problem:

Vad menas med "brus"? Är det typ "störningar och brum"?

Har du tillgång till t.ex. multimeter eller annat mätinstrument?

Har du provat att öppna kåpan på skivspelarens kontakt, för att titta hur det ser ut? (Om den inte är gjuten förstås...).

Det är väl inte helt otänkbart att det är avbrott/glapp på någon ledare, och är det jorden så lär det mest bara bli störningar.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-03-30 13:36

MiaM skrev:
För att återgå till trådstartarens problem:

Vad menas med "brus"? Är det typ "störningar och brum"?

Har du tillgång till t.ex. multimeter eller annat mätinstrument?

Har du provat att öppna kåpan på skivspelarens kontakt, för att titta hur det ser ut? (Om den inte är gjuten förstås...).

Det är väl inte helt otänkbart att det är avbrott/glapp på någon ledare, och är det jorden så lär det mest bara bli störningar.

Fick adaptern nyligen, den funkar. Innan var det bara brus, men nu kommer det ljud men även brus, som ökar med volymen. Jag har anslutit jorden med recivern men ingen förbättring.

Strömsladden till spelaren är tvinnad, kan det påverka ljudet så här mycket?

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-30 15:33

Skummade hastigt igenom tråden, ingenstans såg jag att du beskriver att du ansluter skivspelaren till en "riktig skivspelaringång" (som är avsedd att ta en mycket låg signalnivå som input, plus att korrigera signalen enligt RIAA-standard, dvs höja c:a 20 dB vid 20 Hz och sänka c:a 20 dB vid 20.000 Hz).

Du har kanske kopplat skivspelaren till ett ljudkort eller liknande "modern" apparatur? Då får du det problem som du beskriver. Annars vet jag inte vad det beror på.

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-03-30 16:15

BertilAlving skrev:Skummade hastigt igenom tråden, ingenstans såg jag att du beskriver att du ansluter skivspelaren till en "riktig skivspelaringång" (som är avsedd att ta en mycket låg signalnivå som input, plus att korrigera signalen enligt RIAA-standard, dvs höja c:a 20 dB vid 20 Hz och sänka c:a 20 dB vid 20.000 Hz).

Du har kanske kopplat skivspelaren till ett ljudkort eller liknande "modern" apparatur? Då får du det problem som du beskriver. Annars vet jag inte vad det beror på.

Mvh,
Bertil

Den är inkopplad till Phono på min Marantz 4230. Det gick bra att spela på höga volymer (eller i allafall hyfsat) när jag använde en JVC-JLA1 skivspelare.

Men nu är bruset allt för omständigt.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-30 17:22

Då var min teori helt åt skogen... Är det fråga om samma pickup i båda skivspelarna? Inte en moving-coil i den nuvarande spelaren och en moving-magnet i den gamla? Är pickupen rätt kopplad i pickuphuset till tonarmens ledningar?
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-03-30 17:33

BertilAlving skrev:Då var min teori helt åt skogen... Är det fråga om samma pickup i båda skivspelarna? Inte en moving-coil i den nuvarande spelaren och en moving-magnet i den gamla? Är pickupen rätt kopplad i pickuphuset till tonarmens ledningar?

I JVC:n var det en AT95E som var rättkopplad.

Nu är det en B & O sp 2 http://beophile.com/?page_id=2092

Det är inte den nyaste skivspelaren på marknaden.

Användarvisningsbild
MiaM

Re: DIN till RCA

Inläggav MiaM » 2014-04-03 02:01

(Tvinnad nätkabel är nog bara bra jämfört med ej tvinnad nätkabel. Däremot ifall kabeln är så gammal att det är lösa ledare (som går att tvinna) så är kanske skivspelaren så gammal att konstruktionen inte tillåter vad vi idag tycker är tillräckligt bra ljud. Du kanske blir tvungen att ändra på jordningar o.s.v.).

Lät det bra i köksradion? Alltså så bra som radiolyssnande låter i den radion? Vad är ingången på köksradion märkt? Vad för sorts köksradio har du, stereo/mono? Ifall det är en monoradio så är det mycket möjligt att du bara lyssnade på ena kanalen. Brusar det om båda kanalerna med "riktiga" stereon, eller bara ena?

Om skivspelaren är t.ex. en Beogram 608 så har den inbyggd RIAA-förförstärkare.

Nu utgår jag från att skrivspelaren har just RIAA-förförstärkare inbyggt. Om det är någon modell utan detta så bortse från nedanstående text.

Om någon har kopplat bort RIAA-förförstärkaren så kan något ha kopplats fel. Eftersom RIAA-förstärkarens utgång är en linjesignal så lär jordning & co av utgångskabeln från skivspelaren vara avsett för en linjesignal på ett par hundra millivolt istället för MM-pickupens enstaka millivolt. Brum och brus behövde alltså inte hanteras så perfekt av kabeln med RIAA-förförstärkaren igång, men med den bortkopplad ställs större krav på kabeln.

Om RIAA-förstärkaren fortfarande är inkopplad så bör du ansluta utången till en AUX/LINE/CD/TAPE/TUNER-ingång och INTE Phono på förstärkaren.

Elektronik från 60-talet kan väl ha drabbats av alla möjliga och omöjliga tråkigheter. Ett rent brus (som INTE är brum) kan bero på t.ex. oxid i någon kontakt eller en kondensator eller transistor som blivit trött.

Om du vill ha originalskick så mycket som möjligt så är det nog läge att se över RIAA-förförstärkaren.

Om du vill ha bästa möjliga ljud så är det nog bäst att lobotomera bort RIAA-förförstärkaren (men på ett sådant sätt att det går att återställa). Det kan kanske vara en bra idé att också byta utgångskabeln (men göm orginalet i en påse inne i skivspelaren nån stans där den inte är i vägen, eller nåt sånt, så kommer den inte bort).

En grej du kan prova är att inte ha strömmen inkopplad till skivspelaren och snurra skivan för hand. Om du inte får något ljud ut alls då så lär det finnas en inbyggd RIAA-förförstärkare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-03 12:24

MiaM skrev:Om skivspelaren är t.ex. en Beogram 608 så har den inbyggd RIAA-förförstärkare.

Märkligt att det står tvärtom i det du länkar till.

Beogram 608 was a record deck sold without a built-in RIAA preamplifier.

Ägaren skrev dessutom:
Den är inkopplad till Phono på min Marantz 4230.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-04-03 15:36

Den låter väldigt mycket bättre i köksradion, då kör jag via phono, inget brus alls. Det är en Philips 780

När jag kör med riktiga stereon i phono så är ljudet dåligt, "dunkelt" ljud då diskant är obefintligt. Bruset ökar i takt med ljudet ur bägge högtalarna. Men när jag kopplar in i AUX så låter det bra fast det är låg volym även om volymratten är på max.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-04 01:39

RogerGustavsson:

Oj, jag läste fel! :oops:

RobotKeso:

Philips 780 är garanterat såpass ny att den bör ha riktig MM-RIAA-ingång. Det är ju dessutom stereo (jag antar att du har båda burkarna, dels recievern med inbyggd högtalare och dels den lösa högtalaren?), så eventuella fel som bara finns på en kanal borde visa sig.

(Jag har själv just en Philips 780, fast min kör jag som badrumsstereo ihop med en bärbar cd-spelare till tape-ingången. Jag har nog aldrig provat phonoingången. Jag skulle kunna prova att skicka in något ljud där för att vi ska vara helt säkra på att det är en MM-RIAA-ingång på en sådan burk).

Att det låter riktigt svagt om du använder aux-ingången på "riktiga" stereon talar för att det inte finns någon RIAA-förförstärkare i skivspelaren. Att det låter brusfritt fast svagt talar väl tyvärr för att phono/RIAA-ingången på din "riktiga" stereo kanske är trasig. Har du kvar JVC-spelaren (eller någon annan spelare)?

Nödlösningen för att lyssna på vinyl på "riktiga" stereon kan vara att låna in Philipsen till vardagsrummet, koppla skivspelaren till Phono på Philipsen, och använda en DIN <-> 4*RCA-adapter för att ansluta "record out" från Philipsens tape-uttag till en aux-ingång på Marantzen. Fast det är väl lite som att gå över ån för att hämta vatten...

Långsökt gissning: Det är inte möjligtvis något knas med 2/4-kanal-omkopplingarna? En Marantz 4230 har ju diverse fyrkanalsavkodningar, och åtminstone vissa är vad jag förstått kopplade till Phonoförstärkaren före RIAA-korrigeringen. (Fast det gällde väl bärvågsystemet CD-4 som Marantzen inte verkar ha inbyggt...).

P.S. Sidospår: Använder du fyrkanalfunktionen? vari-matrix borde kunna fungera acceptabelt för Dolby Surround, och ifall du har en dvd-spelare eller liknande där det går att välja att man inte har centerkanal så bör det funka bra att använda aux/tape-ingångarna på Marantzen för att få surroundljud till filmerna :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-04-04 08:25

Jag har bägge kuberna så jag kör stereo med den.

Jag har tyvär gjort mig av med båda mina modernare skivspelare, men har för mig att det lät bra. Dessutom så var Marantzen på service nyligen, men jag påpekade aldrig något om det kanske var något fel med den... Ska ju till loppis så kanske hittar en man kan pröva med för en billig peng.

Det vore ju riktigt tråkigt om det var så att phono ingången är skadad.

Kan väl också köpa ett separat RIAA steg mellan skivspelare och Marantzen och koppla till tex AUX? Men då tillkommer det ju extra kostnader :(

En lustig sak är när jag spelar från datorn, via tape, men skivspelaren är på vi Phono eller annan ingång och jag lägger armen på sin plats så avbryts spelningen via TAPE och jag måste starta om DAC:en för få igång ljudet.

Nä blir endast stereo, vill pröva 4-kanaligt någon vacker dag men har inte rätt högtalare till det just nu. Stereon står långt bort från tv:n också.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-04 23:18

Aha, men då kan vi väl vara näst intill helt säkra på att skivspelaren är rätt så frisk.

Nu har jag dessutom provat att köra in en line-signal på phono-ingången på min Philips 780, och det blir som väntat väldigt starkt, basrikt, diskantfattigt och distat ljud. Med andra ord har åtminstone min Philips en MM-RIAA-ingång.

Hur låter "bruset"? Det enda missljud som egentligen bör kunna komma in vid fel på DIN-RCA-adaptern är brum eller någon annan slags störningar. Det bör inte låta som brus. Om ditt brus låter ungefär som en FM-radio som inte är inställd på någon station så är det nog något med Phono-ingången.

Låter bruset i båda eller bara en kanal?

Om det låter i båda kanalerna, låter det som ett "mono"-brus eller är det en slags oberoende brus hos båda kanalerna?

En lös RIAA-förförstärkare bör fungera ihop med t.ex. AUX-ingången, men det vore väl snyggare att laga ingången på Marantzen.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-04-05 11:40

Jag prövade med en annan förstärkare (Yamaha R-S500) och då var det ej brusigt men sämst ljud. Så ljudet är dåligt på bägge förstärkarna men bättre på Philipsen. Misstänker att det är en förlust med adaptern som jag köpte?

Det är brus ur bägge högtalarna med marantzen men ej Yamahan. Högtalarna är annars helt brusfria via alla andra ingångar. Det är inte riktigt FM brus utan mörkare.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-06 05:26

Tråkigt att höra.

Om du inte har någon annan skivspelare att prova med så KAN det väl vara så att även Yamaha'n är trasig.

Det är kanske läge att fråga i Vintage-delen här, där finns det folk som brukar renovera förstärkare från den här tidsåldern.

Återgå till Teknikforum