Snickra rca-phoenix kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
spuj

Snickra rca-phoenix kabel

Inläggav spuj » 2014-04-05 19:50

Tjenix!

Jag tänkte snickra ihop två par rca-phoenix kablar som ska användas med min balanserade minidsp 2x4.

Jag skulle vilja använda Neutriks NF2C-B/2 RCA som verkar trevlig men jag har ingen som helst aning om vilken slags kabel som jag bör använda med phoenix och vad som passar Neutrik kontakten. Tips?

Hur löder/kopplar man rca-phoenix så att det blir rätt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Snickra rca-phoenix kabel

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-05 20:37

Balanserat brukar kräva annat än RCA, XLR är det som hrukar användas.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-04-05 20:52

Eftersom minidspn ska sitta efter ett Ino cr80s behöver jag dock använda rca.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-04-05 21:18

Vilket sammanträffande, har just beställt mig en balanserad minidsp själv :) Som för dig själv så är det RCA som gäller här. Phoenix kontakterna är det en klämkontakt på som du drar åt med en vanlig skruvmejsel.

Bild

Du behöver alltså inte löda något alls.

Köpte själv bara kortet och en egen låda på ebay, så min låda kommer ha RCA kontakter så man slipper meck men i lådan tänkte jag använda mig av phoenix kontakterna och slippa löda på själva minidsp kortet.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-04-05 22:09

Sedärja :)

Vilken slags kabel bör man använda, en- eller tvåledare? Hur ska de kopplas i phoenix-kontakten?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-04-06 03:58

spuj skrev:Sedärja :)

Vilken slags kabel bör man använda, en- eller tvåledare? Hur ska de kopplas i phoenix-kontakten?

Nu hängde jag inte med riktigt, en Rca kontakt har 2 kontakt ytor och måste ha 2 ledare för att det ska fungera, men något säger mig att det inte var detta du menade!?

Här är en som tagit bilder på sitt projekt.
http://seriousaudioblog.blogspot.se/2012/06/easy-rca-inputs-and-outputs-for-2x4.html?m=1

2 st separata sladdar 2 mono rca sladdar) bör ligga tätt ihop om jag har fattat det rätt, varför vet jag inte. Tror morello skrev nåt sånt i någon kabeldiskussion. Eller ja han skrev nog snarare att en stereokabel är rätt och 2 st mono kablar var fel.

Själv tror jag mig ha kvar korta längder med rg62, då kör jag med dessa och sätter ihop dom med buntband, dom döljs ändå i en låda så det behöver inte vara snyggt.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-04-08 11:48

Jag menade en kabel som har två ledare + skärm, som används till tex XLR.

Men nu är jag helt med på hur man gör, tack för länken! :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-04-08 13:58

spuj skrev:Jag menade en kabel som har två ledare + skärm, som används till tex XLR.

Funderade på om det var så du menade efter jag svarade. Har själv funderat på det och jag vet inte, googla. Man kan tycka att det inte spelar någon roll men det kan ju lika gärna göra det. Jag kommer nog göra som i länken mest för jag blir nog tvingad till det om jag använder rg62.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-04-08 23:08

Jag kommer nog även jag köra med en vanlig rca-kabel, kanske köper jag en färdig och knipsar ena änden för att göra det extra enkelt för mig själv.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-04-09 11:15

spuj skrev:Jag kommer nog även jag köra med en vanlig rca-kabel, kanske köper jag en färdig och knipsar ena änden för att göra det extra enkelt för mig själv.

Hade jag köpt den med låda så hade jag också köpt färdig rca och klippt :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-04-10 21:00

spuj skrev:Jag menade en kabel som har två ledare + skärm, som används till tex XLR.

http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-23 15:40

Eftersom jag snart har Spujs balanserade mindsp 2x4 på väg hem till mig, så behöver jag också snickra rca--->Phoenixkablar.
Tänkte också göra det "lätt" för mig, förhopppningsvis, och köpa två par stereo-rcakablar som jag helt sonika klipper av i ena ändarna.

Fungerar det med vilka köpe-rcakablar som helst? En annan är inte så insatt i det tekniska, och det hade varit skönt att inte köpa fler rca-kablar bara för att de införskaffade inte "fungerar" till manövern.

Med vänlig hälsning

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-03-24 15:21

genstruktur skrev:Eftersom jag snart har Spujs balanserade mindsp 2x4 på väg hem till mig, så behöver jag också snickra rca--->Phoenixkablar.
Tänkte också göra det "lätt" för mig, förhopppningsvis, och köpa två par stereo-rcakablar som jag helt sonika klipper av i ena ändarna.

Fungerar det med vilka köpe-rcakablar som helst? En annan är inte så insatt i det tekniska, och det hade varit skönt att inte köpa fler rca-kablar bara för att de införskaffade inte "fungerar" till manövern.

Med vänlig hälsning

/Genis

Finns i manualen hur man kopplar .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 15:28

boom skrev:
genstruktur skrev:Eftersom jag snart har Spujs balanserade mindsp 2x4 på väg hem till mig, så behöver jag också snickra rca--->Phoenixkablar.

Med vänlig hälsning

/Genis

Finns i manualen hur man kopplar .

Jo det ser jag att det gör. Men ser alla rca-kablar ut på likande sätt och kommer att fungera att bygga om till Phoenix?
Tänkte köpa färdiga rcakablar och klippa av.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-24 15:54

genstruktur skrev:Jo det ser jag att det gör. Men ser alla rca-kablar ut på likande sätt och kommer att fungera att bygga om till Phoenix?

Om du undviker de allra mest esoteriska så är alla RCA-kablar byggda på samma (enkla) sätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 16:01

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:Jo det ser jag att det gör. Men ser alla rca-kablar ut på likande sätt och kommer att fungera att bygga om till Phoenix?

Om du undviker de allra mest esoteriska så är alla RCA-kablar byggda på samma (enkla) sätt.

Bra och tack! :)

Det blir väl att köpa några på Kjell o Company, eller billigaste på Hifiklubben tror jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 16:18

spuj skrev:Eftersom minidspn ska sitta efter ett Ino cr80s behöver jag dock använda rca.

EFTER cr80s? :o

Hur tänkte du koppla då?

Dessutom förstår jag inte problemet - minidsp 2x4 har väl RCA-kontakter redan från början?

Problemet med minidsp 2x4 är dock att den inte klarar de signalnivåer som den behöver klara, så den fungerar inte i några seriösa sammanhang. Och efter ett cd80s är det potentiellt ännu värre eftersom i varje fall basfrekvenserna kan ha passerat ett steg justerat så det ger gain.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-03-24 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 16:21

IngOehman skrev:
spuj skrev:Eftersom minidspn ska sitta efter ett Ino cr80s behöver jag dock använda rca.

EFTER cr80s? :o

Hur tänkte du koppla då?

Vh, iö

Varför är det så konstigt att ha en DSP endast på basdelen? Det har jag själv kört med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 16:27

Det är kanske inte konstigt och kanske kan man föredra det då man på så vis slipper den ljudkvalitetsförsämring som den ger, över 80 Hz, men miniDPSn ger ju en fördröjning, vilket kopplat så ger en fördröjning för alla frekvenser under delningen således att man förstör integrationen.

Dessutom så kan ju utsignalen från cr80s bli avsevärt mycket starkare (cirka 20 V p-p) än minidsp klarar utan att klippa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 16:33

IngOehman skrev:Det är kanske inte konstigt och kanske kan man föredra det då man på så vis slipper den ljudkvalitetsförsämring som den ger, över 80 Hz, men den ger ju en fördröjning, vilket kopplat så ger en fördröjning för alla frekvenser under delningen således att man förstör integrationen.

Dessutom så kan j utsignalen från cr80s vara mycket starkare än minidsp klarar utan att klippa.

Vh, iö

Ja det var ju en eventuell ljudförsämring på topparna som jag ville undvika.
Jag upplevde inget problem med integrationen och ingen annan har klagat heller, men jag använde endast ett enda PEQ ingrepp. Men så få ingrepp så blir det inte speciellt mycket fördröjning. Det var inget som störde mig iaf, men det blev kanske liiite bättre upplevde när jag tog bort DPSn. Kan dock ha vart inbillning.

Fast ganska ofta så har man nog en svagare signal på LP-utgångarna än vad man har på ingångarna givet att man inte har ett infralyft. I mitt fall så har bassystemet högre känslighet än topparna vilket leder till negativ gain i delningsfiltret. Så risken för klippning av DSP blev mindre med denna kopplingen än om jag hade satt DSPn innan delningsfiltret.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 16:42

Jag har ingen erfarenhet själv av minidsp skall jag börja med att säga, så det jag kommer att skriva i det följande är bara baserat på vad jag hört av andra användare (allihopa Ino-ägare).

Och det jag får höra från i stort sätt varje användare av minidsp, är att den försämrar ljudet så mycket att de till sist valt att ta bort det. Jag har som sagt själv inte studerat hur den gör eller lyssningstestat den noga, men att läsa datablad kan man ju alltid göra, och det är uppenbart att de maximala signalnivåerna de kan hantera inte duger. Dock har alla jag talat med som till sist valt bort minidsp, sagt att de gjort det även av andra skäl - för att det låtit för dåligt. Det är ingenting som jag kan säga något om eftersom jag inte undersökt saken, men det har fått mig att i varje fall misstänka att det är en signalvägsomväg som jag inte är intresserad av att ta. Bara att helt i onödan passera en ADC och en DAC känns för mig helt fel.

Men - samtidigt har nästan alla berättat att de tyckt att de lärt sig mycket genom att leka med inställningarna på minidsp, och det skall man förstås inte undervärdera. Leka är bra, och ofta roligt. Många har även sagt att de använda minidsp som ett diagnostiskt verktyg för att lära sig mera om vad de behöver åtgärda i rummet. Även det är ju av stort värde.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 16:46

Ja jag upplevde en förbättring när jag tog bort miniDSP från topparna. När den bara låg på basarna så är jag inte lika säker på dess negativa påverkan. Den var betydligt mindre än vad dess positiva påverkar på resonansen var iaf. Så det slutade med att jag körde min DSP med analoga ingångar endast på basarna så länge som jag hade den. Det fungerade bäst för mig.
Nu mera så har jag en DSP med digitala ingångar(en miniDSP nanoAVR) för att slippa konverteringsproblematiken.

En DSPs vara eller icke vara åt sidan så tycker jag fortfarande inte att en placering efter delningsfiltret är en sämre idé än före. Det har både för- och nackdelar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 17:27

Man kan förstås tycka så, och även ha rätt, men det är nog olika från fall till fall.

Om man t ex har en förstärkare som driver basarna, som kan leverera många hundra watt, men som får en insignal (från miniDSPn) som klipper vid en inspänning som bara blir 100 W. :?

Klippning är ju liksom ett fel av en annan dignitet än andra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-24 18:51

IngOehman skrev:Man kan förstås tycka så, och även ha rätt, men det är nog olika från fall till fall.

Om man t ex har en förstärkare som driver basarna, som kan leverera många hundra watt, men som får en insignal (från miniDSPn) som klipper vid en inspänning som bara blir 100 W. :?

Vh, iö

Är du säker på att du inte tänker på vanliga minidsp 2x4 och inte den balanserade minidsp 2x4 som är den som diskuterats tidigare i tråden? Den obalanserade klipper vid 0,9V och har RCA-kontakter medan den balanserade klipper först vid 2V (även när man kopplar den obalanserat vad jag förstått) och har phoenix-kontakter.

Balanserad:
Bild

Vanlig, obalanserad:
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 19:33

IngOehman skrev:Man kan förstås tycka så, och även ha rätt, men det är nog olika från fall till fall.

Vh, iö

Ja självklart är det en dålig lösning om DSPn klipper innan slutsteget, men det skulle inte bli bättre av att sätta DSP innan delningsfiltret är bara det jag menar. Att en mindsp(med analoga ingångar) klipper alldeles för tidigt håller jag med om.
Nu är vi väldigt OT så jag ger mig här.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 20:40

Verkar på något sätt som mina inlägg i de olika trådarna som relaterar till mindspn, har rört runt i grytan.
Hade inte riktigt fått uppfattningen att det var en sådan kontroversiell produkt. Men kul med lite liv i trådarna :).

Själv kör jag mindspn mellan försteg och bc60. Vågar man säga det? 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-03-25 07:27

genstruktur skrev:Verkar på något sätt som mina inlägg i de olika trådarna som relaterar till mindspn, har rört runt i grytan.
Hade inte riktigt fått uppfattningen att det var en sådan kontroversiell produkt. Men kul med lite liv i trådarna :).

Vet du vilken modell du har av 2x4 har du 2 volts varianten så är den för cd spelare utan volym kontroll .
kör du med 2 volt så kommer det att klippa och dista ganska omgående då den är gjord för enheter utan egen volym kontroll.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 09:01

boom skrev:
genstruktur skrev:Verkar på något sätt som mina inlägg i de olika trådarna som relaterar till mindspn, har rört runt i grytan.

Vet du vilken modell du har av 2x4 har du 2 volts varianten så är den för cd spelare utan volym kontroll .
kör du med 2 volt så kommer det att klippa och dista ganska omgående då den är gjord för enheter utan egen volym kontroll.

Menar du på in eller utgångarna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-03-25 13:15

genstruktur skrev:
boom skrev:

På ingången.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 13:43

boom skrev:
genstruktur skrev:
boom skrev:Vet du vilken modell du har av 2x4 har du 2 volts varianten så är den för cd spelare utan volym kontroll .

På ingången.

Okej, tack. Det är 0.9V på ingången.

Nästa

Återgå till Teknikforum