Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 13:12

Edit: lösningen på mitt problem finns långt ner på sidan två i tråden. Ett tips som kanske kan vara till hjälp för den med liknande bekymmer :) .

Det händer ibland att min Marantz SR5003 löser ut på någon intern skyddskrets vid biotittande. Tidigare har jag trott att det berott på överhettning och jag har lagt frysklampar på ovansidan och öppnat ett fönster för lite extra ventilation.

Igår gjorde jag dock en ny erfarenhet. Tittade på Olympus has fallen; ett terroristdrama i Vita Huset. Spelade inte på särskilt stark ljudvolym. Ca 25 minuter in i filmen löser receivern ut och blinkar i standby-läge. Fram med frysklampar och öppna fönstret. Startar om filmen, snabbspolar fram till strax före stoppsekvensen. Så händer det igen på exakt samma ställe 8O ; en scenväxling som visar ett typ B52 som drar in över Washington på låg höjd. Man hinner knappt se planet förrän receivern tvärnitar. Misstänker infrabas i denna scen.

Det märkliga är att jag inte använder frontkanalernas slutsteg i receivern - allt går via extern DSP och separata slutsteg. Jag kör med FRONT LARGE och NO SUBWOOFER. Delning till subbarna sker sedan i DSP:n. Kan det vara så att receivern löser ut på infrabas genom frontkanalernas försteg, trots att jag inte har några högtalare anslutna? Ser nu att jag har FRONT SPEAKER A aktiva - det går visst att ställa dem i FRONT SPEAKER OFF och fortfarande få ut lågnivåsignalen. Kan det vara detta som spökar? Jag tänker även testa att ställa om till FRONT SMALL och tappa till subbarna via LFE-utgången. Kan det bli någon skillnad?

Tacksam för input - någon som vet hur burken beter sig i de olika lägena? Och hur kan man avgöra om det finns infra-bas på ljudspåret i filmen?
Senast redigerad av Kalejdokom 2014-06-03 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Receiver löser ut på infra-bas

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 13:30

Detta är ett känt problem på Marantz- och Denonreceivers och har diskuterats i flertalet trådar på faktiskt. Vid för låga frekvenser så stänger förstärkaren av sig. Detta trots att receivern endast används som försteg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 13:32

Ok, men gäller det oavsett hur man konfigurerar LARGE/SMALL, SPEAKER A/B/OFF och hur man ställer in BASS MANAGEMENT?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 13:36

Kalejdokom skrev:Ok, men gäller det oavsett hur man konfigurerar LARGE/SMALL, SPEAKER A/B/OFF och hur man ställer in BASS MANAGEMENT?

Det kan jag inte säga säkert, men i inga av de trådar jag sett har någon hittat en lösning så vitt jag vet. Olika förstärkare har dessutom olika tillgängliga inställningar. Enklast är nog om du prövar själv.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 14:06

Så får det bli - så att vi får veta om/hur inställningarna påverkar - eller om det blir till att klicka på köp-knappen på någon lämplig sajt framöver :) .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 14:14

Kalejdokom skrev:Så får det bli - så att vi får veta om/hur inställningarna påverkar - eller om det blir till att klicka på köp-knappen på någon lämplig sajt framöver :) .

Gör så. På min egen Marantz hittade jag ingen lösning tyvärr. Lycka till med din :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-05-31 18:56

AndreasArvidsson skrev:Detta är ett känt problem på Marantz- och Denonreceivers och har diskuterats i flertalet trådar på faktiskt. Vid för låga frekvenser så stänger förstärkaren av sig. Detta trots att receivern endast används som försteg.

Detta kan inte vara ett generellt problem för Marantz. Jag använder Marantz 1604 både vid musik (Spotify) och bio och har aldrig råkat ut för det. Kör det som försteg och har spelat musik med infra på mycket hög volym. Jag kör med setup:en "Large" på fronterna där pi60s och bs60 är kopplat på separat slutsteg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 19:09

Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:Detta är ett känt problem på Marantz- och Denonreceivers och har diskuterats i flertalet trådar på faktiskt. Vid för låga frekvenser så stänger förstärkaren av sig. Detta trots att receivern endast används som försteg.

Detta kan inte vara ett generellt problem för Marantz. Jag använder Marantz 1604 både vid musik (Spotify) och bio och har aldrig råkat ut för det. Kör det som försteg och har spelat musik med infra på mycket hög volym. Jag kör med setup:en "Large" på fronterna där pi60s och bs60 är kopplat på separat slutsteg.

Om det är så på alla modeller vet jag ej, men vi är flertalet personer här på faktiskt som har detta problem.
Testa how to train your dragon. Scenen på slutet där den stora draken crashar. Kan du spela den på 0db?
Den scenen är för övrigt enda fallet där min egna receiver sagt ifrån, med undantag från sinuskurvor i infraområdet.

Observera att vi nu inte diskutera lite infra i musik utan mycket låga frekvenser med hög nivå. I HTTYD så är det information ner mot 1Hz.

Vill du verkligen vara säker på att din egna enhet inte lider av detta så spela en 1Hz sinus på max volym och testa själv. Mitt tips är att du har slutsteget avstäng under tiden ;)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-05-31 20:11

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:

Om det är så på alla modeller vet jag ej, men vi är flertalet personer här på faktiskt som har detta problem.
Testa how to train your dragon. Scenen på slutet där den stora draken crashar. Kan du spela den på 0db?
Den scenen är för övrigt enda fallet där min egna receiver sagt ifrån, med undantag från sinuskurvor i infraområdet.

Observera att vi nu inte diskutera lite infra i musik utan mycket låga frekvenser med hög nivå. I HTTYD så är det information ner mot 1Hz.

Vill du verkligen vara säker på att din egna enhet inte lider av detta så spela en 1Hz sinus på max volym och testa själv. Mitt tips är att du har slutsteget avstäng under tiden ;)

How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-31 20:22

För mig inträffade fenomenet när jag spelade Mike Oldfields nyutgåva av Tubular Bells, den från 2003.
När låten "Russian" övergår i låten "Finale" stängde min Avr3806 av sig vid flertalet tillfällen. Ska nämnas att det var på hög volym, det inträffade.
Jag använde vid tillfället Denon receivern som 6-kanaligt försteg (till tvåkanalsåtergivning) och 4 av de inbyggda stegen för att driva diskanter.
Så jag tror absolut att bekymmret ligger i försteget.
Senast redigerad av NADifierad 2014-05-31 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 20:24

Minns en forumtråd där man frågade om det gick att spela Bela Fleck and the Flecktones "Flight of the Cosmic Hippo" på normal nivå. Provade den då via Spotify och vill minnas att den också fick min receiver att lösa ut. Har inte tid att testa just nu, men måste verkligen gå till botten med detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 21:41

Callisto skrev:How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Familjefilm skulle jag säga. Jag personligen tycker den är bra, men kanske ingen jag skulle se var dag direkt.

Andra filmer med mycket bas finns det ju, men ingen annan som jag kan få min receiver att slå av på. Vad jag vet om iaf.

Du kan ju alltid testa med en sinus som sagt om du vill veta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-31 22:42

Callisto skrev:How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Vid 0dB (=ref) så är det ingen barnfilm, då är den ett testspår för ljudnördar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-05-31 23:13

"Olympus has fallen" är en av filmerna infrabasdårarna på AVS-forum brukar ha som referens, en annan är Världarnas krig, sekvensen där podarna börjar kravla sig upp ur gatan.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-31 23:49

Det här måste väl vara någon slags likspänningsdetektering som slår slint.

Om det är något som händer i de digitala förstegsdelarna så är det nog svårt att göra något åt det, utöver att sätta högpassfilter på analoga insignaler.

Om det däremot är något som händer analogt i slutsteget så måste det väl gå att montera in högpassfilter inne i förstärkren mellan för- och slutsteg. Det borde gå bra utan att påverka ljudkvaliteten både för den som endast använder stärkaren som försteg och borde till och med vara en fördel för den som endast driver diskanter med stärkaren.

I mitt tycke är det en svaghet att hemmabiostärkare så ofta har utgångar från försteget men inte direktingångar till slutsteget. Hade sådana funnits så hade en enkel väl vald seriekondensator mellan förstegets utgång och slutstegets ingång löst problemet, eller för den som inte använder slutsteget alls så hade allra enklast varit att bara stoppa in en kortslutningsplugg i ingången. Nu finns ingen sådan ingång, så man blir väl tvungen att modda stärkarna.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-06-01 00:29

Testa även Ratatouille när tanten skjuter med hagelbössan (skott nummer fyra el fe,), då stänger min receiver (Marantz 5005) av vid cirkus -05dB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 09:22

Tack för all input och info om filmer! Löder gör jag gärna, men inte inne i receivern... Håller på att rigga om huset/altanen för studentfirande nästa vecka, men så snart allt återgått till vardag ska jag testa vidare och försöka dra lite slutsatser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-01 09:56

Bästa lösningen är nog högtalare med 10 dB högre känslighet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-01 10:05

För tips på fler filmer med mycket bas så rekommenderar jag denna tråd:
viewtopic.php?f=18&t=37467

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-01 10:06

AndreasArvidsson skrev:Om det är så på alla modeller vet jag ej, men vi är flertalet personer här på faktiskt som har detta problem.

Har exakt samma erfarenhet med Denon 3312. Inbyggda slutstegen driver endast surroundhögtalarna så min slutsats är att "problemet" ligger i förstegsdelen. Olympus has fallen funkar utan problem här, likaså fullt utstyrda 10Hz-sinus (har inte testat lägre).
Följer tråden med intresse, hade ju varit trevligt om det här går att "bota" med hjälp av receiverns inställningar.

Frågan är kanske om vi basnördar borde ha andra grejor, gemene man ska nog vara tacksamma att anläggningen stänger ner när det kommer en 3Hz-signal på full nivå 8)
.....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-06-01 10:28

Jag HADE dessa problem med min 5007:a, innan jag hängde på steget så hade jag testat att köra bryggatläge i förstärkaren, då förstärkaren la ner så gick jag igenom inställningarna och hittade detta,tog bort bryggninge och efter det så har det inte hänt igen.
Tycker ju inte att det skall ha någon betydelse men det verkar det visst ha.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-01 13:14

AndersD skrev:Frågan är kanske om vi basnördar borde ha andra grejor, gemene man ska nog vara tacksamma att anläggningen stänger ner när det kommer en 3Hz-signal på full nivå 8)

Om vi hade haft lite mer gain i slutstegen så hade nivån i försteget varit lägre, så då hade det klarat sig. Skall vi börja pusha för en ny standard med 6dB mer gain än THX i slutstegen? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 18:04

Det kan ju bli problem med nivåkalibreringen om man har för stor spridning av gain/känslighet i olika signalvägar och (interna/externa) komponenter. Om man t.ex. kör center och surrar via receiverns interna slutsteg och frontar/subbar via externa filter och slutsteg. För mig är det lätt att öka extern gain till frontarnas slutsteg men jag tror inte att det löser problemet. Jag sänkte volymen något, men receivern löste ut ändå (på exakt samma ställe i filmen).

Men som sagt, jag pausar gärna tråden en dryg vecka så tar vi nya tag efter studentfirande.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-01 18:55

AndersD skrev:Har exakt samma erfarenhet med Denon 3312. Inbyggda slutstegen driver endast surroundhögtalarna så min slutsats är att "problemet" ligger i förstegsdelen.

Är slutstegen igång men utan anslutna högtalare, eller är de helt avstängda?

Om de är igång men utan att driva högtalare så lär ett för känsligt likströmsskydd lösa ut.

Gissningsvis så fungerar moderna stärkare så att olika felavkännare ger signaler till den digitala styrningen i försteget som i sin tur ser till att stänga av olika saker. På så vis kan alltså en feldetektering i slutsteget stänga av även "pre out"-utgångar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 20:23

Min erfarenhet är att om någon skyddskrets löser ut stannar hela förstärkaren (=stängs av helt och hållet). Att bara lågnivåutgångarna skulle "stängas av" låter osannolikt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-01 20:44

MiaM skrev:
AndersD skrev:Har exakt samma erfarenhet med Denon 3312. Inbyggda slutstegen driver endast surroundhögtalarna så min slutsats är att "problemet" ligger i förstegsdelen.

Är slutstegen igång men utan anslutna högtalare, eller är de helt avstängda?

Om de är igång men utan att driva högtalare så lär ett för känsligt likströmsskydd lösa ut.

Gissningsvis så fungerar moderna stärkare så att olika felavkännare ger signaler till den digitala styrningen i försteget som i sin tur ser till att stänga av olika saker. På så vis kan alltså en feldetektering i slutsteget stänga av även "pre out"-utgångar.

Jag visste inte ens att man kunde "stänga av" ett slutsteg så nej, jag har bara oanslutna högtalarterminaler.

Nu kan jag vara ute och cykla men eftersom det fungerar om man sänker nivån misstänker jag att någon typ av strömmätning är involverad (ev i kombination med låg frekvens) och därmed har jag svårt att tro att slutsteget skulle vara orsaken. Det går ju ingen ström genom slutsteget om det inte finns någon last!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-01 20:48

Kalejdokom skrev:Min erfarenhet är att om någon skyddskrets löser ut stannar hela förstärkaren (=stängs av helt och hållet). Att bara lågnivåutgångarna skulle "stängas av" låter osannolikt.

Ja, här stängs det av med besked, dvs hela receivern stoppar!
En rätt brutal upplevelse när man som jag kör både bild och ljud genom receivern. Det blir väldigt tyst och väääldigt mörkt när det händer! 8)
.....

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-01 22:41

Läs gärna en gång till, missa helst inte ordet "även".

Det jag skriver är alltså att allt stängs av, till skillnad från att endast slutsteget stängs av.

Jag hävdar fortfarande bestämt att lågfrekvensljuden felaktigt uppfattas som likspänning av en skyddskrets som mäter spänningen ut från slutstegen, och när den varnar för fel så ser "styrningen" till att hela stärkaren stängs av.

Att det fungerar vid lägre volym beror på att då blir spänningen inte så hög att skyddskretsen reagerar.

Den som är sugen på att laborera kan väl göra en egen dvd med infraljudbuller med olika frekvenser (eller spela infraljudbuller på annat sätt). Med en återgivning som är rak ned till likspänning (d.v.s. t.ex. digitalt in i stärkaren) så torde förstärkaren lättare stänga av ju lägre frekvens infrabullret har (och också ju starkare volymen skruvas på).

Från ett schema så kan man antagligen se vilken lågpassfiltrering som sker i likströmsdetekteringen, gissningsvis ett enkelt filter om 6dB/oktav.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-01 23:36

Jag har gjort tester med min Marantz SR5005 och sinustoner. Den slår av sig av kombinationen låg frekvens OCH hög signalnivå. Ju lägre frekvens desto lägre behöver nivån vara för att problemet skall uppstå.

Att det är någon form av likströmsskyddskrets skulle jag med gissa på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 23:58

MiaM skrev:Läs gärna en gång till, missa helst inte ordet "även".

Det jag skriver är alltså att allt stängs av, till skillnad från att endast slutsteget stängs av.

Du skrev att du "gissar" att den "digitala styrningen i försteget" kan stänga av olika saker. I nästa mening att den även kan stänga av pre-out utgångar. För mig låter det inte som att du menar att hela apparaten stängs av. Spelar iofs inte så stor roll. Det intressanta är ju om vi kan konstatera varför det sker och om det går att göra något åt det (utan att behöva byta ut burken).

Nästa

Återgå till Teknikforum