Det händer ibland att min Marantz SR5003 löser ut på någon intern skyddskrets vid biotittande. Tidigare har jag trott att det berott på överhettning och jag har lagt frysklampar på ovansidan och öppnat ett fönster för lite extra ventilation.
Igår gjorde jag dock en ny erfarenhet. Tittade på Olympus has fallen; ett terroristdrama i Vita Huset. Spelade inte på särskilt stark ljudvolym. Ca 25 minuter in i filmen löser receivern ut och blinkar i standby-läge. Fram med frysklampar och öppna fönstret. Startar om filmen, snabbspolar fram till strax före stoppsekvensen. Så händer det igen på exakt samma ställe

Det märkliga är att jag inte använder frontkanalernas slutsteg i receivern - allt går via extern DSP och separata slutsteg. Jag kör med FRONT LARGE och NO SUBWOOFER. Delning till subbarna sker sedan i DSP:n. Kan det vara så att receivern löser ut på infrabas genom frontkanalernas försteg, trots att jag inte har några högtalare anslutna? Ser nu att jag har FRONT SPEAKER A aktiva - det går visst att ställa dem i FRONT SPEAKER OFF och fortfarande få ut lågnivåsignalen. Kan det vara detta som spökar? Jag tänker även testa att ställa om till FRONT SMALL och tappa till subbarna via LFE-utgången. Kan det bli någon skillnad?
Tacksam för input - någon som vet hur burken beter sig i de olika lägena? Och hur kan man avgöra om det finns infra-bas på ljudspåret i filmen?