Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:DAC har oftast bara 2V RMS ut, man vill helst ha uppåt 15V RMS för att kunna spela slutsteg till klippning med svagt inspelad högdybamiskt material.
AndreasArvidsson skrev:Nu är frågan väldigt generell. Det finns självklart DACar och försteg som gör jobbet olika bra. Att säga att en DAC som försteg alltid är en bra eller alltid en dålig lösning går därför inte.
Det Alexi menade med:Alexi skrev:DAC har oftast bara 2V RMS ut, man vill helst ha uppåt 15V RMS för att kunna spela slutsteg till klippning med svagt inspelad högdybamiskt material.
Är att man får för låg nivå dvs han vill kunna höja volymen ännu mer. Dynamiken påverkas inte så länge du inte driver DACen till klippning vilket inte bör går att göra på de flesta modeller.
Alexi skrev:DAC har oftast bara 2V RMS ut, man vill helst ha uppåt 15V RMS för att kunna spela slutsteg till klippning med svagt inspelad högdybamiskt material.
ante_77 skrev:Ja, har sett att många använder DAC som försteg och samtidigt så skall det, enligt rykten, vara ganska marginell skillnad mellan olika försteg.
Komorok skrev:Att vissa slutsteg lämnar 2kW och fortfarande bara har THX-gain. De behöver alltså mycket mer än 2V för att styras ut fullt.
ante_77 skrev:Höja volymen ännu mer?
Jag är helt ute och cyklar, som vanligt.
Betyder det m.a.o att jag inte kan utnyttja hela försärkarens effekt med 2V RMS?
Och hur stor blir då den skillnaden, utifall att det är på detta viset?
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Att vissa slutsteg lämnar 2kW och fortfarande bara har THX-gain. De behöver alltså mycket mer än 2V för att styras ut fullt.
OK, men vad har det med högdynamiskt att göra?
Hur mycket behöver ett NAD 208 för full utstyrning?
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Ja, har sett att många använder DAC som försteg och samtidigt så skall det, enligt rykten, vara ganska marginell skillnad mellan olika försteg.
Skillnaden mellan olika (bra) slutsteg må vara liten men den är inte betydelselös. Jag har jämfört en del försteg, senast för några år sedan två olika Linn-steg. Naturligtvis ingen skillnad i frekvensgång, just denna parameter verkar vara enkel att fixa till så den blir snörrät. Men i det långa loppet var det en liten men tydlig skillnad mellan dem. Men den som lät bättre var å andra sidan sämre på allt annat, handhavande/bullrig fläkt/stor och klumpig/dyrare etc så jag valde trots allt den andra. Större än så var inte skillnaderna vid en direkt jämförelse.
/ B
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Att vissa slutsteg lämnar 2kW och fortfarande bara har THX-gain. De behöver alltså mycket mer än 2V för att styras ut fullt.
OK, men vad har det med högdynamiskt att göra?
Hur mycket behöver ett NAD 208 för full utstyrning?
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Höja volymen ännu mer?
Jag är helt ute och cyklar, som vanligt.
Betyder det m.a.o att jag inte kan utnyttja hela försärkarens effekt med 2V RMS?
Och hur stor blir då den skillnaden, utifall att det är på detta viset?
Som alltid så beror det på
Jag skall försöka förklara så enkelt som möjligt utan att förvanska något.
Alexi vill alltså att försteget skall kunna driva slutsteget till klippning och detta även vid lågt inspelade fonogram.
Vad det beror på är flera faktorer:
1: Förstärkarens gain
2: Förstärkarens maxeffekt
3: Fonogrammets peaknivå.
Den vanligaste gain på ett slutsteg är 29dB. Detta betyder att den utgående spänningen är 29dB eller 28,3ggr så stor som den inkommande.
Så 1volt in ger 28,3V ut vilket är det samma som 100w vid 8ohm. 2volt in ger då 400w ut i 8ohm.
Formeln för att räkna ut effekt från spänning och motstånd är följande: P = U^2 / R
Tänk då att du har en förstärkare som kan ge mer än 400w ut och har en gain på 29dB då behöver du mer än 2V in för att driva den förstärkaren till klippning. Förstärkaren kan även ha mindre än 29dB gain.
Allt detta ä förutsatt att musiken du spelar är fullt utstyrd dvs 0dBFS(Decibels relative to full scale), men om du har ett fonogram där musiken ligger -3dBFS eller kanske tom -6dBFS då behöver försteget kunna ge motsvarande(fast positivt) ännu mer gain.
Anledningen till detta är att en DAC som kan ge tex 2volt ut som max ger denna spänning vid en fullt utstyrd signal. Så ju lägre nivå det är på den digitala signalen ju lägre spänning kommer ur DACen och ju lägre ljudvolym hör du.
Så om du har ett litet slutsteg och spelar komprimerad musik som är fullt utstyrd så klarar du dig som oftast på 2volt. Om du dock har ett riktigt kapabelt slutsteg och spelar lågt inspelad dynamisk musik så kan man absolut behöva mer.
Detta är bara "problemet" med utspänningen det finns ytterligare anledningar att vilja ha ett försteg efter en DAC och även där så beror det på omständigheterna.
Nattlorden skrev:1.6V vill jag minnas. ( Men det är kanske felspec:at från NAD? )
ante_77 skrev:Ah, så om jag då kör med 2x100w (räknar med att dessa watt du räknar med är både höger och vänster-kanal) så bör det inte ha någon betydelse om jag har 2V eller 15V.
Hoppas jag inte är ute och cyklar igen, för då behöver jag nog skaffa bättre stödhjul.
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Ah, så om jag då kör med 2x100w (räknar med att dessa watt du räknar med är både höger och vänster-kanal) så bör det inte ha någon betydelse om jag har 2V eller 15V.
Hoppas jag inte är ute och cyklar igen, för då behöver jag nog skaffa bättre stödhjul.
Mina utlägg är per kanal. DACen lämnar ju max 2V per kanal.
Nej har du "bara" 2x100W så tror jag nog du skall klara dig, men det beror som sagt på slutstegets gain och vilka fonogram du spelar. Därför är det bra med ett försteg som kan ge nästan onödigt mycket så är man alltid på säkra sidan.
ante_77 skrev:Ja, det skadar ju aldrig med lite overkill.
Det är väl mest det att jag gillar så få grejer som möjligt.
Man kan alltid gömma undan saker, men då blir det att bygga nya möbler.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:1.6V vill jag minnas. ( Men det är kanske felspec:at från NAD? )
Ja NAD specar ju 208 till bara 250w också så deras spec kan man inte lita på till fullo sas.
2.5-2.6V kan man nog allt behöva tror jag
Nattlorden skrev:1.8V specar Rotel 1090 till f.ö.
(Jag kollade det bara igår, för jag spanar lite på minidsp's nya 8-kanalare med Dirac och den ger 0.9 resp 2V ut. Men då kanske 2V trots allt kan räknas som klippningsofarligt?)
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Ja, det skadar ju aldrig med lite overkill.
Det är väl mest det att jag gillar så få grejer som möjligt.
Man kan alltid gömma undan saker, men då blir det att bygga nya möbler.
Det är bara att testa själv och se hur det fungerar för dig. Har du inget behov för fler prylar så skaffa inte fler.
Jag hatar att ha en massa prylar, men jag älskar funktionalitet
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:1.8V specar Rotel 1090 till f.ö.
(Jag kollade det bara igår, för jag spanar lite på minidsp's nya 8-kanalare med Dirac och den ger 0.9 resp 2V ut. Men då kanske 2V trots allt kan räknas som klippningsofarligt?)
Ja vilken ger mindre effekt än en 208 innan klippning. Iaf enligt det mätningar jag sett.
Ja om fonogrammet är fullt utstyrd så bör det räcka till en 1090 iaf, men alla fonogram är ju inte fullt utstyrda.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:1.6V vill jag minnas. ( Men det är kanske felspec:at från NAD? )
Ja NAD specar ju 208 till bara 250w också så deras spec kan man inte lita på till fullo sas.
2.5-2.6V kan man nog allt behöva tror jag
1.8V specar Rotel 1090 till f.ö.
Komorok skrev:+12dB är ofta tillräckligt, men min erfarenhet säger att jag gärna har mer än +20dB till godo. Ja, +23dB om jag får. Då räcker det nog för allt jag har velat göra och med liten, liten marginal.
Morello skrev:Alltså - ett försteg ger inte någonting alls ut om det itne finns någon insignal. Att ett försteg påstås "ge 0,9 resp. 2,0 V" säger ingenting.
Det relevanta är:
- Förstärkning (+12dB är ofta adekvat)
THATS IT!
Alla försteg förutom de allra mest vansinnigt konstruerade "ger" mer maximal spänning än vad som behövs.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Alltså - ett försteg ger inte någonting alls ut om det itne finns någon insignal. Att ett försteg påstås "ge 0,9 resp. 2,0 V" säger ingenting.
Det relevanta är:
- Förstärkning (+12dB är ofta adekvat)
THATS IT!
Alla försteg förutom de allra mest vansinnigt konstruerade "ger" mer maximal spänning än vad som behövs.
Det gällde inte ett försteg, det gällde en dsp som skall sitta mellan för och slutsteg.
Morello skrev:Samma sak gäller den - den "ger" ingenting om den inte exciteras med någonting.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster