Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Ollboll skrev:Visst, men med tanke på hur många som talar så gott om öppen baffel och dipolshögtalare så borde det ju vara iallafall något dom gör väldigt rätt, som monopoler inte lyckas med.
Nattlorden skrev:Ollboll skrev:Visst, men med tanke på hur många som talar så gott om öppen baffel och dipolshögtalare så borde det ju vara iallafall något dom gör väldigt rätt, som monopoler inte lyckas med.
Var har du hittat de många någonstans?
If you want to hear Tarja Turunens voice standing clearly out from the rolling thunder generated by Marco and Jukka, you can´t do better than dipole bass. It may not kick like those one-note-BR-boxes many kids seem to prefer, but it can produce very precise drum attacks and really BLACK bass.
matssvensson skrev:Jag har under två år till och från hållit på med just ett öppen baffel projekt med ortoakustiska influenser, som just nu håller på att bli klara. Jag vill i dagsläget inte gå in på några närmare detaljer, eftersom jag inte vet exakt vad jag vill göra av projektet än. Men visst skulle jag säga att din idé är möjlig att realisera.
matssvensson skrev:Du skriver att du funderar på att använda obi F87 som element. Som mellanregister eller bas? Tänk på att element i en öppen baffel behöver ordentlig slaglängd för att kunna generera ljudtryck vid låga frekvenser och rimliga distortionsnivåer. Vad anger F87 för Xmax? Det är möjligt att det elementet helt enkelt inte kan generera något egentligt ljudtryck alls för låga frekvenser, utan hjälp av basreflex och lådvolym.
mvh, Mats
Ollboll skrev:Satt och tittade på Orion oxå men funderade över en sak, även diskanterna slutar ju vara ortoakustiska mot högre frekvenser, vilket är varför jag funderat på att testa med popbox-montering av diskanter även på en dipol vilket då borde behålla figur-åtta-spridningen även över 5-7 khz .
Ollboll skrev:Och med basplacering, en av dom största orsakerna till att jag vill ha just ortoakustiska högtalare är för att jag vill kunna placera dom i ett vanligt operfekt rum och få det att låta bra, snarare än ett speciellt lyssningsrum och därmed är det inga problem att bara placera basen under ett bord :)
Ollboll skrev:Har funderat oxå över att istället för Phoenix Dipol bygga dubbla Ripoler, som tydligen ska ha lättare att hantera 20 hz -toner än vanliga Dipolsbasar. Om jag förstått rätt behöver elementen i sådan konfiguration röra sig mindre för att skapa låga toner, men har inte hittat någon som har gjort några seriösa mätningar på hur bra dom är och jämfört med linkwitz-dipolen och därför lutar den mest åt den nu.
matssvensson skrev:Spännande. Det där får du gärna försöka förklara lite närmare. Vad menar du med att en dipol skulle vara mer ortoakustisk än någon annan princip, och att en popbox-montering skulle behålla figur-åtta-spridningen även över 5-7 kHz?
matssvensson skrev:Här får du också gärna förklara lite mer hur du tänker. Vad är det som skulle göra ortoakustiska högtalare mindre placeringskänsliga än andra principer? Vilken ortoakustisk egenskap refererar du till då?
Hörselns förmåga att uppfatta två ljudkällor separerade från varandra ökar med avståndet mellan dem, både i tid och rum. För långa våglängder spelar detta mindre roll. Men jag kan tänka mig att du ändå kommer behöva finjustera fasen i en separat basmodul för att få bra integration till dina huvudhögtalare, om du placerar dem på olika ställen i lyssningsrummet. Varför ser du att ortoakustiska högtalare skulle vara mindre känsliga för detta? ?
matssvensson skrev:ad jag kan hitta i tillgänglig information så är det ingen skillnad mellan en så kallad Ripol och Phoenix lösningen. Det är exakt samma princip i båda och Phoenixlösningen utnyttjar dessutom den minskade distortionen med mottaktskopplade element. Veckade dipollösningar som dessa laddar elementet med en ökad strålningsresistans, eftersom "lådan" framför elementen gör det svårare för luften att försvinna än om elementet skulle få stråla fritt ut i rymden. Den medsvängande luftmassan ökar och därmed sjunker resonansfrekvensen för systemet. Det sker lika mycket i phoenixlösningen som med Ripoler, och det har tyvärr inget med konutslagen för att skapa ljudtryck att göra.
Ollboll skrev:Idealet jag utgår ifrån är mina popbox-kloner, dom uppfattar jag bara som ljudkällor ifrån en riktning. Jag kan sätta en stor skiva mellan mig och en av högtalarna men den låter i princip lika bra. Jag kan gå runt i rummet och enda skillnaden är att ljudet får annan riktning och volym, men jag tappar inga frekvenser var jag än går. Dipoler borde om jag förstått rätt inte vara lika bra då dom har utsläckning vid 90 grader men vill testa hur nära kom kommer, och om avsaknaden från oljud från lådorna överväger mindre SPL vid 90 grader.
Ollboll skrev:Apropå budget, avser summan endast för högtalarna då eller hela systemet från källa till högtalare?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster