Byggprojekt, något av ett par gamla V1:or - Färdiga...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

henriksch

Byggprojekt, något av ett par gamla V1:or - Färdiga...

Inläggav henriksch » 2008-10-05 18:11

V1:or är inget att ha om man får tro sakkunskapen på CP. Jag tycker egentligen att de låter alldeles förvånansvärt juste som de är.
Designen, tycket det är något speciellt med kuber, fina grejor designmässigt.
Hittade ett par V1:or i juste skick med en kass 9710:a för en spottstyver och kunde därför sätta en plan i verket som grott i skallen ett tag. Kommer att behöva råd och tips och hoppas få det om det kan väcka intresse här.
Planen är ett par V1/OA51, kanske ett par VD51 rentav?
Så här långt har projektet hunnit:
Utgångsmaterialet:
Bild
Bort med alla inre stag i hörnen och de som håller baffeln
Bild
, märkligt dåligt ditsatta:
Bild
Bort med den gegga som någon lackat om dem med
Bild
Den gamla botten fräses bort, här behålls listerna till fäste för ny, demonterbar botten.
Bild
nya bafflar sågas till, skall luta 10 grader är det tänkt och vara fast monterade. Vinkel 10 grader är en kompromiss mellan lutningen i ett par OD11 (som höftat är 15 grader) och utrymmet i lådan som helst skall ligga kring 16 liter om det skall kunna bli ett par V51:or.
Bild
försänkning för ScanSpeak 8542 fräst (näe, bafflarna sitter inte fast så illa), och så var det afton...
Bild
Fortsättning följer med
Infästning baffel, bygge av "avbalkning" så att dämpning kan packas bakom elementet, botten med basreflexrör osv.
Projektet är ett utpräglat budgetbygge:
SS8542:orna är beggat inhandlade och omkantade.
Filter var en gåva från Stefan Björklund som därför kan betecknas som officiell sponsor av projektet (Stefan kanske dock inte vill skylta med sitt namn i detta sammanhang, ber om ursäkt i så fall :) ). Diskanterna (inte de som finns på bild är inhandlade för en billig peng av Per G på CP. Tillochmed plyfan (18mm) är surplus från ett bygge jag gick förbi.
Flera frågor återstår, tex:
Hur långt måste basreflexröret vara?
Hade tänkt använda avloppsrör i PVC som ligger på kalllagret i såväl 50 som 70 mm diam. (får välan inte plats med så grova som 70 tyvärr, har funderat på att sätta in en böj och köra på tvären en bit (såg denna variant i ett pat JBL-lådor jag hade ett tag, L36 om jag minns rätt). Volymen på lådan blir cirka 16,8 liter, inre stagning oräknat.
Hur mycket dämpning skall puttas i? Blir väl att prova sig fram. hade tanken på att dämpa bakom elementet med hjälp av dämpkorgen men lutar mer åt att sätta en konstruktion på undersidan av baffeln som man kan packa utifrån och därmed lättare ändra.
Är inte helt oäven på träarbete men har klara brister i teorin bakom t.ex. dimensionering av basrelexrör och dämpning.
Kampen går vidare!
/H
Senast redigerad av henriksch 2008-10-27 23:33, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-06 17:30

Kul projekt/Läsning.

Största uppgraderingen av Sonab högtalare hittills?
SS8542 skulle nog må bra av att vinklas upp än mer än vad som syns på bilderna.
Se upp med tidsfel vid placering av diskanten.

Originalbasreflexrör i OA51 var; invändig diameter 59mm, och längden var 235mm. Utgå från detta och räkna om utifall du ändrar diametern.

Angående dämpningen så finns inga bestämda regler, endast råd, som ex.vis; lämna området runt basreflexöppningen inne i lådan fri från dämpmaterial. Mer dämpmaterial direkt bakom elementet kan lyfta bas-, mellanregisterområdet. Med mindre dämpmaterial får du sannolikt slankare ljud.

Kanske skall du placera dem på stativ för att komma ifrån; låg ljudbild.

Ser fram emot utvecklingen av detta projekt.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-06 19:09

Densen skrev:SS8542 skulle nog må bra av att vinklas upp än mer än vad som syns på bilderna.
Se upp med tidsfel vid placering av diskanten.

Originalbasreflexrör i OA51 var; invändig diameter 59mm, och längden var 235mm. Utgå från detta och räkna om utifall du ändrar diametern.

Angående dämpningen så finns inga bestämda regler, endast råd, som ex.vis; lämna området runt basreflexöppningen inne i lådan fri från dämpmaterial. Mer dämpmaterial direkt bakom elementet kan lyfta bas-, mellanregisterområdet. Med mindre dämpmaterial får du sannolikt slankare ljud.

Kanske skall du placera dem på stativ för att komma ifrån; låg ljudbild.

Tack för tips.
Inser att vinkeln blir för liten men det handlar om inre volym. Gjorde först en baffel som lutar 15 grader i halva lådan och tänkte sätta ihop denna med en halva som låg i horisontalplanet men det går inte att få in elementet i den "lutande halvan". Risken för låg ljudbild är nog ganska stor med detta arrangemang och stativ kanske måste till även om jag helst ser att de står lite "slarvigt" på golvet.

Utgår ifrån de mått du anger på basreflexrören och försöker finna rätt diam. 235mm får plats precis tror jag.

Ditt resonemang ang. tidsfel vid placeringen av diskanten hänger jag inte med på, hur bör jag tänka vid placeringen? Min idé är att sätta vinklar i form av klossar under diskanten så de inte ligger i samma lutning som basen. Är det oklokt?

Dämpningen tänkte jag prova mig fram, juste med lite att utgå ifrån.
mvh
Henrik

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-06 20:01

Angående tidsfel, mer korrekt uttryck = tidsförskjutning mellan elementen.

Läs och begrunda;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20969&highlight=tidsf%F6rskjutning

Du måste ha hyfsat mycket avstånd mellan basreflexrörets inre ände gentemot lådan, säg 50mm.

MP

Inläggav MP » 2008-10-07 19:39

Bra initiativ!
Kör hårt, jag gillar bilder :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-08 06:10

eMPe skrev:Bra initiativ!
Kör hårt, jag gillar bilder :)

Trevligt med glatt tillrop. Det kommer fler bilder när jag kunnat ta mig några timmar i verkstan.
/H

MP

Inläggav MP » 2008-10-09 17:42

Ser fram emot din skapelse :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-09 18:43

Inte hänt något mer än att budget SD-fötter har hittats i form av dörrstoppar av låg modell och jag äntligen har hittat budgetbasfelexrör med rätt diam dvs 59 mm. Centrumrullen i de stora pappersrullarna på labbet på jobbet har har exakt rätt innerdiam. Dock något bekymrad över materialtjockleken och att det är mycket kvar på rullarna... :)
/Henrik

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-10-09 20:21

Det här är ett projekt helt i min smak! :D
Back in black!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-10-10 16:44

Grymt kul projekt! Jag har själv haft funderingar på vad man kan göra med v-1 som bas. Dock har jag varken haft tid, ork eller tillgång till ett par högtalare att utgå ifrån. Hoppas det blir grymt och du kan räkna med att jag kommer följa projektet!

[slrt]
admin

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-14 21:05

Basreflexröret måste vara kortare än de 235mm som orginalröret med diam 59mm. Kan jag resonera såhär:
Minska diametern vilket ger en annan, mindre tvärsnittsarea, lika mycket som jag minskar arean (procentuellt) skall jag minska längden för att få samma avstämmningsfrekvens.
Är jag helt fel på det?

Inser att risken för blåsljud ökar men vad fasen skall man göra?

Tacksam för tips!

Har försökt starta en tråd i teknikforumet i ämnet, ännu inget svar. Det kliar i fingrarna, hjälp snälla!

mvh
Henrik

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-16 17:28

Jag följer denna tråd med stort intresse. Jag önskar att jag kunde snickra också... :cry: :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-16 18:18

Sitter lite fast i det här resonerandet med mig själv kring basreflexrörets diameter/längd men skall försöka ta mig till ett beslut. Det verkar inte som om så många här vet någon råd...
Lite mer har dock hänt. Har sågat till de bitar som skal bli "väl ventilerad låda" bakom basen som skall kunna packas med dämpning
mvh
Henrik

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-16 18:23

Jag följer med intresse! :)

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-16 18:34

Jag föreslår att du laddar hem Basta för att där simulera lite på konstruktionen.

Avstämningsfrekvens 40hz rördiam. 59mm ger ung. 205mm.
Avstämningsfrekvens 40hz rördiam. 69mm ger ung. 290mm.
Avstämningsfrekvens 50hz rördiam. 59mm ger ung. 115mm.
Avstämningsfrekvens 40hz rördiam. 69mm ger ung. 165mm.
Vid 20L 0ch med SS8545.

Där har du lite att välja mellan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-16 21:20

Även jag har haft funderingar, när man sett V-1or säljas tämligen billigt.

Är lådan lika stor som OD-11, eller vad skiljer dem åt?
Den som vet mest, tror minst.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-16 22:04

Tack för tipsen Densen. provade att ladda hem Basta, kan inte påstå att jag fattade allt men jag skall fördjupa mig ytterligare i det.
Tror att de skall funka med ett rör som är 290mm och vinklat 90 grader.

Rangnwald:
lådornas yttermått är 30x30x30 cm mot OD11:s 26x26x26cm
lite större alltså men annars väldigt lika.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-10-16 23:23

Spännande tråd!

Om du skall ha dem på golvet kanske du skall ta en titt på skillnaderna mellan filtren, OA51 och OA52... -och kanske korrigera lite åt OA52 hållet.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-16 23:34

Tack. Bra, då finns det marginal att göra ett och annat i lådan.
Ovandelen blir ju en utmaning till att börja med.
Kanske skulle gå att limma ihop några tjocka MDF-skivor och fräsa ut något som liknar OD-11ans topp?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-10-17 09:09

Följer med stort intresse dina framsteg. Jag har själv ett par V-1 i källaren med justa element. Jag håller med om att de låter bättre än sitt rykte, men 9710 är ändå som dom är. Jag har haft vaga planer på att sälja elementen till någon originaltrogen Carlsson-renoverare och göra något OD11-liknande av själva lådorna. Ditt initiativ inspirerar!

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-17 09:50

Ragnwald skrev:Tack. Bra, då finns det marginal att göra ett och annat i lådan.
Ovandelen blir ju en utmaning till att börja med.
Kanske skulle gå att limma ihop några tjocka MDF-skivor och fräsa ut något som liknar OD-11ans topp?

Det hade varit himla kul att göra en form/plugg av OD11:s Topp och bottenbaffel och gjuta dem i betong. I alla fall ovanprofilen, själva "halva spannen" som är avbalkningen för dämpning i OD11 är möjlig att lösa genom att gjuta in ett stabilt kluvet PVC-rör i vettig dimension Just att det finns glasfiberarnerad betong att köpa nu gör det ju möjligt att gjuta den utan att behöva armera...
Man skulle ha mer tid att leka...
mvh
Henrik

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-19 13:16

Hur går det med V1:orna?

Jag måste informera för folket, att om någon är intresserad av att göra något liknande, så finns/fanns det ett par på "Loppis" i Luleå på Kronan-området, den som ligger till vänster när man kommer in, innan den lilla vägen ner till återvinningen.. :)

Tänkte nästan köpa det paret själv, innan jag läste om dem på Carlsson Planet, för där står det att de låter som en gammal rörradio. Verkade vara i bra skick men de kostade 500:-, så det är väl inget fynd direkt.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-19 14:39

Projektet rullar på i maklig takt.
Bakom elementet hade jag tänkt mig en liten "låda" som kan packas med lämplig mängd dämpning. Av detta skäl och som inre stagning har lite mer plyfa sågats till:

Bild

På undersidan av baffeln hade jag tänkt mig en bit som dels utgör "sida" för dämpningslådan och också (förhoppningsvis) styvar upp baffeln en smula:

Bild

Här är sidan limmad och botten av dämpninglådan sitter i spänn med en brädbit.

Bild

Basreflexröret med dimensionering har satt en hel del myror i huvudet... Just nu ser mystacken ut såhär:

Bild

Utan att ha räknat exakt är medelrörlängden på en 90-graders böj av 75mm PVC 18 cm, sätter man ihop två försvinner 6 cm per böj i överlappning vilket innebär att det skall tillkomma ca 5 cm rakt rör i ena änden av kringelikroken vilket bör få plats.
Känner mig grymt osäker här...
Å ena sidan är det trevligt med grova rör, dels av skälet blåsljud och dels av skälet att alla Carlsson jag har sett har grova rör.
Å andra sidan blir det mycke svängar och det känns liksom som det blir mest rör i lådan tomma utrymme. Utan att ha koll så känns det liksom inte rätt. :?

Återigen, tips emottages tacksamt.

Henrik
Senast redigerad av henriksch 2008-10-20 08:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-19 15:12

Falkis skrev:Hur går det med V1:orna?

Jag måste informera för folket, att om någon är intresserad av att göra något liknande, så finns/fanns det ett par på "Loppis" i Luleå på Kronan-området, den som ligger till vänster när man kommer in, innan den lilla vägen ner till återvinningen.. :)

Tänkte nästan köpa det paret själv, innan jag läste om dem på Carlsson Planet, för där står det att de låter som en gammal rörradio. Verkade vara i bra skick men de kostade 500:-, så det är väl inget fynd direkt.

500 kr för v-1or är för mycket, tycker jag.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-19 15:27

Jo, jag hade inte lagt 500 heller. Men "som en gammal rörradio" som beskrivning av ljudet tycker jag är ganska mycket att ta i.
De som är under ombyggnad här ingick i ett köp av ett par Mirsch OM3-28 i mintskick (med kassa skumkanter såklart) köptes tillsammans för 300 spänn.
/Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-19 19:07

henriksch skrev:Jo, jag hade inte lagt 500 heller. Men "som en gammal rörradio" som beskrivning av ljudet tycker jag är ganska mycket att ta i.
De som är under ombyggnad här ingick i ett köp av ett par Mirsch OM3-28 i mintskick (med kassa skumkanter såklart) köptes tillsammans för 300 spänn.
/Henrik

Det du gör tycker jag är jätteroligt :D Du har ju inte heller betalt 500/par.

Jag tror att man kan få v1or i stort sätt till skänks. Du gör dessutom en arbetsinsats där själva arbetsinsatsen är rolig och det är jättebra.

Jag önskar dig lycka till med super-V-ettorna. Jag ställer mig dock tveksam till det stora basreflexröret. Den tar nog dessutom för stor andel av lådvolymen.

MvH
PS

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 19:53

Ja basreflexrör bör inte ha så där skarpa vinklar, bättre du går ner i dimension och kompenserar för eventuella blåsljud genom "phon"-trattar men annars klart intressant det du gör. :)

Sneglat lite på Tonträff?

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-28 00:03

Lite fler bilder kommer.....
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-28 01:08

henriksch skrev:Lite fler bilder kommer.....
Bild

De ser ju riktigt bra ut :) Låter de bra?

MvH
Peter

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-28 13:36

petersteindl="henriksch skrev:Lite fler bilder kommer.....

De ser ju riktigt bra ut :) Låter de bra?

MvH
Peter

Det tycker jag, utan att ha hunnit med att göra jämförelser. Såväl mellanreg och diskant är klara och fina. Basen känns lite bumlig än så länge. Känner mig fortfarande osäker på om jag valt rätt i frågan basfelexrör. Räknade på det lite i ett program som heter WinISD ellr nåt. Rören jag använder är papprör (för badmintonbollar...) med diam 62 mm och programmet valde längden 190 mm (vid 40 Hz och 16l) vilket fick plats. Ett beslut är tyvärr ofta en konsekvens på att man är trött på att tänka så det fick bli så.
Det skulle kanske kunna vara en inspelningsfråga, kanterna är helt nya.
En ytterligare sak i beaktandet av min bedömning är att jag är den som väljer att sälja vidare alla OA utom OA12:or och OD11. När jag jämförde orginalrenoverade OA12 med OA116 så fick 116 gå iväg. Även om djupet kanske är bättre i 14 och 116 så är det just den distinkta basen i 12:orna jag är torsk på.

Ytan på byggena är inte klar, de är bara lackade. Lätt slipning med stålull och behandling med polermedel tillkommer.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati