Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Misstänker att han bränner effekt i motstånd ?
Kan det ha blivit något 2,5-vägslösning av det hela kanske.
tct98 skrev:Det är som Jocke skriver. Basarna är seriekopplade och en konding parallellt över den undre basen. Därav att det finns fyra terminaler på OA52 så att det blir lättare att koppla som man vill.
Har inte fått till det riktigt än. Basen är djup och låter verklig, (om uttrycket tillåts), men lite för dominerande. Skulle behöva balanseras lite.
Inte mitt område så förslag mottages.
Ska prova nu att köra basarna via subförstärkare och använda DSpeaker för att se vad den kommer fram till. Delnig sker då via Oppo 105 vid ca 120Hz (valbart)
tct98 skrev:Hur menar du nu ?
Vill du att elementet skall spela utåt istället för inåt ?
schmutziger skrev:tct98 skrev:Hur menar du nu ?
Vill du att elementet skall spela utåt istället för inåt ?
du vänder på den högra och sätter den under din vänstra oa52 o tvärtom. eg samma som att vända basdelarna uppåner om jag tolkar jocke rätt.
Elementet kommer längre ut från golv/ vägg och kommer inte att "ladda" lika mycket samt att du får lite gångtidsskillnad mellan elementen som kanske kan vara konstruktivt?
Den lösningen påminner mycket mer om Naqrefs högtalare jocke skrev om härovan. (fast lite tvärtom )
tct98 skrev:Det går an för er att sitta i godan ro när jag får flytta tunga lådor och koppla massa kablar
Jocke: Vet du var jag kan hitta tråden där det diskuterades om den här kopplingen.
lennartj skrev:@tct98:
hoppas du inte tar illa upp - vore det inte kul om alla som har något baskomplement till sina OA52 skrev ett kort inlägg här med länk till beskrivning av deras lösningar, men inte brer ut sig här i din tråd?
Naqref skrev:Man kan öka den till det dubbla om man önskar.
tct98 skrev:Jocke: Ja . Kopplingen från minus på 52 elementet till plus på baselementet. Kondingen ligger över plus och minus på elementet.
Vilken aktivitet ! Här ska testas men först ska jag åka till Nice över helgen och bara lata mej.
PappaBas skrev:Man får ju en utsläckning en bit upp i det låga mellanregistret. Det blir en ganska bred dipp där. Kan tänka mig att den extra basen "fyller i" lite där.
Jocke skrev:PappaBas skrev:Vilket avstånd har du från elementet till väggen bakom?
Första dippen kommer väl vid en våglängd på 4ggr det avståndet?
Avståndet för 1/4 våglängd skapar en reflex som kommer tillbaka i motfas.
PappaBas skrev:Jocke skrev:PappaBas skrev:Vilket avstånd har du från elementet till väggen bakom?
Första dippen kommer väl vid en våglängd på 4ggr det avståndet?
Avståndet för 1/4 våglängd skapar en reflex som kommer tillbaka i motfas.
Ja precis men du för ju fler dippar än den (och även peakar) vid multiplar av den kvartsvågsfrekvensen.
lennartj skrev:Avstånd från element till bakvägg på OA52 har inget enkelt svar.De står 5 mm från en virtuell bakvägg som är uppbyggd under och över en fönsterbräda ca 25 cm utanför fönsteväggen
celef skrev:roy allison konstruerade väl sina större högtalare så att mellanregistret hamnade högt upp från golv och basen nära golvet, delningsfrekvensen sattes väl runt 300hz, detta för att undvika dippen
att dela så lågt som 80hz lär ju inte undvika dippen
lennartj skrev:@Jocke:
Har du någon idé om hur man kan uppskatta avståndet till bakvägg för OA52, med alla sneda vinklar och och integrerad absorbent på repektive insida? Ska man mäta från centrum på baselementet....och sedan?
lennartj skrev:
Många tiotals ljudintresserade har varit på besök och blivit fötjusta i min ljudåtergivning. Två "guldöron" har dock, vid olika tillfällen, lyckats identifiera dippen på mindre än 5 minuter.
Nu är mikrofonen på lagom avstånd så att luftens dämpning av diskanten blir försumbar. I stället ser basåtergivningen spretig ut, men det beror på att jag (givetvis) placerat OB52-lådorna för optimal samverkan i sweetspot. Härifrån är skillnaden i väglängd mellan samtliga lådor och element mindre än 0,4 m vilket motsvarar mindre än en tiondels våglängd.
Allt är inte perfekt ännu. Området 100-300 Hz är inte lätt att få till, men jag föredrar en slank och frisk klang i det området framför en fet som låter "honk" på vissa toner. Det luriga är dessutom att svackan 100-300 Hz ändrar form och djup ganska avsevärt bara jag flyttar mätmikrofonen i 0,2 m intervall.
lennartj skrev:@Jocke:
Nu blir jag skamsen.
Jag har för mig att du beskrev din alternativa mätmetod med rörlig mik i ett PM till mig i vintras/våras?
På försommaren gick jag i taket på mitt lagringsutrymme här på Faktiskt och nu finns inget PM från dig kvar.
Om jag minns rätt bygger din metod på något annat av Svantes program än Tombstone, jag är tacksam om du friskar upp mitt minne så ska jag ta nya tag med mätningarna när den sköna sensommaren är slut.
Avståndet till bakväggen - där tog du upp en intressant faktor!
Det är cirka en meter både från min vanligaste mikrofonplacering och min öronposition, behagligt tillbakalutad.
Två meters våglängd är cirka 170 Hz, det har säkert inverkan.
Jag kommer att göra jämförande mätningar 0,5 och 1,5 m från bakvägg samt vid 1 m som jag brukat mäta, men jag har andra planer den närmaste veckan.
[Bild]
Så här skrev jag för drygt ett år sedan då ovanstående mätning gjordes:Nu är mikrofonen på lagom avstånd så att luftens dämpning av diskanten blir försumbar. I stället ser basåtergivningen spretig ut, men det beror på att jag (givetvis) placerat OB52-lådorna för optimal samverkan i sweetspot. Härifrån är skillnaden i väglängd mellan samtliga lådor och element mindre än 0,4 m vilket motsvarar mindre än en tiondels våglängd.
Allt är inte perfekt ännu. Området 100-300 Hz är inte lätt att få till, men jag föredrar en slank och frisk klang i det området framför en fet som låter "honk" på vissa toner. Det luriga är dessutom att svackan 100-300 Hz ändrar form och djup ganska avsevärt bara jag flyttar mätmikrofonen i 0,2 m intervall.
tct98 skrev:Tillbaka i "filterselen" igen efter en fin helg i Nice. Nu behöver jag bara vila upp mej efter den också.
Har försökt förstå hur den här seriekopplingen fungerar och vad som är viktigt. Rätta mej om jag har fel.
Elementen "delar" på nivån och den nivå som kommer ut är samma som om det vore ett element. Kondensatorn i baselementet styr undan dom höga frekvenserna som bara passerar förbi. Beroende på värdet av kondensatorn kan man välja vilken högsta frekvens basen ska spela.
Baselementen måste spela exakt samma i fas och i tid.
När signalen passerar första elementet blir det någon fas eller annan förändring som gör att dom kommer i otakt ?
Ökning av värdet på kondensatorn från 300 till 600uF förändrade ljudet att bli tydligare. Bas elementet jobbar då med kanske bara hälften av det tidigare frekvensbandet (Tex 0-150Hz istället för 0-300Hz). Detta gör att det är färre frekvenser som kommer i otakt och det upplevs klarare.
Hur kan man göra justeringar så det blir rätt ?
tct98 skrev:Otakt är kanske fel ord. Tror att det krävs någon mer teknisk åtgärd.
Naqref skrev : Kopplingen med extrabasen ska egentligen samverka med filtret i orginalhögtalaren. Och det är inte gjort här helt och hållet.
Vore intressant att veta vad denna samverkan innebär. Finns nog bara en som vet .
tct98 skrev:Har tyckt att det klingar lite mörkare än förväntat. Idag hittade jag anledningen. Det var en diskant som hade lagt av.
Skruvade av täckplåten och upptäckte att den väldigt tunna tråden från anslutningsblecket till domen hade lossnat. Lödde försiktig ihop det hela och den fungerade igen.
Resultatet blev en mycket ljusare klang som jag känner igen från 51.
Balansen mot basen blev mycket bättre och nu stämmer allt riktigt bra.
Pappabas: Har börjat mäta med LTAS, men nu föll ju dom mätningarna tack vare diskanten. Så det är på gång
tct98 skrev:...
Då återstår frågan sen tidigare att seriekopplingen skulle samverka med filtret ?
Och en ny fråga dök upp behövs en baffelkorrektion ? Hur gör man en sån ?
tct98 skrev:Nu har jag ju bara lagt till en konding på LE filtret. Men det kanske fungerar ändå.
Kraniet skrev:ser ut att vara nåt fel i filtret i den övre bilden. kan tänka mig att du har någon kortslutning mellan delar i filtret. eller att det är nåt som är felmonterat.
PappaBas skrev:Sorry för OT
lennartj skrev:Jag är förvånad att du vill lyfta upp dina OA52 så högt.
De ger mig associationer till en ljudbild utan underkropp,
d.v.s. att den inte tar avstamp från golvet och bygger uppåt
Kanske din passiva filterlösning ger dig en tillräckligt fyllig mid-bas för att sådana associationer inte ska uppkomma?
Den kanske rent av är alltför fyllig om dina OA52 står närmare golvet?
Jag lider ju lite av en svacka kring 100-200 Hz som ger lite mindre "kropp" än jag skulle önska, och det blir värre ju högre över golvet jag placerar dem. Både synintrycket och klangbalansen tror jag påverkar hur man upplever ljudbilden.
avr7000 skrev:De kopplas på din befintliga tvåkanalare (eller på front R o L på din hembiomaskin) tillsammans med dina huvudhögtalare.
...
avr7000 skrev:Impedansen är inget problem då det kopplas seriellt med shuntkondensator...
Jocke skrev:tct98 skrev:Det låter precis som det ska. Kör 52 stående på baslådan och det märks en stor skillnad i klangen. Det är ljusare . Nästan för ljust. Kanske blir bättre om man ställer den på golvet.
...och du har kopplat så här fast med en spole till?
[ Bild ]
STDI skrev:...
Jag är nyfiken på att testa även med mina OA52.2. Dock vill jag inte gå in lådan och dra ut en slinga för att kunna koppla i serie med endast baselementet. Vad händer om jag kopplar baslådan i serie med hela OA52.2? Då kommer alltså all signal att gå igenom baslådans element+kondensator. Påverkar detta hur baslådan fungerar? Och/eller påverkar det hur OA52.2 fungerar?
Jag har testat men vill inte avslöja något förrän jag hört era synpunkter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster