Någon som vågat prova Satori?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Någon som vågat prova Satori?

Inläggav AlNiCo » 2016-09-19 19:09

Hej där.

Någon som vågat prova Satori-basarna i någon Carlsson-högtalare? Jag är väldigt sugen på att skaffa dem, men skulle vilja höra om någon annan testat och gillat resultatet - det verkar vara väldigt tyst på den biten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav paa » 2016-09-19 19:53

Prova att skriva Satori i forumets sökfunktion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav momus » 2016-09-21 10:44

Just det. Gör de som föregående talare föreslår. Dessutom: gör samma sak på carlssonplanet. Där skriver bl a jag själv om OA 12 och OA 50.3 där jag bytt till Satori. För undertecknad är nu SC 165 samt B 65 OA II obsoleta. Har man lyssnat på Satori finns ingen återvändo. Inte för mig i alla fall.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav bootstrap » 2016-09-21 13:44

Har Satori i mina oa14 och jag tycker det fungerar bra men känsligheten sjuker och spelar inte lika djupt. Jag kör delat ändå så för mig är det utan betydelse.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav momus » 2016-09-21 15:07

Lustigt det där med att dom inte spelar lika djupt. Har visserligen mina Satori i ett par "gamla" OA 50.3 och basen blev faktiskt djupare där (vilket jag inte trodde och Öhman delvis varnade för). Känsligheten sjönk endast marginellt (subjektivt uppfattat). "Motorn" är ju lite svagare i Satori.
Däremot är kanske basen inte lika djup i mina OA 12:or Satori, som förr. Men bra mycket renare.
Satori verkar gilla OA 50-lådan. Har aldrig provat Satori i OA 14 däremot. Basen i den högtalaren fanns ju där men var inte lika pregnant som i OA 12 (har lyssnat på OA 14 original i ca 20 år). Idag skulle jag inte tveka om att byta till Satori i mina OA 14 (om jag hade några). Så stor blev ändå skillnaden. Speciellt vad gäller den distorsion som jag inte uppfattade att SC 165 och dess släktingar hade. Men det är uppenbart att Satori distar bra mycket mindre.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav bootstrap » 2016-09-21 16:10

momus skrev:Lustigt det där med att dom inte spelar lika djupt. Har visserligen mina Satori i ett par "gamla" OA 50.3 och basen blev faktiskt djupare där (vilket jag inte trodde och Öhman delvis varnade för). Känsligheten sjönk endast marginellt (subjektivt uppfattat). "Motorn" är ju lite svagare i Satori.
Däremot är kanske basen inte lika djup i mina OA 12:or Satori, som förr. Men bra mycket renare.
Satori verkar gilla OA 50-lådan. Har aldrig provat Satori i OA 14 däremot. Basen i den högtalaren fanns ju där men var inte lika pregnant som i OA 12 (har lyssnat på OA 14 original i ca 20 år). Idag skulle jag inte tveka om att byta till Satori i mina OA 14 (om jag hade några). Så stor blev ändå skillnaden. Speciellt vad gäller den distorsion som jag inte uppfattade att SC 165 och dess släktingar hade. Men det är uppenbart att Satori distar bra mycket mindre.


Delar din uppfattning om mindre dist. Jag är ju själv nöjd :) men bas är ju viktigt för många, även mig. Min subjektiva uppfattning är att känsligheten blir mer än marginellt lägre, men inte mer än att jag fortfarande kan spela för högt för mina öron. Har för mig jag höjde 5 db extra på förstärkaren innan jag tyckte det var typ lika högt, subjektivt naturligtvis.

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav AlNiCo » 2016-09-22 19:05

Jag har läst de gamla trådarna, och anledningen att jag frågade igen var att jag ville se i fall det fanns någon ny, utöver er två, som testat. Det verkar som att så inte är fallet. :P Trodde hela grejen skulle bli mer populär.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav gflar » 2016-09-23 19:53

Jag har Satori i OD11 Och är väldigt nöjd. Kopplade till en Sansui 555a spelar dom fantastiskt bra. Mer eller mindre bas än innan har jag ingen aning om, men väldigt rent o fint låter det.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav STDI » 2016-09-24 05:18

Momus, bootstrap och gflar har alltså Satori i olika Sonab/Carlsson-högtalare och jämför med sin minnesbild med andra element. Själv behöver jag oftast jämföra direkt sida vid sida. Har någon av er gjort det?
Jag har både OD11, OA12 och OA14 med B65oaII samt OA50. Om någon av er bor i hyfsad närhet av mig i Helsingborg så kanske vi kan göra en jämförelse.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav bootstrap » 2016-09-24 08:19

STDI skrev:Momus, bootstrap och gflar har alltså Satori i olika Sonab/Carlsson-högtalare och jämför med sin minnesbild med andra element. Själv behöver jag oftast jämföra direkt sida vid sida. Har någon av er gjort det?
Jag har både OD11, OA12 och OA14 med B65oaII samt OA50. Om någon av er bor i hyfsad närhet av mig i Helsingborg så kanske vi kan göra en jämförelse.


Är Lund ibland men jag åker alltid tåg så några högtalare får jag inte med mig men är du någon gång i Karlstad och får med dig ett par oa14, även utan oa14. Så är du välkommen att komma hit. Vem vet det kanske är några fler Sola-GÖKare som också kan ställa upp om det blir av.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav momus » 2016-09-24 11:56

Nej tyvärr. Jag har aldrig jämfört de gamla elementen sida vid sida med Satori. Det har blivit "minnesbilden". Men minnesbilden i det här avseendet är en känsla. Känslan (helt ovetenskapligt) fick mig ändå att höra saker och ting i musiken som jag inte lagt märke till tidigare. Det var så mycket.....bättre (i brist på annat). Misstänker att daglig musiklyssning i 25 år med samma högtalare gör nåt med metabolismen. I alla fall så vart det inte en gnagande känsla av att ha betalt för mycket pengar när jag köpte Satori på HiFiKit, som infann sig. Och att jag omedelbums köpte två element till mina sommarstugehögtalare (OA 12). Det är möjligt att jag är offer för placebo, men jag tror faktiskt inte det. Jag tror att "minnesbilden", cementerad av ett dagligt lyssnande i nästan 30 år på samma typ av element spelar roll.
En gång så jämförde jag OD 11 original med ett par nyrenoverade OD11:or med T 22 och nya filter. Blev alldeles paff när jag tyckte att den gamla högtalaren lät bättre (mjukare i diskanten). Det borde den inte gjort. Men på "pappret" så skulle den ju göra det. Men hjärtat och hjärnan verkar vara två helt olika organ.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav gflar » 2016-09-24 18:29

Inte heller jag har testat sida vid sida dumt nog, jag hade chansen då jag monterade och hade ett par med B65OAII tillgängligt just då.
Av oss tre bor jag nog längst bort (södra Norrland) men om jag av någon anledning har vägarna förbi Helsinborg ska jag ha det i åtanke STDI.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav galder » 2016-09-24 19:11

Ni som har bytt har hört/upplevt rätt. Satoribasen är utan tvekan överlägsen de andra basarna. Det behövs ingen jämförelse för att konstatera detta. Fler skulle säkert ha bytt om de vetat hur de skall göra med filtren, vilket nog för många kan få dem att tveka. Skönt att slippa murrigt, såsigt ljud, eller hur.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav momus » 2016-09-25 10:19

Tja murrigt såsigt ljud? Poängen är att jag satt med SC 165 och dess kusiner och tyckte ljudet var rent och klart. Det var först med Satori jag upplevde skillnaden. Liksom hörde vad jag missat de gångna trettio åren. Notera att jag inte har modifierat filtret vare sig i mina OA 50.3 eller mina OA 12:or (med nya filter och T 22:or). Jag är tydligen mer känslig för distorsion än en aningen krokig frekvenskurva (i dom rum jag har mina högtalare).

Användarvisningsbild
Tjus
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Södertälje

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav Tjus » 2016-10-15 18:02

Undertecknad kör Satori och T22 i ett par OA14. Nya filter oxå enligt "grafpro", (tack). Sitter nöjd. :D :D :mrgreen:

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
zlim
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav zlim » 2017-03-22 00:25

Hej på er,

Nu har jag testar OA-12 standard med Satori i (äntligen). Alltså inga ändringar. Bredvid har jag en omkantad OA-14 i original skick.
Känslan är att jag måste byta till Satori i dem med :-), de var helt klart värt pengarna. Detta är från första intrycket.

T22 diskanter och nya filter är på väg. Sedan har jag 2st original OA-12:or och 2st fullt uppgraderade oa-12:or som jag skall lyssna på och jämföra. Blir ju inte riktigt rättvist sen när t22 sitter i om man ämnar att testa ut Satori. Men mt20 diskanterna är trötta.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav bootstrap » 2017-03-22 10:19

zlim skrev:Hej på er,

Nu har jag testar OA-12 standard med Satori i (äntligen). Alltså inga ändringar. Bredvid har jag en omkantad OA-14 i original skick.
Känslan är att jag måste byta till Satori i dem med :-), de var helt klart värt pengarna. Detta är från första intrycket.

T22 diskanter och nya filter är på väg. Sedan har jag 2st original OA-12:or och 2st fullt uppgraderade oa-12:or som jag skall lyssna på och jämföra. Blir ju inte riktigt rättvist sen när t22 sitter i om man ämnar att testa ut Satori. Men mt20 diskanterna är trötta.


Kul. Extra kul att du kan jämföra också. Jag har inte sett någon som varit missnöjd med satori elementet.

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav Bengt N » 2017-03-23 09:52

Jag har byggt två OA14 med Satori och 4x T22 samt nya filter enligt Carlsson Kult. Har lyssningsjmf dem med två andra OA14 som en kompis äger. Där sitter B65 typ 2 samt original MT20HFC. Mina är helt överlägsna. Betydligt bättre bas och överhuvudtaget snyggare ljudbild. Vid en mycket simpel ljudmätning med RTA Pro och en mobiltelefon samt Pink Noise från en test-cd så ser man tydligt att originalet faller av neråt från 64Hz medan de ombyggda nästa knappt faller av ner mot 20 Hz. Mikrofonen i en mobil är ju ingen mätmikrofon precis men vid direkt jmf mellan två högtalare kan man dock se skillnaden. Skillnaden i verkningsgrad är minimal. På RTA-analysen fick jag ett RMS-värde som var 0,6 dB lägre med de ombyggda.

Bengt N
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-03-06

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav Bengt N » 2017-03-23 11:08

Korrigering. Kom på att jag kanske flyttat volymkontrollen mellan de två mätningarna. Gjorde en ny mätning nu. Då får jag en skillnad i RMS-värde på ca 1,6 dB. Originalet spelar alltså något högre. Sannolikt upplever man ytterligare något högre skillnad beroende på att originalet faller mer i basdelen vilket ju minskar RMS-värdet för originalet. Trots allt är skillnaden försumbar.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav bootstrap » 2017-03-23 11:47

Bengt N skrev:Jag har byggt två OA14 med Satori och 4x T22 samt nya filter enligt Carlsson Kult. Har lyssningsjmf dem med två andra OA14 som en kompis äger. Där sitter B65 typ 2 samt original MT20HFC. Mina är helt överlägsna. Betydligt bättre bas och överhuvudtaget snyggare ljudbild. Vid en mycket simpel ljudmätning med RTA Pro och en mobiltelefon samt Pink Noise från en test-cd så ser man tydligt att originalet faller av neråt från 64Hz medan de ombyggda nästa knappt faller av ner mot 20 Hz. Mikrofonen i en mobil är ju ingen mätmikrofon precis men vid direkt jmf mellan två högtalare kan man dock se skillnaden. Skillnaden i verkningsgrad är minimal. På RTA-analysen fick jag ett RMS-värde som var 0,6 dB lägre med de ombyggda.

Bengt N skrev:Korrigering. Kom på att jag kanske flyttat volymkontrollen mellan de två mätningarna. Gjorde en ny mätning nu. Då får jag en skillnad i RMS-värde på ca 1,6 dB. Originalet spelar alltså något högre. Sannolikt upplever man ytterligare något högre skillnad beroende på att originalet faller mer i basdelen vilket ju minskar RMS-värdet för originalet. Trots allt är skillnaden försumbar.


Okej. Jag upplevde att basen inte gick lika djupt men jag gjorde inte heller en jämförelse, dessutom kör jag med baslådor till så min inre referens var väl inte jättebra. Däremot tycker jag dom spelar betydligt lägre, hade inte gissat att det bara var 1,6 dB. Om detta stämmer så får jag nog omvärdera min uppfattning, dvs satorin kanske är ännu bättre än jag trodde :D

Vore kul att kunna få göra en jämförelse själv någon dag.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav momus » 2017-03-23 12:23

Jag kör med min gamla vanliga kommentar: Distorsionen är hörbart lägre på Satori!

Användarvisningsbild
zlim
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav zlim » 2017-03-23 20:16

Nu provas det ordentligt :-)
Återkommer med intryck.

IMG_0807.JPG
IMG_0807.JPG (1.43 MiB) Visad 6841 gånger


Vad gäller basen här så blir de en annan diskussion.
Märk väl att jag jämför med original saker och inget där imellan.

Det OA-12/14 saknar i bas har OA-2212 massor av väl avstämt och anpassad högtalaren. Så här behövs ingen sub.

Användarvisningsbild
zlim
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav zlim » 2017-03-23 21:47

OA-2212
Lyssnat en del mellan vänster (original) och höger (Satori) inga andra ändringar förutom att jag sänkte bas och diskanten på högra högtalaren för att jämna ut den lägre känsligheten. Med original byglarna.

Satori låter hel klart bättre! Men skillnaden kändes inte lika stor som i OA-12:an. Kan detta bero på att den endast tar mellanregistret och det sitter dubbla element i? Någon som har en idé. Eller att tonkurvan är mindre jämn?

Diskanterna i OA-12 är inget vidare om man jämför med 24st mt24 diskanter. För info.

Som grafpro nämnt så kan ju mt24 bli bättre om man ändrar delningsfiltert för dem med Satori. Frågan kvarstår om resten sitter i basen?

Då det sitter xlr anslutning (eller vad det heter) så kan man ju spela mellan registret för sig och diskant och bas för sig. Där hör man verkligen skillnad på original och Satori.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav petersteindl » 2017-03-24 00:17

Om jag minns rätt så ansåg jag att den slutna lådans volym bakom mellanregisterelementen på OA116 och OA2212 var något för liten i förhållande till konarean. Tippar att Q-värdet i lådan är en parameter man får se upp med vid dimensionering.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
zlim
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav zlim » 2017-03-24 01:04

De har ni ju rätt i, tänkte på det när jag bytte element. Men sen glömde jag bort det lika fort. Lådan är rätt liten med två element i.
Har som sagt börjat i fel enda. Jag testar först istället för att mäta som man borde.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav petersteindl » 2017-03-24 02:13

Man behöver inte rata element men man behöver ha det i åtanke. Jag har med lyckat resultat även bytt ut 6½" mot 5½" i något par. Då måste man verkligen ha mätutrustning och koll på vad man gör.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
zlim
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-15

Re: Någon som vågat prova Satori?

Inläggav zlim » 2017-03-26 11:08

Jag ratar inte elementet.
Jag har köpt dem till mina OA-12:or och där gör dem stor skillnad. Men vart tvungen att prova i OA-2212 när jag ändå håller på.
Gjorde blind test med frugan ( hon vet inte om inköpet:-) ) hon sa rätt direkt att den högra spelade "renare". Så visst gör dem skillnad. Det vart tonkurvan som kändes fel. Men tror man löser det med lite filter justering etc. Det får helt enkelt bli ett framtida projekt. Jag värna om att hålla det så original som möjligt. Så inga ombyggnader här :-). Ev 1+ för de nya t22 diskanterna. Får se när de kommer.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster