Renovering av gamla voighthorn/michelsonhorn.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Origo

Renovering av gamla voighthorn/michelsonhorn.

Inläggav Origo » 2015-02-26 10:19

Bild

Jag funderar på ett renovera mina gamla högtalare som min pappa byggde nån gång på 70talet. Och jag behöver lite råd.
Högtalarna är byggda enligt en ritning från Ljudia "Voighthornet". Men jag her sett att vissa kallar den för Michelsonhorn.
Diskanerna är gamla Peerless men jag tror att de är ganska bra trots ålden. Baselementen är billiga "MGR" från 90talet.

Det jag har tänkt att göra förutom en lätt kosmetisk renovering är att byta baselementen, fixa till dämpmaterialet och byta filtren.

Jag hittad en hemsida med lite info om elementval.
"http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html"
Egentligen var högtalaren, som de flesta andra kvarsvågspipor, avsett för ett bredbandselement. Philips trotjänare "9710" var här flitigt förekommande. Under perioden 1976-82 byggde jag själv ett flertal lådor av den här konstruktionen. De visade sig fungera med de flesta åtta tummare på marknaden och kompletterades med en lämplig diskant. Enda kravet var egentligen att verkningsgraden på baselementet höll sig mellan 89-91 dB och en resonansfrekvens kring 35-45 Hz.

Jag har funderingar på att köpa ett par Monacor SPX-200WP. Tror ni att dessa kunde passa?
http://www.eluxson.se/bredbandselement/2093-spx-200wp.html

Just nu är det enda delningsfiltret en konding som sitter i serie med diskanten. Duger detta eller bör man ha ett mer sofistikerat filter?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Renovering av gamla voighthorn/michelsonhorn.

Inläggav AlNiCo » 2015-02-26 11:41

Jag skulle föreslå dessa i stället: http://www.eluxson.se/bredbandselement/377-sp-200x.html

Vad gäller filter så behövs inget mer än en kondensator i serie med diskanten. Är det en gammal elektrolyt som sitter där så kan det vara bra att byta ut den mot en modern icke-polär, eller ännu hellre en polyesterkondensator (i alla fall om värdet understiger 10 µF, vilket det troligen gör).

Fast jag tror att det också skulle funka bra med att helt enkelt ta bort diskanten, och enbart köra ofiltrerat fullregister. Många gillar sånt. Kanske även du.

Se till att skaffa en rörförstärkare också. Har man hornhögtalare så hör det ju liksom till. ;)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-26 20:52

Jag har provat flera baselement i olika voigtpipor och kan rekomendera Bjarne Börjas artiklar om just din pipa
viewtopic.php?p=1431118
Det som låter bäst är klassiska basreflex element Q runt 0.3 och Fr 30-45 Hz. Element med högt Q låter sämre och riktigt illa låter tungkonade element med låg Fr. KEF B200 och ett Seas element låter häpnadsväckande dåligt.

Att bara ha en seriekonding funkar bara med diskanter med lågt Q värde annars går det helt åt helsike ( 6 db under 6 kHz som borde vara -18 dB vid 800 Hz är bara 2-3 dB och det låter där efter
Bild

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-26 23:59

Föreslagen bredbandare är OK men inte optimal. Om du ändå skall använda en diskant så ser jag ingen fördel med en bredbandare, lägre effekttålighet och kortare linjär slaglängd får man på köpet med bredbandselement. Peerless diskanten har högt Q och skall inte delas med bara en kondensator. Ett 12 dB oktav filter är att föredra. I nödfall kan man nöja sig med att sätta en 15-20 Ohm resistor parallellt med diskanten för att minska impedanstoppen vid 1 kHz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-27 00:07

Hade seas P21REX-DD i min sista variant delat mot en vifadiskant i min sista version. Hade nog kunnat bli riktigt bra om jag vore skickligare på delningsfilter, för elementen i sig fungerade kanon i den.

(Elementen finns kvar och pockar på att testas i en pi60-lookalike någon dag)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-27 13:15

Angående diskant delning med en kondensator
Kurvan är normaliserad till diskantens frekvensgång och det är 5 dB mellan varje streck.
Svart: inget delningsfilter alls
Brun: seriekonding funkar bra två oktaver 1,5-6 kHz men sedan går det åt fanders
Röd: 47 Ohm byglat över ger några få dB bättre dämpning
Gul: 10 Ohm byglar ca7 dB bättre än utan bygling men också förskjutning av delningsfrekvensen. Justerar man med större konding så kvarstår ändå 3-6 dB av förbättrad dämpning.

Bild

Nu råkar jag ha ett par av dessa voigtpipor stående bredvid mig. Tanken är att testa vad jag kan göra av dämpningar. Jag har biltemas filt och begränsad åtkomst till mittsektionen där B. B. satte in 50 mm dämpmaterial. Vi får se vad jag kan åstadkomma.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-27 17:28

Jag gjorde dessa mätningar med ett Peerless 831862 element med lagad kantupphängning. Mätresultaten tydde på läckage och vid närmare inspektion hade den slintade skruvdragaren gjort mer skada en vad jag såg och lagade först.
Med denna brasklapp så har jag några mätningar med Omnimic (mer mätningar i egen tråd). Mätningar någon cm från dammkåpan och i pipöppningens mitt.
Svart: Tom pipa
Blå: 80 gram vadd i pipans första del och sedan 45 gram utdragen som en kil enligt B. B. artikel

Bild

Dämpningen lugnar ner runt 200 Hz. Frånvaron av tydlig dipp vid 40-50 Hz tyder på läckage någonstans (eller för mycket dämpmaterial)

Bild

Från pipan syns det tydligt att dämpmaterialet har tagit ner diverse resonanser över 100 Hz med omkring 5 dB. Skall återkomma med ett oskadat element. Då blir det filtbeklädnad av de ytor jag kommer åt

Origo

Inläggav Origo » 2015-03-04 17:14

Tack för tipsen.
Nu har jag lite mera kött på benen inför renoveringen.

Återgå till Vintage-hifi