Skulle behöva lite info kring Mirsch OM-280

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Skulle behöva lite info kring Mirsch OM-280

Inläggav SlaitH » 2014-10-07 08:30

Fick dessa från ett ställe som skulle rivas.

Men hittar ingen som helst info om just denna modellen.
Det står tydligt Misrch bak på etiketten.
Modell OM-280
Sen lite info om frekvensomfång och watt med mera.
Dock så är den väldigt lik OM 2-20.
Sluten låta, som mycket väl skulle kunna vara runt 20 liter.

Det sitter en 8" Philips bas i AD8060/W8 står det på den, men när jag googlar får jag bara upp den oktagonala varianten.
Den är väldigt lik den modellen som heter AD80601/W8 istället.
Kanterna är ju såklart helt ruttna på dom, så där skulle jag uppskatta tip på vart jag hittar sådana.

Diskanten är modellen som har fyrkantig frontplatta med horsiontella ränder i, minns inte modellen just nu.
Filtret är troligtvis ett 6db seriefilter.

Jag kan ta några bilder som så önskas

Har kollat igenom Olles kompendium och försökt leta lite överallt, men inte hittat något direkt.

Mvh
Patrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Re: Skulle behöva lite info kring Mirsch OM-280

Inläggav rolfzetterberg » 2014-10-07 08:56

Enligt lite anteckningar jag har(var jag nu har hittat uppgifterna är höljt i dunkel och borta i dimmorna)så ska OM280 vara från tidigt 80-tal och då borde den ha den senare runda basen.
80W,40-20000,8ohm.
Kan ev vara tillverkade i Belgien.

2-20 är väldigt lik den här och där sitter en rund AD80601 med skumkant som bas och AD0141 som diskant.Seriefilter med drossel och konding.Basen är på 4ohm men diskanten är på 8 ohm.

Gamla kantiga AD8060 var den första med gummiupphäng.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-07 10:44

Tack Rolf!

Kul att du har så mycket info liggandes.
Det verkar stämma ganska bra med vad det står på märkskylten som sitter bak.

Jag ska ta lite bilder både utvändigt och invändigt så kan vi absolut avgöra vilken modell det är.
Tänker definitivt ta och kanta om basarna, det är dom värda anser jag.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-07 10:45

SlaitH skrev:Fick dessa från ett ställe som skulle rivas.

Men hittar ingen som helst info om just denna modellen.
Det står tydligt Misrch bak på etiketten.
Modell OM-280
Sen lite info om frekvensomfång och watt med mera.
Dock så är den väldigt lik OM 2-20.
Sluten låta, som mycket väl skulle kunna vara runt 20 liter.

Det sitter en 8" Philips bas i AD8060/W8 står det på den, men när jag googlar får jag bara upp den oktagonala varianten.
Den är väldigt lik den modellen som heter AD80601/W8 istället.
Kanterna är ju såklart helt ruttna på dom, så där skulle jag uppskatta tip på vart jag hittar sådana.

Diskanten är modellen som har fyrkantig frontplatta med horsiontella ränder i, minns inte modellen just nu.
Filtret är troligtvis ett 6db seriefilter.

Jag kan ta några bilder som så önskas

Har kollat igenom Olles kompendium och försökt leta lite överallt, men inte hittat något direkt.

Mvh
Patrik

Bilder tackar vi för alltid kul med fler semi-okända modeller. Jag fyller även på modellen i följande tråd där jag och några till försöker samla information om olika mirschmodeller och dess element/filteruppsättningar (http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=52093) Så om du har mer specifik information om delningsfiltrets uppbyggnad säg gärna till. Man vet aldrig när någon stackare ska renovera att par högtalare och originalfiltret är borta.

Skumkanter går (i princip) alltid att hitta några som passar om det inte finns elementspecifika så får man mäta de fyra nedanstående måtten och hitta några som är tillräckligt nära. Vissa föredrar att beställa dyrare kanter från diverse olika hemsidor. Jag brukar köpa kanter i "bulk" på ebay, snål men går att hitta bra kanter där också. (enligt min mening alltså)
http://www.wooferrepairkits.com/images/measure3.gif

Om det är den diskant jag tror du syftar på är det Phillips 0163 med tygdome som mirsch hade med egen frontplatta.

Jag har ett rättelseblad i en av mina böcker där det står att AD8060/-- ersätts av den förbättrade versionen AD8061/-- så jag vet inte men är väl inte helt omöjligt att sista generationen 8060 hade rund korg?

Edit: Gjorde om bildlänk till url eftersom den blev groteskt stor
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-07 11:38

Bra med en samling av modeller och betekningar, det hjälper väldigt mycket när man står där som ett frågetecken.

Jag är dock inte säker på diskanten, det är en fyrkantig frontplatta med horisontella linjer i.
Sen sitter det ett jättetunt tyg på som dammskydd antar jag.

Får försöka att få till några bilder invändigt och på filtret också.

Dom satt uppskruvade på en vägg med vinkeljärn, liggandes ner.
Vilket ju gör att det är fina hål i vinylen botten och toppen efter skruvarna, men det får vara så länge.
Först får jag fixa kanterna, kanske byta kondensatorerna till något lite bättre också?

Ska mäta upp upphängningarna, får även hoppas att dom inte har hängt ner sig för mycket i spindeln.

Kan bli kul att göra sin första omkantning någonsin, får läsa på ordentligt.
Såg lite tips från er här och även Stefans guide, så det borde gå att lösa relativt enkelt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-07 12:17

SlaitH skrev:Bra med en samling av modeller och betekningar, det hjälper väldigt mycket när man står där som ett frågetecken.

Jag är dock inte säker på diskanten, det är en fyrkantig frontplatta med horisontella linjer i.
Sen sitter det ett jättetunt tyg på som dammskydd antar jag.

Får försöka att få till några bilder invändigt och på filtret också.

Dom satt uppskruvade på en vägg med vinkeljärn, liggandes ner.
Vilket ju gör att det är fina hål i vinylen botten och toppen efter skruvarna, men det får vara så länge.
Först får jag fixa kanterna, kanske byta kondensatorerna till något lite bättre också?

Ska mäta upp upphängningarna, får även hoppas att dom inte har hängt ner sig för mycket i spindeln.

Kan bli kul att göra sin första omkantning någonsin, får läsa på ordentligt.
Såg lite tips från er här och även Stefans guide, så det borde gå att lösa relativt enkelt.

:)

Sån här diskant som är längst upp upp till vänster?
Bild
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-07 12:50

Jajjamen, såg den bilden och tänkte faktiskt hänvisa till den.

Antar att det är en speciell frontplatta som är för Olles skapelser?

Sägas ska att jag har en plastring runt baselementet också, med fin Mirsch logga på och allt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-07 13:23

SlaitH skrev:Jajjamen, såg den bilden och tänkte faktiskt hänvisa till den.

Antar att det är en speciell frontplatta som är för Olles skapelser?

Sägas ska att jag har en plastring runt baselementet också, med fin Mirsch logga på och allt.

Japp, stämmer och om jag inte är helt ute och cyklar är det en Philips 0163 men med specialfrontplatta för mirsch. Trevligt, den ringen har jag bl.a. på mina OM71or men i dem sitter albekabasen. Var rädd om dem för de blir spröda och lättbräckliga om en högtalare stått i solen så då går de lätt sönder om man skruva för hårt när man ska sätta tillbaka elementen!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-07 19:51

Här kommer lite bilder på härligheten!
Funderar lite på filtret.
Varför använda en polariserad kondensator?
Ursäkta bilden, det var inte helt lätt att ta i lådan med telefonen.
Känns som att det kan finnas mening att byta kondensatorn till någon bättre variant.

I övrigt dom i ganska fint skick, all plast har suttit ur solen med fronterna på.
Så inget är sprött eller gammalt.
Så det är väl bara att ta tag i det, mäta upp och köpa nya kanter.
Kanske borde sätta polskruvar i ryggen också, känns lite väl mycket oldschool med fast kabel. :)

Såg faktiskt nu att basen faktiskt heter AD80606W8

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-09 14:09

SlaitH skrev:Här kommer lite bilder på härligheten!
Funderar lite på filtret.
Varför använda en polariserad kondensator?
Ursäkta bilden, det var inte helt lätt att ta i lådan med telefonen.
Känns som att det kan finnas mening att byta kondensatorn till någon bättre variant.

I övrigt dom i ganska fint skick, all plast har suttit ur solen med fronterna på.
Så inget är sprött eller gammalt.
Så det är väl bara att ta tag i det, mäta upp och köpa nya kanter.
Kanske borde sätta polskruvar i ryggen också, känns lite väl mycket oldschool med fast kabel. :)

Såg faktiskt nu att basen faktiskt heter AD80606W8
--borttagna bilder ---

Varför? Pengar skulle jag gissa, billigare än en bipolär. Jag skulle byta ut den mot en ny men bipolär eller plastfilm (om det är ett relativt lågt värde)! (Oavsett om det är en bipolär elektrolyt eller en polär så lär den ha torkat ut och därmed fått fel specifikationer idag). Står det vad det är för värde på den?

Vet inte om jag ser fel men ser ut som om dammkåpan fått sig en smäll och är intryckt? Om så är fallet och du kantar om utan att ta bort dammkåpan (dvs gör som jag alltid gör) så kan man oftast få ut dammkåpan igen med hjälp av dammsugaren på lägsta effekt 8O :roll: men på egen risk :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-09 23:17

Ja det blir en redig bipolär MKP konding, värdet har jag inte kollat ännu.
Men det är inga stora pengar det handlar om i så fall.

Nej då dammkåpan är hel och fin på båda, den är av transparent material.

Tänkte försöka mig på din metod med att lägga på en 30Hz ton, så man centrerar talspolen.
Hur mycket behöver man lägga på ungefär?
Konen behöver kanske inte röra sig så jättemycket för att det ska bli tillräckligt för bra centrering?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-10 09:23

SlaitH skrev:Ja det blir en redig bipolär MKP konding, värdet har jag inte kollat ännu.
Men det är inga stora pengar det handlar om i så fall.

Nej då dammkåpan är hel och fin på båda, den är av transparent material.

Tänkte försöka mig på din metod med att lägga på en 30Hz ton, så man centrerar talspolen.
Hur mycket behöver man lägga på ungefär?
Konen behöver kanske inte röra sig så jättemycket för att det ska bli tillräckligt för bra centrering?

Ah, det är transparanta dammkåpor. Då är det spolen som gjorde att det såg ut som kåpan var intryckt.

Använd en förstärkare som du inte är rädd om till 30Hz. Förstärkare gillar sällan att förstärka den tonen utan går extremt varm.

Jag brukar börja med att limma kanten på konen och låta den fogen sätta sig. Sen kopplar jag in såg jag kan dra på 30Hz, limmar fast kanten i korgen och ökar sedan försiktigt volymen samtidigt som jag kontrollerar att inte kanten släpper. Sen kan man dra på ganska bra med effekt (så länge som inte elementets effekttålighet överskrids) förutsatt att det inte skratar.

Det behövs ju inte någon volym alls att tala om för att konen ska centreras men 30Hz tonen och rörelsen den orsakar krävs för att kanten ska dras så att konen är centrerad när limmet härdat så man måste dra på tillräckligt att elementet slår upp och ner(sunt förnuft gäller dock! Elementet är ju gjort för att sitta i en sluten låda så det varken tål eller behöver lika mycket effekt för att slå när det är i fria luften och luftmotståndet i lådan saknas). Sen måste man se till att inte kanten släpper eftersom då kan elementet skära.

Dock vet jag inte hur AD80606 är som element och hur mycket spelmån man har men jag testar alltid att kanta om utan att ta bort dammkåpan först eftersom det är svårt att ta bort dammkåpan och få det snyggt vid återmontering, speciellt om man inte byter dammkåpor. Vissa element har väldigt dåligt med spelmån och då kan man få ta loss kanten och göra om men istället chimsa spolen eller vad det nu heter, dvs. ta bort dammkåpan och trä in ett papper i gapet så att man tvingar elementet att vara centrerat medan limmet torkar..

När du ska höja konen för att kunna lägga limsträngarna kan man använda ett slitet alkaliskt 1,5v batteri för att lyfta konen. (Om du har ett fräscht batteri, en spänningskub eller ett litiumbatteri måste man dock sätta strömbegränsare för att inte elda upp elementet)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-10-10 09:41

Är du säker på att det är en vanlig konding?Det finns nämligen bipolära som ser ut som vanliga.Får vi se en bild?
Ett exempel på konding som ser nästan ut som en vanlig ellyt:
viewtopic.php?p=1301891
Det är ett 12dB filter till diskanten.Basen verkar inte ha något alls.
Lådvolymen hos den där är också ovanligt stor för en 8-tummare.Ser ut att vara över 30 liter.
Vidare står det Import på baksidan,så den här högtalaren kan vara byggd var som helst,men troligen inte i Sverige.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-10 10:04

rolfzetterberg skrev:Är du säker på att det är en vanlig konding?Det finns nämligen bipolära som ser ut som vanliga.Får vi se en bild?
Ett exempel på konding som ser nästan ut som en vanlig ellyt:
viewtopic.php?p=1301891
Det är ett 12dB filter till diskanten.Basen verkar inte ha något alls.
Lådvolymen hos den där är också ovanligt stor för en 8-tummare.Ser ut att vara över 30 liter.
Vidare står det Import på baksidan,så den här högtalaren kan vara byggd var som helst,men troligen inte i Sverige.

Tänkte inte på frågan men om jag inte minns helt fel så tillverkades mirschhögtalarna i finland på den tiden och sedan vet jag inte vart produktionen tog vägen.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-10 10:54

Tänkte mer på att det står faktiskt plus och minus tecken på kondingen i bilden jag postade.
Dom vanliga polyesterkondingarna jag stött på har varit polära när dom ser ut så.

Jag ska ändå löda ut elementen till helgen tänkte jag, då kan vi reda ut va det är för filter som sitter i.
Får dock känslan på antalet kablar att det är ett första ordningens serie filter.

Kan ta mera mått på lådan och räkna ut den exakta volymen.

Såg också att det stod import, men det finns i övrigt ingen info alls på vart den kan ha tillverkats.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-13 08:24

Tjena

Tog isär högtalarna igår och mycket riktigt Rolf, det är ett 12dB filter på diskanten och inget alls på basen.
Såg nog helt enkelt fel när jag hade isär allt första gången.
Får göra lite mätningar så småningom på hur egentligen avrullningen är på basen, vet inte om det finns några konstigheter i registret.
Men det har kanske Olle tagit med i beräkningen?

Jag har tidigare haft med billiga högtalare av enkel filtertyp som denna.
Provade med mätningar och enkla filter för att tämja frekvenserna, då försvann en del av öppenheten och det som man kanske skulle kunna beskriva som spelglädje.
Hela högtalaren liksom stängde in sig i lådan, mycket märligt faktiskt.
Men jag tror också att det kan föklara varför många gillar bredbandselement, bara rena spekulationer från min sida såklart.

Har mätt av kanterna, får beställa något kit eller bulk kanter på ebay.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-13 16:29

Cicaro skrev:Om det är den diskant jag tror du syftar på är det Phillips 0163 med tygdome som mirsch hade med egen frontplatta.

Bonus-sidospår-frågan är vad som skiljer mellan AD 0163 och AD 0164? :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-13 16:53

MiaM skrev:
Cicaro skrev:Om det är den diskant jag tror du syftar på är det Phillips 0163 med tygdome som mirsch hade med egen frontplatta.

Bonus-sidospår-frågan är vad som skiljer mellan AD 0163 och AD 0164? :)

Pass, hittar inte databladet till AD0164 i mina samlingar. :( Annars hade jag kunnat jämföra för AD0163 har jag databladet på

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-10-14 20:50

Man stöter på många gamla skräphögtalare med exakt samma elementuppsättning och liknande lådstorlekar i Finland. De verkar ha varit populära, och det fanns många olika märken. De brukar säljas för runt en tjuga (kronor, inte euro) på loppisar. Inte för att vara den som är den, för visst är det kul att renovera högtalare, men förvänta dig inget direkt välljud från dessa.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-14 21:25

AlNiCo skrev:Man stöter på många gamla skräphögtalare med exakt samma elementuppsättning och liknande lådstorlekar i Finland. De verkar ha varit populära, och det fanns många olika märken. De brukar säljas för runt en tjuga (kronor, inte euro) på loppisar. Inte för att vara den som är den, för visst är det kul att renovera högtalare, men förvänta dig inget direkt välljud från dessa.

Att du inte gillar mirsch vet vi redan ty den där kommentaren har vi läst så många gånger att vi kan den utantill vid det här laget utan att du lägger in den i varenda ny tråd om mirschhögtalare oavsett om det tillför något vettigt i trådens ämne. Skapa hellre en egen tråd som handlar om folk tycker om mirschhögtalare. Nu orkar jag inte se fler av dem och lägger in en blockering på dig så i vart fall jag slipper läsa dem. .. :(

Off topic så undrar jag vart den positiva andan i vintagedelen tagit vägen. Med det negativa tugg som varit senaste månaderna hade jag vänta i dörren och aldrig reggat mig på faktiskt och fortsätter det så är det snart läge att kasta in handduken för gott och leta efter ett annat forum. :cry:

Som svar on topic så har redan trådskaparen konstaterat Att det är en billigare enklare konstruktion har ju trådskaparen själv redan konstaterat. Låt trådskaparen renovera och få bedöma själv först ty alla har inte samma smak... :!: Nog för att det är en enkel konstruktion men kan låta riktigt bra för det. :) och om man får ett par högtalare till priset av att köpa några nya kanter och montera dem själv så kan man nog i vart fall kalla det bra ljud per investerad krona :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-15 22:02

Det är helt lugnt, jag förväntar mig ingenting av dessa högtalare.
Dom spelar vad dom spelar, får se helt enkelt.

Att det klagas och gnälls och aldrig nås någon konsensus på faktiskt.se är jag van vid sedan länge.
Har ju varit medlem rätt länge.
Jag har märkt att det går i vågor här på forumet, oftast är det en atmosfär som går att diskutera i och komma fram till saker på ett bra sätt.
Sedan kommer faser där det käbblas, bråkas och argumenteras bara för sakens skull.
Det blir som en spiral.
Då brukar jag ta en semester härifrån och hålla på med andra projekt.
Det finns så många forum på nätet att läsa på och så mycket duktiga konstruktörer att diskutera med, så då får väl folk bråka av sig här och sen lugnar det ner sig oftast.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-17 19:18

Det kan väl framstå som negativt, men det är väl också bra om folk är ärliga och berättar att grejer visserligen kan räknas som hygglig hifi men knappast som audiofilgrejer?

Däremot måste det ju inte formuleras som en totalsågning.

Mina $0.02 av det enda par Mirsch jag haft att göra med (och detta gäller även t.ex. de mer eller mindre omtyckta svensson-hifi-klassikerna S-System) är att det är inga dåliga grejer, men knappast heller särskilt mycket bättre än valfria jämförbara (d.v.s. minst tvåvägare) 70-talshögtalare från något av Philipsmärkena (d.v.s. Philips, DUX eller Radiola). Steget är avgrundsdjupt mot den rena skit som främst började säljas på 80-90-talet (som väl i stort sett kan sägas vara som en enklare bärbar stereo i en förpackning som ser ut som en vanlig hemmaanläggning), men det är också ett rätt stort steg kvar mot nivån man kan få hos t.ex. ett par B&W, Polk eller liknande.

P.S. en intressant diskussion är vad som verkligen är vintage? Det verkar väl som att de flesta tycker att 70-tal och äldre är vintage, och möjligt att 80-talet kan räknas in, men det är väl dags att ta med 90-talet och snart början av 00-talet?

För de som mest väljer vintagegrejer för att få mycket välljud per krona så har läget nog ändrats en hel del på senare år. Idag har jag t.ex. en drygt 10 år gammal JVC hemmabio-allt-i-ett-apparat som "köksradio" (helt utan att använda mer än två av de fem inbyggda slutstegen, och utan att använda bildanslutningarna) som jag köpt för massiva 10:- komplett med acceptabla batterier i fjärrkontrollen. Föregångarna i det köket har dock varit mycket mer vintage.

Å andra sidan är väl en hemmabioanläggning som inte klarar bluray/HDMI att betrakta som vintage idag?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2014-10-21 15:48

Allt handlar ju om hur man presenterar sin text, det är inte lätt att fömedla budskap den vägen.
Väldigt lätt att det blir missförstånd.

Angående mina egna Mirsch så kommer dom aldrg användas till någon som helst finlyssning eller liknande, kanske ihopsatt med någon gammal stärkare eller liknande i något rum.
Hade det varit för Audofil lyssning så bygger jag alltid mina egna högtalare, då kan jag styra dit jag vill ha det själv.
Med mycket bättre komponenter och inga massproduktionskompromisser.

Just vintage hifi tror jag kommer mycket av det rena utseendet på grejerna.
Det är riktigt metall, träsidor, vred och visare som på något vis speglar en enklare, mer gedigen tid (kanske)
Allt är så plastigt idag, det finns inte den där riktiga känslan i grejerna som fanns då.
Sen tror jag helt ärligt att många förstärkare och liknande låter mycket bättre idag, självklart kanske inte dom värsta budget alternativen.

Exakt, man får en kapabel hemmabioförstärkare för ingenting.
Massa kanaler att använda i olika rum och zoner, man kan köpa en och använda i princip som ett rent slutsteg.

Återgå till Vintage-hifi