Var hitta högtalarkanter (foam) till Luxor 14050611?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

garda

Var hitta högtalarkanter (foam) till Luxor 14050611?

Inläggav garda » 2014-12-30 17:13

Hej!

Jag har konat om basen på mina Luxor 14050611 högtalare för 10-20 år sedan, och nu är det dags igen. Då beställde jag kanter från en firma i Skellefteå, kom inte ihåg namnet på firman.

Det är 10" bas, och jag tror att det är samma baselement som i en annan Vintage högtalare från Luxor, Luxor 8071.

Var får jag tag på rätt "foam" kanter till dessa högtalare?
Till hyfsat pris också, ska tilläggas

Jag beställde nyligen ett par 10" foam kanter från ebay, men när jag fick dem hade de för stor diameter för att passa.
Ser att här på faktiskt.se finns någon/några Luxor entusiaster, därav min fråga.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Var hitta högtalarkanter (foam) till Luxor 14050611?

Inläggav PerStromgren » 2014-12-30 17:59

Det finns flera sajter som säljer kanter, baserat på exakta mått, snanare än på vilken element-modell det gäller. Jag har provat http://www.speakerbits.com/ i Australien flera gånger med gott resultat. Det går fort att skicka över halva planeten, märkligt nog. Kanterna kommer i en pizzakartong! :)

Bild
Mätning av kanter. Ref: Speakerbits webbsajt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-12-30 21:21

Kolla någon av de stora 8071 trådarna för något år sen. Det var Zapanasta el. Alnico som hittat en skumkant som passade alldeles förträffligt bra för Briljant tio tummaren.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

garda

Inläggav garda » 2015-01-07 16:57

Hej!

Tack för era fina svar!

En forumanvändare har erbjudit sig att posta några skumkanter som han inte behövde, jag väntar på dem.
Annars får jag beställa kanter från ebay, via länken i denna tråd.

Återkommer med svar på hur det går.

Bifogar en gammal bild på mina luxor högtalare där jag har försökt ta bort onödiga vibrationer i högtalarkabinettet med modell-lera :)

Denna modifiering gjorde jag för drygt tio år sedan, så jag kommer inte ihåg om det gav någon hörbar förbättring. Men det är kul att modda och försöka förbättra ljudet. Bland annat så bytte jag ut högtalarkablarna mot tjockare varianter, och lödde fast dem i delningsfiltret.
Bilagor
luxor_högtalare_dämpad.jpg
Modell-lera används för att dämpa vibrationer.
luxor_högtalare_dämpad.jpg (168.61 KiB) Visad 3347 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 13:49

Kollereds radio i Gbg aknske kan hjälpa dig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-13 22:28

jag hade ett likadant par för så där 10 år sen. Spegelvände baffeln på ena högtalaren för att få ett matchande höger-vänster par samt att jag klädde in bafflarna (på framsidan) med bitium matta :) borde finnas en gammal tråd på hififorum.nu om det...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 22:48

GrosvenorAudio skrev:jag hade ett likadant par för så där 10 år sen. Spegelvände baffeln på ena högtalaren för att få ett matchande höger-vänster par samt att jag klädde in bafflarna (på framsidan) med bitium matta :) borde finnas en gammal tråd på hififorum.nu om det...

Vad glad jag blir.
Någon som tänker på stereopar.
Annars ser man avancerade byggare som bygger enbart vänster eller högerhögtalare utan att tänka på hur det påverkar reflexerna i rummet.
Hurra hurra för dig
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-01-14 00:08

Högisarna i din avatar*, är det ett monopar . . . typ ? 8O

*Perfector
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 00:10

Laila skrev:Högisarna i din avatar*, är det ett monopar . . . typ ? 8O

*Perfector

AAA! :-)
Dom blev så för att göra det enkelt.
Väldigt enkelt

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-14 00:13

Perfector skrev:
GrosvenorAudio skrev:jag hade ett likadant par för så där 10 år sen. Spegelvände baffeln på ena högtalaren för att få ett matchande höger-vänster par samt att jag klädde in bafflarna (på framsidan) med bitium matta :) borde finnas en gammal tråd på hififorum.nu om det...

Vad glad jag blir.
Annars ser man avancerade byggare som bygger enbart vänster eller högerhögtalare utan att tänka på hur det påverkar reflexerna i rummet.
Hurra hurra för dig

Det är väl tyvärr antagligen en kostnadsfråga, produktion/logistik o.s.v.?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 00:16

MiaM skrev:
Perfector skrev:

Vad glad jag blir.
Hurra hurra för dig

Det är väl tyvärr antagligen en kostnadsfråga, produktion/logistik o.s.v.?

ÄHH!
Hur svårt är det att vända en baffel vid montering?
Lättja kallar jag det, om man gör 3-vägare och inte ens orkar bry sig då har man fel mössa på sig

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-14 21:28

Men sen har du 200 jämna par förpackade parvis, stående på snygga rader på pallar, och sen kommer nån klant och välter något mot pallarna med högtalare varpå 12 vänsterhögtalare blir havererade. Om produktionen fortfarande pågår så är det ju halvlätt att lösa, men saker ligger väl i lager efter att produktionen upphört...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 21:31

MiaM skrev:Men sen har du 200 jämna par förpackade parvis, stående på snygga rader på pallar, och sen kommer nån klant och välter något mot pallarna med högtalare varpå 12 vänsterhögtalare blir havererade. Om produktionen fortfarande pågår så är det ju halvlätt att lösa, men saker ligger väl i lager efter att produktionen upphört...

Det scenariot är inte otänkbart.
Dock är nog risken liten att nån med så stora fötter får fortsatt anställning.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-15 18:55

Jag vet inte hur vanligt/ovanligt just den typen av händelser är, det var mest ett exempel. Det kan hända allt möjligt och omöjligt från produktionshall till slutkund. Trafikolycka, vattenläcka i fastigheten eller vad som helst.

Det mesta sånt händer givetvis ytterst sällan men för en stor tillverkare så lär allt som kan hända faktiskt också hända någon gång då och då.

(Jag har själv jobbat med produktion inom konsumentelektronik, dock rätt långt från högtalare. Före man jobbat med sånt kan man inte ana vilka otroliga märkligheter som kan inträffa. Då hade jag ändå i stort sett inget att göra med produkterna att göra när de väl lämnat själva produktionshallen).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 18:59

Jo, och det hända den bästa.
Isophon i Tyskland hade en sån anställd.
Han körde över ett stansverktyg med en 5 tons gaffeltruck.
Resultatet blev att PSL-203/50 gick ur produktion för det skulle kosta för mycket att tillverka ett nytt.
Men stereopar i högtalare är ett sätt att säga till kunderna "vi bryr oss"

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-15 23:56

Perfector skrev:...
Men stereopar i högtalare är ett sätt att säga till kunderna "vi bryr oss"

jo och rent estetiskt så är ju ett matchande stereopar mycket trevligare att se på :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-16 11:32

GrosvenorAudio skrev:...

jag har inget att tillägga annat än att säga att jag gillar tv-programmet om Grosvenor Hotel, utifall det finns en koppling till Grosvenor Audio
Bikinitider

garda

Inläggav garda » 2015-01-19 22:55

Hej!

Här är uppdaterad status på mitt byte av högtalarkanter.

Jag fick ett par nya kanter från en forum-användare här på faktiskt.se, och de passade mina högtalare.

Så här gjorde jag:

1. Först limmade jag skumkanten mot högtalarens papp-kon och lät det torka någon timme.
2. Sedan limmade jag på plåtdelen av högtalaren (där andra delen av kanten ska limmas fast) men tryckte inte fast kanten.
3. Därefter tog jag ett 1.5 volts batteri och gav + ström till högtalarens minus pol, och - ström till högtalarens pluspol. Det gör att högtalarkonen dras rakt ned, och det är läge att klämma fast kanten mot plåtdelen av högtalaren.

För en av högtalarna behövde jag inte efterjustera, utan det blev perfekt. För den andra fick jag justera limningen av kanten innan limmet hade stelnat.

Nu låter högtalarna fint :)

Ev. nästa projekt är att byta ut kondensatorerna på fördelningsfiltret, men för det skapar jag en ny tråd.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-03 21:33

celef skrev:
GrosvenorAudio skrev:...

jag har inget att tillägga annat än att säga att jag gillar tv-programmet om Grosvenor Hotel, utifall det finns en koppling till Grosvenor Audio

off topic det här: Känner inte till Grosvenor hotel... mitt nick har anknytning till Ford Granada faktiskt :) kan utveckla det ifall nu någon mot förmodan är nyfiken...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-03 21:36

blev förvånad då jag såg följande annons på Ebay. Man nämner faktiskt Luxor Briljant i listan till vilket skummkanterna passar. Visste inte att Briljant element var kända utanför norden 8O

http://www.ebay.de/itm/Repair-kit-for-Heybrook-HB1-woofers-incl-glue-RUBBER-/271280555393?pt=UK_AudioVideoElectronics_HomeAudioHiFi_HiFiSpeakers&hash=item3f2994c581

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-06 20:46

GrosvenorAudio skrev:
celef skrev:jag har inget att tillägga annat än att säga att jag gillar tv-programmet om Grosvenor Hotel, utifall det finns en koppling till Grosvenor Audio
off topic det här: Känner inte till Grosvenor hotel... mitt nick har anknytning till Ford Granada faktiskt :) kan utveckla det ifall nu någon mot förmodan är nyfiken...
*intresse anmäls härmed* :wink:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-02-06 21:11

+1

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-08 10:56

MiaM skrev:
GrosvenorAudio skrev:
celef skrev:jag har inget att tillägga annat än att säga att jag gillar tv-programmet om Grosvenor Hotel, utifall det finns en koppling till Grosvenor Audio
*intresse anmäls härmed* :wink:

ok så här är det... brittiska Coleman-Milne gjorde limousineversioner på fabriksnya Ford Granada. Fanns tre modeller: Dorchester, Grosvenor och Minster varav Dorchester var den lyxigaste modellen om jag inte minns fel. Minster var den minsta o bara en sk "long wheel base" version av Granada (ca 30cm längre än en vanlig Granada) när jag fick bredband 2001 var mitt Granada intresse som hetast så nästan allt online kretsade kring Ford Granada så även de nick jag då skapade hade anknytning till Ford Granada. När jag många år senare kom hit till faktiskt så blev det ett Granada nick igen :)

Här en videolänk på en Dorchester Granada: https://www.youtube.com/watch?v=L4O_ASeSGuc&src_vid=hWPuQUi9UXk&feature=iv&annotation_id=annotation_39040
Bilagor
grosvenor.jpg
en Grosvenor Granada på bild...
grosvenor.jpg (31.69 KiB) Visad 2974 gånger

Återgå till Vintage-hifi