Dämpning piP - pest eller kolera?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

dalla

Dämpning piP - pest eller kolera?

Inläggav dalla » 2012-05-17 09:45

Hej,
Vet att vikten av dämpning bakom piP har diskuterats i absurdum men har ändå en fundering som jag vill ta upp.

I dagsläget och ca 2 år framåt kommer jag inte kunna ha mina piP på stativ i rätt höjd eftersom jag är rädd att barnen petar eller välter dem. Så mitt alternativ är att stoppa in dem i Elfa-bokhyllan en bit upp (dryga metern) för att skydda underverken. I och med detta kommer de stå med böcker ovan (flera rader) under (en rad) och vid sidorna.

Ett par frågor på detta.
Kan böcker dämpa första reflexen? och i så fall någorlunda rätt? (ner till 300hz)

Bör jag även komplettera med dämpning bakom böckerna?

Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-17 11:08

Det finns säkert de som är bättre lämpade att svara på detta men jag gör ett försök. Högtalaren är väl designad för att stå nära vägg med en absorbent på väggen bakom / inåt mellan högtalarna? Placeringen är en förutsättning för hur högtalaren kommer att uppföra sig. Så klart kommer du inte att få samma resultat om du placerar den på annat sätt än vad konstruktören tänkt sig.

Å andra sidan kan man tänka sig att störande reflexer i de högre registren också kommer att reduceras av att högtalaren kommer längre ut i rummet och om du har böcker på alla sidor kommer de att fungera lite som en stor baffel (vilket konstruktionsmässigt ligger rätt nära väggnära placering) med diffusion och lite dämpning...

Prova och se vad du tycker!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-05-17 11:51

Förstareflexen är väl en meter eller två ut i rummet beroende på lyssningsavstånd...?

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-17 12:38

Högtalaren står på ett hyllplan och baksidans ena kant är placerad 1cm från väggen (spånskiva). Jag tror att böckerna dämpar en hel del men vet inte säkert. Skulle vara kul att höra ifall andra har erfarenhet eller teorier om hur bra eller dålig denna lösning är innan jag springer iväg och köper dämpskivor. Funderar även på att köpa några markskivor i mineralull och testa.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-17 13:38

Annars finns det ett snyggt exempel på skydd till basen.. Det var något fläktgaller från en PC som användes. Jag har sökt efter tråden men den är nog blyg, någon annan kanske hittar den?

Om du har möjlighet att förankra piP i ett stadigt underlag typ stabbigt stativ vill jag säga..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-05-17 14:06

Om du inte kan ha dom på rätt höjd kommer dom ändå inte låta "rätt" och särskilt fel (dvs lite) kommer basen låta. Är det lönt att krångla med extra dämpning då?

Däremot har jag funnit, när jag behövt höja dom av samma anledning som du, att dom låter helt okej på 100cm. Dom låter inte som dom ska, men det låter helt okej och basen fungerar hyggligt.

Tänkte försöka fira ner dom till rätt höjd nu efter helgen, nu är hon 2 år och 2 månader.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Dämpning piP - pest eller kolera?

Inläggav LypsylateX » 2012-05-17 14:07

dalla skrev:Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?

Allt mellan 60-70cm har fungerat totalt värdelöst hos mig i alla fall. Som jag tidigare skrev fungerade dom okej på 100cm.

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-17 16:47

Bassman - hittade diskussionen om fläktgaller och det kan vara ett alternativ. Verkar dock vara svårt att hitta svarta. Men en sprejburk löser väl det problemet.

LypsylateX - var det även ovanför 100cm som det lät dåligt eller just 60-70cm? Har du haft dämpning på alla höjder? Intressant att höra hur du upplever ljudet och framförallt basen när du flyttar ner dem till rätt höjd nu när du lyssnat in dig på 100cm ett tag. Återkom gärna!

Det kanske är jag som är helt lomhörd men när jag gjort tester mellan 50cm och dryga 100cm upplever jag inte speciellt stor skillnad i basen. Den finns där och är relativt tydlig oberoende av höjd. Enda dämpningen jag haft är rejäla dynor (vilket inte är optimalt), men tycker inte det borde påverka basen. När jag läser om andras upplevelser på höjdplacering låter det som att basen försvinner totalt när högtalarna kommer upp över 50cm. Detta upplever inte jag alls.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-05-17 20:38

dalla skrev:LypsylateX - var det även ovanför 100cm som det lät dåligt eller just 60-70cm? Har du haft dämpning på alla höjder? Intressant att höra hur du upplever ljudet och framförallt basen när du flyttar ner dem till rätt höjd nu när du lyssnat in dig på 100cm ett tag. Återkom gärna!

Det kanske är jag som är helt lomhörd men när jag gjort tester mellan 50cm och dryga 100cm upplever jag inte speciellt stor skillnad i basen. Den finns där och är relativt tydlig oberoende av höjd. Enda dämpningen jag haft är rejäla dynor (vilket inte är optimalt), men tycker inte det borde påverka basen. När jag läser om andras upplevelser på höjdplacering låter det som att basen försvinner totalt när högtalarna kommer upp över 50cm. Detta upplever inte jag alls.

Jag har inte haft dämpning på någon höjd. :twisted:

Ovanför 100cm har jag ingen erfarenhet, har helt enkelt inte haft bänkar som varit högre. :) Även min bas har, som sagt, tackat för sig på ett par decimeter ovanför halvmetern, kanske kan det bli olika (o)tydligt beroende på rum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-18 12:03

Jocke skrev:Det finns säkert de som är bättre lämpade att svara på detta men jag gör ett försök. Högtalaren är väl designad för att stå nära vägg med en absorbent på väggen bakom / inåt mellan högtalarna? Placeringen är en förutsättning för hur högtalaren kommer att uppföra sig. Så klart kommer du inte att få samma resultat om du placerar den på annat sätt än vad konstruktören tänkt sig.

Å andra sidan kan man tänka sig att störande reflexer i de högre registren också kommer att reduceras av att högtalaren kommer längre ut i rummet och om du har böcker på alla sidor kommer de att fungera lite som en stor baffel (vilket konstruktionsmässigt ligger rätt nära väggnära placering) med diffusion och lite dämpning...

Prova och se vad du tycker!

Dämpningen ger högtalaren korrekt tonkurva över hela registret genom att dämpningen över 300Hz indirekt även ger et tillskott för tonkurvan över 300Hz.

Smutt, samtidigt som förstareflexerna från bakväggen inte grummlar ljudbilden.

Flyttas högtalaren ut från bakväggen kommer den låta slank då den inte får det designade tillskottet. Funkar väl rimmligt om de är delade.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-18 12:42

MagnusÖstberg skrev:Flyttas högtalaren ut från bakväggen kommer den låta slank då den inte får det designade tillskottet. Funkar väl rimmligt om de är delade.

Om det handlar om en begränsad tid när man heller inte har så mycket tid att lyssna kan ju tonkontrollen till viss del råda bot på det!^^

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-18 13:27

Är det någon som har kunskap eller erfarenhet av vad böcker dämpar? Tänker ned till vilken frekvens. I princip blir det 10-20cm papper och sen en 10-20cm luftspalt till väggen. Detta kanske till och med dämpar för låga frekvenser att man tappar bas. Har för mig att man vill plocka bort första reflexen till 100% så att extra dämpning mellan bokhylla och vägg till och med är bättre än bara dämpskiva. Så länge böckerna inte dämpar under 300hz.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-05-18 13:35

Böcker diffuserar väl mer än dämpar?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-18 13:51

Böcker borde reflektera och diffusera. Litetvärtemot vad som rekommenderas för denna högtalare. Om nan ställer böckerna med lite mellanrum dämpas väl del. Om det nu finns utrymme att skjuta in böckerna kan man placera dämpning framför dem. Det brukar vara svårt att få högtalarna att "försvinna" när det finns reflektioner från närplacerade föremål.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-18 15:43

dalla skrev:Hej,
Vet att vikten av dämpning bakom piP har diskuterats i absurdum men har ändå en fundering som jag vill ta upp.

I dagsläget och ca 2 år framåt kommer jag inte kunna ha mina piP på stativ i rätt höjd eftersom jag är rädd att barnen petar eller välter dem. Så mitt alternativ är att stoppa in dem i Elfa-bokhyllan en bit upp (dryga metern) för att skydda underverken. I och med detta kommer de stå med böcker ovan (flera rader) under (en rad) och vid sidorna.

Ett par frågor på detta.
Kan böcker dämpa första reflexen? och i så fall någorlunda rätt? (ner till 300hz)

Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?

Det är till och med gjorda för att kunna placeras i bokhylla. De har givits ett
djup som går in i en bokhylla för A4-pärmar och en höjd som är bara lite, lite
högre än en A4-pärm, för man behöver ju inte få in sina fingrar övanför hög-
talarna, men väl pärmen.

Böcker dämpar bra, och bäst är om de står lite i oordning. Om du placerar
högtalarna högre än 85 cm kan det bli bättre att ställa dem uppåner.

- - -

Med detta sagt så spelar de trots allt alltid bäst på 50 cm högt stativ, som
är placerat nära en dämpad (>300 Hz) vägg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-18 16:05

Intressant med att ställa dem uppåner. Det måste jag testa! :D

Det är en Elfa-bokhylla som nästan täcker hela väggen så jag kan labba med både höjd och djup på högtalare och böcker, samt nivån på de olika hyllplanen. Kanske även testar att lägga dem ner för att se vad som händer :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-18 18:33

IngOehman skrev:Böcker dämpar bra, och bäst är om de står lite i oordning.

Sådana med breda ryggar typ lexikon eller tidskriftssamlare borde väl ha rätt bra ytreflektion? Kanske bättre och ställa dem med ryggarna inåt? Annars tar ju välfyllda bokhyllor ned efterklangen bra.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-05-18 19:09

IngOehman skrev:Om du placerar
högtalarna högre än 85 cm kan det bli bättre att ställa dem uppåner.

Håller du med om att basåtergivningen inte mår så bra av 65-75cm höjd, eller är det något som jag har inbillat mig?

Finns det någon annan höjd som är något bättre än jättedålig vad avser basen, om man bortser från den rekommenderade?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-18 21:06

RogerGustavsson skrev:
Sådana med breda ryggar typ lexikon eller tidskriftssamlare borde väl ha rätt bra ytreflektion? Kanske bättre och ställa dem med ryggarna inåt?

+1
Absolut, varför inte.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2012-05-18 22:03

Har mina på övfersta hyllan i en IKEA expedit 5 x 5, tycker det funkar ok utan dämpning. Hyllan är fylld med böcker och diverse annat. De går precis in på höjden, märks att IÖ och IK har tänkt likadant där.

Tyvärr behöver jag stå upp och lyssna för att vara nöjd med ljudet men det kanske mest beror på att piParna hamnade vid fel vägg. Jag vill ju egentligen ha dem vid TVn så jag kan sitta i TV-soffan och lyssna, men nu hamnade de vid sidoväggen istället ...

Det lär dröja ett tag innan jag flyttar ner dem på stativen igen, jag hinner nog uppgradera innan dess. Dottern är snart 2 och sonen precis 5, och jag litar inte på någon av dem. Det skulle ta ca 15 minuter innan det var en blixten McQueen intryckt i basröret och dammkåpan bortpetad eller intryckt med en gaffel. Och jag litar än mindre på deras kompisar =D

Jag ska testa att rotera dem 180 grader för att se hur det låter då. Är dock lite orolig för att jag då repar pianolacken på ovansidan ... får kolla om frugan har något bra underlägg, har inga SD kuddar och tror inte heller de skulle få plats.
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

dalla

Inläggav dalla » 2012-05-18 22:16

RogerGustavsson skrev:

Sådana med breda ryggar typ lexikon eller tidskriftssamlare borde väl ha rätt bra ytreflektion? Kanske bättre och ställa dem med ryggarna inåt? Annars tar ju välfyllda bokhyllor ned efterklangen bra.

Rätta mig om jag har fel men är det inte första reflexen som går ut från högtalarlådan mot bakväggen som man vill dämpa? De borde innebära att normal placering med ryggen utåt dämpar bättre än inåt. Allra bäst vore väl en rejäl hög liggande böcker på varje sida med ryggen från högtalaren samt på samma sätt ovan och under. Alltså så mycket porösa sidor mot lådan som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-19 09:37

dalla skrev:
RogerGustavsson skrev:

Rätta mig om jag har fel men är det inte första reflexen som går ut från högtalarlådan mot bakväggen som man vill dämpa? De borde innebära att normal placering med ryggen utåt dämpar bättre än inåt. Allra bäst vore väl en rejäl hög liggande böcker på varje sida med ryggen från högtalaren samt på samma sätt ovan och under. Alltså så mycket porösa sidor mot lådan som möjligt.

Har du böcker alldeles intill högtalarna kommer reflektionen från böckerna och inte från väggen bakom. Dessutom vill man väl ha högtalarna invridna en del för att ljudbilden ska hålla ihop. Jag hade ställt böckerna närmast i lite oordning och sett till att reflektionerna från dem hamnat åt "rätt" håll, ej direkt mot lyssningsposition. Hur som är det väl ändå en nödlösning i detta fall.

Agonist

Inläggav Agonist » 2014-04-27 11:29

Hallå gott folk!
Jag väcker liv i denna 2 år gamla tråd för att komma med lite återkoppling. Det verkar dyka upp nya frågor om dämpning och piP lite då och då och det kan vara på sin plats att dela med sig av sina erfarenheter av de olika åtegärderna och förslagen. Så det gör jag nu!

Jag hade stora problem att få till ljudet i rummet, därför sökte jag mig till detta forum bland annat, jag behövde tips. Det är ett rum på 5x7 m med stora fönster på ena långväggen och generöst valv på den andra. Hårt golv, betongväggar, betongtak. Jag är novis på alla möjliga sätt när det gäller akustik, jag har inga tidigare erfarenheter så när jag skulle fixa till ljudet för mina begagnade piP-högtalare så var jag en tabula rasa helt enkelt. På gott och på ont. Efter att ha flyttat runt högtalarna i rummet för att hitta en position med bra klang och god botten så hittade jag den här tråden. Nu står mina piP upp-och-ned i en 5 meter bred bokhylla på 109 cm höjd över golvet c:a 185 cm ifrån varandra, omgivna av böcker med mjuka pärmar och porösa dokumenthållare. De är lätt vinklade in mot rummet, de står så nära vägg som kablaget tillåter. Och ljudet är fantastiskt. Bra bas, nästan löjligt bra, fin klang som fyller rummet utan att bli plågsamt högt eller påträngande.

Bra tips i denna tråd, placering i bokhylla kan varmt rekommenderas.

/Agonist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-27 13:57

dalla skrev:Hej,

Ett par frågor på detta.

Nej, det finns ett intervall ovanför den rekommenderade halvmetern som inte är någon bra placering alls.
Minst en meter upp är bättre i de flesta rum, än 60-80 cm. Prova dig fram. Ofta är det en bra ide att vända
dem uppåner om man sätter dem högt.

De fungerar ofta väldigt bra omgivna av böcker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-04-27 23:04

Ska man vända på diskanten om man vänder högtalaen upp o ner?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-27 23:52

Nej.

Användarvisningsbild
Revoxarn

Inläggav Revoxarn » 2014-04-29 15:34

Jag har en liten fråga angående höjden på högtalarna, mina piP:s står på Atacama stativ som jag köpte samtidigt som högtalarna
och dom står på den rekommenderade höjden 50 cm över golv. Nu till frågan, jag är 190 cm lång, om det nu sitter en som är 170 cm lång i sweetspot
blir det någon ljudskillnad mellan honom och mig ? :roll: :roll:
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-29 18:55

Revoxarn skrev:Nu till frågan, jag är 190 cm lång, om det nu sitter en som är 170 cm lång i sweetspot
blir det någon ljudskillnad mellan honom och mig ? :roll: :roll:

Inte om det är dina ben som är 2dm längre...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Revoxarn

Inläggav Revoxarn » 2014-04-30 09:12

Ha Ha, Det var ett uttömmande svar.
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-30 09:14

Ja viss skillnad lär det bli. Lättast är väl om du glider ner en bit i soffan och lyssnar själv?
:)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino