Moderator: Redaktörer
dalla skrev:Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?
dalla skrev:LypsylateX - var det även ovanför 100cm som det lät dåligt eller just 60-70cm? Har du haft dämpning på alla höjder? Intressant att höra hur du upplever ljudet och framförallt basen när du flyttar ner dem till rätt höjd nu när du lyssnat in dig på 100cm ett tag. Återkom gärna!
Det kanske är jag som är helt lomhörd men när jag gjort tester mellan 50cm och dryga 100cm upplever jag inte speciellt stor skillnad i basen. Den finns där och är relativt tydlig oberoende av höjd. Enda dämpningen jag haft är rejäla dynor (vilket inte är optimalt), men tycker inte det borde påverka basen. När jag läser om andras upplevelser på höjdplacering låter det som att basen försvinner totalt när högtalarna kommer upp över 50cm. Detta upplever inte jag alls.
Jocke skrev:Det finns säkert de som är bättre lämpade att svara på detta men jag gör ett försök. Högtalaren är väl designad för att stå nära vägg med en absorbent på väggen bakom / inåt mellan högtalarna? Placeringen är en förutsättning för hur högtalaren kommer att uppföra sig. Så klart kommer du inte att få samma resultat om du placerar den på annat sätt än vad konstruktören tänkt sig.
Å andra sidan kan man tänka sig att störande reflexer i de högre registren också kommer att reduceras av att högtalaren kommer längre ut i rummet och om du har böcker på alla sidor kommer de att fungera lite som en stor baffel (vilket konstruktionsmässigt ligger rätt nära väggnära placering) med diffusion och lite dämpning...
Prova och se vad du tycker!
MagnusÖstberg skrev:Flyttas högtalaren ut från bakväggen kommer den låta slank då den inte får det designade tillskottet. Funkar väl rimmligt om de är delade.
dalla skrev:Hej,
Vet att vikten av dämpning bakom piP har diskuterats i absurdum men har ändå en fundering som jag vill ta upp.
I dagsläget och ca 2 år framåt kommer jag inte kunna ha mina piP på stativ i rätt höjd eftersom jag är rädd att barnen petar eller välter dem. Så mitt alternativ är att stoppa in dem i Elfa-bokhyllan en bit upp (dryga metern) för att skydda underverken. I och med detta kommer de stå med böcker ovan (flera rader) under (en rad) och vid sidorna.
Ett par frågor på detta.
Kan böcker dämpa första reflexen? och i så fall någorlunda rätt? (ner till 300hz)
Bör jag även komplettera med dämpning bakom böckerna?
Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?
IngOehman skrev:Böcker dämpar bra, och bäst är om de står lite i oordning.
IngOehman skrev:Om du placerar
högtalarna högre än 85 cm kan det bli bättre att ställa dem uppåner.
RogerGustavsson skrev:
Sådana med breda ryggar typ lexikon eller tidskriftssamlare borde väl ha rätt bra ytreflektion? Kanske bättre och ställa dem med ryggarna inåt?
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Böcker dämpar bra, och bäst är om de står lite i oordning.
Sådana med breda ryggar typ lexikon eller tidskriftssamlare borde väl ha rätt bra ytreflektion? Kanske bättre och ställa dem med ryggarna inåt? Annars tar ju välfyllda bokhyllor ned efterklangen bra.
dalla skrev:RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Böcker dämpar bra, och bäst är om de står lite i oordning.
Sådana med breda ryggar typ lexikon eller tidskriftssamlare borde väl ha rätt bra ytreflektion? Kanske bättre och ställa dem med ryggarna inåt? Annars tar ju välfyllda bokhyllor ned efterklangen bra.
Rätta mig om jag har fel men är det inte första reflexen som går ut från högtalarlådan mot bakväggen som man vill dämpa? De borde innebära att normal placering med ryggen utåt dämpar bättre än inåt. Allra bäst vore väl en rejäl hög liggande böcker på varje sida med ryggen från högtalaren samt på samma sätt ovan och under. Alltså så mycket porösa sidor mot lådan som möjligt.
dalla skrev:Hej,
Vet att vikten av dämpning bakom piP har diskuterats i absurdum men har ändå en fundering som jag vill ta upp.
I dagsläget och ca 2 år framåt kommer jag inte kunna ha mina piP på stativ i rätt höjd eftersom jag är rädd att barnen petar eller välter dem. Så mitt alternativ är att stoppa in dem i Elfa-bokhyllan en bit upp (dryga metern) för att skydda underverken. I och med detta kommer de stå med böcker ovan (flera rader) under (en rad) och vid sidorna.
Ett par frågor på detta.
Kan böcker dämpa första reflexen? och i så fall någorlunda rätt? (ner till 300hz)
Bör jag även komplettera med dämpning bakom böckerna?
Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?
Revoxarn skrev:Nu till frågan, jag är 190 cm lång, om det nu sitter en som är 170 cm lång i sweetspot
blir det någon ljudskillnad mellan honom och mig ?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster