Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Ta kontakt med en akustiker.
Magnusjohansson skrev:Har ett dedikerat bio och lysningsrum som jag haft ett par år nu. Det låter hyffsat men basen har aldrig varit bra. Har Ino pips med 4 av de små basmodulerna. Möjligheten att möblera om och är obefintlig pga rummets storlek på ca 12m2
Att få till det riktigt bra i ett så pass litet rum är klart väldigt svårt för att inte säga omöjligt. Men jag tänkte göra en insats för att få det så bra jag kan.
Tror jag ha ganska bra dämpning av högre frekvenser. Även om jag nog dämpar mindre än vad många verkar rekommendera. Tror att man inte kan dämpa så små rum lika mycket som större för det tenderar låta dött ganska snabbt enligt mina egna laborationer.
Och nu till själva frågan. jag skall försöka få det bättre genom att även dämpa låga frekvenser och på så vis tajta upp basen. Utrymmet är klart ett problem så det ända som är praktiskt möjligt är att sätta 50-100mm tjocka skivor över hörnen. Och då framför allt mellan tak och vägg eftersom det finns plats där. Man kan klart köpa färdiga sådana men om man behöver ett gäng så blir det inte jättebilligt. Så funderade på att köpa typ denna i 100mm och sätta över alla hörn där det är möjligt.
http://www.paroc.se/losningar-och-produ ... fon-buller
Finns det någon som har erfarenheter av liknande lösning? Eller basdämpning överhuvudtaget
Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Magnusjohansson skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Det är klart alltid det bästa och lättaste svaret i teorin. Men i praktiken är det inte lika lätt av olika orsaker. och den största anledningen i detta fallet är att möjligheterna till olika lösningar är så väldigt begränsade att en konsult har så lite att jobba med så det inte blir meningsfullt.
Magnusjohansson skrev:Dessutom kan det omöjligen vara så ofantligt stora skildnader på två lika stora rum i svenska hem byggda som nästan alla i trä med gips och insloering att den enda iden är ta in konsult.
Magnusjohansson skrev:Rent logiskt måste dessa rum lida av till typ 80% samma problem som man måste behandla på liknande sätt. Även om man självfallet får prova sig fram. Men man måste veta ungefär vad man skall börja.
Magnusjohansson skrev:Därför är det till hjälp att ta del av andras erfarenheter av lösningar för liknande problem och rum.
Komorok skrev:NiklasF: Basarna skall delas bra, de ska placeras bra och basabsorbenter skall göras med rätt avstämningar och rätt q-värden. Med given info går det inte att hjälpa till alls. Så små rum kräver mycket specifika insatser att tygla bra. Inga foton eller mätkurvor kan bistå en någon forumdeltagare att ta ett sådant rum till dess fulla potential. Genom att vara på plats kan man mycket enklare dra vettiga slutsatser. Om TS vill spara tid och pengar så rekommenderar jag starkt att kontakta en akustiker. Lämpligen den som har konstruerat TS högtalarsystem.
NiklasF skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
När forumet har "massor" av folk som kan hjälpa till?
Är inte svaret ganska så enkelt?
Så stor justerbar Helmholtz som bara går att få plats med och sen justera Q med dämp i lådan.
Hur och varför skulle detta någonsin kunna bli galet eller fel?![]()
Mäta innan och se så att man kan placera en låda där den gör nytta är ju inte heller fel såklart.
JockeX skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Så stor justerbar Helmholtz som bara går att få plats med och sen justera Q med dämp i lådan.
Mäta innan och se så att man kan placera en låda där den gör nytta är ju inte heller fel såklart.
Tycker att jag läst om rätt få framgångssagor när det gäller att bygga helmholtz som amatör. Antingen har man inte fått till avstämningen ordentligt eller så har det inte gett önskat resultat, kanske för att den blev i slutändan felplacerad. Men det är säkert ett roligt och lärorikt projekt om inte annat.
Problemet, eller fördelen med helmholtz är att den bara tar en riktad frekvens. Att öka Q är en sak, men den kommer fortfarande bara ta en begränsad del. Sannolikt har man inte bara en topp som behöver försvinna utan flera --> fler helmholtz.
JockeX skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Tycker att jag läst om rätt få framgångssagor när det gäller att bygga helmholtz som amatör. Antingen har man inte fått till avstämningen ordentligt eller så har det inte gett önskat resultat, kanske för att den blev i slutändan felplacerad. Men det är säkert ett roligt och lärorikt projekt om inte annat.
Problemet, eller fördelen med helmholtz är att den bara tar en riktad frekvens. Att öka Q är en sak, men den kommer fortfarande bara ta en begränsad del. Sannolikt har man inte bara en topp som behöver försvinna utan flera --> fler helmholtz.
Callisto skrev:Förstår inte riktigt, i din länk skriver du att det är mycket bra bas och förövrigt bra återgivning. Är det inte samma rum?
Börja med att flytta runt på basarna, gör nog susen ska du se.
Trevligt rum förövrigt
_Fredrik_ skrev:Det ser väldigt mycket ut som om det är dämpat i de övre registren, då blir ju ev basproblem galet tydliga. Tycker det verkar som folk ivrigt ger sig på allt utom basen, då blir det ju sneddämpat.
bakerman22 skrev:Det hänger ett skynke bredvid/bakom projjen? Fönster?
Komorok skrev:Du kan ju testa att sätta de två du har som stativ till bakre delen av rummet. Kanske ena ovanför dörren och den andra på motsvarande plats på andra sidan. Sedan får du övertyga piParna att levitera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster