Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Inläggav Xenod » 2015-07-21 22:13

De flesta av oss vill såklart få ut så mycket som möjligt av våra anläggningar givet våra förutsättningar. Men jag har aldrig besökt en hifi-butik som velat sälja på mig någon form av akustikförbättrande produkter, eller ens tipsat om vad man bör tänka på vad gäller akustiken. Det måste vara svårt att sälja dessa produkter med lönsamhet som är i närheten av apparatsortimentets dito är min slutsats.

Jag vet att det i många hushåll kan vara svårt att ens få ta in hälften så stora högtalare som man egentligen skulle vilja ha. Att börja prata om att bygga basfällor och liknande kan då kännas avlägset, det förstår jag. Men det är ingen debatt om detta jag är ute efter här.

Jag vill bara visa de som är intresserade vad som hände i mitt rum när jag akustikreglerade, eftersom jag själv är så fascinerad och nöjd över resultatet. Förhoppningsvis kan det intressera någon som ännu inte insett vilken skillnad en översyn av akustiken kan göra!




Det som var enklast att visualisera var skillnaden i basen, även om det är minst lika stor skillnad på alla möjliga andra parametrar i ljudåtergivningen. Notera att volymen inte kalibrerats mellan mätningarna men de ser ut att stämma inom 1dB när man tittar på 20-20kHz. Mikrofonens position kan också diffa en liten bit då det var flera dagar mellan mätningarna.

Bild

Bild

Så tack till alla er som arbetar med akustik och hjälper återgivningen att nå nya höjder ute i hemmen och i professionella sammanhang. I detta fall är det IÖ som får ta åt sig äran då han är akustikern som jag anlitat, supertack!

EDIT: För er som följt mitt bygge så vet ni ju också att jag byggde 4 nya innerväggar på inrådan av min akustiker. Före-mätningen är gjord efter att jag byggt dessa nya väggar och alltså i samma rum som efter-mätningen. Men det är alltså inte helt korrekt att säga "före och efter akustikkonsultation" som jag gjorde i trådtiteln. :)
Senast redigerad av Xenod 2015-07-22 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Inläggav Cahlis » 2015-07-21 22:44

Har förstått att ni fått till ditt rum riktigt bra. Men för den som är ovan att läsa denna typ av diagram, vore det bra med en förklaring av olika delar av diagrammet. Vad är det som är bra och hur upplever man det som lyssnare?

Är det basfällan som är den största enskilda förbättringen?

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Inläggav Xenod » 2015-07-21 23:42

Cahlis skrev:Har förstått att ni fått till ditt rum riktigt bra. Men för den som är ovan att läsa denna typ av diagram, vore det bra med en förklaring av olika delar av diagrammet. Vad är det som är bra och hur upplever man det som lyssnare?


För att utläsa så mycket som möjligt ur såna här mätningar så behöver man dels kunskap om hur de har gjorts i detalj men också kunskap om hur de skall tolkas. Man behöver alltså vara akustiker själv i princip för att få ut maximalt ur dem. Så lite halvfånig känner jag mig som postar dessa utan tillräcklig bakgrundsinfo :) Jag valde ändå att posta dem eftersom jag tycker att skillnaden är så stor på mätningarna att de ändå säger något utan att man fått en komplett redogörelse för hur de har gjorts.

För en lekman som mig själv så kan jag göra några grundläggande observationer, som t.ex. att den kraftiga resonansen vid 38Hz och dess långdragna avklingningsförlopp är helt "botad" av basfällan. Den första grafen visar ljudtrycket vs frekvens och den andra grafen (vattenfallsdiagrammet) visar också avklingningsförloppet på tidsaxeln. Resonanserna kan ungefärligen identifieras som höga toppar med långsamt avklingsningsförlopp.

Tyvärr gjordes mätningen utan basfälla enbart ner till 20Hz, så den visar inte en riktigt elak resonans kring 18Hz som också fanns där. Man kan dock se antydan till den eftersom kurvan kraftigt sticker iväg uppåt kring 20Hz i vattenfallsdiagrammet.

Överlag är avklingsningsförloppen mycket snabbare i det akustikreglerade rummet med basfälla och det hörs som en ökad artikulation i basområdet. Det kommer fram en massa detaljer och nyanser som inte fanns där förut och inga toner dånar eller dominerar över andra. Det låter som att basen går djupare, jag kan höra de allra djupaste tonerna på ett helt nytt sätt som jag tidigare bara upplevt hemma hos andra som haft bra rum, trots att mina högtalare givit bra med respons ner till 16Hz även i mina tidigare rum. Vid besök i IÖs demorum brukade jag fascineras (och förtvivlas) av att piP som går ner till ca 34Hz(?) lät som att de gick betydligt djupare än mina prof-Y som går ner till ca 14-16Hz. Nu är mina prof-Y med i matchen igen så att säga. ;)

Cahlis skrev:Är det basfällan som är den största enskilda förbättringen?


Nej det kan jag inte påstå (jag valde bara att visa dessa grafer och skriva om just basfällan eftersom skillnaden före/efter för basfällan var enklast att visualisera). Snarare upplever jag att all akustikreglering behövde vara på plats innan det blev riktigt njutbart. Det är ett helhetstänk som applicerats på rummet och alla åtgärder är balanserade mot varandra. Basfällan dämpar de lägre frekvenserna kraftigt och har man väl gjort det så är man nog så illa tvungen att dämpa även högre frekvenser för att det skall bli en balans i återgivningen. På samma sätt kan det bli tokigt med enbart högfrekvent absorption, ett problem som borde vara betydligt vanligare eftersom basabsorption kräver mer volym och kunskap att åstadkomma.

Basfällan var den åtgärd som blev klar först, men det var helt horribelt att lyssna på musik med enbart den på plats. Väggarna var kala och golvet var helt kalt. När mattan kom på plats blev det en skönare klang i rummet men fortfarande lät det skräp. För att det skulle låta bra behövdes också dämpning bakom högtalarna samt ordentligt med möbler och bokhyllor i rummet. Då föll allting på plats.

Jag har haft flera rum som haft begränsade akustiska åtgärder förut och de har funkat betydligt bättre än mitt nya rum gjorde när det var halvfärdigt. Så helheten verkar vara väldigt viktig snarare än att eliminera enskilda problem. Man börjar väl höra vissa fel extremt tydligt när man tar bort andra fel antar jag och det kan bli sämre än en jämn nivå av fel som blandas med och delvis maskerar varandra?

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Inläggav Xenod » 2015-07-21 23:56

Cahlis - angående vattenfallsdiagrammet: jag googlade och hittade en artikel som heter Understanding Decay Times and Waterfall Graphs. Skummade igenom och jag tyckte den verkade ganska vettig även om den såklart har ett kommersiellt syfte.

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Inläggav Cahlis » 2015-07-22 01:10

En alldeles utmärkt översiktlig förklaring, tack. Jag har också skummat din länk som var övergripande och lättsmält. Jag gör inte anspråk på att förstå dessa (eller liknande) diagram fullständigt men jag vill gärna inse kopplingen till den hörbara verkligheten.
Tror nog att det visas en hel del mätresultat och diagram här på forat som många läsare inte förstår särskilt mycket av. Men det är ju kul om man kan ta till sig en bit här o en bit där...
För övrigt har jag en gillestuga som blir musikrum/filmrum en vacker dag. Med 80-procentig fokus på musik. Men det är en del bitar som måste falla på plats innan dess. Förhoppningsvis kan IÖ ta sig an detta när det blir läge.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Bas i mitt rum, före och efter akustikkonsultation

Inläggav steveo1234 » 2015-07-22 11:36

Verkligen supertrevlig förbättring!

Dessutom extra kul att en rejäl vattenfallsmätning användes istället för bristfällig frekvens/amplitud-plot.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster