Hej på er igen jag bygger ju en musikaliskt hemma bio 5,2 alt 5,1
med bland annat
Seas L18RNX/P och scanspeak D29005 93000 i en basreflexlåda på ca 14liter och dubbla basreflex rör på baksidan. 4,5cm i diameter ca 20cm långa har för mej att avstämningen blev 36.5hz typ
detta är stativ högtalare som skall agera frontar i hemmabion.
detta med zaph s filet konstruktion som har byggt med samma
seas element med med
seas diskant istället för min scanspeak. men min scanspeak har hyffsat samma värden
http://www.zaphaudio.com/ nu har han gjort om hemsidan och jag hittar inte den faktan som var innan.
nu har jag haft pappa och min bror m.m som har tänade öron speciellt min bror som sysslat med hifi i säkert över 20år
han har ett par dynadio focus 140 och jämnföra med.
hur som helst så låter mina diy byggen bra i mina öron. men har velat få ett betyg eller så att säga. och dom som har lyssnat har sagt ungefär samma sak fast på olika sätt. men menar samma.
1. återhållsamma /ej spela ut/öppna upp
2. lite långsamma/lite slöa/ lite otydliga i transienten
dessa ord användes av test lyssnarna
jag undrar om ni har några ideer om hur man kan få dom lite snabbare i transienten
och oxå få dom att s``spela ut´´ alt ej vara återhållsamma.
men kan det vara så att dom inte är inspelade ännu?
jag har dämpat låderna överdivet mkt. kan det hjälpa att ta ut dämpmatrial?
ångående återhållsamma kan det som sagt lösa sej med att spela in dom? och kanske blir dom mindre återhållsamma med mindre dämpull
det är dämpull i hela lådan finns inga luft ytor
sen undrar jag vad är Q värde för något och vad skall man ha inställt i lsp cad?
annars tycker lyssnarna att dom låter väldigt bra. speciellt diskanten är omtyckt. men dom spelar i en bra klass.
grejen är att nu har jag köpt mej ett the t.amp e-400 slutsteg till mina isobarik subbasar. 2st . sitter 2st motaktkopplade peerless 831709
i varje låda på ca 40liter med en låg avstämning på ca 20hz långt rör å ca 50cm 7,5 cm i diameter
detta gäör att man ofta numer lyssnar i straight istället för pure direct på yamha rx 771 och då blir frontarna lite mer mörkare och anigens bulligare i ljudet.
men det låter i det hela bra subbarna integrerar väldigt bra. dom står under frontarna. som 40litres kuber där basarna spelar neråt även basreflexröret
men när jag använde micken som följde med yamhan för att ställa in fas och nivåer så tyckte yamhan att mina små frontar på 14liter betrakades som LARGE och sen tog den bort subbasarna?? fick gå in i iställningrana och ändra tebax. då hade den sänkt subbasnivån till minus 7,5db och ändrat filtret till 40hz istället för 60hz och nivå på 0db samt små justerat fasen lite.
men vet nån varför den ändrade detta och sedan valde att ta bort subbarna?? dom hade ingen speciellt hög nivå. det var så man knappt hörde dom. och kände man på elementen under så rörde dom sej knappt. innan .?
mvh Johannes