Fixa fel mått på baffelhål...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Fixa fel mått på baffelhål...

Inläggav avr7000 » 2015-01-11 01:02

Jaha,.... fort o fel.... läste fel på databladet till mina VOLT B2500.1 och sitter nu med "dyra" vattenskurna lådor med fel mått på hålet i baffel, för litet.

Bild

Hur gör man:

Ja mitten är ju borta så möjligheten att använda "passaren" till handöverfräsen är ju väck.

Bild

Nu finns det till fräsen även en hylsa/hals som man kan använda för kopierfräsning från mallar.

Bild

Den jag har ger rätt mått med t ex en 8 mm fräs och 9 mm övermått radiellt på mall.

Man kan då fräsa en mall som ger mig rätt mått på mina baffelhål.

Bild

Mallen centreras över baffelhålet och man kan med kopieringshylsan och mallen öka måttet på baffelhålet till det rätta måttet.

Bild

Bild

Problemet löst....

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Fixa fel mått på baffelhål...

Inläggav Svante » 2015-01-11 02:00

Snyggt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-11 10:39

Att råka ut för aningens för litet hål är ger mycket svordomar. Fiffigt räddat med styrhylsan Stefan :D och bra att du hade de uppstickande sargerna på baffeln så mallskivan kunde centreras lättare. Jag råkade ut fört samma sak men använde inte styrhylsa utan en tvärslå skruvad mot listen för elementkorgen inne i lådan, gick väldigt smidigt att dra upp hålet det lilla som behövdes.
Bilagor
post-359671-0-72815700-1399149578_thumb.jpg
post-359671-0-72815700-1399149578_thumb.jpg (44.06 KiB) Visad 3136 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-11 11:49

avr7000 skrev:Problemet löst....

Stefan

Man ska väl inte precis skriva att det är kul med problem, men kanske att det är intressant med problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-01-11 12:08

Fiffigt...

Jag har en pryl jag byggt tidigare som är en klump i aluminium med "centrumhålet" i och så är det 3 gängade hål med 120 graders vinkel sinsemellan. I dessa skruvar man i 3 skruvar så man kan "tvinga" fast prylen i ett håls centrum.
Denna gjorde jag en gång då jag kom på efteråt att jag ville försänka elementet. Den går naturligtvis inte att använda till att fräsa rätt igenom hela baffeltjocklek som jag behövde denna gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-12 16:59

Adhoc skrev:Att råka ut för aningens för litet hål är ger mycket svordomar. Fiffigt räddat med styrhylsan Stefan :D och bra att du hade de uppstickande sargerna på baffeln så mallskivan kunde centreras lättare. Jag råkade ut fört samma sak men använde inte styrhylsa utan en tvärslå skruvad mot listen för elementkorgen inne i lådan, gick väldigt smidigt att dra upp hålet det lilla som behövdes.

Liknande metod använder jag oxå, men jag brukar limma fast en tvärslå över hålet på baffelns baksida. På tvärslån i mitten limmar jag på en spillbit med baffelns tjocklek. När baffelns är fräst så slår jag lätt bort tvärslån med en hammare. Enda nackdelen är väntan för limmets torktid, ibland har jag haft för bråttom och limmet har inte härdat och jag får bara vänta ännu längre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 01:05

Kantrits och en rasp eller fintandad sticksåg löser problem med för små hål.
Betydligt värre om man sågar för mycket och ska förminska hålet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-13 17:32

då gör man hålet ännu större, tillverkar en passring som elementet monteras på och sedan monteras passring med element i/över baffelhålet

eller så skaffar man sig en ny baffel
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 17:33

celef skrev:då gör man hålet ännu större, tillverkar en passring som elementet monteras på och sedan monteras passring med element i/över baffelhålet

Skulle inte hålet bli större då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-13 21:33

gillar låddan och tänket, men ser lite klent ut... va vet jag som har spånplatta i lager :x
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-13 22:10

Perfector skrev:
celef skrev:då gör man hålet ännu större, tillverkar en passring som elementet monteras på och sedan monteras passring med element i/över baffelhålet

Skulle inte hålet bli större då?

Nä, man får göra hålet tillräckligt stor bara
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-13 23:44

jag vet inte vad 'vattenskurna' betyder :oops:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-13 23:45

roggaro skrev:jag vet inte vad 'vattenskurna' betyder :oops:

Vattenskärning

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 23:46

roggaro skrev:jag vet inte vad 'vattenskurna' betyder :oops:

Är inte det samma princip som man använder vid tillverkning av Pussel?
En nålfin stråle under mycket högt tryck som kan skära i metall såväl som annat material.
För sen... igen :-)
Men helt rätt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-13 23:49

det va rappt må jag säga. Tack! nyborne ingenjören å redaktör nästan på samma gång. GRATTIS! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-13 23:50

roggaro skrev:det va rappt må jag säga. Tack! nyborne ingenjören å redaktör nästan på samma gång. GRATTIS! :)

Ett år eller så mellan, men jag tackar och bockar iaf :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 23:53

Jag säger som Björn borg sa.

"We aim to serve"

:-)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-14 00:01

sedan kan/borde man fråga sig varför det är dyrt att förfärdiga sina utrönade tingestar på detta sett? nu utan att ha läst linket :?

avr7000 skrev:Jaha,.... fort o fel.... läste fel på databladet till mina VOLT B2500.1 och sitter nu med "dyra" vattenskurna lådor med fel mått på hålet i baffel, för litet.
Senast redigerad av roggaro 2015-01-14 00:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 00:02

roggaro skrev:sedan kan/borde man fråga sig varför det är dyrt att förfärdiga sina utrönade tingestar på detta sett? nu utan att ha läst linket :?

Kostnaden för maskineriet ligger nånstans på månens baksida och väl utom räckhåll för dom flesta.
Tänk dig ett tryck på tusentals ton och en yta mindre än 1 mm så förstår du vilka doningar som krävs.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-14 00:06

Perfector skrev:
roggaro skrev:sedan kan/borde man fråga sig varför det är dyrt att förfärdiga sina utrönade tingestar på detta sett? nu utan att ha läst linket :?

Kostnaden för maskineriet ligger nånstans på månens baksida och väl utom räckhåll för dom flesta.
Tänk dig ett tryck på tusentals ton och en yta mindre än 1 mm så förstår du vilka doningar som krävs.

ska du faen svara på allt :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 00:09

roggaro skrev:
Perfector skrev:

ska du faen svara på allt :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Hehe
Jag studerade maskinerna när brio bytte ut lövsågarna mot sådana maskiner.
Innan byte sågades alla pussel för hand och inga 2 var exakt lika
Efter byte sågade en maskin med vatten 20 st. åt gången och alla var exakt samma så man kunde ta extrabitar om nån gick sönder
Handarbetet var förlorat till fromma för ekonomin, men 10 pusselsågare fick sparken

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-14 00:20

jag minns som liten knodd att pappa hälsade på hos en kusin på Brio och vi gick runt bland de fina leksakerna.
i slutrundan så fick jag ett riktigt hantverk i form av en segelbåt.. tänk vad jag seglade med den sen :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 00:37

roggaro skrev:jag minns som liten knodd att pappa hälsade på hos en kusin på Brio och vi gick runt bland de fina leksakerna.
i slutrundan så fick jag ett riktigt hantverk i form av en segelbåt.. tänk vad jag seglade med den sen :D

Jag gjorde en segelbåt i slöjden, tror 7'e klass.
Av balsa med segel och stor köl med roder som kompenserade för vindkantringat så den alltid seglade rakt.
Inte fan tänkte jag mig för när jag tog den till stranden på Väddö och sjösatte den.
Den lilla räkan seglade rakt ut på ålands hav och var borta.
Kanske nån ålänning hittade den och tog hem den, men det var kul att lura ut hur rodret skulle ändras för att segla rakt hela tiden

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-14 02:19

Perfector skrev:
roggaro skrev:jag minns som liten knodd att pappa hälsade på hos en kusin på Brio och vi gick runt bland de fina leksakerna.

Av balsa med segel och stor köl med roder som kompenserade för vindkantringat så den alltid seglade rakt.
Inte fan tänkte jag mig för när jag tog den till stranden på Väddö och sjösatte den.
Kanske nån ålänning hittade den och tog hem den, men det var kul att lura ut hur rodret skulle ändras för att segla rakt hela tiden

tycker du vi döpa om avr7000 'fort men fel' till sneseglare ........... :o

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 02:25

roggaro skrev:
Perfector skrev:

tycker du vi döpa om avr7000 'fort men fel' till sneseglare ........... :o

Den försvann för det "biddevind" :-)

Återgå till DIY-forum