Första tanken var att reklamera skivan, men merjobbet och faktiskt tanken på resursslöseri (dom hade ju bara slängt skivan och sänt mig en ny) gjorde att jag började fundera på att försöka plana ut plattan.
Vinylbutiken hade förut i varje fall en skivpress av samma typ som Svalander säljer. Vinylpressen i sig kostar som en bättre begagnad personbil och Vinylbutiken ska väl säkert ha en slant för jobbet. Även om jag säkert hade kunnat få ersättning från CDON för detta är ju omaket att ta sig till butiken två gånger nåt man inte kommer undan.
Då började jag fundera över vad som fanns i hemmet som skulle kunna göra jobbet och jag hittade följande saker

Spis med glaskeramikhäll och en 12 tums glasskiva som användes för ett försök til skivspelarbygge i ungdomen. För att få lite värme på "pressningen" satte jag ugnen på 200 grader, lät den komma upp i den temperaturen varpå jag stängde av värmen. Efter en liten stund hade det blivit ljummet & fint uppe på keramikhällen.
Medan jag värmde på ugnen gjordes keramikhällen ordentligt ren med skrapa och polering. Ytan trokades av ordentligt och även glasskivan fick sig en rengöring.

På med vinylplattan på keramikhällen, ovanpå den kommer glasskivan och tillslut lite tung litteratur och ett gammalt strykjärn. Redan nu ser man att skivan plattas till.
Efter ett par timmar i press på den ljumma keramikhällen togs skivan bort och kontrollerades på skivspelaren:

Nu är det betydligt mindre oplant och jag behöver inte längre vara orolig för att nålen ska hoppa av skivan. Vet inte om detta är ett optimalt sätt att planpressa en LP-skiva. Framförallt kanske jag var försktig i överkant vad gäller värmen. Men det funkade tillräckligt bra och den lyckade insatsen firades med varma mackor på samma utrustning