Planpressning av LP-skiva

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Planpressning av LP-skiva

Inläggav Conan » 2011-09-24 08:04

Fick hem en ny vinlplatta från CDON och den visade sig vara oplan. :( Nålen spårade fortfarande men det är inte kul att se pickupen åka berg-och-dal-bana över plattan. Så här såg det ut från sidan:

Bild

Första tanken var att reklamera skivan, men merjobbet och faktiskt tanken på resursslöseri (dom hade ju bara slängt skivan och sänt mig en ny) gjorde att jag började fundera på att försöka plana ut plattan.

Vinylbutiken hade förut i varje fall en skivpress av samma typ som Svalander säljer. Vinylpressen i sig kostar som en bättre begagnad personbil och Vinylbutiken ska väl säkert ha en slant för jobbet. Även om jag säkert hade kunnat få ersättning från CDON för detta är ju omaket att ta sig till butiken två gånger nåt man inte kommer undan.

Då började jag fundera över vad som fanns i hemmet som skulle kunna göra jobbet och jag hittade följande saker

Bild

Spis med glaskeramikhäll och en 12 tums glasskiva som användes för ett försök til skivspelarbygge i ungdomen. För att få lite värme på "pressningen" satte jag ugnen på 200 grader, lät den komma upp i den temperaturen varpå jag stängde av värmen. Efter en liten stund hade det blivit ljummet & fint uppe på keramikhällen.

Medan jag värmde på ugnen gjordes keramikhällen ordentligt ren med skrapa och polering. Ytan trokades av ordentligt och även glasskivan fick sig en rengöring.

Bild

Bild

Bild

På med vinylplattan på keramikhällen, ovanpå den kommer glasskivan och tillslut lite tung litteratur och ett gammalt strykjärn. Redan nu ser man att skivan plattas till.

Efter ett par timmar i press på den ljumma keramikhällen togs skivan bort och kontrollerades på skivspelaren:

Bild

Nu är det betydligt mindre oplant och jag behöver inte längre vara orolig för att nålen ska hoppa av skivan. Vet inte om detta är ett optimalt sätt att planpressa en LP-skiva. Framförallt kanske jag var försktig i överkant vad gäller värmen. Men det funkade tillräckligt bra och den lyckade insatsen firades med varma mackor på samma utrustning :) :

Bild

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-09-24 09:22

Kul att det funkade!
Smart att använda spillvärmen från ugnen!

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-09-24 10:35

Vad är det annars för värme som krävs för att få vinyl att mjukna tillräckligt? Vet att om man ställer dom i solen så räcker det gått och väl iaf. Tänkte om det gick att sätta i press och lägga direkt i ugnen med varmluftsfunktionen i gång och sen öppen lucka. Alltså precis så man gör då man torkar mat. Men det kanske blir för varmt till och med?

Har ju några oplana skivor som bör bli planare :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-09-24 11:42

Det knepiga är att få vinylen att mjukna utan att den blir så mjuk att spåren riskerar att förstöras. Det finns en produkt som heter Vinyl Flat som är ett slags klämförband som man spänner runt den skeva skivan och sen läggs hela rasket in i ugnen.

Der finns en instruktion på deras hemsida: http://www.vinylflat.com/files/Vinyl_Fl ... ctions.pdf

Enligt den ska värmen i ugnen vara 65 C.

Återgå till DIY-forum