Ja, vad ska man säga? Jag har ägnat eftermiddagen åt att trimma in nivåerna mot mellan- och diskantregistren (kör med DCX2496 och en separat AVR med analoga ingångar som slutsteg).
Jag har just rundat av provlyssningen med Tchaikovsky's Overtyr 1812 och låtit pukor och bronskanoner härja fritt i rummet. Loreen's album med riktigt fet technopop har också fått mangla på så att parketten fått ståpäls. Vad mer kan man önska? Jag är nöjd och har mer basresurser än vad jag behöver.
Förvisso har jag aldrig lyssnat på, än mindre haft hemma och jämfört, något infrasystem från Ino. Men för mig är det ointressant. Jag har ett vardagsrum som också skall funka för alla former av sociala events, ibland även med rätt mycket folk. Utrymme är alltså en primär parameter när det gäller mitt audioutövande. Mina fyra XLS-basar fyller mer än väl behoven och det på en minimal golvyta.
Avslutningsvis lite om dagens erfarenhet. Tidigare hade jag dessa som slutna lådor och med +12dB@25 Hz som "LT-kompensering" och med 2x500W drivning. Visst funkade det, men basen upplevdes lite hård och stum. Med basreflex har jag fått ett luftigare och mjukare basljud - och nästan helt utan EQ-påverkan (endast lite puff runt 40Hz för att få en jämn avrullning nedåt). Dessutom driver jag nu basarna med två kanaler på endast 90W med ovan nämnda AVR (Denon AVR-1707).
Men efter jul kliar det väl i fräshanden igen...
PS Jag kan dela med mig av lite erfarenhet. Även om man har ett grovt basrör i lådan kan man få problem med läckage runt korgen eller genom/bredvid skruvhålen som håller basarna på plats. Det är verkligen superviktigt att det är helt tätt mellan korg och baffel! Efter att ha haft i och ur elementen lossnade tydligen små bitar av tätningslisten runt skruvhålen. Båda basarna "pruttade" menligt genom alla glipor så snart man drog på lite bas. Efter att ha satt i ny tätningslist blev det tvärtyst från lådan - bara ljuvligt djup bas

.