Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Nu skojar du... väl
Kalejdokom skrev:Jag har ingen möjlighet att driva DCX:en digitalt. Brusnivåerna är inget problem då jag använder externa nivåanpassningar för in- och utgångar (omvandlare från/till obalanserat/balanserat, PA-/consumer level). Jag har dock kunnat isolera problemet med disten till själva DCX:en - så den ska bort!
Men är det stor skillnad på brus från 2x4 jmf 4x10HD? Nackdelen med 4x10HD är att den bara har två analoga in. Den hade varit intressant om den haft fler analoga in.
Kalejdokom skrev:Jag har inte kollat alla utgångarna, men det är åtminstone samma på de två som driver L/R på frontarna.
Kalejdokom skrev:För att avsluta mitt inhopp i den här tråden, så är nu en MiniDSP 2x4 HD på plats och hyfsat injusterad och jag är mycket nöjd.
Dock vill jag inflika att denna modell har max utsignal på 2V och när man kopplar den direkt till ett slutsteg med högre känslighet och utan volymrattar på ingången (som mitt NAD-steg som bara behöver 270mV för full utstyrning) så blir brusgolvet på tok för högt (låter som ett vattenfall). Jag kör därför signalerna via en linjemixer för att anpassa nivån och därmed försvinner bruset. Hur gör ni som också har MiniDSP för att runda detta problem? Kanske har ni steg med ställbar eller fast lägre känslighet? Eller lever ni med onödigt högt brus, som ju går att få bort ganska enkelt. Funkar säkert med en vanlig passiv potentiometer också, eller en Fostex PC-1. Jag råkade ha en liten mixer till hands.
Belker skrev:Sen tänkte jag labba lite med nätdelen. Prova olika sorter och ferriter på kabeln etc.
Kalejdokom skrev:Belker skrev:Sen tänkte jag labba lite med nätdelen. Prova olika sorter och ferriter på kabeln etc.
Nätdelen lär väl inte påverka brusnivån, möjligen 50Hz-brum, men det är ju något annat... Eller vad är målet med labbandet?
Kalejdokom skrev:För att avsluta mitt inhopp i den här tråden, så är nu en MiniDSP 2x4 HD på plats och hyfsat injusterad och jag är mycket nöjd.
Dock vill jag inflika att denna modell har max utsignal på 2V och när man kopplar den direkt till ett slutsteg med högre känslighet och utan volymrattar på ingången (som mitt NAD-steg som bara behöver 270mV för full utstyrning) så blir brusgolvet på tok för högt (låter som ett vattenfall). Jag kör därför signalerna via en linjemixer för att anpassa nivån och därmed försvinner bruset. Hur gör ni som också har MiniDSP för att runda detta problem? Kanske har ni steg med ställbar eller fast lägre känslighet? Eller lever ni med onödigt högt brus, som ju går att få bort ganska enkelt. Funkar säkert med en vanlig passiv potentiometer också, eller en Fostex PC-1. Jag råkade ha en liten mixer till hands.
gflar skrev:Köpte inte du ett NAD 275BEE? Det har väl "input level control" om jag inte minns alldeles fel?
Menar du möjligen ett annat steg?
nuffe skrev:Köpte ett HK AVR7000 igår. Hade tänkt att bara använda slutstegen i den. Vad jag läsa mig fram till behöver det bara (ca) 220 mV för full ut styrning. Ska användas ihop med mina andra slutsteg som kräver bra mycket mer, 1,5 V. Går det att justera i MiniDSP 2*10 HD eller finns det annat bra sätt?
Henrik
Kalejdokom skrev: Du menar 4x10 HD? Jag är ju nybörjare på MiniDSP, men specen för 4x10 HD säger:
OUT: Unbalanced: 2Vrms / 0.9Vrms, Balanced: 4Vrms or 8Vrms
Det innebär väl att man kan välja (via jumper?) vilken utspänning man vill ha. Tyvärr finns ju inga volymreglage som kan dämpa signalen, så det får ske efter utgångarna. Jag har använt lite olika varianter; liten mixer och en aktiv nivåkontroll, t.ex. en sådan här:
https://www.thomann.de/se/art_cleanbox_pro.htm
Annars funkar säkert en passiv, som den här:
https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_v ... ontrol.htm
Edit: AVR7000 är ju en receiver där 7.1-ingången väl går via volymkontrollen eller har den PRE IN direkt till slutstegen? Via volymkontrollen kan du väl anpassa nivån?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster